• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowy kontenerowy kolos w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
22 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

MSC Gaia wchodzi do Portu Gdynia 22 marca 2022 r.

To jest rekord i do tego podwójny. Do Portu Gdynia wszedł kontenerowiec, który jest dłuższy o 19 m od najdłuższego, jaki do tej pory wpłynął do Gdyni. MSC Gaia ma aż 366 m. To nie koniec. Jest też największy z obsługiwanych w Gdyni pod względem pojemności.



Czy Port Gdynia powinien przygotować się do przyjmowania większych statków, czy skupić się na budowie Portu Zewnętrznego (nowy port na wodzie)?

Najdłuższą jednostką, jaka do tej pory weszła do Portu Gdynia, był kontenerowiec Charlotte Maersk. Miało to miejsce w lutym 2019 r. Kontenerowiec ma 347 m długości. Przy nim MSC Gaia to gigant. Statek ma 366 m długości i można powiedzieć, że wszedł do Portu Gdynia na tzw. "żyletkę". Statek zacumował w terminalu BCT.

Operacja była wymagająca, bo warunki manewrowe w Porcie Gdynia nie są łatwe dla takich kolosów. Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała m.in. dzięki systemowi pilotowemu OneBoxRTK, który wykorzystuje najnowocześniejszą technologię pozycjonowania i naprowadzania statków.

Rekord pod względem pojemności i ładowności wśród statków zawijających do Gdyni należał do tej pory do MSC Cape Akritas. Statek odwiedził port w grudniu ub. roku. Jego pojemność to 11 037 TEU (330 m długości). MSC Gaia ma 13 798 TEU pojemności.

Przebudowa gdyńskiego portu, tak aby mógł on przyjmować większe statki, trwa od kilku lat. Najpierw udało się powiększyć obrotnicę nr 2Mapka (miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić), dzięki czemu do Gdyni teoretycznie mogły zawijać statki mające do 370-400 m.

Czytaj też:

Kontenerowy kolos w Porcie Gdynia



Teoretycznie, bo obawiano się, że w razie nieprzychylnych warunków pogodowych wprowadzenie tak dużych jednostek może być utrudnione z racji zbyt wąskiego wejścia. Można było je poszerzyć, ale kosztem obiektów należących do resortu obrony. I tak w czerwcu ub. r. zakończono przebudowę Północnej Ostrogi PilotowejMapka i zyskano dodatkowo prawie 40 m.

Czytaj też:

Stłuczka kontenerowców w terminalu DCT



Teraz czas na kolejne działania. Zarząd Morskiego Portu Gdynia i Urząd Morski w Gdyni podpisały już umowę na "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. Etap II - Pogłębienie toru podejściowego". Wykonanie pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych zapewni bezpieczną żeglugę statków o długości 400 m, szerokości 58 m i zanurzeniu do 14,5 m. Poprawa bezpieczeństwa nastąpi również poprzez rozbudowę i przebudowę głowic falochronów w wejściu głównym portu oraz remont i modernizację oznakowania nawigacyjnego.
06:13 22 MARCA 22

Gigantyczny kontenerowiec w Gdyni (27 opinii)

Do Gdyni wpłynął rekordowej długości statek 366,03m
Do Gdyni wpłynął rekordowej długości statek 366,03m

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (127)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane