• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowy kontenerowy kolos w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
22 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

MSC Gaia wchodzi do Portu Gdynia 22 marca 2022 r.

To jest rekord i do tego podwójny. Do Portu Gdynia wszedł kontenerowiec, który jest dłuższy o 19 m od najdłuższego, jaki do tej pory wpłynął do Gdyni. MSC Gaia ma aż 366 m. To nie koniec. Jest też największy z obsługiwanych w Gdyni pod względem pojemności.



Czy Port Gdynia powinien przygotować się do przyjmowania większych statków, czy skupić się na budowie Portu Zewnętrznego (nowy port na wodzie)?

Najdłuższą jednostką, jaka do tej pory weszła do Portu Gdynia, był kontenerowiec Charlotte Maersk. Miało to miejsce w lutym 2019 r. Kontenerowiec ma 347 m długości. Przy nim MSC Gaia to gigant. Statek ma 366 m długości i można powiedzieć, że wszedł do Portu Gdynia na tzw. "żyletkę". Statek zacumował w terminalu BCT.

Operacja była wymagająca, bo warunki manewrowe w Porcie Gdynia nie są łatwe dla takich kolosów. Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała m.in. dzięki systemowi pilotowemu OneBoxRTK, który wykorzystuje najnowocześniejszą technologię pozycjonowania i naprowadzania statków.

Rekord pod względem pojemności i ładowności wśród statków zawijających do Gdyni należał do tej pory do MSC Cape Akritas. Statek odwiedził port w grudniu ub. roku. Jego pojemność to 11 037 TEU (330 m długości). MSC Gaia ma 13 798 TEU pojemności.

Przebudowa gdyńskiego portu, tak aby mógł on przyjmować większe statki, trwa od kilku lat. Najpierw udało się powiększyć obrotnicę nr 2Mapka (miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić), dzięki czemu do Gdyni teoretycznie mogły zawijać statki mające do 370-400 m.

Czytaj też:

Kontenerowy kolos w Porcie Gdynia



Teoretycznie, bo obawiano się, że w razie nieprzychylnych warunków pogodowych wprowadzenie tak dużych jednostek może być utrudnione z racji zbyt wąskiego wejścia. Można było je poszerzyć, ale kosztem obiektów należących do resortu obrony. I tak w czerwcu ub. r. zakończono przebudowę Północnej Ostrogi PilotowejMapka i zyskano dodatkowo prawie 40 m.

Czytaj też:

Stłuczka kontenerowców w terminalu DCT



Teraz czas na kolejne działania. Zarząd Morskiego Portu Gdynia i Urząd Morski w Gdyni podpisały już umowę na "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. Etap II - Pogłębienie toru podejściowego". Wykonanie pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych zapewni bezpieczną żeglugę statków o długości 400 m, szerokości 58 m i zanurzeniu do 14,5 m. Poprawa bezpieczeństwa nastąpi również poprzez rozbudowę i przebudowę głowic falochronów w wejściu głównym portu oraz remont i modernizację oznakowania nawigacyjnego.
06:13 22 MARCA 22

Gigantyczny kontenerowiec w Gdyni (27 opinii)

Do Gdyni wpłynął rekordowej długości statek 366,03m
Do Gdyni wpłynął rekordowej długości statek 366,03m

Miejsca

Opinie (127) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    Prawie cztery boiska piłkarskie... Wyobrazcie to sobie. Olbrzym.

    • 9 2

    • dokładnie 3 boiska,

      cztery i 3/4 kortu i 12 trampków

      • 4 0

    • Jak mozna posac kolos o statku ktory nie ma nawet 15 000 TEU? (2)

      • 0 2

      • (1)

        Dokładnie, zapraszamy do Gdańska jak ktoś chce zobaczyć kolosy, 23000 TEU i 15m zanurzenia. Wy w wiosce rybackiej nigdy takich statków nie zobaczycie, a gdy zrobią DCT 3 to ruch wam spadnie o połowę .

        • 0 1

        • "gdy zrobią DCT 3 to ruch wam spadnie"

          Jakim głąbem trzeba być, aby się z tego cieszyć?!

          Ty się lepiej staraj, aby spadło Hamburgowi i Petersburgowi.

          "i 15m zanurzenia"
          Baltimax to 14,5m, więc większe jednostki są słabo opłacalne, bo nie robią "na pełno" i są większe problemy z "układanką".

