- 1 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (43 opinie)
- 2 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (54 opinie)
- 3 Centra handlowe w Wielką Sobotę (88 opinii)
- 4 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (200 opinii)
- 5 142 mln zł na modernizację w Porcie Wewnętrznym (33 opinie)
- 6 Etat zabiera nam życie (443 opinie)
Porty szykują się na zwiększone przeładunki węgla
Węgiel w portach Trójmiasta z bardzo egzotycznych kierunków nie jest niczym niezwykłym. Od lat przeładowuje się statki z tym surowcem z Australii, Kolumbii czy Chile. Ten węgiel był, jest i będzie - pytanie, czy może być go więcej. Czy porty dadzą radę zastąpić cały import, który do tej pory w większości zasilany był drogą lądową. Porty zapewniają, że moce przeładunkowe są.
W kwietniu 2020 r. informowaliśmy o przybyciu do Gdańska rekordowo dużego statku, czyli największego jak dotąd masowca obsługiwanego w polskich portach. Na pokładzie "Agia Trias" był węgiel z Kolumbii. Zamówił go koncern energetyczny PGE, m.in. do trójmiejskich elektrociepłowni. O takich rekordowych wpłynięciach kolosów z węglem z Kolumbii, Chile czy Australii informujemy od lat, bo węgiel czy koks z takich kierunków na pokładach masowców w polskich portach to nic nowego.
Kiedyś temat był trudny, bo mówiło się o zalegającym na hałdach polskim węglu. Firmy zamawiające, w tym PGE, tłumaczyły, że o imporcie węgla decydują względy jakościowe, m.in. wysoka wartość opałowa przy jednocześnie niskiej zawartości siarki oraz popiołu. A dostępność węgla o takich parametrach na rynku krajowym jest ograniczona. Od lat tematem był też zalewający nas węgiel z Rosji, wożony głównie transportem kolejowym, choć były też statki z tym towarem.
Zobacz rozładunek węgla w Porcie Północnym.
We wszystkich trójmiejskich terminalach przeładunki mogą odbywać się zarówno w imporcie, jak i eksporcie. Zwykle jednak więcej statków z węglem wchodziło do portów, niż z nich wychodziło. Dziś już nikt nie pyta skąd, chyba że z Rosji, a za ile i czy w ogóle. Już wiadomo, że statków z węglem z egzotycznych kierunków będzie więcej. Droższy będzie na pewno, bo ceny frachtu też biją rekordy. Czy porty udźwigną zwiększony ruch?
- Jeżeli chodzi o import węgla, to odcinamy ok. 10-12 mln ton importu rosyjskiego rocznie. A jeśli nie z Rosji, to skąd? Z krajów dalekich, takich jak Australia, Kolumbia czy RPA. A jak? Oczywiście statkami, a to daje nowe możliwości portom. Węgiel z tych kierunków od dawna sprowadzamy, tylko nie w takich ilościach. Oczywiście jest pytanie, jak zareagują terminale, czy będziemy w stanie obsłużyć taką ilość importu węgla z rynków światowych - mówi Bogdan Ołdakowski, prezes Actia Forum, sekretarz generalny Organizacji Portów Bałtyckich.
W Porcie Gdańsk przeładunkiem węgla i koksu zajmują się dwie firmy - Port Gdański Eksploatacja i Sea Invest, czyli Port Północny, który specjalizuje się w przeładunku tego towaru. W ubiegłym roku przeładowano w Gdańsku 4,8 mln ton, ale były lata, kiedy przeładowano nawet 6,8 czy 7,2 mln ton. Jak twierdzą władze gdańskiego portu, terminale są w stanie przeładować nawet 12 mln ton materiałów sypkich różnych rodzajów, m.in. węgla i rud. Na terenie portu organizowane są już nowe powierzchnie płacowe i magazynowe. A skoro w ub. roku przeładowano ok. 5 mln ton, to mamy zapas ok. 7 mln ton.
W Porcie Gdynia przeładunkiem "czarnego" surowca zajmują się trzy terminale - HES Gdynia Bulk Terminal, Speed oraz Bałtycka Baza Masowa. Dla tych terminali jest to jedna z grup przeładowywanych towarów. W ub. roku w Porcie Gdynia w sumie przeładowano 1,2 mln ton. Moce przeładunkowe wynoszą jednak ok. 3,2 mln ton. Jest więc jeszcze spory zapas. Podobnie jak w Gdańsku władze portu zdecydowały o zabezpieczeniu dodatkowego placu składowego.
Zobacz w akcji potężną wywrotnicę, która przewraca i opróżnia wagony z węglem.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-06-15 16:54
Co za głupoty deklaruje port (1)
wystarczy policzyć żeby to zrobić potrzeba 750 dni a to 2 lata
- 9 11
-
2022-06-16 10:42
SiaSin z Suskim dadzą radę
- 5 2
-
2022-06-20 17:00
A Śląsk
To tylko popis potrafi tak zrobić w Polsce tyle węgla wystarczy wydobywać i można jeszcze sprzedawać to oni się podniecają że będą eksportować . PiS to stan umysłu ale co można chcieć po slugusach Ukrainy
- 0 1
-
2022-06-15 21:38
Co z tego ze moga wyładowac 12mln ton jak nieudolna kolej nie będzie w stanie tego przewieźć (7)
kolej - to stan umysłu i nie tylko pkp
- 41 14
-
2022-06-17 23:12
Podziękuj naszym genialnym rządzącym, którzy od 30 lat orają kolej. (2)
- 1 0
-
2022-06-19 08:50
Kolej sama się orze
Czy to rząd czy kolejarze robili przebudowy: Gdańsk-Warszawa, Kraków-Wrocław, Łódź-Warszawa i inne. Na kolej poszło sporo piniędzy (no nie tyle co na drogi) a efekty mizerne, przepustowości brak.
- 1 0
-
2022-06-17 23:27
DB a nie Polska kolej
jaka polska kolej? chyba nie wiesz że wiekszość szlaków jest własnością DB
- 0 5
-
2022-06-16 09:46
(3)
Kolej w tej chwili przewozi amerykanskie zboze z Ukrainy. Jest tak obciazona, ze robi to nawet kosztem kruszywa - stad wiele inwestycji w Polsce po prostu stoi. Aha, kolej robi to z budzetu panstwa, a nie z portfela USA, czyli pracuje za frajer na koszt obcego biznesu.
- 11 7
-
2022-06-17 12:35
Polska to teraz kolonia usraelska a ukraina nasz ,,bratni"narod stara sie byc kolonia wiec mamy im pomagac
- 1 5
-
2022-06-16 14:42
nie robi tego za frajer
- 7 0
-
2022-06-16 10:37
Usraele & polin to jedna wielka rodzina .
- 6 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.