• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia pogłębia i szykuje się na duże statki

Wioletta Kakowska-Mehring
11 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Wykonanie pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych w Porcie Gdynia zapewni bezpieczną żeglugę statków o długości 400 m, szerokości 58 m i zanurzeniu do 14,5 m.  Wykonanie pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych w Porcie Gdynia zapewni bezpieczną żeglugę statków o długości 400 m, szerokości 58 m i zanurzeniu do 14,5 m. 

Za 20 miesięcy tor prowadzący do Portu Gdynia będzie szerszy o 130 m i o 3 m głębszy. Pogłębione zostaną też akweny wewnętrzne. Dzięki temu do Gdyni będą wpływać statki o długości 400 m. Wartość projektu to prawie 127 mln zł, w tym większość, bo aż 108 mln zł, pochodzi ze środków Unii Europejskiej.



Czy Port Gdynia powinien przygotować się do przyjmowania większych statków, czy skupić się na budowie Portu Zewnętrznego (nowy port na wodzie)?

Przebudowa gdyńskiego portu, tak aby mógł on przyjmować większe statki, trwa od kilku lat. Najpierw udało się powiększyć obrotnicę nr 2Mapka (miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić), dzięki czemu do Gdyni teoretycznie mogły zawijać statki mające do 370-400 m.

Teoretycznie, bo obawiano się, że w razie nieprzychylnych warunków pogodowych wprowadzenie tak dużych jednostek może być utrudnione z racji zbyt wąskiego wejścia. Można było je poszerzyć, ale kosztem obiektów należących do resortu obrony. I tak w czerwcu ub. r. zakończono przebudowę Północnej Ostrogi PilotowejMapka i zyskano dodatkowo prawie 40 m.

Pogłębienie toru i akwenów wewnętrznych



Teraz czas na kolejne działania. Wczoraj Zarząd Morskiego Portu GdyniaUrząd Morski w Gdyni podpisały umowę na "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. Etap II - Pogłębienie toru podejściowego". Odbyło się to podczas seminarium "Fit for 55. Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego" zorganizowanego przez Polski Rejestr StatkówUniwersytet Morski w Gdyni.

Czytaj też:

100 lat Portu Gdynia w ilustracjach młodego artysty



- Obecnie do gdyńskiego portu mogą wchodzić statki o maksymalnym zanurzeniu 13 m i długości do 340 m. Realizacja naszego przedsięwzięcia znacząco zwiększy te parametry i wraz z dwoma pozostałymi częściami, realizowanymi przez Zarząd Portu, wpłynie na jeszcze większą atrakcyjność portu i wzrost przeładunków. Zapewnienie bezpiecznej i efektywnej infrastruktury dostępowej od strony morza jest dla nas priorytetem. Bardzo dziękujemy Centrum Unijnych Projektów Transportowych za przyznawanie dofinansowania dla naszych inwestycji w tym zakresie - powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Czytaj też:

Kontenerowy kolos w Porcie Gdynia



Najdłuższą jednostką, jaka do tej pory weszła do Portu Gdynia, był kontenerowiec Charlotte Maersk. Miało to miejsce w lutym 2019 r. Kontenerowiec ma 347 m długości. Operacja była wymagająca, bo warunki manewrowe w Porcie Gdynia nie są łatwe dla takich kolosów. Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała głównie dzięki systemowi pilotowemu OneBoxRTK, który wykorzystuje najnowocześniejszą technologię pozycjonowania i naprowadzania statków.

Charlotte Maersk wchodzi do Portu Gdynia.



Wykonanie pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych zapewni bezpieczną żeglugę statków o długości 400 m, szerokości 58 m i zanurzeniu do 14,5 m. Poprawa bezpieczeństwa nastąpi również poprzez rozbudowę i przebudowę głowic falochronów w wejściu głównym portu oraz remont i modernizację oznakowania nawigacyjnego.

Urobek posłuży do odtworzenia plaży w Orłowie



Tor wodny po zakończeniu prac na długości ok. 3,7 km będzie miał szerokość w dnie 280 m i głębokość 17 m. Łączna kubatura robót czerpalnych wynosić będzie 3,5 mln m sześc., z czego 650 tys. zostanie wbudowane w brzeg morski w ramach sztucznego zasilania (refulacji). Część posłuży m.in. do odtworzenia plaży w Gdyni-Orłowie, która praktycznie zniknęła po ostatnich sztormach.

Przebudowie  i rozbudowie ulegnie również falochron Główny Wschodni w części południowej i północnej. Wzdłuż falochronu, po obydwu jego stronach oraz od czoła wykonana zostanie stalowa ścianka szczelna. Natomiast wykonanie i remont oznakowania nawigacyjnego obejmie tor podejściowy oraz wejście do portu.

Ponad 100 mln zł z unijnego budżetu



Wykonawcą prac będzie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych (lider konsorcjum), Rohde Nielsen A/SVan den Herik Kust-en Oeverwerken B.V.

Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość projektu to prawie 127 mln zł, w tym większość, bo aż 108 mln zł, pochodzi z Unii Europejskiej.

- Dzięki kolejnym inwestycjom poprawiamy bezpieczeństwo portu, jednocześnie w znacznym stopniu zwiększając potencjał przeładunkowy portu, co ma swoje odzwierciedlenie w corocznych rekordach portu. Zrealizowana inwestycja poprawi wydajność i pozwoli na zapewnienie najwyższej jakości usług portowych - powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Miejsca

Opinie (55) 2 zablokowane

  • Bez Drogi Czerwonej rozbudowa Portu nie ma sensu. Więcej towaru, ale czas dostaw się wydłuży!

    • 86 1

  • Jakie środki ma unia europejska (16)

    Ano takie jakie wcześniej zabierze różnym krajom w tym Polsce, a potem łaskawie pozwoli na zrealizowanie jakiegoś projektu lub nie

    • 41 94

    • a gdzie piniądz ? (6)

      i co źle ?
      zbuduj za swoje w czym problem
      Rząd zajumał 60 miliardów z CO2 to ma

      • 22 10

      • I 70 Sasina. (2)

        • 21 8

        • (1)

          I odzyskal z dziury tusko-vatowskiej 5 razy tyle ile podaliscie. Już nie wspominajac o dochodach z zalatanej dziury pzez kolejne lata rządów PiS.

          • 7 30

          • ukryte długi

            oj tam oj tam bilion 500 miliardów długu to chu.
            nie boj Chińczycy pożyczą dali 2 miliardy dadzą więcej

            • 1 1

      • fajnie, ale nie rozmawiamy o tym co zajumał rząd (2)

        Tylko stwierdzamy fakty: państwo polskie wpłaca kasę do unii europejskiej. Ta kasa wraca w jakiejś formie do Polski. O tym w jakiej formie decyduje unia europejska.
        Gdyby nie obowiązkowe składki do unii, Polska mogłaby te pieniądze przeznaczyć na dowolny cele o którym sama zadecyduje.

        • 8 19

        • Już zapomniałeś co wstecz było ?

          • 1 2

        • jak tu ukraść

          oczywiście na różance bojowe i mobilne spowiedniki

          ale ktoś chociaż tego pilnuje
          za swoje to zbudowaliśmy Ostrołękę i za swoje ją zburzyliśmy Takie Pany

          • 0 1

    • "zabierze" - bank też tobie "zabiera" gdy się w nim zapożyczysz? Deweloper ci "zabiera" gdy płacisz mu za budowę domu? (2)

      Co to za demagogia spod budki z piwem?

      • 13 9

      • czy polska się zapożycza w unii europejskiej? (1)

        twoja wypowiedź to dopiero demagogia

        • 7 1

        • nie w chinach

          • 1 0

    • Wiedza

      Koleżanko lub kolego nie pisz bzdetów jak nie masz zielonego pojęcia o środkach unijnych.Proszę!!!!

      • 13 5

    • Jakie środki ma rząd

      Ano zabierze wcześniej min tobie (podatki) i da ci 500+ łaskawie.

      • 11 2

    • (1)

      Smutne ze dostałeś minusy, taką jest prawda

      • 4 1

      • Następny inaczej zdiagnozowany , miłośnik bolszewii .

        • 0 2

    • Człowieku co ty gadasz (1)

      Polska jest nawiększym beneficjentem środków Unijnych .......za dużo oglądasz TVP.
      Przez 16 lat obecności w UE Polska dostała 130 mld euro. PKB urósł ponad 2-krotnie, a wymiana handlowa 4-krotnie. Inwestycje liczone są w setkach miliardów, dzięki czemu ubyło m.in. 2 mln bezrobotnych.

      • 9 3

      • Tak dostała za darmo

        Bo w Niemczech lubią rudego.

        • 0 0

  • "urobek posłuży do odtworzenia plaży w Orłowie"

    Raczej znajdziemy go w okolicach sopockiego mola...
    Perpetum mobile...
    finansowe...

    • 17 3

  • Aby Polska rosła w siłę a ludziom żyło się (3)

    dostatniej.

    • 9 1

    • pic (1)

      A co na to Towarzysz Horała ?

      • 5 5

      • Naczelny z Baraniewa & Lot-u ?

        • 0 0

    • Raczej polin , jeszcze nieoFicjalnie .

      • 0 0

  • kopiemy i kopiemy (3)

    Pani Wioletto Kakowska-Mehring proszę przypomnieć czytelnikom który to raz pogłębiają ?
    Tam chyba już jest Rów Mariański
    Piasek z ropą i mazutem zarąbiaszczy na plażę w Orłowie

    • 13 6

    • mazut (2)

      jeśli się nie mylę to na drodze do portu spoczywa wrak przedwojennego niemieckiego statku który polacy w latach 60-tych wysadzili bez odpompowania paliwa z jego zbiorników. Ponoć plama mazutu jest już bardzo blisko brzegów Gdyni.

      • 1 2

      • Stuttgart

        Jakieś 4 km na północ od Oksywia.
        Wraku już nie ma, faktycznie został wysadzony a paliwo miesza się z piachem i wędruje powoli w kierunku Głębi Gdańskiej. Ilość paliwa szacuje się na 1k m3 a powierzchnia nim pokryta dokładnie to ok. 30k m2. Skażona powierzchnia jest wielokrotnie większa.

        Druga, bardziej znana tego typu "niespodzianka" to Franken z 3x większa ilością mazutu niż Stuttgart. Lezy w kawałkach na wschód od Helu.

        • 4 0

      • LotUs z abu Arabi juz przerobi .

        • 0 1

  • W zarządzie portu siedzą PiS-wcy i odrazu widac efekty i postęp jak w calym kraju. (3)

    • 11 21

    • (1)

      ta....... a prom w szczecinie tez pisowcy zaczeli budować. zejdź na ziemie

      • 11 3

      • Ten prom to chyba juz sie sni tym totalnym...straszne rzeczy.

        • 2 4

    • Najważniejszy obrzezany + na rozumie LadyBoy z Nowogrodzkiej ?

      • 0 0

  • Rozbudowa portu a brak dróg....

    Droga Czerwona i OPAT potrzebne na wczoraj. Bez tego ani dudu

    • 75 1

  • Najpierw niech terminal powiększą żeby to co wpłynie było gdzie składować haha

    • 8 1

  • Dobrze, że chociaż rząd coś robi w tym mieście bo rada nierobów i prezydencik to tylko myśłą (2)

    co tutaj jeszcze sprzedać dweloperom i jak tu jeszcze zablokować centrum miasta mieszkańcom ościennych dzielnic. Może parkowanie po 15 zł/godzinę? Trzeba tylko ruszyć eko-terrorystów i lewaków aby to poparli i będzie git.

    • 13 15

    • 15 zl nie można! W tym roku max 13.60 zł ...Do roboty!!

      • 2 2

    • Może rozważysz przeprowadzkę do jakiejś piS wsiółki ?

      • 0 2

  • Urobek finalnie znajdzie się przy potoku Oliwskim... (1)

    W czasie do 3 kat o ile nie we biją dębowych słupów co 40 m i na 26 m wgłąb morza tak jak po było wojnie Stawiamy 500 zł.. :))

    • 0 0

    • Co 40m jeden słup?

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Tomasz Basiński

W latach 1987 – 1990 kształcił się w sopockim Policealnym Studium Zawodowym w specjalności Oprogramowanie Maszyn Cyfrowych. W 1992 roku ukończył z wynikiem bardzo dobrym Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Organizacja i Zarządzanie. Brał udział w wielu specjalistycznych kursach marketingu i sprzedaży organizowanych przez renomowane instytucje. Doświadczenie w zarządzaniu zdobywał od 1992 roku. Był współorganizatorem biura Fundacji Centrum Informacji Gospodarczej przy...

Najczęściej czytane