• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Porty szykują się na zwiększone przeładunki węgla

Wioletta Kakowska-Mehring
15 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Węgiel z Kolumbii, Chile czy Australii na pokładach masowców w trójmiejskich portach to nic nowego. Węgiel z Kolumbii, Chile czy Australii na pokładach masowców w trójmiejskich portach to nic nowego.

Węgiel w portach Trójmiasta z bardzo egzotycznych kierunków nie jest niczym niezwykłym. Od lat przeładowuje się statki z tym surowcem z Australii, Kolumbii czy Chile. Ten węgiel był, jest i będzie - pytanie, czy może być go więcej. Czy porty dadzą radę zastąpić cały import, który do tej pory w większości zasilany był drogą lądową. Porty zapewniają, że moce przeładunkowe są.



Czy wiedziałe(a)ś, że Polska importuje węgiel nie tylko z Rosji?

Kilka dni temu minister klimatu i środowiska Anna Moskwa poinformowała, że do polskich portów już płyną statki z Kolumbii, USA, Australii, RPA i Indonezji. Tylko spółka PGE Paliwa oczekuje na osiem statków z ponad 700 tys. ton. Dla ludzi z branży to nic nowego.

W kwietniu 2020 r. informowaliśmy o przybyciu do Gdańska rekordowo dużego statku, czyli największego jak dotąd masowca obsługiwanego w polskich portach. Na pokładzie "Agia Trias" był węgiel z Kolumbii. Zamówił go koncern energetyczny PGE, m.in. do trójmiejskich elektrociepłowni. O takich rekordowych wpłynięciach kolosów z węglem z Kolumbii, Chile czy Australii informujemy od lat, bo węgiel czy koks z takich kierunków na pokładach masowców w polskich portach to nic nowego.

Kiedyś temat był trudny, bo mówiło się o zalegającym na hałdach polskim węglu. Firmy zamawiające, w tym PGE, tłumaczyły, że o imporcie węgla decydują względy jakościowe, m.in. wysoka wartość opałowa przy jednocześnie niskiej zawartości siarki oraz popiołu. A dostępność węgla o takich parametrach na rynku krajowym jest ograniczona. Od lat tematem był też zalewający nas węgiel z Rosji, wożony głównie transportem kolejowym, choć były też statki z tym towarem.

Zobacz rozładunek węgla w Porcie Północnym.


We wszystkich trójmiejskich terminalach przeładunki mogą odbywać się zarówno w imporcie, jak i eksporcie. Zwykle jednak więcej statków z węglem wchodziło do portów, niż z nich wychodziło. Dziś już nikt nie pyta skąd, chyba że z Rosji, a za ile i czy w ogóle. Już wiadomo, że statków z węglem z egzotycznych kierunków będzie więcej. Droższy będzie na pewno, bo ceny frachtu też biją rekordy. Czy porty udźwigną zwiększony ruch?

- Jeżeli chodzi o import węgla, to odcinamy ok. 10-12 mln ton importu rosyjskiego rocznie. A jeśli nie z Rosji, to skąd? Z krajów dalekich, takich jak Australia, Kolumbia czy RPA. A jak? Oczywiście statkami, a to daje nowe możliwości portom. Węgiel z tych kierunków od dawna sprowadzamy, tylko nie w takich ilościach. Oczywiście jest pytanie, jak zareagują terminale, czy będziemy w stanie obsłużyć taką ilość importu węgla z rynków światowych - mówi Bogdan Ołdakowski, prezes Actia Forum, sekretarz generalny Organizacji Portów Bałtyckich.

W Porcie Gdańsk przeładunkiem węgla i koksu zajmują się dwie firmy - Port Gdański EksploatacjaSea Invest, czyli Port Północny, który specjalizuje się w przeładunku tego towaru. W ubiegłym roku przeładowano w Gdańsku 4,8 mln ton, ale były lata, kiedy przeładowano nawet 6,8 czy 7,2 mln ton. Jak twierdzą władze gdańskiego portu, terminale są w stanie przeładować nawet 12 mln ton materiałów sypkich różnych rodzajów, m.in. węgla i rud. Na terenie portu organizowane są już nowe powierzchnie płacowe i magazynowe. A skoro w ub. roku przeładowano ok. 5 mln ton, to mamy zapas ok. 7 mln ton.


W Porcie Gdynia przeładunkiem "czarnego" surowca zajmują się trzy terminale - HES Gdynia Bulk Terminal, Speed oraz Bałtycka Baza Masowa. Dla tych terminali jest to jedna z grup przeładowywanych towarów. W ub. roku w Porcie Gdynia w sumie przeładowano 1,2 mln ton. Moce przeładunkowe wynoszą jednak ok. 3,2 mln ton. Jest więc jeszcze spory zapas. Podobnie jak w Gdańsku władze portu zdecydowały o zabezpieczeniu dodatkowego placu składowego.

Zobacz w akcji potężną wywrotnicę, która przewraca i opróżnia wagony z węglem.

Miejsca

Opinie (77) 3 zablokowane

  • Pozamykać własne kopalnie, importować węgiel, krzyczeć o dekarbonizacji i samochodach elektrycznych (3)

    co dalej nastąpi?

    • 18 3

    • zapytaj sie tuska ,spurek czxy hołowni

      • 3 4

    • Od 15 lat wiadomo, ze nadchodzi IIIWS - taki reset jakiego ten swiat nie widzial od tysialeci. Przemieli wszystkich, nie wylaczajac tych pewnych siebie. I tylko glupie Kowalskie o tym nie wiedza.

      • 8 1

    • Ziemianki

      Ziemianki i łuczywo.

      • 7 0

  • Kiedy łajzy dacie podwyzke ochroniarzom.z orlen ochrona co pilnuja tego portu za zalosne stawki-15zl (3)

    • 15 8

    • Za tuska miałes 5 zł brutto i nadal tyle bys dostawał.

      • 5 2

    • (1)

      Za 15 złotych na rękę to bym w tej robocie tylko spał.

      W zeszłym roku na Kaszubach na zbiorze truskawek płacili 3 złote za kobiałkę. Truskawki duże to i kobiałka szybko się zapełnia.

      Jak jesteś obrotny to w 8 godzin 100 kobiałek będziesz miał.
      300 złotych dniówka.
      Za 15 dni na rękę 4500 złotych.

      • 4 2

      • Reklama ! Pieniędzy nie uświadczysz , bo ,,plantator '' zwija biznesy zaraz po zbiorze

        • 4 0

  • (1)

    Wszyscy mądrzy, którzy się rozwijają wydobywaja węgiel i rozwijają energetykę opartą na węglu równolegle z innymi a nasza piąta kolumna u władzy robi dokładnie odwrotnie, cofa nas w rozwoju i wpędza w biedę wykonując polecenie z zewnątrz. To jest zdrada polskiej racji stanu.

    • 22 7

    • "To jest zdrada polskiej racji stanu."

      Dokladnie tak jest. Ale co oni maja tez zrobic? Powiedziec "nie"? To by oznaczalo wejscie wojsk NATO do Polski w celu "ochrony demokracji". To bylaby druga Jugoslawia.

      • 4 1

  • (1)

    Co za barany .. w Polsce głównym węglem jest koks ... węgiel wyrokrzystywany w przemyśle.... dziękuję dobranoc

    • 4 2

    • Wątpisz w ,,narodową'' rację stanu ? Kaczalnik i ziomale się Ciebie nie podobają ?

      • 2 0

  • Ja nie rozumiem (1)

    Przecież na zwałach podobno lezay miliony ton węgla, tak górnicy płakali, z nie ma co z węglem robić... A teraz Porty szykują się na dostawy węgla, żeby było śmieszniej, tańszego niż ten który sobie leży i nic nie robi

    • 24 3

    • Kiedy wiece o podwyżki za wydobycie + /która/ dodatkowa pensja ?

      • 2 0

  • Co za głupoty deklaruje port (1)

    wystarczy policzyć żeby to zrobić potrzeba 750 dni a to 2 lata

    • 9 11

    • SiaSin z Suskim dadzą radę

      • 5 2

  • Zawsze mnie to bawiło. (6)

    Tona naszego narodowego, czarnego złota w promocyjnej cenie 2999 zł na składzie (uwzględnia 18 pensję związkowca górników). Można też zamówic dostawę z Australii i zapłacić 549 zł - odbiór w porcie.

    • 42 5

    • (3)

      A wiesz rozchodzi sie o to, ze węgiel w Polsce jest na wielkich głebokosciach i stąd te duze koszty.

      • 3 8

      • bron boze nigdy nie pisz takich rzeczy. zaminusuja sie na smierc. ekonomia to ostatnie co ludzie chca rozumiec. (1)

        chca zeby im w tv mowili ze bedzie dobrze pod jednymi lub innymi.

        • 10 3

        • Coraz mniej Patologii i Smrodu , 500+ też już się kończy , tylko jeszcze kościółek na pełnej dotacji

          • 5 3

      • To niech sprzedadzą w promocyjnej cenie to co na zwałach

        • 4 0

    • Jesteś AntySSemita !

      • 0 2

    • Zamów za tyle

      Kupię od ciebie tyle wegla ile masz. Zapłacę ci wiecej. 1000 zl.

      • 3 1

  • NadlaZły czasy chrustu i wungla , polin pełną gębą z krzywym Nosem !

    • 8 3

  • zaraz zaraz, przecież ci z PIS-u gadali że my mamy tyle swojego dobrego węgla ?

    to po kiego uja jest ten import ? powinniśmy wydobywać tylko swój, w takim razie

    • 8 4

  • "Porty szykują się na zwiększone przeładunki węgla"

    A na pozwy z pobliskich apartamentowców są przygotowane?
    Szczególnie w Gdyni...

    • 10 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną firmą, posiadająca oddziały w 10 krajach, produkującą nisko- oraz wysokociśnieniowe przewody transferowe, wykonane z gumy, plastiku i teflonu. POLYHOSE Poland została pierwotnie założona jako EXITFLEX Polska – spółka córka szwajcarskiej fabryki, istniejącej od 1971 roku. Członek zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa AIRBLAST Poland. Firma AIRBLAST, posiadająca oddziały w 12 krajach, jest od ponad...

Najczęściej czytane