• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Paliwo po 4 zł. Do Sejmu trafił projekt obniżki podatków od paliwa

Robert Kiewlicz
10 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Do Sejmu trafił projekt obniżający opodatkowanie paliwa. Zakłada on obniżenie cen paliwa do ok. 4 zł za litr. Do Sejmu trafił projekt obniżający opodatkowanie paliwa. Zakłada on obniżenie cen paliwa do ok. 4 zł za litr.

Do Sejmu trafił projekt ustawy obniżającej opodatkowanie paliwa. Konsekwencją wprowadzenia nowych przepisów mają być obniżki cen paliw na stacjach do poziomu 4,08 zł dla benzyny i 4,5 zł dla oleju napędowego. Eksperci są sceptyczni i twierdzą, że nie ma ku temu woli politycznej, a paliwo kupujemy niezależnie od jego ceny. Przy wyższej po prostu bardziej marudzimy.



Aktualne ceny paliw w Trójmieście



W jaki sposób radzisz sobie z podwyżkami na stacjach?

Podatki w cenie litra paliwa stanowią ok. 50 proc. całej kwoty. Akcyza, opłata paliwowa, podatek VAT - wszystkie te daniny wpływają na wysokość ceny na stacjach paliw.

Do Sejmu trafił właśnie projekt ustawy przewidującej obniżkę podatków na paliwo, który zakłada obniżkę VAT do 15 proc. oraz likwidację opłaty emisyjnej.

W projekcie zaproponowano obniżenie stawki akcyzy na paliwo - jej udział w cenie paliw przy obecnych cenach wyniósłby 10 proc. - a także obniżenie opłaty paliwowej, aby przy obecnych cenach jej udział w cenie paliwa wyniósł 1,7 proc.

Litr gazu za ponad 3 zł. Ceny paliw szaleją



Obniżanie podatków nie jest w interesie państwa



- Proponowane rozwiązanie mogłoby przynieść zamierzone rezultaty, tj. obniżyć ostateczną cenę paliwa, jednak niewątpliwie jest to decyzja polityczna - komentuje Piotr Kasprzak z Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. - Należy pamiętać, że podatki i opłaty stanowią ponad 50 proc. finalnej ceny paliwa. Obniżka danin mogłaby spowodować zmniejszenie ceny, pytanie jednak, czy zmiana ceny przez sprzedawców byłaby proporcjonalna do wprowadzonej obniżki podatków. Kwestia dotyczy bowiem marży koncernów paliwowych i samych stacji benzynowych, które w rezultacie takich decyzji mogłyby niejako "przejąć" obniżkę podatków.  Innymi słowy, skoro ludzie są w stanie kupować paliwo po 6 zł, to czy w interesie kogokolwiek jest dzisiaj obniżanie podatków lub marży, a tym samym wpływów budżetowych i zysku pośredników? Zakłada się bowiem, że popyt na paliwo jest sztywny, tzn. zmiana ceny nie przekłada się znacząco na zmianę popytu. Paliwo kupujemy niezależnie od ceny, przy wyższej jesteśmy po prostu mniej zadowoleni. 

  • Wysokość podatków w cenie detalicznej.
  • Struktura ceny detalicznej benzyny EU95 i oleju napędowego średnio w 2020 roku.
  • Struktura ceny detalicznej benzyny EU95 i oleju napędowego średnio w 2021 roku.

- Obniżenie ceny detalicznej o prawie 25-30 proc., jedynie dzięki zmniejszeniu podatku od towarów i usług o 8 punktów procentowych i likwidację opłaty emisyjnej, wydaje się mrzonką - twierdzi dr Marek Szymański z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku. - Nawet przy doskonale sztywnym popycie na paliwo obie te obniżki przyniosłyby łącznie niespełna 8-procentowy spadek. Ponieważ elastyczność cenowa popytu na paliwa płynne jest wprawdzie niewielka, ale zdecydowanie nie zerowa, to potencjalny spadek cen na stacjach byłby jeszcze mniejszy. Zakładany spadek cen detalicznych poprzez zmiany podatkowe można byłoby osiągnąć dzięki dodatkowej eliminacji akcyzy.

Czy budżet jest w stanie znieść niższe podatki od paliw



Największymi daninami na rzecz Skarbu Państwa są obecnie akcyza na paliwo - stanowi ona 28 proc. ceny EU95 i 22 proc. ceny oleju napędowego - oraz opłata emisyjna - 46 proc. EU95 i 50 proc. oleju napędowego.

