• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Porty szykują się na zwiększone przeładunki węgla

Wioletta Kakowska-Mehring
15 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Węgiel z Kolumbii, Chile czy Australii na pokładach masowców w trójmiejskich portach to nic nowego. Węgiel z Kolumbii, Chile czy Australii na pokładach masowców w trójmiejskich portach to nic nowego.

Węgiel w portach Trójmiasta z bardzo egzotycznych kierunków nie jest niczym niezwykłym. Od lat przeładowuje się statki z tym surowcem z Australii, Kolumbii czy Chile. Ten węgiel był, jest i będzie - pytanie, czy może być go więcej. Czy porty dadzą radę zastąpić cały import, który do tej pory w większości zasilany był drogą lądową. Porty zapewniają, że moce przeładunkowe są.



Czy wiedziałe(a)ś, że Polska importuje węgiel nie tylko z Rosji?

Kilka dni temu minister klimatu i środowiska Anna Moskwa poinformowała, że do polskich portów już płyną statki z Kolumbii, USA, Australii, RPA i Indonezji. Tylko spółka PGE Paliwa oczekuje na osiem statków z ponad 700 tys. ton. Dla ludzi z branży to nic nowego.

W kwietniu 2020 r. informowaliśmy o przybyciu do Gdańska rekordowo dużego statku, czyli największego jak dotąd masowca obsługiwanego w polskich portach. Na pokładzie "Agia Trias" był węgiel z Kolumbii. Zamówił go koncern energetyczny PGE, m.in. do trójmiejskich elektrociepłowni. O takich rekordowych wpłynięciach kolosów z węglem z Kolumbii, Chile czy Australii informujemy od lat, bo węgiel czy koks z takich kierunków na pokładach masowców w polskich portach to nic nowego.

Kiedyś temat był trudny, bo mówiło się o zalegającym na hałdach polskim węglu. Firmy zamawiające, w tym PGE, tłumaczyły, że o imporcie węgla decydują względy jakościowe, m.in. wysoka wartość opałowa przy jednocześnie niskiej zawartości siarki oraz popiołu. A dostępność węgla o takich parametrach na rynku krajowym jest ograniczona. Od lat tematem był też zalewający nas węgiel z Rosji, wożony głównie transportem kolejowym, choć były też statki z tym towarem.

Zobacz rozładunek węgla w Porcie Północnym.


We wszystkich trójmiejskich terminalach przeładunki mogą odbywać się zarówno w imporcie, jak i eksporcie. Zwykle jednak więcej statków z węglem wchodziło do portów, niż z nich wychodziło. Dziś już nikt nie pyta skąd, chyba że z Rosji, a za ile i czy w ogóle. Już wiadomo, że statków z węglem z egzotycznych kierunków będzie więcej. Droższy będzie na pewno, bo ceny frachtu też biją rekordy. Czy porty udźwigną zwiększony ruch?

- Jeżeli chodzi o import węgla, to odcinamy ok. 10-12 mln ton importu rosyjskiego rocznie. A jeśli nie z Rosji, to skąd? Z krajów dalekich, takich jak Australia, Kolumbia czy RPA. A jak? Oczywiście statkami, a to daje nowe możliwości portom. Węgiel z tych kierunków od dawna sprowadzamy, tylko nie w takich ilościach. Oczywiście jest pytanie, jak zareagują terminale, czy będziemy w stanie obsłużyć taką ilość importu węgla z rynków światowych - mówi Bogdan Ołdakowski, prezes Actia Forum, sekretarz generalny Organizacji Portów Bałtyckich.

W Porcie Gdańsk przeładunkiem węgla i koksu zajmują się dwie firmy - Port Gdański EksploatacjaSea Invest, czyli Port Północny, który specjalizuje się w przeładunku tego towaru. W ubiegłym roku przeładowano w Gdańsku 4,8 mln ton, ale były lata, kiedy przeładowano nawet 6,8 czy 7,2 mln ton. Jak twierdzą władze gdańskiego portu, terminale są w stanie przeładować nawet 12 mln ton materiałów sypkich różnych rodzajów, m.in. węgla i rud. Na terenie portu organizowane są już nowe powierzchnie płacowe i magazynowe. A skoro w ub. roku przeładowano ok. 5 mln ton, to mamy zapas ok. 7 mln ton.


W Porcie Gdynia przeładunkiem "czarnego" surowca zajmują się trzy terminale - HES Gdynia Bulk Terminal, Speed oraz Bałtycka Baza Masowa. Dla tych terminali jest to jedna z grup przeładowywanych towarów. W ub. roku w Porcie Gdynia w sumie przeładowano 1,2 mln ton. Moce przeładunkowe wynoszą jednak ok. 3,2 mln ton. Jest więc jeszcze spory zapas. Podobnie jak w Gdańsku władze portu zdecydowały o zabezpieczeniu dodatkowego placu składowego.

Zobacz w akcji potężną wywrotnicę, która przewraca i opróżnia wagony z węglem.

Miejsca

Opinie (77) 3 zablokowane

  • Samolot

    Samolotami szybciej i sprawniej. Do dzieła geniusze !!!!

    • 12 2

  • Co z tego ze moga wyładowac 12mln ton jak nieudolna kolej nie będzie w stanie tego przewieźć (7)

    kolej - to stan umysłu i nie tylko pkp

    • 41 14

    • (3)

      Kolej w tej chwili przewozi amerykanskie zboze z Ukrainy. Jest tak obciazona, ze robi to nawet kosztem kruszywa - stad wiele inwestycji w Polsce po prostu stoi. Aha, kolej robi to z budzetu panstwa, a nie z portfela USA, czyli pracuje za frajer na koszt obcego biznesu.

      • 11 7

      • Usraele & polin to jedna wielka rodzina .

        • 6 5

      • nie robi tego za frajer

        • 7 0

      • Polska to teraz kolonia usraelska a ukraina nasz ,,bratni"narod stara sie byc kolonia wiec mamy im pomagac

        • 1 5

    • Podziękuj naszym genialnym rządzącym, którzy od 30 lat orają kolej. (2)

      • 1 0

      • DB a nie Polska kolej

        jaka polska kolej? chyba nie wiesz że wiekszość szlaków jest własnością DB

        • 0 5

      • Kolej sama się orze

        Czy to rząd czy kolejarze robili przebudowy: Gdańsk-Warszawa, Kraków-Wrocław, Łódź-Warszawa i inne. Na kolej poszło sporo piniędzy (no nie tyle co na drogi) a efekty mizerne, przepustowości brak.

        • 1 0

  • "Porty szykują się na zwiększone przeładunki węgla"

    A na pozwy z pobliskich apartamentowców są przygotowane?
    Szczególnie w Gdyni...

    • 10 5

  • Eh te pislamisty (2)

    Prezydent Andrzej Duda zapowiadał, że w Polsce węgla wystarczy na najbliższe 200 lat.

    Obowiązkiem polskich władz jest walka o polski węgiel - powiedział Andrzej Duda

    • 15 5

    • Bezmózgowiec o wystarczy ale jak zawsze POkemon slepy głuchy i sklerotyk .Cała POKOzycja (1)

      staje na głowe by Polski wegiel był nie wydobywany i by były nakładane kary na Polskie Kopalnie

      • 2 4

      • Co chciałeś przekazać pis mingu?

        Nieudolność partii i kłamstwa?

        • 0 0

  • (1)

    Co za barany .. w Polsce głównym węglem jest koks ... węgiel wyrokrzystywany w przemyśle.... dziękuję dobranoc

    • 4 2

    • Wątpisz w ,,narodową'' rację stanu ? Kaczalnik i ziomale się Ciebie nie podobają ?

      • 2 0

  • Pozamykać własne kopalnie, importować węgiel, krzyczeć o dekarbonizacji i samochodach elektrycznych (3)

    co dalej nastąpi?

    • 18 3

    • Ziemianki

      Ziemianki i łuczywo.

      • 7 0

    • Od 15 lat wiadomo, ze nadchodzi IIIWS - taki reset jakiego ten swiat nie widzial od tysialeci. Przemieli wszystkich, nie wylaczajac tych pewnych siebie. I tylko glupie Kowalskie o tym nie wiedza.

      • 8 1

    • zapytaj sie tuska ,spurek czxy hołowni

      • 3 4

  • zaraz zaraz, przecież ci z PIS-u gadali że my mamy tyle swojego dobrego węgla ?

    to po kiego uja jest ten import ? powinniśmy wydobywać tylko swój, w takim razie

    • 8 4

  • NadlaZły czasy chrustu i wungla , polin pełną gębą z krzywym Nosem !

    • 8 3

  • Kiedys mowiono nam,ze polski wegiel to" czarne zloto" (1)

    i,ze my jestesmy jednym z wiekszych swiatowych producentow i exporterow.Podobno za PiS- u juz oplaca sie to co nie oplacalo sie za PO.Wegiel,ktorego mamy pod dostatkiem i ktory kupowal od nas Swiat sie dalej nieoplaca?

    • 14 1

    • Nie opłaca się

      Bo nie inwestowani w nowe kopalnie tylko w spokój z górnikami

      • 0 0

  • Gdyby właściciel piekarni jeździł sto kilometrów ........ (1)

    ..... do innego miasta aby kupić bułki to chyba uznany by został za niepoczytalnego . Czy Polska już nie ma węgla ? A może ten sprowadzany to jest jakaś odmiana ekologiczna ?

    • 7 7

    • To nie tak

      Właściciel piekarni odziedziczył ją po ojcu. Była przestarzała ale ludzie jeść muszą. Żeby nie było zamieszek mops dotował ten chleb. Właściciel dodatkowo dostał zakaz inwestycji w piekarnie. W końcu w piekarni wybuchł pożar i zostało pogorzelisko. I teraz trzeba wozić chleb z sąsiednich miast i trzeba płacić za transport i nadgodziny piekarzy w tamtych piekarniach

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane