• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polferries zyska kolejny prom. Przeprowadzka do Gdyni może przed wakacjami

Wioletta Kakowska-Mehring
11 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kołobrzeski armator zapowiedział zakup lub czarter kolejnego promu. Kołobrzeski armator zapowiedział zakup lub czarter kolejnego promu.

Armator promowy Polska Żegluga Bałtycka, właściciel marki Polferries, poinformował, że ma zamiar pozyskać poprzez wyczarterowanie lub zakup na "rynku wtórnym" kolejny prom. Jednostka ta ma trafić na linię Świnoujście - Ystad. Konferencja odbyła się na promie Nova Star, na Terminalu Promowym WesterplatteMapka w Porcie Gdańsk. A kiedy przeprowadzka do Gdyni? Wciąż nie wiadomo.



- Skarb Państwa przeznaczył 140 mln zł dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, w formie skarbowych papierów wartościowych. Są one przeznaczone na rozwój rynku promowego. Środki te zostaną przeznaczone na pozyskanie kolejnej jednostki na linię Świnoujście - Ystad. W tej chwili pracujemy nad pozyskaniem jednostki. Prowadzimy rozmowy z kilkoma armatorami dysponującymi używanymi jednostkami, a także z brokerami, aby ją wyszukać. Wchodzimy na rynek zakupu promu używanego lub nowego w kończącej się fazie budowy - powiedział Andrzej Madejski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
Czytaj się:

Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów



Prom ma dołączyć do floty PŻB do końca 2023 r. Przypomnijmy, że od kilku lat polski armator czeka na nowe jednostki. Początkowo miały one powstać w Szczecinie, jednak ostatecznie zdecydowano, że zostaną zbudowane w Gdańsku. Pod koniec listopada ub. roku podpisano umowę z Gdańską Stocznią Remontowa. Pierwszy prom będzie budowany dla PŻM, a kolejny z serii ma trafić do PŻB, ale to będzie dopiero na przełomie 2025 i 2026 r. Zakup używanej jednostki bądź jej czarter ma być rozwiązaniem, które wspomoże PŻB do czasu zbudowania nowej jednostki. To działanie wymusiła umowa ze Szwedami.

PŻB zobowiązało się do wprowadzenia do eksploatacji na trasie Świnoujście-Ystad dwóch nowych dużych promów. Jeden z nich miał rozpocząć pracę w 2019 r. Tak się nie stało. Szwedzi zobowiązali się natomiast dostosować infrastrukturę i rozbudować nabrzeża portu w Ystad, by tak duże promy mogły być tam obsłużone. Ta część umowy została wykonana. Sprawa była zarzewiem konfliktu, który uda się złagodzić wprowadzeniem na tę linię statku wyczarterowanego lub jednostki używanej.

Na konferencji dotyczącej programu inwestycyjnego polskiego armatora promowego obecny był Czesław Hoc, poseł PiS, Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, i Andrzej Madejski, prezes PŻB. Na konferencji dotyczącej programu inwestycyjnego polskiego armatora promowego obecny był Czesław Hoc, poseł PiS, Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, i Andrzej Madejski, prezes PŻB.

Konferencja na temat planu inwestycyjnego kołobrzeskiego armatora odbyła się na Terminalu Promowym Westerplatte w Porcie Gdańsk, z którego PŻB wciąż prowadzi obsługę linii Gdańsk - Nynashamn, choć już kilka miesięcy temu zapowiedziano przeprowadzkę do nowego terminalu w Gdyni. Kiedy do niej dojdzie? Według władz PŻB trwają jeszcze uzgodnienia, a wszystko teraz leży w rękach Portu Gdynia.

Czytaj też:

Terminal promowy w Gdyni oddany, ale wciąż niegotowy



- Kończymy procedury odbiorowe i zmierzamy do uzyskania pozwolenia na użytkowanie terminalu dla ruchu pasażerskiego. Będziemy gotowi w I kwartale tego roku. Prawdopodobnie szybciej możliwy będzie ruch cargo. Być może już za miesiąc, ale to będzie zależało od dostępności statków. Prowadzimy rozmowy na ten temat ze Steną Line. Ona wystartuje pierwsza w naszym nowym terminalu. Na ruch pasażerski jeszcze musimy poczekać. Myślę, że nastąpi to w maju, najpóźniej w czerwcu, żeby zdążyć przed wakacjami. Taka przeprowadzka to duża operacja logistyczna dla armatora, w okresie szczytu ruchu turystycznego byłaby bardzo trudnym przedsięwzięciem. A kiedy PŻB? To jest kwestia handlowa operatora. Chcemy być w tym samym czasie gotowi dla obu armatorów. U nas mogą być obsługiwane większe statki, czy armator zmieni jednostkę, czy przeniesie tę, która dziś obsługuje tę linię, nie wiemy. Mamy nadzieję, że wydarzy się to przed wakacjami - powiedział obecny na konferencji Kazimierz Koralewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
A co z Terminalem Promowym Westerplatte po przeprowadzce PŻB?

- Liczymy na to, że we flocie PŻB będzie tyle jednostek, aby można utrzymać również lokalizację w Gdańsku. To jest oczywiście decyzja biznesowa naszego partnera. Jeśli będzie chciał się zupełnie wycofać z naszego portu, to jestem przekonany, że terminal nie będzie stał pusty. Jeżeli nie będzie podmiotu zainteresowanego uruchomieniem linii promowej z naszego portu, to jesteśmy przygotowani, aby skomercjalizować ten teren na inny typ ładunku. Na dziś mamy aktywną umowę z PŻB, ona jest zawarta na czas nieokreślony - powiedział nam Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, który również uczestniczył w spotkaniu PŻB.

Miejsca

Opinie (113) 2 zablokowane

  • Fatalne trasy

    Pomorze nie rozwija si3

    • 0 0

  • Po co wydawać 140 mln na statek który nigdy się nie zwróci ? Kolejne pranie państwowych pieniędzy? (2)

    • 11 11

    • Weź tabletki, bo lekarz przepisał

      • 0 0

    • Prom

      Za 140mln to można zbudować kajak.
      Cena nowego to ok.600mln.

      • 1 0

  • kiedyś mieliśmy jedną z największych flot handlowych na świecie (3)

    a teraz?

    • 14 4

    • Kiedyś wódka była smaczniejsza

      Ile płacono marynarzom na tych wielu statkach? Zgodzą się dzisiaj na takie pensje?

      • 0 0

    • Kiedy!?

      • 3 3

    • teraz mamy piękne historyczne albumy ze zdjęciami jednej z największych flot handlowych na świecie

      • 9 2

  • To ten prom ze Szczecina? (4)

    Mateusz dotrzymał słowa, jak zawsze...

    • 14 8

    • (3)

      Nudzenie o tym nieszczęsnym promie to chyba ten słynny program wyborczy platformy obywatelskiej.

      • 7 7

      • Prom ze Szczecina

        5 lat w plecy, 5 lat kłamstw o odbudowie stoczni w Szczecinie i wywalenie kilkunastu milionów złotych z publicznych pieniędzy w piach albo dla krewnych i znajomych królika. Kogo za to rozliczono? Takie nudne pytanie.

        • 0 1

      • Prom to tylko kropla w oceanie pisowskiej niekompetencji.

        Czyli "PiS na wodę, fotomontaż".

        • 6 7

      • ale co?

        temat tabu ?
        ciiiiii....

        • 7 4

  • Opinia wyróżniona

    Brakuję połączenia.. (3)

    Gdańsk/Gdynia - Bornholm (Ronne) myślę ,ze w sezonie byłoby sporo chętnych..

    • 43 8

    • dobry pływak

      w pław dopłynie

      • 1 0

    • Bardziej Gdańsk - Kopenhaga jak kiedyś pływał DFDS

      • 5 0

    • Kłajpeda

      Mi brakuje do Kłajpedy, 200km i mozna zwiedzac Litwę, Łotwę i Estonię

      • 5 0

  • Gdynia, Polska .........., Finlandia (1)

    Przydało by się połączenie z którymś portem Finlandii. Może Turku bądź Helsinki?
    Teraz głównie jeżdżę przez Szwecję, raz tylko pojechałem Litwa, Łotwa, Estonia i z Tallina do Helsinek. Wybieram drogę przez Szwecję. Jak będzie prom do któregoś portu Finlandii z Gdyni, to skróci mi to czas podróży bardzo mocno.

    • 27 1

    • kiedys pływał Gdańsk Helsinki

      • 0 0

  • i to mi sie podoba (3)

    z budzetu panstwa (czytaj naszych podatkow) daja kasę, by konkurowac z prywatnym przewoznikiem.
    super dobra firma polferries, swietnie zarzadzana i zarabiajaca, perła w koronie rozpieprzonej gospodarki

    • 36 12

    • (2)

      Świetnie zarządzana, dlatego pis zwolnił kadrę zarządzającą w tym chiefów i dał na ich miejsce swoich (zamiast chiefa nie dał nikogo, statek może pływać bez chiefa ale jak się coś zepsuje to pewnie wina Tuska...)

      • 23 6

      • No taka pani Dorota A.M. prezes PLO jest super ekspert (1)

        kiedyś setki statków teraz 3!! Oby się nic nie spaliło...

        • 16 2

        • I jeszcze załoganci z Ukrainy...

          • 0 1

  • A gdzie ten prom, który miał być budowany w stoczni Szczecin (5)

    • 27 9

    • Gdańsk

      Będzie budowała stocznia remontowa Gdańsk

      • 0 0

    • (2)

      Jak wam go w końcu wybudują to i tak będzie źle, nudzisz.

      • 3 8

      • nudzę ? (1)

        ty chyba nie znasz znaczenia tego słowa.
        poza tym, proszę wypowiedz się, gdzie ów prom, pod którego kładziono stępkę?
        słucham rzetelnych i konkretnych odpowiedzi

        • 9 3

        • Ów prom jest tam gdzie był.

          Czyli w dalekich planach.
          A stepka rdzewieje jak rdzewiala, zresztą i tak było to tylko trochę blachy udające stepke. Taki pisowski miś, jeden z wielu.

          • 9 2

    • Poczytaj ten portal to zobaczysz.

      • 3 3

  • Ciekawe jak długo Ystad będzie się nabierał na nasze obiecanki.

    • 8 1

  • Raz, dwa, trzy... (6)

    Hejterzy Gdyni, odpalajcie negatywne komentarze.
    Jak do tego doszło że wasze cudowne miasto i największy Polski port, nie dorobiło się przyzwoitego terminalu promowego- nie wiem?

    • 30 20

    • A czemu mamy hejtowac, co nas obchodzi co tam z Gdańska pływa,niech sobie pływa w najlepsze, a poza tym to chyba Cię wypuścili z jakiegoś miejsca odosobnienia bo właśnie tu rusza nowiutki terminal a ten na Westerplatte się zamknie bo Polfferies się właśnie do Gdyni przenosi

      • 4 0

    • "Toć" przecie powstał obok muzeum emigracji -waść widzę nieobecny albo nie w temacie, pewnie piszesz waść z Rzeszowa albo z pierdziszewa

      • 13 2

    • Przecież jest terminal promowy

      Na Westerplatte i niczego mu nie brakuje

      • 13 4

    • daj waść spokój

      Jak nigdy wcześniej, potrzebujemy zgody między Gdynią a Gdańskiem. To będzie trudne, bo Gdańsk jest ekspozyturą partyjną jednej opcji i zarąbiście ambitnym miastem, który "nachapał" się za platformersów tyle, ile Gdynia nie dostanie przez 30 lat. To boli. Ale zgoda jest nie tylko możliwa, ale wręcz konieczna. Istnieje stan wyższej konieczności i partykularyzmy muszą pójść w odstawkę.

      • 20 20

    • Bo nie jest to potrzebne. (1)

      Latamy samolotami .

      • 10 14

      • to tak jak Radom

        tam też latają samolotami

        • 16 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej, studiów MBA oraz licznych programów w Harvard Business School i London Business School. Karierę zawodową rozpoczęła w 1993 r. w AT&T Bell Labs (dziś Lucent Technologies) jako projektant systemów informatycznych. Od 1995 r. pracowała w firmie PROKOM jako koordynator projektów. Od 1.01.2014 r. do 31.10.2015 r. była Prezesem...

Najczęściej czytane