• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia ma instalację do odbioru ścieków z promów i wycieczkowców

Wioletta Kakowska-Mehring
25 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Od ubiegłego roku statki pasażerskie i promy nie mogą wylewać ścieków do Bałtyku, więc w portach muszą powstawać instalacje do ich odbioru. Od ubiegłego roku statki pasażerskie i promy nie mogą wylewać ścieków do Bałtyku, więc w portach muszą powstawać instalacje do ich odbioru.

W Porcie Gdynia uruchomiono instalację do odbioru ścieków sanitarnych ze statków, głównie promów i wycieczkowców. Inwestycja kosztowała niemal 62 mln zł, część środków pochodziła z Unii Europejskiej.



Zrzucanie ścieków do Bałtyku przez statki pasażerskie przestało być legalne w 2021 r. - tak zdecydowała ponad dekadę wcześniej Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO).

Oznacza to, że nieczystości muszą być przez statki odprowadzane albo za pośrednictwem portowych instalacji odbioru ścieków, albo unieszkodliwiane za pomocą pokładowych, certyfikowanych systemów oczyszczania. Morze Bałtyckie jest pierwszym na świecie akwenem, gdzie obowiązują takie zasady.

Nowa infrastruktura ściekowa przebiega od nabrzeży Francuskiego, Belgijskiego i Polskiego, dalej wzdłuż ul. Polskiej, aż po obiekty podczyszczalni  w rejonie węzła Ofiar Grudnia '70. Nowa infrastruktura ściekowa przebiega od nabrzeży Francuskiego, Belgijskiego i Polskiego, dalej wzdłuż ul. Polskiej, aż po obiekty podczyszczalni  w rejonie węzła Ofiar Grudnia '70.
W ramach projektu "Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków sanitarnych ze statków w Porcie Gdynia" wykonano infrastrukturę, której elementy rozciągają się od nabrzeża FrancuskiegoMapka, Belgijskiego i Polskiego, poprzez instalacje wzdłuż ul. PolskiejMapka, aż po obiekty podczyszczalni w rejonie węzła Ofiar Grudnia '70.

Projekt ten przeznaczony jest do obsługi statków pasażerskich typu promy i wycieczkowce. Jednostki te generują znaczące ilości ścieków. Dzięki wybudowaniu infrastruktury do odbierania ścieków sanitarnych ze statków i zrzutu tych ścieków do sieci kanalizacji sanitarnej miasta Gdynia nastąpi zmniejszenie negatywnego oddziaływania działalności żeglugowej na środowisko. Inwestycja ta, będąca pierwszym tego typu rozwiązaniem na Bałtyku, wychodzi naprzeciw wymogom wprowadzonym przez międzynarodowe organizacje i konwencje działające na rzecz ochrony środowiska morskiego.


- W 100-lecie istnienia portu nie ustajemy we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań na miarę obecnych czasów, które posłużą na wiele kolejnych lat istnienia portu. Zakończenie tej inwestycji to kolejny krok w konsekwentnie realizowanej przez port strategii green port. Sukces projektu jest efektem pracy wszystkich osób, zarówno pracowników Portu Gdynia, jak i firm zewnętrznych zaangażowanych w tę inicjatywę - powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Całość kosztowała niemal 62 mln zł. Projekt został sfinansowany ze środków własnych Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz funduszy unijnych. Uzyskane na jego realizację dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020 wyniosło 18,70 mln zł.

Czytaj też:

Rekordowy kontenerowy kolos w Porcie Gdynia




W 2019 r. przystąpiono do realizacji I fazy projektu, za którą odpowiedzialna była firma Wodkan Grzenkowicz. W tej fazie wybudowano instalację zrzutową, sieci kanalizacji sanitarnej (z wykorzystaniem ośmiu przepompowni), zbiorniki retencyjno-wyrównawcze (o łącznej pojemności roboczej 1600 m sześc., co umożliwi odbiór ścieków sanitarnych z kilku dużych jednostek pływających w ciągu doby) oraz studnię zlewną. Za realizację II fazy projektu odpowiadał wykonawca ATA Technik. W ramach tej fazy zrealizowano budowę podczyszczalni ścieków sanitarnych (o maksymalnej przepustowości 1680 m sześc. w ciągu doby), zagospodarowanie terenu zajętego przez jej obiekty wraz z przebudową układu parkingu dla samochodów ciężarowych.

Miejsca

Opinie (47) 1 zablokowana

  • a gdzie

    sa promy i pasażery na nowym terminalu?

    • 28 3

  • Jak nie szambiarz z Warszawy to bogaci z promów, fajnie wiedziec ze ta instalacja to nowosc na Bałtyku. (9)

    Jesli kogos jeszcze dziwi, ze to morze to martwa strefa. Niedlugo walną niemieckie beczki niedaleko Gdyni i nastapi koniec.

    • 55 12

    • (1)

      Niemieckie beczki, szambiarz z warszawy...ja wiem s...y od kogo wy są ;) kacapowego szczucia ciąg dalszy

      • 6 10

      • 17 września 39r witały stalinowskie bydło kwiatami , nic się nie zmieniło , ich maĆ !

        • 5 0

    • Szok (4)

      Byłem przekonany, że spuszczanie ścieków do morza juz dawno jest nielegalne, jestem w ciężkim szoku, że do zeszłego roku bylo to legalne. Tym w pierwszej kolejnosci powinni zajmować się ekolodzy, a uprawiać ekoterroryzm blokujac samochodom drogi.

      • 25 4

      • jest nielegalne, ale..kara (jak złapią) jest mniejsza, niż 'legalny' koszt ;) (3)

        .... problem znany od lat.... Nawet na pokazach żaglowców niektóre spuszczały ścieki do zatoki. po prostu mandaty za to są (były?) mniejsze, niż koszt legalnego rozliczenia się ze śmieci w porcie. Do tego, żeby wlepić mandat, najpierw trzeba jeszcze 'złapać za rękę'.

        • 9 2

        • (2)

          seba nie ekscytuj się bo nie masz pojęcia o czym piszesz tylko powtarzasz jakieś historie zaszłyszane pod sklepem opowiadane przez podobnych tobie. Nie mówiąc o jachcie jakiegoś mietka co zabiera 5 osób na pokład, to statki handlowe i promy w standardzie mają od dobrych 30 lat własne oczyszczalnie ścieków więc to co pompują za burte jest biologicznie neutralne. A co do łapania za rękę to ty złapałeś czy sprawdzałeś smak wody?

          • 3 4

          • Ale chyba zdajesz sobie sprawe ze nie wszystkie oczyszczalnie na statkach sa sobie rowne. Nie wszystkie sa certyfikowane i nie wszystkie moga byc z przyczyn konstrukcyjnych.

            • 4 1

          • "Mieć w standardzie", a używać to nie to samo. Filtr cząstek stałych też trzeba mieć, a ludzie jakoś ogarniają.

            Na promach podobnie. Oczyszczalnia działa wtedy kiedy musi. Gdy szybki nocny odcinek, to można przyoszczędzić.

            • 5 0

    • w Gdańsku spuszczają ten smród do Wisły czy Motławy (1)

      • 3 3

      • Jak wyizolować piSie odpady z Nowogrodzkiej ? Wicia z julką & Obstrukcja kaczusia analnego ?

        • 1 5

  • "do odbioru ścieków z promów i wycieczkowców"

    Główny powód pojawienia się w Gdyni.

    "zrzutu tych ścieków do sieci kanalizacji sanitarnej miasta Gdynia"
    Za darmo? W ramach promocji?

    • 29 11

  • a ma instalację

    przeciwlotniczą ?

    • 4 2

  • A kiedy otworzą nowy terminal - miał być w 2021 (1)

    • 9 5

    • 1/2 braciaszka nie wyraża zgody na anonimowy terminal , albo zimnego lecha jude , albo wcale .

      • 1 1

  • (3)

    wycieczkowce mogą legalnie wypuszczać ścieki w porcie? super, ale reszta statków czyści się na Bałtyku. wody balastowe się wywala standardowo tam, skoro kary są znikome a ryzyko przyłapania też żadne

    • 18 4

    • (2)

      Nie płeć bzdur każdy statek posiada biologiczną oczyszczalnie ścieków. Do morza jest usuwany jest ściek oczyszczony .

      • 3 7

      • Nie

        Pan CE

        • 4 1

      • Skoro każdy statek posiada biologiczna oczyszczalnie ścieków to po co ta milionowa instalacja w Gdyni....pierwsza na Bałtyku :D

        • 3 0

  • Nie dla smierdzacych mazutem wycieczkowców w Gdyni (1)

    • 13 9

    • w ogole

      nie masz pojecia o czym mowisz

      • 6 0

  • (1)

    a spalarnia na westerplatte utylizuje wszelkie oleje ze statkow!!!!!!!!!!!!!!!

    • 12 0

    • Nawet te z KneSSetu

      • 1 0

  • Wycieczkowiec przypływa do Gdyni, zostawia śmieci i ścieki potem płynie dalej (2)

    Dziwi więc ta podnieta która towarzyszy każdemu takiemu przybiciu.

    • 20 6

    • młot.

      Płaci za pilota, holowniki, i pobyt w porcie jak i za zdanie śmieci i ścieków. Kupuje zaopatrzenie i paliwo. Chyba po to jest port.

      • 7 2

    • Delegacje powitalna do Kaczalnika ,czy Tadeusza powinni wysyłać z darami ?

      • 0 4

  • Instalacje moze ma, ale...

    Kara za "wyplucie" fekalii na redzie portu, a nawet w nim samym, jest mniejsza od kosztow"gownianego serwisu". Armatorzy i kapitanowie z reguły potrafią liczyć!

    • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy. Działalność Perfect Consulting obejmuje usługi doradztwa personalnego oraz szkolenia interpersonalne. Firma specjalizuje się w stosowaniu oraz wdrażaniu narzędzi wspomagających zarządzanie kapitałem ludzkim. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na WSAiB w Gdyni. Studia podyplomowe podjęła na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również absolwentką studiów MBA w Gdańska...

Najczęściej czytane