• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Porty szykują się na zwiększone przeładunki węgla

Wioletta Kakowska-Mehring
15 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Węgiel z Kolumbii, Chile czy Australii na pokładach masowców w trójmiejskich portach to nic nowego. Węgiel z Kolumbii, Chile czy Australii na pokładach masowców w trójmiejskich portach to nic nowego.

Węgiel w portach Trójmiasta z bardzo egzotycznych kierunków nie jest niczym niezwykłym. Od lat przeładowuje się statki z tym surowcem z Australii, Kolumbii czy Chile. Ten węgiel był, jest i będzie - pytanie, czy może być go więcej. Czy porty dadzą radę zastąpić cały import, który do tej pory w większości zasilany był drogą lądową. Porty zapewniają, że moce przeładunkowe są.



Czy wiedziałe(a)ś, że Polska importuje węgiel nie tylko z Rosji?

Kilka dni temu minister klimatu i środowiska Anna Moskwa poinformowała, że do polskich portów już płyną statki z Kolumbii, USA, Australii, RPA i Indonezji. Tylko spółka PGE Paliwa oczekuje na osiem statków z ponad 700 tys. ton. Dla ludzi z branży to nic nowego.

W kwietniu 2020 r. informowaliśmy o przybyciu do Gdańska rekordowo dużego statku, czyli największego jak dotąd masowca obsługiwanego w polskich portach. Na pokładzie "Agia Trias" był węgiel z Kolumbii. Zamówił go koncern energetyczny PGE, m.in. do trójmiejskich elektrociepłowni. O takich rekordowych wpłynięciach kolosów z węglem z Kolumbii, Chile czy Australii informujemy od lat, bo węgiel czy koks z takich kierunków na pokładach masowców w polskich portach to nic nowego.

Kiedyś temat był trudny, bo mówiło się o zalegającym na hałdach polskim węglu. Firmy zamawiające, w tym PGE, tłumaczyły, że o imporcie węgla decydują względy jakościowe, m.in. wysoka wartość opałowa przy jednocześnie niskiej zawartości siarki oraz popiołu. A dostępność węgla o takich parametrach na rynku krajowym jest ograniczona. Od lat tematem był też zalewający nas węgiel z Rosji, wożony głównie transportem kolejowym, choć były też statki z tym towarem.

Zobacz rozładunek węgla w Porcie Północnym.


We wszystkich trójmiejskich terminalach przeładunki mogą odbywać się zarówno w imporcie, jak i eksporcie. Zwykle jednak więcej statków z węglem wchodziło do portów, niż z nich wychodziło. Dziś już nikt nie pyta skąd, chyba że z Rosji, a za ile i czy w ogóle. Już wiadomo, że statków z węglem z egzotycznych kierunków będzie więcej. Droższy będzie na pewno, bo ceny frachtu też biją rekordy. Czy porty udźwigną zwiększony ruch?

- Jeżeli chodzi o import węgla, to odcinamy ok. 10-12 mln ton importu rosyjskiego rocznie. A jeśli nie z Rosji, to skąd? Z krajów dalekich, takich jak Australia, Kolumbia czy RPA. A jak? Oczywiście statkami, a to daje nowe możliwości portom. Węgiel z tych kierunków od dawna sprowadzamy, tylko nie w takich ilościach. Oczywiście jest pytanie, jak zareagują terminale, czy będziemy w stanie obsłużyć taką ilość importu węgla z rynków światowych - mówi Bogdan Ołdakowski, prezes Actia Forum, sekretarz generalny Organizacji Portów Bałtyckich.

W Porcie Gdańsk przeładunkiem węgla i koksu zajmują się dwie firmy - Port Gdański EksploatacjaSea Invest, czyli Port Północny, który specjalizuje się w przeładunku tego towaru. W ubiegłym roku przeładowano w Gdańsku 4,8 mln ton, ale były lata, kiedy przeładowano nawet 6,8 czy 7,2 mln ton. Jak twierdzą władze gdańskiego portu, terminale są w stanie przeładować nawet 12 mln ton materiałów sypkich różnych rodzajów, m.in. węgla i rud. Na terenie portu organizowane są już nowe powierzchnie płacowe i magazynowe. A skoro w ub. roku przeładowano ok. 5 mln ton, to mamy zapas ok. 7 mln ton.


W Porcie Gdynia przeładunkiem "czarnego" surowca zajmują się trzy terminale - HES Gdynia Bulk Terminal, Speed oraz Bałtycka Baza Masowa. Dla tych terminali jest to jedna z grup przeładowywanych towarów. W ub. roku w Porcie Gdynia w sumie przeładowano 1,2 mln ton. Moce przeładunkowe wynoszą jednak ok. 3,2 mln ton. Jest więc jeszcze spory zapas. Podobnie jak w Gdańsku władze portu zdecydowały o zabezpieczeniu dodatkowego placu składowego.

Zobacz w akcji potężną wywrotnicę, która przewraca i opróżnia wagony z węglem.

Miejsca

Opinie (77) 3 zablokowane

  • ....

    Zamiast kupowac swoj to sprowadzaja I pomagaja innym gospodarka

    • 9 4

  • Wungiel je we wiosce!

    • 4 1

  • dziwicie się po co import

    skoro rocznie jest potrzebne około 10mln ton węgla, nasze kopalnie wydobywają 1-2 mln, a reszta w większości była od ruskich importowana. Tak oto zielone łady do tego nieudolne zarządzanie, szachry lat 90' i późniejszych czyli jednym słowem, ci przy korycie nam zafundowali to co jest.

    • 15 0

  • (1)

    Ludzie ! Naszą gospodarką zarządzają, pokraczne trepy bez pojęcia o ekonomii, o biznesie, o zarządzaniu, o solidnej pracy ! To historycy, lalkarze, obszczymurowcy wciskający ciemnocie każdy możliwy kit aby tylko zostać przy korycie ! Wiedzą dobrze,że przegrane wybory to kratki dla nich ! Więc puszczają w kur>wizji każdą plotkę, każdą bzdurę, przekupują ciemniaków przy pomocy 13'stki, 14'stki i 500+ ! Taka jest prawda !

    • 15 1

    • i to się nie zmienia od 30 lat niestety

      • 6 0

  • czy to powód do dumy? (1)

    więcej wegla oznacza więcej co2. Czyl wieksze ocieplenie klimatu i większe i silniejsze trąby powietrzne, susze, huragany, podtopienia, itd.
    Naruszenie równowagi w układzie oznacza odpowiedź układu w celu przywrócenia równowagi. Termodynamika się kłania.
    Ludzka głupota zabije wszystko co żywe.

    • 3 10

    • więcej CO2 to lepszy wzrost roślin, co ma do globalnego ocieplenia termodynamika :) jeśli nie znasz pojęć, zaszyj się w lesie i nie mów nic więcej

      • 5 0

  • Polska sama na siebie...

    Nałożyła embargo na towary

    • 12 3

  • (1)

    A gdzie nasz węgiel? Czyżby ktoś POlikwidował kopalnie?

    • 3 3

    • PiS

      Tak jak i stocznie

      • 1 1

  • Temat żyje !

    A cały czas mówi się o odchodzeniu od węgla , a tu... ten temat będzie chyba żył wiecznie o "eko" nie wspominając...

    • 1 2

  • Moj Tata

    pracowal na weglowym od 45 do 81.Wlasnie na dzwigu,na trzy zmiany,tylko ze wegiel szedl w druga strone.

    • 7 0

  • Cos od suwerena moze?

    Dziś urodziny Jarosława Kaczyńskiego. Wykorzystajmy ten dzień.
    Żądajmy od Kaczyńskiego, żeby wyjaśnił nam swoje regularne spotkania z Anatolijem Wasinem w latach 1989-90.
    Wasin był wtedy głównym wywiadowcą sowieckich służb specjalnych KGB w Polsce.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową - wcześniej pracował w Zarządzie Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA, uczestniczył także w rozwoju STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o. Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Gdańskiej. Ukończył również wiele prestiżowych, międzynarodowych kursów z dziedziny ubezpieczeń i zarządzania.

Najczęściej czytane