Rekordowe ceny paliw w hurcie, rekordy cen na stacjach



- Jeżeli nawet rządzący chcieliby zmniejszyć obciążenia o charakterze podatkowym, to dużo prościej jest zmniejszyć akcyzę (można to zrobić w drodze rozporządzenia ministra - do określonego przez Unię Europejską minimum) niż VAT - tutaj potrzebna byłaby nowelizacja ustawy. Należy jednak zaznaczyć, że obniżka akcyzy przełożyłaby się (zakładając, że właściciele stacji obniżą ceny proporcjonalnie do obniżek danin) także na obniżkę wysokości doliczanego podatku VAT, gdyż jest on naliczany od wartości ceny netto, która zawiera już akcyzę - jest to niejako podatek od podatku - twierdzi Kasprzak. - Tym niemniej w najbliższym czasie, w mojej ocenie, nie ma co liczyć na obniżkę danin nakładanych na benzynę i olej napędowy. Choć budżet byłby to w stanie znieść, to zapowiedzi polityczne wykluczają taką możliwość. 

Niższe ceny paliw to zagrywka polityczna



- Nie ma większych wątpliwości, że jest to zagrywka polityczna, ale to nie oznacza, że nie doprowadzi ona do zmian. Wiele działań na polu gospodarki miało u swych źródeł cele polityczne, więc nie zdziwiłbym się, gdyby jakieś zmiany wprowadzono. Choć raczej nie w skali mogącej przynieść kilkudziesięcioprocentowe spadki cen - dodaje Marek Szymański.

Będą kolejne podwyżki stóp procentowych



Według dr. Szymańskiego, aby doszło do zmian w  podatkach, musi być polityczna wola.

- Gdyby założony spadek cen o blisko jedną trzecią wywołać, obniżając jedynie podatki, to niedobór spowodowany taką decyzją byłby blisko dwukrotnością kosztów programu 500+, czyli na poziomie czterdziestu kilku miliardów złotych rocznie. Co dalej? Co gdyby rosły ceny surowca, pracy, usług, z których korzystają producenci paliw? Inflacji zapewne takie podatkowe manipulacje nie zatrzymają i po jakimś czasie ceny paliw mogą zacząć ponownie piąć się w górę, więc efekt polityczny zostanie zminimalizowany - podsumowuje Szymański.

Miejsca

Opinie (339) ponad 10 zablokowanych

  • No i co jeszcze. kierowcy/samochody (3)

    -smrodza
    -hałasują
    -trują
    -niszczą
    -powodują wypadki na masową skalę
    -paraliżują miasto i komunikacje publiczną
    -utrudniają poruszanie innym
    -zajmują niemal całą wspólną przestrzeń miejską
    -są głównym beneficjentem budżetu miejskiego...żadnych podatków nie płacą

    i jeszcze ma sie im obniżać te grosze co płacą w paliwie? no chyba ich pogięło.

    Tak dla przypomnienia:
    akcyza w paliwie to wpływ 30mld zł rocznie
    vat w paliwie to wpływ 20mld zł
    a wypadki drogowe które powodują kierowcy to koszt dla podatnika 44mld zł! rocznie

    a za co budować infrastrukturę? za co to utrzymywać?

    • 11 33

    • Ograbiają każdego paczka wszelakich podatków to na drogi by starczyło ,zreszta niech będą płatne drogi mosty , ale paliwo bez podatków .

      • 0 0

    • (1)

      Wyliczenia to bzdury ale nawet jeśli to 6mld do przodu. To ile jest miliardów z rowerów?

      • 5 2

      • 6mld na całą polske? hehe tyle to kosztuje jedna obwodnica. Same odśnieżanie jezdni w Gdańsku to prawie 200mln. To te 6mld to nawet waciki nie są

        • 3 1

  • Jeździsz samochodem to płać (7)

    ludzie narzekają na dziury w drogach, więc podatek powinno się jeszcze podwyższyć

    • 12 41

    • w normalnych krajach za samochód się płaci podatke (2)

      w polsce kierowcy muszą mec wszystko za frajer

      • 6 13

      • To nie sa normalne kraje tylko rodzaj komuny ,ograbić przedsiębiorczego człowieka rozdać plebsowi i jest się polytykiem dożywotnio.

        • 0 0

      • podatke jest w paliwe, za samochod się płaciło za komuny i w 90tych

        • 2 0

    • (3)

      Ale wiesz, że samochodem jeżdżą też dostawcy zaopatrzenia do sklepów, oraz innych gałęzi gospodarki? Autobusy też na wodę nie jeżdżą - droższe paliwo, to zapłacą więcej za bilet. Nie ma to jak widzieć tylko czubek własnego nosa.

      • 20 6

      • i ile to procent ruchu? 5?10? (2)

        90% to prywatne samochody

        • 5 6

        • bzdura, większość paliw w Polsce spalają ciężarówki i lokomotywy, pomyśl, taki tir bije miesięcznie po kilka tysięcy km przebiegu, przy spalaniu 2-4x większym niż samochód osobowy, koszt paliwa zawsze będzie się przekładał na koszty usług i towarów

          • 3 0

        • Aha, to znaczy że trzeba ich karać za to, że masz wszystko w sklepach, a pasażerowie komunikacji miejskiej i międzymiastowej mają płacić za to w droższych biletach.

          • 3 0

  • Wolnosc

    Zlikwidować wszystkie podatki

    • 4 0

  • Uśmiałem się po przeczytaniu. Kolejne bajki dla elektoratu PiS ;)

    • 0 1

  • Nie wolno obnizac podatkow !!!!

    To źródło kasy dla nas !!!! Dla nas i dla naszych kolegów !!!!

    • 2 2

  • Ekonomia

    Pewnie że to zrobią. Ale dopiero jak będzie bliżej wyborów.
    A co do przewidywania że cena na stacjach i tak nie spadnie bo kupujemy paliwo niezależnie od ceny to bzdura. To prawda że kupimy tyle samo paliwa z podatkiem czy bez. Ale od kogo je kupimy? Od tego co obniży cenę. O ile nie będzie (nielegalnej) zmowy właścicieli stacji, cena spadnie.

    • 2 0

  • Dlaczego Pan Piotr (17)

    nie wspomniał słowem o tym, że niższy koszt paliwa to niższe koszty dla bardzo wielu gałęzi gospodarki? Poza tym tańsze paliwo to więcej pieniędzy w kieszeni podatnika - pieniędzy, których znaczna część i tak wróci do budżetu pod postacią VAT-u i innych podatków, akcyz itd.

    • 154 18

    • Podatek od pieniędzy w kieszeni to 23% VAT

      A podatki w cenie paliwa to więcej niż 23%.

      • 0 0

    • (1)

      Sęk w tym, że według obecnie rządzących, to w kieszeni rządu ma zostawać kasa, po to żeby rozdać łapówki przedwyborcze a na reszcie się upaść. Podatnik to dojna krowa, która ma milczeć i zapier... na nową kastę oligarchów.

      • 2 0

      • Dlatego lewica popiera wszystkie podwyżki podatków i głosuje razem z pisem

        • 0 0

    • (2)

      Niższa cena paliwa, to też mniejszy koszt dla prowadzenia działalności gospodarczej. Wtedy np. firmy przewozowe, transportowe itp. są atrakcyjniejsze cenowo na rynku europejskim.

      • 10 4

      • I tak są nasze firmy transportowe atrakcyjne gdyż jeżdżą za stawki za które Niemiec,francuz, czy Szwed nawet kuta by nie odpalił. Powrót do kraju za 50centow za kilometr? Pff Polak jeszcze to innemu odsprzeda i 5 centów na tymurwie a później że ich nie stać aby wszystko na papierze zapłacic. Większej patologi niż Polska branża transportowa to nie ma no dobra może Bułgarzy to większą patola

        • 0 0

      • Może się mylisz, a może nie...
        Po obniżce cen paliw, usługi transportowe byłyby "tańsze"? Koszt transportu byłby mniejszy, ale czy usługi byłyby tańsze? Teraz, czy ceny towarów byłyby "tańsze" po obniżeniu kosztów transportu? Czy też chęć wygenerowania ekstra zysku byłaby większa i ceny zostaną takie same?
        Patrząc na inne kraje, gdzie jest duża fluktuacja cen paliw, ceny towarów zostały wywindowane tłumacząc się zwiększonymi kosztami transportu i po spadku cen paliw o 20-25% ceny na półkach sklepowych zostały wysokie...

        • 7 3

    • (4)

      Słowem: stymulowanie rozwoju gospodarczego. To co państwo odpuści w akcyzie za paliwo i tak wróci do budżetu we wpływach z innych podatków, bo ludzie więcej kupią. A przy okazji będą zadowoleni.

      • 12 2

      • (3)

        Nie mają więcej kupować, bo to niezgodne z ideami Zielonego Łajdactwa.

        • 8 11

        • I będziesz mięso jadł tylko raz w tygodniu, a wędkarstwo (1)

          będzie zakazane.

          • 2 0

          • Jakie raz w tygodniu mięso? Chyba te z probówki co najwyżej

            • 0 0

        • Och nie, przerażenie w oczy spojrzało, jak się okazuje że przez ten cały czas nie było Cię stać na samochód :)

          • 1 5

    • (1)

      bo to projekt Konfederacji wiec media beda go bombardowac razem z pisem

      • 25 14

      • Tym bardziej lewica. Ale u nich poziom hipokryzji wywala w kosmos. Ostatnia szajbusowa płakała że projekty lądują w zamrażarce sejmowej a jak konfederacja zaproponowała projekt likwidujący ta zamrażarke to szajbusowa zagłosowała przeciwko xD

        • 1 0

    • Bo to lewicowi ekonomiści

      • 0 0

    • dobrze się podpisałeś, faktycznie z ekonomią nie masz nic wspólnego. Bardziej z populizmem.

      • 3 0

    • (1)

      Bo to niezgodne z linią partyjną

      • 33 6

      • bo poziom opodatkowania

        jest miarą zniewolenia obywateli :)

        • 5 3

  • Za peło PB, On, były powyżej 6.5 (1)

    I nikt nie protestował, a Ryżawy po wygranych wyborach w 2011r, powiedział że teraz to paliwa mogą być po 9zeta za l.

    • 2 3

    • A baryłka ropy była po 150 USD, a nie 80 jak teraz.

      Ciekawe ile procent w cenie litra wynosi opłata medialna od kupowania mefiów na polecenie szeregowego posła? Ile opłata od kolejnego pałacyku Obajtka?

      • 0 0

  • Kaczyński kłamał (10)

    Nie dość , że nie obniżył akcyzy jak obiecywał to jeszcze podniósł

    • 49 14

    • Tuska kłamie od lat i tylko kłamie on juz nie potrafi inaczej i co z tego ,że Tusk kłamie i zieje nienawiscią (5)

      Jak nadal nie brakuje bezmózgowców którzy go słuchają

      • 4 13

      • To wasz pisowski premier ma wyrok za kłamstwo,.a nie Tfusk.

        • 0 0

      • Biedaku... za 20 lat dalej bedzie Tusk? (1)

        Partia i jarozbaw rzadza od 6 lat... szczuja i dziela narod... klamia jak nikt inny.

        • 13 3

        • 20 lat?

          Dobra perspektywa rządów PiS!
          Dobrze życzysz Polsce!
          Bywaj w zdrowiu!

          • 0 0

      • Za to Morawiecki mówi prawdę, samą prawdę i tylko prawdę...

        .... a nie czekaj, ma wyrok za mówienie nieprawdy.

        • 8 1

      • Tusk nie rządzi już od wielu lat tylko twój ukochany Jarek. Jego krytykuj.

        • 17 3

    • (1)

      Ziobro zaskoczenia.

      • 12 4

      • Dziwisz się , że wpuścił LK na Wawel i wyszło wawele !

        • 0 1

    • Zdziwiony? No niemożliwe...

      • 3 0

    • A w czym on nie kłamał?

      • 17 6

  • Ten... maly wredny w 2011... (15)

    Podczas konferencji na stoliku obok Kaczyńskiego umieszczono kanister na paliwo. Znalazła się na nim informacja, że podatki stanowią 2,64 zł ceny paliwa.

    "Tę akcyzę można po prostu obniżyć. Jeżeli się ją obniży, to spadnie także cena benzyny" - stwierdził prezes PiS.

    Zaproponował, by środki na realizację tej propozycji pochodziły z pieniędzy zaoszczędzonych na likwidacji gabinetów politycznych. Jak ocenił, gabinety polityczne służą bowiem jedynie "zatrudnianiu znajomych i krewnych".

    "Ponad połowa ceny benzyny to podatki. Rząd może je zmniejszyć. Ja obniżyłbym akcyzę, przez co spadłyby ceny benzyny. Ale do tego trzeba odwagi i odpowiedzialności".

    • 63 13

    • Mistrz (1)

      Uczeń przerósł mistrza, w tym przypadku Morawiecki już więcej kłamie niż Kaczyński wcześniej.. Liczy się tylko władza i kasa, a mailach Dworczyka nie ma ani jednej troski o Państwo i Społeczeństwo, jedynie kto, za ile i kiedy...

      • 17 6

      • To nie uczeń, takich jak on Eałęsa nazywał buforami.

        Biorą na siebie pierwsze uderzenie i są wymieniane wedle potrzeby.

        Tak jak Wałęsa wymienił Kaczyńskich, kiedy przestsli być potrzebni.

        • 0 0

    • @ Ten... (12)

      Januszku, czy za obecnego rządu podatki paliwowe zostały podniesione, czy też takie same obowiązywały za czasów poprzedniego rządu?

      Poczytaj szerzej na ten temat i nie wypisuj bzdur.

      • 4 11

      • Przeczytaj jeszcze raz powoli... czego nie rozumiesz? (3)

        "Tę akcyzę można po prostu obniżyć. Jeżeli się ją obniży, to spadnie także cena benzyny" - stwierdził prezes PiS."

        "Ponad połowa ceny benzyny to podatki. Rząd może je zmniejszyć. Ja obniżyłbym akcyzę, przez co spadłyby ceny benzyny. Ale do tego trzeba odwagi i odpowiedzialności".

        • 9 1

        • Nikt nie obniży cakcyzy i VAT bo to podatki zharmonizowane (1)

          Czyli ich zmiana wymaga zgody Komisji Europejskiej, a ta tej zgody nie da, tylko i wyłącznie z przyczyn politycznych. Chodzi im o to, aby wysoką ceną paliwa zachęcić ludzi do poparcia sloneczka Peru i odsunięcia od władzy znienawidzonych pisuarów.

          • 0 0

          • Czyli niedouczony Kaczyński w 2011 nie miał pojęcia o przepisach?

            Albo kłamał, że "wystarczy obniżyć", żeby wysoką ceną zniechęcić do słoneczka i zachęcić do głosowania na kartofelki.

            • 0 0

        • Odwaga , honor ,empatia i Ta nacja ? Fuj !!

          • 3 1

      • No. Opłata paliwowa została wprowadzona

        • 0 0

      • Zrobil to czego sam sie domagal? Nie? Dlaczego? (1)

        2011

        "Prezes PiS Jarosław Kaczyński domaga się od premiera Donalda Tuska obniżenia akcyzy na paliwa. - To jest naprawdę bardzo istotne i trzeba to zrobić. Ja domagam się od Donalda Tuska, żeby to uczynił - podkreślił. "

        • 11 1

        • Ale będzie się znowu domagał, gdy przegra wybory...

          Powie że wtedy była inna sytuacja i coś tam coś tam.... a potem polezie na miesiączkę.

          • 2 0

      • Walkę z tłustymi kotami kto zapowiedział? (4)

        A teraz to już nawet nie tłuste koty tylko upasione świniaki. Nowe stanowiska, gabinety, odprawy, poobsadzane wszystkie stanowiska w radach nadzorczych, nowe ministerstwa ... koryt ciągle brakuje bo tak się hodowla rozwinęła. Słów brakuje, ręce opadają. Wystarczyło podobno nie kraść.

        • 16 4

        • Świnie, koty, koryta, (3)

          Na rolnictwie się też znasz ekspercie ?

          • 3 13

          • Myślę, że nie gorzej niż obecny minister tego resortu. Mam duże doświadczenie, bywałem w wakacje u dziadka na wsi.

            I pomagałem w uprawianiu roli. A takie argumenty dla PIS są aż nader wystarczające. Właściwie wystarczyłoby żebym powiedział, że widziałem kiedyś traktor pracujący w polu.

            • 7 0

          • Na tym sie zna pinokio... gdy ustawke robi... wystawia pozyczone maszyny.... (1)

            A potem jest dumny z rolnika...
            A pislamisci klaszcza na stojaco z zachwytu, ogladajac TVP

            • 14 1

            • a prawdziwi rolnicy 100 metrów dalej pilnowani przez pisowską policję

              jak ktoś podejdzie bliżej to w kajdany
              taki mamy rząd

              • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Szpilman

Prezes zarządu i właściciel firmy Rubo. Firma działa od roku 1991. Początkowo jako spółka cywilna, a od roku 1999 jako spółka z o.o. Obecnie Rubo jest głównym filarem Grupy RUBO skupiającej 5 podmiotów gospodarczych. Zarówno Rubo Sp. z o.o. jak cała grupa wspiera się wyłącznie o kapitał polski. Rubo Sp. z o.o. jest producentem własnych systemów rusztowań oraz hal namiotowych.

Najczęściej czytane