• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 2,5 mln zł za projekt nowego przystanku i elektryfikacji PKM

Maciej Naskręt
16 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Obecnie linia PKM ma wyłącznie trakcję spalinową. Obecnie linia PKM ma wyłącznie trakcję spalinową.

Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania prawdopodobnie przygotuje projekt elektryfikacji linii PKM oraz budowy nowego przystanku Firoga zobacz na mapie Gdańska. Dokumentacja techniczna, która będzie gotowa za rok, ma kosztować nieco ponad 2,5 mln zł. Natomiast sama realizacja powinna zakończyć się w 2023 roku.



Czy podróżujesz koleją po Trójmieście?

Otwarto oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla elektryfikacji linii kolejowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga.

Od 2,5 do 6 mln zł



Zainteresowane kontraktem były cztery biura. Najkorzystniejszą ofertę złożyło Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania. Ich oferta cenowa opiewała na kwotę 2,565 mln zł. Druga propozycja od firmy Multiconsult Polska wynosiła nieco ponad 3,6 mln zł, a najdrożej swoje usługi wyceniła spółka BBF z poznania - ponad 6 mln zł.

Spółka PKM była skłonna przeznaczyć na kontrakt 2,7 mln zł.

Z dokumentacji zawartej w przetargu wynika, że współpraca biura projektowego ze spółką samorządową PKM powinna zakończyć się w 2023 roku. Wtedy najpóźniej linia z Wrzeszcza do Osowy powinna zostać zelektryfikowana i oddana do użytku.

Warto tutaj przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Planowany przystanek Firoga Planowany przystanek Firoga

Przystanek Firoga 6@



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Planowana modernizacja linii kolejowych. Planowana modernizacja linii kolejowych.

PLK zainwestuje 1,25 mld zł



Obok elektryfikacji linii PKM ma być realizowana jednocześnie przebudowa linii zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe, wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • Nie wiem po co zrobili tę PKM (21)

    Czy jest sens puszczać pociągi na te kaszubskie wioski? Jestem ciekaw czy ktokolwiek tym jeździ, ale nie sądzę. Może ci co biorą 500+ pojadą, bo nieroby nie mają co z czasem robić, ale normalni ludzie raczej z tego nie korzystają.

    • 46 338

    • znam takich co biorą 500+ a kasy im nie brakuje (2)

      oraz głosują na P.O. także pomyliłeś się.

      • 4 1

      • sami politycy biorą :)

        • 0 0

      • a ja znam takich co biorą 500+ kasy mają opór, a głosują na pisiorów

        wyróżnia ich to, że najczęściej są pozatrudniani w spółkach skarbu państwa

        • 3 2

    • ja

      jeżdżę tymi pociągami jako Korepetytorowi PKM bardzo ulatwia mi poruszanie się po trójmieście Dzięki PKM mogę też szybciej dostać się do Południowych dzielnic Gdańska

      • 1 0

    • Ty Edzio idż do lekarza. (2)

      • 56 7

      • z domu niech wyjedzie, albo zagranicę niech jedzie zobaczyć jak wyglądają koleje

        • 2 0

      • Własnie wrócił

        ma skierowanie do ośrodka zamkniętego

        • 47 4

    • Ja też nie wiem po co zrobili w latach 80-tych obwodnicę 3 miasta?????

      Czy był sens jeżdżenia po polach z Gdańska do Gdyni???

      • 5 1

    • Niezależnie od opcji politycznej wszyscy stwierdzili, że jesteś

      d**ilEM!

      • 8 1

    • przejedz sie a sam oceniszi nie obrazaj ludzi nierobie

      • 7 1

    • Edzio aleś Ty glupi

      Wsiądż do PKM ki we Wrzeszczu i zobacz ilu ludzi korzysta z jej usług.Ale Gimbaza dipy nie ruszy od kompa lub smartfona,a wymądrza się że hej

      • 11 1

    • Na wioski jest sens. (4)

      Na kaszubskim odcinku jest bardzo duży ruch i linia jest popularna.
      Ja bym żądał innej odpowiedzi - po co było PKM puszczać do Gdyni, nie chcieli peronów budować, rozkład jest kijowy, ciekawe czy się cokolwiek dołożą do elektryfikacji, bo na razie w SKM Gdynia ma mniej udziałów niż Pruszcz Gdański

      • 36 9

      • A co ma Gdynia do linii kolejowej PLK? (3)

        • 8 7

        • PKM (2)

          Linia należy do PKM.

          • 9 5

          • (1)

            nie ta na terenie Gdyni

            • 9 0

            • I tak się nie da

              Wiemy.

              • 3 2

    • Jeździloby znacznie więcej osób gdyby pociągów było więcej i jeździły do późnych godzin. Linia ma potencjał dużo większy niż jest wykorzystywana

      • 34 1

    • "Jestem ciekaw czy ktokolwiek tym jeździ, [Edzio]"

      Zapraszam do przejażdżki! Szczególnie w godzinach szczytu, gdzie wszyscy jadą jak sardynki w puszce...

      • 25 5

    • Jest sens

      Proponuję abyś przejechał się tą linią do Kościerzyny. Ja byłam mile zaskoczona. Pociąg był pełny, więc chyba sens jest.

      • 20 3

    • Już teraz w godzicach szczytu kolejki jeżdżą pełne a ruch ciągle się zwiększa.

      • 23 2

    • Regularnie pełne składy

      Ale w co ty możesz wiedzieć o tym mieszkając w Wejherowie

      • 41 4

  • powtórka (7)

    Po co tyle hajsu na tom kolej idzie? Gdyby kolej była taka super, jak to jest mówione, to ludzie by tylko nią jezdzili. Jak narazis głownym srodkiem transportu som samochody i w ten środek transportu powinno się inwestować !

    • 16 53

    • I bardzo dobrze!

      Po to abyś miał na co narzekać. Nie twoje pieniądze ale jak trzeba to będzieśz jechał?

      • 0 0

    • (3)

      Stań sobie w godzinach szczytu na jakimś peronie i zobaczysz, że jeżdżą zapchane na full.

      • 14 0

      • (2)

        Pociongi ważne som bo ludzie nimi jadom w strone tom i tamtom.

        • 7 1

        • co za nosacz (1)

          • 0 0

          • Yanush..

            • 0 0

    • A jechałeś? Chyba nie...

      Pełne składy ludzi! Weź się najpierw zorientuj, a dopiero gadaj głupoty na forum pajacyku.

      • 1 0

    • A kto ci zabrania zainwestować i kupić sobie samochód...?

      • 2 0

  • Przystanek Intel - dla korpoludkow (1)

    • 0 3

    • Dla niewolników, kredyciarzy..w rurkach, grzywka, brodą, albo kucykiem, przeciez oni nie będą tym jeździć, msja sluzbowe fury w lizingu..

      • 0 0

  • No niby fajnie, ale. (8)

    1. Dlaczego nie projektowano PKM elektrycznej od samego początku, gdy kasę wykładała głównie Unia i kto teraz wyłoży 2.5 bańki (minimum) i dlaczego PiS nie da?
    2. Dlaczego ta kolejka, która miała tak rozładowac korki i ach i ech, jeździ z częstotl. co godzinę na trasie Gdańsk-Gdynia? Dlaczego nie co 20 min. jak to było obiecane w czasie gdy budowano kolejkę?
    3. Dlaczego kolejka nie jedzie przesz Banino ale dopiero 4 km dalej jest przystanek o nazwie Widmo? Przez to tych około 10 tys mieszkańców ma to gdzieś i jadą dizlami do Gdańska. Jak ich zamierzacie zachęcić do przesiadki? Podnosząc ceny biletów i zmniejszając częstotl. odjazdów/przyjazdów?
    4. Dlaczego Marszałek województwa ma gdzieś pasażerów, którzy błagają wręcz o lepszy rozkład jazdy, tzn. taki pod pasażerów a nie pod kolegów z PKP zamieszkujących kościerzynę i inne wiochy?
    5. Po o było tyle kasy ładowac w przystanek przy Niedźwiedniku skoro tam prawie nikt nie wsiada i nie wysiada?
    6. Dlaczego taki wielki problem w przewózce roweru skoro obecne rozwiązanie zniechęca do korzystania z PKM (ja się przesiadłem z powrotem do samochodu)?
    7. Dlaczego jakiś dziwak zaprojektował odtworzenie jakiejs historycznej kolejki zamiast zaprojektować tory ku ludziom (a nie jak najdalej od nich)?

    Była szansa wielka na ciekawe rozwiązanie a jest wiocha. Normalnie jak kaszubska tępa wiocha.

    • 18 12

    • (2)

      Widać sam pochodzisz z tej kaszubskiej tępej wiochy. Zastanów się człowieku co piszesz . Bo gdyby nie te tępe kaszubskie wiochy to takie buraki z trojmiasta jak ty nie miały by gdzie na weekend jechać. Pozdrawiam

      • 1 4

      • Mam ciekawsze miejsca na weekend, niz Kościerzyna, czy Kartuzy...

        • 0 0

      • ale po co tam jeździć skoro tam palą smieciami

        a kup...ę robią za oborą?

        • 2 1

    • A ten z tym Baninem i rowerami..wiesniaku, siedz w Baninie, a nie się do miasta pchasz.

      • 0 0

    • (1)

      8. Dlaczego ostatnia PKMka odjezdza ze stacji Rębiechowo ok.23ciej, a ostatni samolot ląduje ok.1 wszej?

      • 1 0

      • bo już o 11:05 nikt z pracowników PKP nie jedzie do domu.

        więc niech się gawiedź sama martwi.

        • 0 0

    • Dlaczego ignorantom inieukom pozwala się komentować w Internecie? (1)

      • 7 4

      • dlaczego więc piszesz ignorancie i nieuku?

        wracaj do żukowa dizla pucować.

        • 3 4

  • Wybory mineły... (1)

    ..i temat odnogi przez Kokoszki z dodatkowym przystankiem umarł. Ten byłby super lekarstwem(w szczególnosci z jakimś park&ride) na wiecznie zatłoczone wyjazdy z miasta. Po wyborach zajmiemy się zaś przystankiem dla jednej firmy (kłamstwem jest że to także dla innych firm it, które bliżej mają do tego na lotnisku).
    Póżniej się dziwcie że korki skoro całe Gdanskie dzielnice wsiadają w auta by gdziekolwiek dojechać bo planisci uznali ze przystanek w ich rejonie spowoduje wydluzenie trasy o minute....
    Podobnie z przyjezdnymi. Marudznie że do Gdańska jedzie masa aut z gmin ościennych nie dając im żadnej alternatywy jest śmieszne...

    • 10 4

    • To niech mieszkańcy gmin ościennych siedzą u siebie w gminach..bedzie 30% mniej korków...

      • 0 0

  • Zabrakło wyobraźni. (4)

    Jaka wielka szkoda że PKMka omija szerokim łukiem Centrum Handlowe - Złota Karczma.

    • 27 10

    • Nie tylko to miejsce omija szerokim łukiem. Wszystko omija szerokim łukiem: (2)

      Banino, Jasień, Niedźwiednik, Gdynia wzgórze, itd.
      Normalnie jakiś "fachowiec" palcem na mapie sobie narysował. Drugi Jaki.

      • 6 6

      • No Banino to tam potrzebne jak świni siodło..

        • 0 0

      • narysowali to już 100lat temu mistrzuniu .

        • 5 1

    • Masz rację

      Zrobili przystanek kilkaset metrów dalej dla nierobów z biura obsługi tzw. PKM

      • 0 1

  • przypominam o prostym rozwiązaniu problemu 'tłoku' (5)

    PKM powinna być przede wszystkim koleją metropolitarną czyli trójmiejską - 90% połączeń powinno odbywać się na trasie Gdynia-Gdańsk

    natomiast obsługę prowincji powinna wykonywać osobna linia do Osowej (są tam po to perony), to pozwoliłoby zwiększyć częstotliwość dla 'wszystkich', a myślę że mała przesiadka rekompensowałaby tym z Kaszub możliwość dojazdu w każdej chwili zarówno do Gdańska jak i do Gdyni

    PKM powinna mieć także kursy nocne - przynajmniej raz na godzinę

    zestawy towarowe powinny jeździć w nocy, bo po to są bocznice kolejowe w porcie

    • 27 10

    • (1)

      Powinieneś dostać nobla.. zaraz po tym jak wytłumaczysz po co ktoś miałby jeździć z Gdańska dłuższą trasą do Gdyni. Nie masz pojęcia jak jest generowany tłok na tej trasie.

      • 0 0

      • Madre slowo, generowany..sam na to wpadłeś?

        • 0 0

    • Abc

      Kursy dzienne sa raz na godzinę :)

      • 0 0

    • (1)

      a co w zasadzie obejmuje projekt za 2.5 miliona? bo przecież już są nawet przygotowane miejsca na słupy pod elektryfikację

      • 1 1

      • Wiem, że to ciężko ogarnąć ludziom, którzy nigdy nie wybudowali nic większego, niż stos talerzy w zlewie, ale - wszystko. Słupy, druty, perony, odwodnienia, mury oporowe, drogi dojazdowe, wykopy, nasypy... Oczywiście według ciebie pewnie ściąga się gotowe z internetu?

        • 1 0

  • karczemki (3)

    Po co Firoga? Ludzie mają dostęp do wielu autobusów w tym rejonie, a z Karczemek nadal wydostać się nie można inaczej, jak idąc 15-20 minut do najbliższego przystanku komunikacji! Może PKM Karczemki zamiast Firoga?

    • 70 24

    • (1)

      to już wogle będzie jezdzic szybko jak keczap

      • 2 1

      • Ketchup ???

        • 0 0

    • Centrum biznesowe to duży generator ruchu

      • 15 4

  • Po co budować kolejny przestanki, niech pracownicy idą z buta, daleko nie jest (3)

    I tak siedzą całymi dniami na komputerze w pracy, więc krótki spacerek im tylko na zdrowie wyjdzie

    • 66 44

    • (2)

      aby ludzi zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej / rowerowej (a drogi samochodowe powinny być redukowane, zwędzane, zamykane).

      • 4 5

      • To zmuszanie, nie zachęcanie..mylisz pojęcia.

        • 0 0

      • ciebie powinni zamknąć na leczenie

        • 3 1

  • W Trójmieście powinno być.. (17)

    Metro..

    • 67 94

    • ta, yhm jasne (1)

      pomyśl jakie były by koszty metra mamy wysoki poziom wód gruntowych,
      zresztą Gdańsk stoi w sporej cześć na eks bagnach, i terenach podmokłych.
      Koszt budowy nieadekwatny do zysków....

      • 33 11

      • Dokładnie, gdzie nie wbijesz łopaty pojawia się woda, wystarczy przypomnieć perypetie przy budowie tuneli pod Monciakiem, Martwą Wisła czy przejścia pod torami przy PKP Kamienny Potok :)

        • 2 0

    • (4)

      Minimum populacji w aglomeracji miejskiej, przy którym opłaca się budować metro, to 2-2,5 mln ludzi. W Polsce tylko Warszawa spełnia takie wymaganie, dlatego nigdzie indziej metro nie powstało, w Krakowie, czy Wrocławiu, chociaż tam warunki terenowe mogłyby być lepsze. Nawet w prawie milionowej Łodzi powstaną tylko dwa przystanki podziemne kolei średnicowej i tyle z "podziemnego metra". I nie wyjeżdżaj z przykładami mniejszych miast z metrem, bo po pierwsze, "oplaca", po drugie "aglomeracja". W Gdańsku i aglomeracji wystarczy gęstsza rama tramwajowa oraz odbudowa/rozbudowa kolei podmiejskiej i regionalnych.

