• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowy kontenerowy kolos w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
22 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

MSC Gaia wchodzi do Portu Gdynia 22 marca 2022 r.

To jest rekord i do tego podwójny. Do Portu Gdynia wszedł kontenerowiec, który jest dłuższy o 19 m od najdłuższego, jaki do tej pory wpłynął do Gdyni. MSC Gaia ma aż 366 m. To nie koniec. Jest też największy z obsługiwanych w Gdyni pod względem pojemności.



Czy Port Gdynia powinien przygotować się do przyjmowania większych statków, czy skupić się na budowie Portu Zewnętrznego (nowy port na wodzie)?

Najdłuższą jednostką, jaka do tej pory weszła do Portu Gdynia, był kontenerowiec Charlotte Maersk. Miało to miejsce w lutym 2019 r. Kontenerowiec ma 347 m długości. Przy nim MSC Gaia to gigant. Statek ma 366 m długości i można powiedzieć, że wszedł do Portu Gdynia na tzw. "żyletkę". Statek zacumował w terminalu BCT.

Operacja była wymagająca, bo warunki manewrowe w Porcie Gdynia nie są łatwe dla takich kolosów. Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała m.in. dzięki systemowi pilotowemu OneBoxRTK, który wykorzystuje najnowocześniejszą technologię pozycjonowania i naprowadzania statków.

Rekord pod względem pojemności i ładowności wśród statków zawijających do Gdyni należał do tej pory do MSC Cape Akritas. Statek odwiedził port w grudniu ub. roku. Jego pojemność to 11 037 TEU (330 m długości). MSC Gaia ma 13 798 TEU pojemności.

Przebudowa gdyńskiego portu, tak aby mógł on przyjmować większe statki, trwa od kilku lat. Najpierw udało się powiększyć obrotnicę nr 2Mapka (miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić), dzięki czemu do Gdyni teoretycznie mogły zawijać statki mające do 370-400 m.

Czytaj też:

Kontenerowy kolos w Porcie Gdynia



Teoretycznie, bo obawiano się, że w razie nieprzychylnych warunków pogodowych wprowadzenie tak dużych jednostek może być utrudnione z racji zbyt wąskiego wejścia. Można było je poszerzyć, ale kosztem obiektów należących do resortu obrony. I tak w czerwcu ub. r. zakończono przebudowę Północnej Ostrogi PilotowejMapka i zyskano dodatkowo prawie 40 m.

Czytaj też:

Stłuczka kontenerowców w terminalu DCT



Teraz czas na kolejne działania. Zarząd Morskiego Portu Gdynia i Urząd Morski w Gdyni podpisały już umowę na "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. Etap II - Pogłębienie toru podejściowego". Wykonanie pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych zapewni bezpieczną żeglugę statków o długości 400 m, szerokości 58 m i zanurzeniu do 14,5 m. Poprawa bezpieczeństwa nastąpi również poprzez rozbudowę i przebudowę głowic falochronów w wejściu głównym portu oraz remont i modernizację oznakowania nawigacyjnego.
06:13 22 MARCA 22

Gigantyczny kontenerowiec w Gdyni (27 opinii)

Do Gdyni wpłynął rekordowej długości statek 366,03m
Do Gdyni wpłynął rekordowej długości statek 366,03m

Miejsca

Opinie (127) ponad 10 zablokowanych

  • a wiecie... (1)

    .... ile ton farby to ma na sobie?

    • 3 1

    • ile ton farby to ma na sobie?

      Powinni zapłacić cło? Czy raczej przekroczył ładowność?

      • 0 0

  • POkrak (2)

    Bez sensu, przecież w Niemczech są porty a my możemy jeździć do nich i pracować w polu.

    • 5 10

    • poPiS, a mógł popłynąć do Radomia (1)

      • 3 2

      • Przez Szczecin zabierając pracowników z promu.

        • 0 1

  • a nie do portu w Elblągu? (5)

    przecież tam miał powstać terminal konterenowy, pis obiecał, że da.

    • 15 12

    • Rów Maowięcki muszą pogłębić (2)

      • 2 2

      • to niech pogłębiają. ;)

        do czegoś się w końcu przydadzą.

        • 0 0

      • Raczej zwężą anal kalksteina .

        • 0 0

    • PiS da?

      • 2 0

    • Do portu w Elblągu

      To by mogła motorówka z niego wypłynąć. 100 metrów długości i 20 szerokości. Powiem szczerze, jak widzę jakieś maleństwo w BTC czy na przeciwko to sprawdzam w necie jaki to coś na rozmiary. I jeszcze nigdy nie widziałem kontenerowca, który by przez Przekop przeszedł. Wiem, że są takie, ale z pewnością szału to nie będzie

      • 1 0

  • po co te pytania w ankiecie?

    decydować powinni specjaliści a nie czytelnicy

    • 3 4

  • W DCT to się kapeć nazywa i parkuje na T1

    • 11 9

  • od lat piszę (2)

    zeby zbudować tunel podwodny od Kapitanatu na Oksywie, odległość niewielka, ale znakomicie skróciłoby drogę z Gdyni na Obłuże, Oksywie, Kosakowo etc.

    • 5 6

    • od lat zachęcamy usiąść nad kartką papieru

      i spróbować naszkicować taki pomysł...
      Potrzebna jest śladowa znajomość norm budowlanych (nachylenie jezdni) i trochę wyobraźni przestrzennej.

      • 9 1

    • Koniec tunelu pod Kępą Oksywską

      i auta windą na powierzchnię. Taki mam pomysł i kto mi zabroni mieć takie pomysły?

      • 4 0

  • Holowniki (1)

    A port w Gdyni obsługują holowniki niemieckie farplay to g*wniana firma

    • 12 2

    • Zapomniałeś napisać , że wcześniej działa tu firma WUŻ taka jak w Gdańsku i została sprzedana Niemcom za śmieszne 30 mln. A maczał w tym palce niejaki POplecznik Aziewicz!!!

      • 0 0

  • (4)

    Pytanie w co lepiej inwestować?
    - przemysł, handel, transport, technologia, energetyka, wielkość i rozmach?
    - czy różnorodność płciowa, diversity culture, walka z ociepleniem, otwartość i greta thunberg?

    • 12 1

    • w Twoim przypadku wybrałbym: (1)

      w rozum

      • 1 8

      • W Twoim natomiast taka inwestycja w rozum miałaby ujemną stopę zwrotu

        • 5 1

    • Zainwestuje w nowe gacie,

      z luźniejszą gumką.

      • 1 2

    • Rak

      Lepiej się rozrastać, przerzutować i w końcu wykończyć swojego żywiciela czy zatrzymać się i żyć z nim w równowadze?

      • 0 2

  • Co oni tam palą? (3)

    • 2 0

    • chyba starymi oponami, albo tym co z kontenerów wyciągną....

      • 0 0

    • Radomskie, ale Franz ma Camele

      • 5 0

    • Takie tam szpargały

      • 2 0

  • A sprawdzony czy niema ruskich na pokładzie?

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane