- 1 Unimot rozbuduje bazę w Gdańsku (43 opinie)
- 2 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (76 opinii)
- 3 Zużywamy coraz więcej energii (162 opinie)
- 4 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (118 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (47 opinii)
- 6 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
Gdynia "o krok", a Gdańsk "wyjęto z szuflady"
Gdynia jest "o krok od zaproszenia czterech potencjalnych partnerów", a Gdańsk "nie może podać szczegółów z uwagi na toczące się postępowanie". Na sejmowej komisji zapytano o postępy w sprawie budowy portów: zewnętrznego i centralnego.
Na jakim etapie jest ten projekt, jak wygląda harmonogram? Zapytano o to na posiedzeniu Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Według pierwszych zapowiedzi miał być gotowy do 2030 roku. Jest już decyzja lokalizacyjna, przeprowadzono badania dna.
- Jesteśmy o krok od zaproszenia czterech potencjalnych inwestorów do złożenia ofert na ten terminal. Projekt jest fazowany. W pierwszej kolejności powstanie pirs będący w stanie obsługiwać 800 TEU rocznie. Daje to możliwość relokacji części działalności kontenerowej z wewnątrz portu i uwolnienia powierzchni pod inne przeładunki - powiedział Maciej Bąk, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
W lutym 2021 roku poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy tym projekcie. Wnioski złożyły: konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii), konsorcjum Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) i Port of Felixstowe Limited (Londyn) oraz firmy: International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.
- Fenomen tego projektu polega na tym, że jest to projekt realizowany za pieniądze prywatne, nie państwowe, gdzie główne ryzyko ponoszą partnerzy prywatni. Zdecydowaliśmy się na formułę partnerstwa publiczno-prywatnego. Po okresie trwania umowy cała infrastruktura przechodzi we władanie Zarządu Morskiego Portu Gdynia - powiedział Maciej Bąk.
Niestety, nie podano ile jeszcze czasu potrzeba na "uczynienie tego kroku", czyli zaproszenia partnerów do negocjacji.
W Gdyni powstaną nowe falochrony
Jeszcze mniej - oficjalnie - wiadomo na temat projektu budowy Portu Centralnego.
Czym jest Port Centralny? Miał on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem. W myśl założeń port, który miał powstać na wodzie, nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy. W konsekwencji miały zostać zwolnione tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo miały być oddawane miastu.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania w pasie nadmorskim w Trójmieście
W sierpniu 2019 roku poinformowano, że koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Tu też mówiło się o partnerstwie publiczno-prywatnym. Projekt "trafił do szuflady", ale w marcu 2022 ogłoszono postępowanie konkursowe na zalądowienie. W dokumentacji jest mowa o obszarze od Westerplatte do terenów zajmowanych przez DCT. W tym czasie pojawiła się koncepcja budowy państwowego terminalu agro, a potem portu instalacyjnego. Terminy rozstrzygnięcia wciąż przesuwano. Co wiadomo dziś?
- Jesteśmy w trakcie postępowania na budowę Portu Centralnego, ale uwagi na to, że nadal ono trwa, nie mogę podać więcej szczegółów. Czekamy na wiążącą ofertę, jesteśmy w drugim etapie - powiedział na komisji Kamil Tarczewski, wiceprezes zarządu ds. infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Miejsca
Opinie (70) 3 zablokowane
-
2023-05-26 07:52
Ten Bąk z Gdyni nie jest chyba na bieżąco z liczbą inwestorów. To jest info sprzed 2 lat.
- 2 1
-
2023-05-25 19:12
Gdzie jest vce techniczny z Gdyni? (1)
Kolejny raz w istotnych technicznie sprawach nie wypowiedział sie vce prezes Portu Gdynia Koralewski (Garsonka). Nie ma nic do powiedzenia, czy siedzi na Radzie Miasta Gdańsk? Czemu nie dopuszczają go do głosu? W końcu fachowiec więc czemu trzymają go w ukryciu?
- 13 0
-
2023-05-26 07:38
On taki fachowiec,jak wszyscy nominaci z pisu!!! I dlatego jest taki bardach!! Branie kasy,to jeszcze jakoś im wychodzi,chociarz coraz bardziej wyrywanie na chama!!!!
- 2 0
-
2023-05-25 20:54
"Fenomen tego projektu polega na tym, że jest to projekt realizowany za pieniądze prywatne, nie państwowe, gdzie główne ryzyko (1)
A jak powstało DCT?
Za pieniądze australijskich emerytów.
Które załatwili ludzie wyśmiani w Gdyni.
Jedno dobre, że są naśladowcy...- 29 3
-
2023-05-25 23:08
port zewnętrzny w Gdyni - rozbudowa...
Ze wszech miar słuszne przedsięwzięcie...
Powinno się pod to zasypać baseny (II i III, a nawet I) obecnego Portu Zewnętrznego.
Jednak obawiam się, że rezydenci SeaTowers nie dopuszczą do "zepsucia" widoku...
Podniesione ramię bramownicy będzie wyższe niż słynny taras widokowy...
A charakterystyczny "beeep!!!" raczej nie będzie konweniował...- 3 1
-
2023-05-25 17:09
Bardzo dobry (4)
Przyszłościowy plan, wykorzystujemy swoje położone geograficzne, a ktoś mówił że po co nam terminale jak mają Niemcy,
- 25 20
-
2023-05-25 17:29
(3)
Na razie to mamy przekop donikąd, a nie port.
- 8 10
-
2023-05-25 18:38
A no...Elbląg pod rządami PO i PSL to jak czarna dziura na mapie Polski. (1)
- 14 7
-
2023-05-25 22:05
Elbląg generalnie jest czarną dziurą i nic mu nie pomoże, ani nie zaszkodzi już.
- 5 5
-
2023-05-25 19:07
NP
Miałem węglowym nas zasypią.
- 4 4
-
2023-05-25 16:44
Kononowicz powiedział kiedyś
Nie będzie niczego i wszyscy się z niego śmiali, a ja obawiam się że facet miał rację.
- 20 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.