          • 0 0

  • A kiedy będzie wychodzić z portu? (4)

    • 7 0

    • Zapewne czwartek po południu - armator ma zapis, że rozładunek trwa max 48h

      • 2 1

    • Wyjście 24.03 o 10.30 (2)

      • 2 0

      • (1)

        Wstępnie 24.03 godzina 15

        • 1 0

        • Wg grafiku już powinien wyjść o 15:30 dzisiaj

          • 0 0

  • (11)

    Widać ze jest bardzo "ekologiczny". Brawo MSC.

    • 8 10

    • Silniki chodzą 24/24 (3)

      i palą więcej niż wszystkie samochody w Gdyni razem

      • 6 2

      • (1)

        ??? Od kiedy. Jeden, dwa agregaty chodzą zwykle

        • 0 0

        • Chyba w twojej piwnicy

          :P

          • 1 0

      • Co za eko nieuk

        • 0 1

    • ekolog ? (3)

      czyży kolejny ekolog ?
      ale swoimi zakupami na aliex... chcesz się bawić ?

      no i jakoś nie oburzasz się, że Rosjanie zatruwają atmosferę wystrzeliwując rakiety i paląc obiekty na ukrainie .

      lepiej się uśmiechnij i ciesz, że Gdynia jest nowoczesnym portem i może przyjąć taki statek. To czysty pieniądz dla rejonu :)

      • 13 2

      • (2)

        Co za bzdury. Nie korzystam z aliexpress a port w Gdyni nie jest w stanie obsluzyc jednostek ktore są standardem na rynku FarEast-NorthEurope. Komentarz dot wojny był zbędny.
        Do naszej pieknej Gdyni wpłynął po prostu prawie pusty duzy statek MSC, który strasznie kopci i to są fakty!
        Ekologia w transporcie morskim to bardzo wazny temat, na szczescie armatorzy zaczeli tym tematem zajmowac sie na serio w ostatnim czasie.

        • 4 9

        • ani żaden port na Bałtyku (1)

          Maksymalne zanurzenia tych mastodontów to 16.5m i załadowane nie wejdą na Bałtyk.
          Dlatego jest to service North Europe, bo tamtejsze porty mają nawet 18m...

          Wszystko...
          Poza tym Petersburg otworzył baltimax Port Bronka i Gdańsk ma z kim konkurować i przegrywać. Tym bardziej że Bronka współpracuje z Hamburgiem...

          A Gdańsk się na Gdyni wyżywa i kanibalizm uznaje za cnotę...
          Co wy ludzie w głowach macie...

          • 7 1

          • Kanibalizm?

            Następny lokalny patriota, który twierdzi, że po co port w Gdyni, przecież mamy port w Gdańsku.

            • 0 0

    • bardzo ekologiczny (2)

      To, co się unosi z kominów to przeważnie para wodna z wtrysku mocznika dla oczyszczania spalin.
      Tak samo jak pobliska elektrociepłownia z białym pióropuszem...
      Powszechnie stosowana i obowiązkowa technologia...

      • 5 1

      • (1)

        Tak. Ale jakoś bardzo brązowa ta para wodna, pewnie jednak super ekologiczna. Prawdopodobnie jest nawet lecznicza :)

        • 0 2

        • wiesz co to sa filtry

          video?

          I jak ten film został zrobiony?

          • 2 0

  • W końcu jakiś sensowny artykuł (3)

    a nie tylko parkowanie i parkowanie - dziękujemy Pani Wioletto

    • 46 8

    • oby więcej takich artykułów na portalu

      a nie same clickbait-y, te o parkowaniu to już się strasznie przejadły

      • 7 2

    • no tak, ale gdyby codziennie kontenerowce rozwalały chodniki i niszczyły zieleń (1)

      oraz uniemożliwiały spokojne przejście pieszym to też by ten temat był bardziej klikany, taki tylko sobie wpływa, parkuje legalnie przy nabrzeżu i jeszcze za to płaci nie jęcząc że za drogo i że Gdynia się wyludni jak będzie tak nieprzyjazna dla kontenerowców, no i kapitan nie twierdzi że musi wpłynąć do samiutkiego centrum tylko parkuje gdzie wolne i dalej z buta, do tego pływa cały czas zgodnie z przepisami, nuda...

      • 7 3

      • Szczera prawda

        • 2 0

  • (7)

    Smog w Gdyni staje się nie do zniesienie przez te statki. Czasem nie da się oddychać.

    • 17 133

    • Smog w Gdyni staje się nie do zniesienie przez te statki. (2)

      Od 1 kwietnia mają być wpuszczane tylko żaglowce z kontenerami.

      • 47 0

      • (1)

        Nie wiem co ty rano palisz, ale odłóż to bo Ci nie służy. Może wtedy mniejszy smog będziesz widział.

        • 21 12

        • o kurcze, ale perfidnie nie załapał ironii ;)

          • 10 0

    • (1)

      Smog w Gdyni mieście gdzie w centrum zawsze wieje ?

      • 16 0

      • juz mniej

        Bo zabudowali...

        • 2 4

    • Jaki smog!!!!

      Ten statek jest wyposażony w tzw.Scrubber,EGCS
      Wyrzuca z siebie parę wodna a nie żaden Smog, tak to jest w każdym temacie jak się odzywa idiba która nie wiele wie ślę ma zawsze wiele do powiedzenia-jakie to typowe dla...niestety.

      • 10 0

    • A ja myślę, że autorowi do czasu zobaczenia filmiku nawet do głowy nie przyszło, że statki mogą kopcić. Ale zobaczył i zaczęło go dusić. Kolego, idź do lekarza, ale nie tego od płuc....

      • 3 0

  • Droga czerwona (14)

    A porządnego wyjazdu z portu jak nie było, tak nie ma. Władza taka nastawiona na Polskę, ale nie stwarzają realnej alternatywy dla portu w Gdańsku.

    • 39 15

    • (6)

      jakby nie stwarzały realnej alternatywy, to by do Gdyni nie zawijały takie statki tylko do Gdańska. A jakoś zawijają. Boli co?

      • 16 10

      • Dct (5)

        Jak chcesz zobaczyć duże statki to przyjedź do Gdańska.
        Zapraszamy.
        U nas co tydzień jest inny, a czasem i dwa bywają.

        • 5 17

        • Do Gdańska wchodzą już tylko 40m dłuższe. (4)

          Więc nie podniecaj się gimbusie.

          • 15 3

          • Gimbus? (3)

            Sam jesteś gimbus .
            40 m to dużo.
            Zabolało miało zaboleć.
            Chcesz zobaczyć lotnisko Gdańsk zaprasza.
            Chcesz zobaczyć mecze ekstraklasy Gdańsk zaprasza.
            Chcesz zobaczyć największe kontenerowce świata Gdańsk zaprasza.
            Itd.itd.

            • 2 18

            • (1)

              Oj, dziecko...

              Sporo osób w Gdańsku ma jakiegoś fijoła na punkcie porównywania się z Gdynią. To jakaś forma leczenia kompleksów?

              Gdynia nie jest przecież nawet miastem wojewódzkim. Zacznijcie w końcu porównywać Gdańsk z innymi historycznymi centrami regionów w Polsce - np. z Wrocławiem czy Krakowem; to jest właściwy poziom odniesienia. Tylko wtedy Gdańsk nie będzie już taki największy i najlepszy.

              Poza tym:
              Lotnisk na świecie jest bez liku, znacznie bardziej imponujących niż to w Gdańsku (które, na marginesie, jest także własnością Gdyni).
              Ekstraklasa - nie osłabiaj; aby zobaczyć klubową piłkę na poziomie należy wyjechać z Polski. Mecze ekstraklasy to ponury żart.
              A największe kontenerowca świata to również nie jest jakiś wyróżnik Gdańska. Bałtyk to jednak boczna odnoga światowego transportu morskiego.

              A że w Gdańsk pompowano przez szereg lat kasę na szczeblu regionalnym i centralnym, to prawda - i Gdynia tego szczęścia nie miała. Niestety, w tej złośliwej satysfakcji z powyższego faktu wciąż brakuje myślenia na poziomie wyższym "tylko Gdańsk". Czy byłoby lepiej dla Trójmiasta i Pomorza, gdyby także Gdynia pozyskała podobne bonusy (np. opat, pkm czy też drogowe i kolejowe połączenia do portu) i równomiernie się rozwijała? Ano byłoby - także dla Gdańska. Niestety, niektórzy nie potrafią tego zrozumieć.

              • 20 3

              • pompowano kase w jedno miejsce, pustoszac caly region...

                Silami spoldzielni kolegow ze wszystkich szczebli wladzy... Nie jest wazna strategia, wazne sa pomysly kolegow...
                Na dodatek, sztandarowa realizacja zwiazana z gospodarka morska powstala calkowicie poza budzetem i wplywami gremiow, ktore radosnie marnowaly kase plynaca szerokim strumieniem z powodu karnawalu Euro... To nie bylo "kupowanie elektoratu"?
                DCT to efekt synergii pieniedzy australijskiego emeryta i pomyslow paru znajacych sie na rzeczy Brytoli. Za tym pomyslem chodzili od biurka do biurka juz od lat '90. Byli rowniez w Gdyni ale ich tam zbyto. Gdansk przyjal, bo mieli swoj budzet, ale raczej traktujac humorystycznie. Budowali po cichu, z dala od celebrytow i kamer.

                • 7 0

            • chcesz zobaczy port kontenerowy?

              zajrzyj do Bronka koło Petersburga

              • 5 1

    • ... (3)

      Wystarczy spojrzeć na inwestycje w Gdańsku (nie, nie odpowiada za nie Dulcza ze swoimi lizusami, którzy przez lata słodzili don budyniowi) od rozbudowy infrastruktury kolejowej do portu po inwestycje w DCT i w Port Zewnętrzny. Gdynia to stan umysłu jak Sopot, to miasto zatrzymało się w rozwoju lata temu i stoi w miejscu, wręcz cofa się z roku na rok. Zamiast portu oni widzieli by tam deweloperskie ekscesy na nabrzeżach

      • 10 8

      • Gdańsk był beneficjentem rządów PO, w tym samym czasie wyhamowano Gdynię. Przykładowo: powstały dwie drogi ekspresowe, obwodnica południowa, PKM, połączenia kolejowe, także połączenia z portem - a wszystko z finansowaniem centralnym/regionalnym, żyć nie umierać. W tym samym czasie obwodnica północna Trójmiasta okazała się "drogą lokalną", PKM-kę w Gdyni udawał zrujnowany przystanek Wielki Kack (a finalnie Gdynia swoje wszystkie 2 przystanki PKM musiała współfinansować), połączeń z gdyńskim portem nadal brak, a w temacie dróg ekspresowych z północnej części Trójmiasta coś zaczyna się dziać dopiero ostatnio. Delikatnie rzecz ujmując, to kwestia traktowania przez władze centralne, tak więc ten "stan umysłu" jest nie na miejscu - Gdańsk wystartował kosztem regionu, mając monopol na wszelkie dotacje, podczas gdy dla reszty pozostawały jakieś tam nędzne resztki.

        Niemniej na razie chętnych na budowę portu zewnętrznego w Gdańsku brakuje, za to w Gdyni zgłosiło się czterech. Niestety, zgodnie z tradycją, władza zdaje się starannie ten fakt ignorować...

        • 15 0

      • Nie ma odwrotu od przemian w centrum miasta. (1)

        Te nabrzeża muszą mieć nowe przeznaczenie. Żaden duży statek tam nie wejdzie i jeszcze wyobraź sobie ten sznur samochodów pchających się do centrum aby przywieźć i wywieźć to co wożą statki.

        • 0 9

        • nowym przeznaczeniem "tych" nabrzeży jest przedłużenie ich wgłąb zatoki

          Wszystkich.

          Dla przypomnienia, brzeg morza istniał w okolicach ulicy Waszyngtona. Ten teren został sztucznie stworzony. W Skandynawii takie działania prowadzi się systematycznie od 100 lat. Brakuje terenu, to "bije się" nowe ścianki i zasypuje... Właśnie rozpoczyna się kolejna rozbudowa portu w Aarhus, którego nowe nabrzeże zostanie powiększone 2x...

          "Sznur samochodów" nie jest niczym groźnym, wystarczy odpowiednio zmodyfikować istniejący, mocno anachroniczny system komunikacyjny wokół portu. Miasto po raz kolejny straciło szansę na synergię działań w związku z modernizacją okładu torowego wokół portu...

          Wbrew pozorom, nie mamy wielu miejsc, gdzie takie inwestycje można umieścić. Tym bardziej, tak dobrze komunikowanych, uzbrojonych i dogodnych... Tylko trzeba chcieć...

          Dla przypomnienia, Petersburg otworzył kolejny port/terminal Bronka i na tym skończyło się deptanie Gdańska Rosjanom po piętach. Tym bardziej, że w Bronka ma udziały... Hamburg.

          A "centrum" Gdyni jest do... pominięcia...
          Odwrót ze straconych pozycji całkowicie wskazany...

          • 8 0

    • Nie mam nic przeciw rozbudowie Gdyni, (2)

      szczególnie że potrzeba nam (przynajmniej tak było do wojny w Ukrainie) więcej mocy przeładunkowych jeśli chodzi o kontenery ale mam pytanie do Ciebie dlaczego za dobre uważasz stwarzanie alternatywy dla Gdańska, a inna postawa jest jak rozumiem niepropolska?

      • 0 10

      • to nie jest alternatywa

        a synergia i dywersyfikacja.

        To działalność, która potrzebuje terenów i infrastruktury.
        Łatwiej jest zrobić kilka mniejszych węzłów, niż jednego molocha. Możliwości nakręcają obroty a czekanie na Godota aż się popyt będzie oczywisty? Popyt nie czeka, idzie tam, gdzie zostanie zaspokojony.

        Tak to się robi w Skandynawii. Obecnie rusza rozbudowa portu w Aarhus, gdzie "zalądowienie" zostanie podwojone a głębokość osiągnie "baltimax". To kolejny krok w ewolucyjnym rozwoju.

        • 11 0

      • A juz tlumacze, prosze bardzo. Infrastruktura portowa jest strategiczna i wrazliwa. W razie zatoru, awarii, ataku terrorystycznego dochodzi do nierzadko dlugotrwalego zatrzymania pracy. Alternatywa, w postaci rozwinietego portu (terminalu kontenerowego) w Gdyni (z wlasciwa infrastruktura drogowa) stwarza mozliwosc przeniesienia czesci ladunku. Poza tym stwarza mozliwosc konkurencji miedzy portami, co zawsze jest korzystne zarowno dla docelowego odbiorcy towaru, jak i klienta uslug przeladunkowych. Tort o nazwie przeladunki kontenerowe jest juz bardzo duzy i wciaz rosnie. Wlasciwe dokapitalizowanie infrastruktury dojazdowej w Gdyni byloby kontynuacja bardzo slusznej koncepcji stworzenia tego portu.

        • 11 0

  • Statek należy do spółki (5)

    Powiązanej z Rosjanami. Pytam kto go wpuścił do portu?

    • 6 20

    • spytaj Holendrów, Niemców albo żabojadów czy swoje deale zatrzymali

      ci ostatni pomimo embarga handlowali bronią, i jakoś piesków z UE nie słychać by szczekały, że to nie praworządne....chyba na imprezach na w zamku przy winie po 5 000 euro za butlę to sobie ustalili. My nie powinniśmy się wcale wychylać i robić interesy z każdym kto jest na to gotowy.

      • 9 1

    • a jakie powiązania ma ta firma? (2)

      ale konkrety a nie jakieś bajania

      • 3 0

      • Sobie wjedź w rejestry i sprawdz (1)

        Powiązania spółek i realnego właściciela którego nie widać na pierwszy rzut oka.

        • 1 3

        • takie pitolenie to wsadź sobie w 4 litery trollu

          • 6 0

    • Ci samo co przepuszczają ruskie i białoruskie ciężarówki

      Pinokio & Co

      • 1 1

  • nie ma się czym podniecać - zdjęcia pokazują, że wszedł prawie pusty, (6)

    widać to też to po linii zanurzenia na burcie statku. Przy większej ilości towaru na burcie oraz doładunku w Gdyni - nie miałby szans. Rekordem mógłby być fakt ilości 'ruchów kontenerowych' a tym się tu nikt nie chwali....

    • 16 9

    • ISPS zakazuje lotów dronami nad jednostkami morskimi i terenami portowymi. (2)

      ktoś łamie przepisy!?

      • 5 1

      • dobre pytanie

        • 2 2

      • serio ?

        Są określone zasady udzielenia zgody na loty bezzałogowe nad takimi obiektami, nawet Naftoport takich udziela jak spełnia się warunki, więc nie płacz płaczku, bo to zaczyna wpieniać jak niektórzy konfidenci spuszczają się na forach i dzwonią co chwilę po służby bo ktoś lata gdzieś albo chodzi z wykrywaczem...

        • 6 1

    • (2)

      NIe ma się czym chwalić, bo wiadomo że w Gdyni serwis jest lepszy niż w Gdańsku. Dlatego kontenerowce chętnie tu zawijają. Z czasem poprawią się warunki w Gdyni i przyjmowane będą i większe statki. Przyjdzie czas i na to.

      • 5 4

      • Dyrektor!

        Krzesiwo nie pucuj tylko do roboty bierz się!

        • 4 4

      • estakado będo podjeżdżać

        • 0 0

  • Nie za dużo tych kontenerów przywiózł. (2)

    • 5 5

    • No i...

      • 0 0

    • Proponuję żeby do wioski rybackiej wpłynął kadłub 400metrowy , wtedy to będzie wydarzenie na skalę światową.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane