• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia ma instalację do odbioru ścieków z promów i wycieczkowców

Wioletta Kakowska-Mehring
25 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Od ubiegłego roku statki pasażerskie i promy nie mogą wylewać ścieków do Bałtyku, więc w portach muszą powstawać instalacje do ich odbioru. Od ubiegłego roku statki pasażerskie i promy nie mogą wylewać ścieków do Bałtyku, więc w portach muszą powstawać instalacje do ich odbioru.

W Porcie Gdynia uruchomiono instalację do odbioru ścieków sanitarnych ze statków, głównie promów i wycieczkowców. Inwestycja kosztowała niemal 62 mln zł, część środków pochodziła z Unii Europejskiej.



Zrzucanie ścieków do Bałtyku przez statki pasażerskie przestało być legalne w 2021 r. - tak zdecydowała ponad dekadę wcześniej Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO).

Oznacza to, że nieczystości muszą być przez statki odprowadzane albo za pośrednictwem portowych instalacji odbioru ścieków, albo unieszkodliwiane za pomocą pokładowych, certyfikowanych systemów oczyszczania. Morze Bałtyckie jest pierwszym na świecie akwenem, gdzie obowiązują takie zasady.

Nowa infrastruktura ściekowa przebiega od nabrzeży Francuskiego, Belgijskiego i Polskiego, dalej wzdłuż ul. Polskiej, aż po obiekty podczyszczalni  w rejonie węzła Ofiar Grudnia '70. Nowa infrastruktura ściekowa przebiega od nabrzeży Francuskiego, Belgijskiego i Polskiego, dalej wzdłuż ul. Polskiej, aż po obiekty podczyszczalni  w rejonie węzła Ofiar Grudnia '70.
W ramach projektu "Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków sanitarnych ze statków w Porcie Gdynia" wykonano infrastrukturę, której elementy rozciągają się od nabrzeża FrancuskiegoMapka, Belgijskiego i Polskiego, poprzez instalacje wzdłuż ul. PolskiejMapka, aż po obiekty podczyszczalni w rejonie węzła Ofiar Grudnia '70.

Projekt ten przeznaczony jest do obsługi statków pasażerskich typu promy i wycieczkowce. Jednostki te generują znaczące ilości ścieków. Dzięki wybudowaniu infrastruktury do odbierania ścieków sanitarnych ze statków i zrzutu tych ścieków do sieci kanalizacji sanitarnej miasta Gdynia nastąpi zmniejszenie negatywnego oddziaływania działalności żeglugowej na środowisko. Inwestycja ta, będąca pierwszym tego typu rozwiązaniem na Bałtyku, wychodzi naprzeciw wymogom wprowadzonym przez międzynarodowe organizacje i konwencje działające na rzecz ochrony środowiska morskiego.


- W 100-lecie istnienia portu nie ustajemy we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań na miarę obecnych czasów, które posłużą na wiele kolejnych lat istnienia portu. Zakończenie tej inwestycji to kolejny krok w konsekwentnie realizowanej przez port strategii green port. Sukces projektu jest efektem pracy wszystkich osób, zarówno pracowników Portu Gdynia, jak i firm zewnętrznych zaangażowanych w tę inicjatywę - powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Całość kosztowała niemal 62 mln zł. Projekt został sfinansowany ze środków własnych Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz funduszy unijnych. Uzyskane na jego realizację dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020 wyniosło 18,70 mln zł.

Czytaj też:

Rekordowy kontenerowy kolos w Porcie Gdynia




W 2019 r. przystąpiono do realizacji I fazy projektu, za którą odpowiedzialna była firma Wodkan Grzenkowicz. W tej fazie wybudowano instalację zrzutową, sieci kanalizacji sanitarnej (z wykorzystaniem ośmiu przepompowni), zbiorniki retencyjno-wyrównawcze (o łącznej pojemności roboczej 1600 m sześc., co umożliwi odbiór ścieków sanitarnych z kilku dużych jednostek pływających w ciągu doby) oraz studnię zlewną. Za realizację II fazy projektu odpowiadał wykonawca ATA Technik. W ramach tej fazy zrealizowano budowę podczyszczalni ścieków sanitarnych (o maksymalnej przepustowości 1680 m sześc. w ciągu doby), zagospodarowanie terenu zajętego przez jej obiekty wraz z przebudową układu parkingu dla samochodów ciężarowych.

Miejsca

Opinie (47) 1 zablokowana

  • Mogli zbudowac na Motlawie (1)

    Tam przydałaby się do odbioru przesyłek snikersow na linii Trzaskowski/ Dulkiewicz.

    • 15 4

    • Chory pisowski umysł w pełnej krasie,

      • 0 0

  • Hahahaha

    A gdzie green peace?Widocznie nie dostali kasy żeby zadziałać i wylewanie ścieków jest eko.

    • 13 1

  • Fajnie tak obcować z moczem i kałem międzynarodowym, latem w Zatoce... (1)

    • 11 0

    • To co na czerep opada nie przeszkadza , nochalem dobrostan do płuc wprowadzasz ?

      • 0 0

  • A w marinie yachtpark dalej ścieki z houseboat'ów dalej lecą prosto do basenu portowego, czy ktoś w końcu zrobił z tym porządek?

    • 8 0

  • a okreciki kajaki mw rp to jak scieki wydalaja

    • 2 1

  • Plywam na masowcach i robimy zdawanie w morzach i oceanach fekali.a skadze i olejowe w porcie gdzue tsnio odbiora:) Pozdrawiam (1)

    • 2 0

    • Sludge, w pierwszym rzędzie, jest zdawany tam gdzie więcej zapłacą.
      Wiesz co to; sewage plant?
      Każdy statek ma coś takiego i tylko w niektórych portach pompowanie za burtę jest zabronione.

      • 1 0

  • Szczurek jest dumny bo to glownie jego zasluga.

    • 4 3

  • Czegoś nie pojmuję!!! (2)

    Śmieci ze statków to każde państwo ustala stawki. Więc skąd zgoda UE na zrzut nieczystości????!!!!! Za chwilę UE będzie mi wydzielać racje żywnościowe???!!!!!

    • 6 2

    • morze nie należy do Unii, nie pisz bredni

      • 2 2

    • Obstrukcja miłośniku pismaty

      • 1 1

  • Pytanie z jakjego powodu i kto dal wolna reke by moglo tak kiedys byc

    To sie w glowie nie miesci co jest w Baltyku.
    Rodzi sie nastepne pytanie co ze spalinami z samolotow tez nie sa szkodliwe? Moze leca wyzej zamiast spadac na ziemie?

    • 2 0

  • (1)

    "Currently, the Baltic Sea area is the only Special Area under Annex IV. The discharge of sewage from passenger ships within a Special Area is generally be prohibited under the new regulations, except when the ship has in operation an approved sewage treatment plant and additionally meet the nitrogen and phosphorus removal standard."
    Od 2019 wszystkie statki pasażerskie muszą być wyposażone w tego typu oczyszczalnie.
    Do 2023 pozostałe, zostaną doposażone w dodatkowe oczyszczalnie redukujące azotany i fosforany.
    Ktoś tu napisał, że armatorzy potrafią liczyć i to jest prawda.
    Opłacalność tej instalacji portowej, sprawdzi się w momencie wprowadzenia obowiązku zdawania ścieków, czego IMO nie zabrania.

    • 3 0

    • kto będzie ustalał i sprawdzał limity zużytej wody i wyprodukowanych ścieków?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną firmą, posiadająca oddziały w 10 krajach, produkującą nisko- oraz wysokociśnieniowe przewody transferowe, wykonane z gumy, plastiku i teflonu. POLYHOSE Poland została pierwotnie założona jako EXITFLEX Polska – spółka córka szwajcarskiej fabryki, istniejącej od 1971 roku. Członek zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa AIRBLAST Poland. Firma AIRBLAST, posiadająca oddziały w 12 krajach, jest od ponad...

Najczęściej czytane