      • 7 3

      • "znafca" się znalazł. Nie wilkość aglomeracji jest głownym wyznacznikiem czy metro opłaca się czy nie (1)

        a zamożność samorządu, metro można spotkać w miastach z populacją poniżej 300 tys mieszkańców. Lozanna, Rennes...a nawet Bruksela która jest ponad połowę mniejsza od Gdańska. Mają metro bo ich stać na jego budowę i utrzymanie.Nie ma sprawniejszego sposobu komunikacji miejskiej.

        • 2 1

        • bruksela jest nawet mniejsza od sopotu ...kazdy to wie kto tam byl...

          • 0 2

      • Bzdura, wedle tej reguły w Niemczech metro powinno być tylko w Berlinie.

        a jest w prawie każdym większym mieście (U-bhan + S-bhan oczywiście). U nas nie ma metra w Krakowie, Poznaniu czy Wrocławiu bo najzwyczajniej w świecie jesteśmy biedni i nas nie stać ba budowę metra w tych miastach. Nie ma lepszego środka lokomocji miejskiej niż metro.

        • 3 2

      • A to ciekawe...

        Karlshrue jest mniejsze od Brzydgoszy i jakimś dziwnym sposobem ma metro... Niemiecki kaprys? Chyba nie.. Tym bardziej że zostało ono oddane do użytku 4/5 lat temu? Swoją drogą genialne są głosy tutejszych folksdojczow tlumaczacych tubylcom że "metro to nie dla was, wiesniaki"

        • 7 5

    • Ze względu na poziom wód gruntowych,

      rodzaj podłoża oraz zróżnicowanie wysokości poszczególnych tarasów miasta budowa metra podziemnego jest praktycznie niemożliwa, a na pewno nieopłacalna.

      • 2 2

    • Metro, zwłaszcza to głęboko zakopane, wcale nie jest wygodne (1)

      Kto korzystał trochę ten wie. Znacznie wygodniejsza i tańsza jest kolej naziemna.
      SKM powinna mieć jeszcze przynajmniej dwie odnogi - na Oksywie w Gdyni i na Chełm - Łostowice w Gdańsku. To jedyny kompleksowy sposób na ogarnięcie korków w mieście.

      • 35 5

      • Rezerwa terenowa dla SKM Południe została już bezpowrotnie zmarnowana!

        • 6 1

    • W aglomeracji, gdzie z jednej strony mamy kilometr do morza a z drugiej kilometr do lasu

      metro jest kompletnie bezzasadne.

      • 5 3

    • Masz SKM. (2)

      Czyli metro naziemne.

      • 42 12

      • w niemczech mają metro, naziemną (1)

        tramwaje i autobusy.
        Tutaj zamiast skm powinno być metro i naziemne szynobusy.

        • 8 15

        • Ale po co metro, skoro jest SKM?

          Przecież nie jesteśmy aglomeracją wielkości Paryża, Berlina czy choćby Warszawy.

          • 24 8

    • No, szczególnie z Gdyni centrum na Oksywie. Juz takie pomysły tu trolle portalowi mieli. (1)

      • 13 7

      • Wiemy, wiemy Wojtek

        Nie da się

        • 9 6

    • z uwagi na układ skm nie potrzeba metra, wystarczy żeby skm jeździło jak metro, punktualnie, często, z klimatyzacją

      • 77 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane