• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Zewnętrzny. Oferenci mają czas do czerwca

Wioletta Kakowska-Mehring
20 lutego 2024, godz. 09:05 
Opinie (96)
Port Zewnętrzny to planowane przedłużenie "molo Węglowego" w formie sztucznego pirsu. Ma to umożliwić zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu sięgającym do 16 metrów. Port Zewnętrzny to planowane przedłużenie "molo Węglowego" w formie sztucznego pirsu. Ma to umożliwić zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu sięgającym do 16 metrów.

Po raz kolejny przesunięto termin składania ofert na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni. Do etapu dialogu zaproszenie otrzymało czterech zainteresowanych - dwa konsorcja i dwie firmy. Oferty mogą składać do 14 czerwca. Wówczas dowiemy się, kto pozostanie na placu boju, bo - co ciekawe - o ten projekt toczy się gorąca rywalizacja.



Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie). Projekt obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy "Partnerstwa Publiczno-Prywatnego części lądowej Portu Zewnętrznego".

Umowa ma zostać zawarta na okres ok. 36 lat, w tym ok. 5 lat projektowania i budowy oraz ok. 31 lat na utrzymanie i operowanie terminalem kontenerowym (eksploatację infrastruktury). Pierwsze statki powinny móc wpłynąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni już na przełomie 2028 i 2029 r. Takie założenia przedstawiono w lipcu 2023 r., kiedy ogłoszono zaproszenie do składania ofert. Te miały wpłynąć w październiku ub. roku , potem mówiono o lutym 2024 r., ostatecznie ma być czerwiec.


Kiedy możemy spodziewać się wyboru partnera do tego projektu?"

- Postępowanie przetargowe na wybór partnera prywatnego dla projektu Portu Zewnętrznego jest prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego. Zaproszenie do składania ofert przekazano do uczestników postępowania w lipcu 2023 r. - z pierwotnym terminem składania ofert wyznaczonym na październik 2023 r. W wyniku wniosków uczestników postępowania wydłużono ten termin do lutego - a obecnie do 14 czerwca 2024 r. - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdynia.
Kto jest w gronie zainteresowanych? W lutym 2021 r. poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy:
  • konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS,
  • konsorcjum Hutchison Ports Poland i Port of Felixstowe Limited (Londyn),
  • firma Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa,
  • firma International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili.


Projekt rozbudowy "na wodzie" miał też Port Gdańsk, ale z powodu braku zainteresowania inwestorów plan zawieszono. O dziwo z gdyńskim projektem jest inaczej, choć wciąż brakuje najważniejszego elementu w infrastrukturze, czyli Drogi Czerwonej. O Port Zewnętrzny toczy się gorąca rywalizacja.

Czy port instalacyjny w Gdańsku w ogóle powstanie? Czy port instalacyjny w Gdańsku w ogóle powstanie?

Od kilku miesięcy w dużych portalach informacyjnych ukazują się publikacje, które próbują wpłynąć na atmosferę wokół tego postępowania. Główny przekaz jest taki, że zagraża nam chiński kapitał. To z kolei byłoby źle widziane przez USA. W materiałach o chińskich "pazurach i smokach" wypowiadają się eksperci od wojskowości, NATO, ambasadorzy i doradcy różnej maści.

Faktycznie w przetargu startuje chiński Hutchison Ports Poland (z Hong Kongu) prowadzący od lat Gdynia Container Terminal, czyli jeden z gdyńskich terminali kontenerowych. Z kolei współwłaścicielem Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. ma być państwowy chiński gigant budowlany, objęty w 2020 r. sankcjami USA. W jednym z konsorcjum występuje Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS, jak informują portale, firma "powiązana kapitałowo i biznesowo z państwową firmą z Chin".


Trzeba jednak też zauważyć, że w tych konsorcjach pojawiają się też firmy z Francji (grupa CMA CGM i Wielkiej Brytanii (Port of Felixstowe Limited), ale ten wątek nie przebija się w publikacjach.

Jedynym oferentem bez "chińskiego pierwiastka" - co podkreślają autorzy alarmistycznych publikacji - jest filipiński International Container Terminal Services Inc., który prowadzi od lat BCT, czyli drugi terminal kontenerowy w Porcie Gdynia (po sąsiedzku z GCT). Tu z kolei pojawia się "pierwiastek amerykański". Udziałowcami w ICTS są Amerykanie. To właśnie BCT ma też kontrakt bezpośrednio z armią amerykańską na przeładunki wojska.

Przetarg zapowiada się więc ciekawie. A im więcej rywalizacji i emocji, być może więcej uda się... ugrać. Przed nowymi władzami Port Gdynia stoi więc nie lada wyzwanie. W obecnej sytuacji geopolitycznej stosunek do chińskiego kapitału w Europie bardzo się zmienił. Niewątpliwie niezbędna jest ostrożność w podejmowaniu decyzji o współpracy. To jednak powinny ocenić właściwe służby.


Wybór partnera to niejedyny punkt w realizacji Portu Zewnętrznego. Potrzebna jest też infrastruktura towarzysząca. W styczniu ogłoszono, że Port w Gdyni znalazł wykonawcę projektu połączenia drogowego między planowanymi dużymi inwestycjami w mieście: Drogą Czerwoną i Portem Zewnętrznym. Za 2,6 mln zł wykona je firma Highway z Gdańska. Ma być gotowa za dwa lata.

W międzyczasie dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni wspólnie z zarządem Portu Gdynia ogłosił postępowanie na wybór wykonawcy falochronów w formule zaprojektuj i wybuduj. Termin składania ofert w tym postępowaniu wyznaczono na 23 lutego 2024 r.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (96)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane