- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (62 opinie)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 3 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 4 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (72 opinie)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (245 opinii)
- 6 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (94 opinie)
Port Gdynia pogłębia i szykuje się na duże statki
Za 20 miesięcy tor prowadzący do Portu Gdynia będzie szerszy o 130 m i o 3 m głębszy. Pogłębione zostaną też akweny wewnętrzne. Dzięki temu do Gdyni będą wpływać statki o długości 400 m. Wartość projektu to prawie 127 mln zł, w tym większość, bo aż 108 mln zł, pochodzi ze środków Unii Europejskiej.
Teoretycznie, bo obawiano się, że w razie nieprzychylnych warunków pogodowych wprowadzenie tak dużych jednostek może być utrudnione z racji zbyt wąskiego wejścia. Można było je poszerzyć, ale kosztem obiektów należących do resortu obrony. I tak w czerwcu ub. r. zakończono przebudowę Północnej Ostrogi Pilotowej i zyskano dodatkowo prawie 40 m.
Pogłębienie toru i akwenów wewnętrznych
Teraz czas na kolejne działania. Wczoraj Zarząd Morskiego Portu Gdynia i Urząd Morski w Gdyni podpisały umowę na "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. Etap II - Pogłębienie toru podejściowego". Odbyło się to podczas seminarium "Fit for 55. Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego" zorganizowanego przez Polski Rejestr Statków i Uniwersytet Morski w Gdyni.
Czytaj też:
100 lat Portu Gdynia w ilustracjach młodego artysty
- Obecnie do gdyńskiego portu mogą wchodzić statki o maksymalnym zanurzeniu 13 m i długości do 340 m. Realizacja naszego przedsięwzięcia znacząco zwiększy te parametry i wraz z dwoma pozostałymi częściami, realizowanymi przez Zarząd Portu, wpłynie na jeszcze większą atrakcyjność portu i wzrost przeładunków. Zapewnienie bezpiecznej i efektywnej infrastruktury dostępowej od strony morza jest dla nas priorytetem. Bardzo dziękujemy Centrum Unijnych Projektów Transportowych za przyznawanie dofinansowania dla naszych inwestycji w tym zakresie - powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Czytaj też:
Kontenerowy kolos w Porcie Gdynia
Najdłuższą jednostką, jaka do tej pory weszła do Portu Gdynia, był kontenerowiec Charlotte Maersk. Miało to miejsce w lutym 2019 r. Kontenerowiec ma 347 m długości. Operacja była wymagająca, bo warunki manewrowe w Porcie Gdynia nie są łatwe dla takich kolosów. Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała głównie dzięki systemowi pilotowemu OneBoxRTK, który wykorzystuje najnowocześniejszą technologię pozycjonowania i naprowadzania statków.
Charlotte Maersk wchodzi do Portu Gdynia.
Wykonanie pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych zapewni bezpieczną żeglugę statków o długości 400 m, szerokości 58 m i zanurzeniu do 14,5 m. Poprawa bezpieczeństwa nastąpi również poprzez rozbudowę i przebudowę głowic falochronów w wejściu głównym portu oraz remont i modernizację oznakowania nawigacyjnego.
Urobek posłuży do odtworzenia plaży w Orłowie
Tor wodny po zakończeniu prac na długości ok. 3,7 km będzie miał szerokość w dnie 280 m i głębokość 17 m. Łączna kubatura robót czerpalnych wynosić będzie 3,5 mln m sześc., z czego 650 tys. zostanie wbudowane w brzeg morski w ramach sztucznego zasilania (refulacji). Część posłuży m.in. do odtworzenia plaży w Gdyni-Orłowie, która praktycznie zniknęła po ostatnich sztormach.
Przebudowie i rozbudowie ulegnie również falochron Główny Wschodni w części południowej i północnej. Wzdłuż falochronu, po obydwu jego stronach oraz od czoła wykonana zostanie stalowa ścianka szczelna. Natomiast wykonanie i remont oznakowania nawigacyjnego obejmie tor podejściowy oraz wejście do portu.
Ponad 100 mln zł z unijnego budżetu
Wykonawcą prac będzie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych (lider konsorcjum), Rohde Nielsen A/S i Van den Herik Kust-en Oeverwerken B.V.
Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość projektu to prawie 127 mln zł, w tym większość, bo aż 108 mln zł, pochodzi z Unii Europejskiej.
- Dzięki kolejnym inwestycjom poprawiamy bezpieczeństwo portu, jednocześnie w znacznym stopniu zwiększając potencjał przeładunkowy portu, co ma swoje odzwierciedlenie w corocznych rekordach portu. Zrealizowana inwestycja poprawi wydajność i pozwoli na zapewnienie najwyższej jakości usług portowych - powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Miejsca
Opinie (55) 2 zablokowane
-
2022-02-14 21:17
Port
No i dobrze,niech sie rozwija.
- 0 0
-
2022-02-11 19:47
(2)
to juz nie jest moje miasto, to juz nie jest nasze miasto, to jest ciezkiego kalibru patologia.
korupcja poziom ekspert- 5 3
-
2022-02-13 11:55
Wasze ,czyli ? Towarzyszy Bąkiewicza & Maciorewicza , Matousza też ? (1)
- 0 1
-
2022-02-14 17:39
Aziewicza, Ciomka, Krauzego,
Lewandowskiego, Bieleckiego...
- 1 0
-
2022-02-11 13:07
Jakie środki ma unia europejska (16)
Ano takie jakie wcześniej zabierze różnym krajom w tym Polsce, a potem łaskawie pozwoli na zrealizowanie jakiegoś projektu lub nie
- 41 94
-
2022-02-12 18:00
Człowieku co ty gadasz (1)
Polska jest nawiększym beneficjentem środków Unijnych .......za dużo oglądasz TVP.
Przez 16 lat obecności w UE Polska dostała 130 mld euro. PKB urósł ponad 2-krotnie, a wymiana handlowa 4-krotnie. Inwestycje liczone są w setkach miliardów, dzięki czemu ubyło m.in. 2 mln bezrobotnych.- 9 3
-
2022-02-14 16:48
Tak dostała za darmo
Bo w Niemczech lubią rudego.
- 0 0
-
2022-02-11 16:12
"zabierze" - bank też tobie "zabiera" gdy się w nim zapożyczysz? Deweloper ci "zabiera" gdy płacisz mu za budowę domu? (2)
Co to za demagogia spod budki z piwem?
- 13 9
-
2022-02-11 17:38
czy polska się zapożycza w unii europejskiej? (1)
twoja wypowiedź to dopiero demagogia
- 7 1
-
2022-02-13 20:19
nie w chinach
- 1 0
-
2022-02-11 14:27
a gdzie piniądz ? (6)
i co źle ?
zbuduj za swoje w czym problem
Rząd zajumał 60 miliardów z CO2 to ma- 22 10
-
2022-02-11 17:43
fajnie, ale nie rozmawiamy o tym co zajumał rząd (2)
Tylko stwierdzamy fakty: państwo polskie wpłaca kasę do unii europejskiej. Ta kasa wraca w jakiejś formie do Polski. O tym w jakiej formie decyduje unia europejska.
Gdyby nie obowiązkowe składki do unii, Polska mogłaby te pieniądze przeznaczyć na dowolny cele o którym sama zadecyduje.- 8 19
-
2022-02-13 20:18
jak tu ukraść
oczywiście na różance bojowe i mobilne spowiedniki
ale ktoś chociaż tego pilnuje
za swoje to zbudowaliśmy Ostrołękę i za swoje ją zburzyliśmy Takie Pany- 0 1
-
2022-02-13 11:44
Już zapomniałeś co wstecz było ?
- 1 2
-
2022-02-11 15:01
I 70 Sasina. (2)
- 21 8
-
2022-02-11 15:09
(1)
I odzyskal z dziury tusko-vatowskiej 5 razy tyle ile podaliscie. Już nie wspominajac o dochodach z zalatanej dziury pzez kolejne lata rządów PiS.
- 7 30
-
2022-02-13 20:14
ukryte długi
oj tam oj tam bilion 500 miliardów długu to chu.
nie boj Chińczycy pożyczą dali 2 miliardy dadzą więcej- 1 1
-
2022-02-12 08:49
(1)
Smutne ze dostałeś minusy, taką jest prawda
- 4 1
-
2022-02-13 11:45
Następny inaczej zdiagnozowany , miłośnik bolszewii .
- 0 2
-
2022-02-11 19:26
Jakie środki ma rząd
Ano zabierze wcześniej min tobie (podatki) i da ci 500+ łaskawie.
- 11 2
-
2022-02-11 16:20
Wiedza
Koleżanko lub kolego nie pisz bzdetów jak nie masz zielonego pojęcia o środkach unijnych.Proszę!!!!
- 13 5
-
2022-02-11 17:36
Urobek finalnie znajdzie się przy potoku Oliwskim... (1)
W czasie do 3 kat o ile nie we biją dębowych słupów co 40 m i na 26 m wgłąb morza tak jak po było wojnie Stawiamy 500 zł.. :))
- 0 0
-
2022-02-14 11:39
Co 40m jeden słup?
- 0 0
-
2022-02-11 18:25
Gdynia (4)
Ja też wprowadziłem do wewnątrz mojej kobietki najdłuższą jednostkę o sporym zanurzeniu.
- 2 8
-
2022-02-13 11:53
Osiłek z członem ?
- 0 0
-
2022-02-12 19:24
Co z tego jak po minucie aktywnosci (1)
...jednostka zatonela.
- 3 0
-
2022-02-12 21:44
"może być marny
byle figlarny..."
To prawda, która znają panie wiedzące, o co w tym chodzi.
Przedmówca powinien zmienić paradygmat.- 2 0
-
2022-02-11 18:49
Nie obrażaj Gdyni prymitywie.
- 2 1
-
2022-02-11 16:37
Dobrze, że chociaż rząd coś robi w tym mieście bo rada nierobów i prezydencik to tylko myśłą (2)
co tutaj jeszcze sprzedać dweloperom i jak tu jeszcze zablokować centrum miasta mieszkańcom ościennych dzielnic. Może parkowanie po 15 zł/godzinę? Trzeba tylko ruszyć eko-terrorystów i lewaków aby to poparli i będzie git.
- 13 15
-
2022-02-13 11:51
Może rozważysz przeprowadzkę do jakiejś piS wsiółki ?
- 0 2
-
2022-02-11 17:39
15 zl nie można! W tym roku max 13.60 zł ...Do roboty!!
- 2 2
-
2022-02-11 15:20
W zarządzie portu siedzą PiS-wcy i odrazu widac efekty i postęp jak w calym kraju. (3)
- 11 21
-
2022-02-13 11:50
Najważniejszy obrzezany + na rozumie LadyBoy z Nowogrodzkiej ?
- 0 0
-
2022-02-11 15:37
(1)
ta....... a prom w szczecinie tez pisowcy zaczeli budować. zejdź na ziemie
- 11 3
-
2022-02-11 15:44
Ten prom to chyba juz sie sni tym totalnym...straszne rzeczy.
- 2 4
-
2022-02-11 14:23
kopiemy i kopiemy (3)
Pani Wioletto Kakowska-Mehring proszę przypomnieć czytelnikom który to raz pogłębiają ?
Tam chyba już jest Rów Mariański
Piasek z ropą i mazutem zarąbiaszczy na plażę w Orłowie- 13 6
-
2022-02-11 15:55
mazut (2)
jeśli się nie mylę to na drodze do portu spoczywa wrak przedwojennego niemieckiego statku który polacy w latach 60-tych wysadzili bez odpompowania paliwa z jego zbiorników. Ponoć plama mazutu jest już bardzo blisko brzegów Gdyni.
- 1 2
-
2022-02-13 11:49
LotUs z abu Arabi juz przerobi .
- 0 1
-
2022-02-11 17:36
Stuttgart
Jakieś 4 km na północ od Oksywia.
Wraku już nie ma, faktycznie został wysadzony a paliwo miesza się z piachem i wędruje powoli w kierunku Głębi Gdańskiej. Ilość paliwa szacuje się na 1k m3 a powierzchnia nim pokryta dokładnie to ok. 30k m2. Skażona powierzchnia jest wielokrotnie większa.
Druga, bardziej znana tego typu "niespodzianka" to Franken z 3x większa ilością mazutu niż Stuttgart. Lezy w kawałkach na wschód od Helu.- 4 0
-
2022-02-11 13:31
Aby Polska rosła w siłę a ludziom żyło się (3)
dostatniej.
- 9 1
-
2022-02-11 14:28
pic (1)
A co na to Towarzysz Horała ?
- 5 5
-
2022-02-13 11:47
Naczelny z Baraniewa & Lot-u ?
- 0 0
-
2022-02-13 11:46
Raczej polin , jeszcze nieoFicjalnie .
- 0 0
-
2022-02-11 18:44
Narzekacie na Holandię z powodu durnego Timmermansa ale port właśnie Holendrzy będą pogłębiać. (3)
Maja bardzo duże doświadczenie.
- 6 1
-
2022-02-12 17:50
Maja dobry sprzęt (1)
kiedyś to robiły polskie firmy, nawet pogłębiarki były produkowane w Polsce.
- 2 0
-
2022-02-12 22:14
liczba mnoga
to przesada.
- 2 0
-
2022-02-12 22:13
Po wojnie uczyli się u nas od ludzi, którzy odbudowywali Gdańsk i Gdynię.
Którzy mieli unikalne umiejętności wynikające z sytuacji.
Z tego powstał PRCiP.
Polska jest chyba tylko jedna pogłębiarka "inż. Łęgowski", o tonażu będącym niewielkim ułamkiem współczesnych jednostek. Obecny, "sprywatyzowany" PRCiP ma niewielkie zdolności do czegokolwiek. Najnowsze jego jednostki to środkowy Gierek i czasy budowy Portu Północnego.
Własność to nie tylko przywileje, ale i obowiązki oraz inwestycje.
Obecnie pewnie spełnia w tym przedsięwzięciu taką rolę jak niesławnej pamięci Wakoz przy budowie Obwodnicy Południowej.- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.