- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (14 opinii)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 3 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (65 opinii)
- 4 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (89 opinii)
- 5 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (104 opinie)
- 6 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (246 opinii)
Rekordowy kontenerowy kolos w Porcie Gdynia
22 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat)
MSC Gaia wchodzi do Portu Gdynia 22 marca 2022 r.
To jest rekord i do tego podwójny. Do Portu Gdynia wszedł kontenerowiec, który jest dłuższy o 19 m od najdłuższego, jaki do tej pory wpłynął do Gdyni. MSC Gaia ma aż 366 m. To nie koniec. Jest też największy z obsługiwanych w Gdyni pod względem pojemności.
Operacja była wymagająca, bo warunki manewrowe w Porcie Gdynia nie są łatwe dla takich kolosów. Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała m.in. dzięki systemowi pilotowemu OneBoxRTK, który wykorzystuje najnowocześniejszą technologię pozycjonowania i naprowadzania statków.
Rekord pod względem pojemności i ładowności wśród statków zawijających do Gdyni należał do tej pory do MSC Cape Akritas. Statek odwiedził port w grudniu ub. roku. Jego pojemność to 11 037 TEU (330 m długości). MSC Gaia ma 13 798 TEU pojemności.
Przebudowa gdyńskiego portu, tak aby mógł on przyjmować większe statki, trwa od kilku lat. Najpierw udało się powiększyć obrotnicę nr 2 (miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić), dzięki czemu do Gdyni teoretycznie mogły zawijać statki mające do 370-400 m.
Czytaj też:
Kontenerowy kolos w Porcie Gdynia
Teoretycznie, bo obawiano się, że w razie nieprzychylnych warunków pogodowych wprowadzenie tak dużych jednostek może być utrudnione z racji zbyt wąskiego wejścia. Można było je poszerzyć, ale kosztem obiektów należących do resortu obrony. I tak w czerwcu ub. r. zakończono przebudowę Północnej Ostrogi Pilotowej i zyskano dodatkowo prawie 40 m.
Czytaj też:
Stłuczka kontenerowców w terminalu DCT
Teraz czas na kolejne działania. Zarząd Morskiego Portu Gdynia i Urząd Morski w Gdyni podpisały już umowę na "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. Etap II - Pogłębienie toru podejściowego". Wykonanie pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych zapewni bezpieczną żeglugę statków o długości 400 m, szerokości 58 m i zanurzeniu do 14,5 m. Poprawa bezpieczeństwa nastąpi również poprzez rozbudowę i przebudowę głowic falochronów w wejściu głównym portu oraz remont i modernizację oznakowania nawigacyjnego.
06:13
22 MARCA 22
Gigantyczny kontenerowiec w Gdyni (27 opinii)
Do Gdyni wpłynął rekordowej długości statek 366,03m
Do Gdyni wpłynął rekordowej długości statek 366,03m