• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port instalacyjny jednak w Gdańsku? Tak chce resort aktywów

Wioletta Kakowska-Mehring
24 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Tak miał wyglądać Port Centralny, z którego budowy wycofano się w ub. roku. Czy port instalacyjny powstanie w oparciu o ten projekt? Tak miał wyglądać Port Centralny, z którego budowy wycofano się w ub. roku. Czy port instalacyjny powstanie w oparciu o ten projekt?

Port instalacyjny pod budowę wież wiatrowych być może powstanie w Porcie Gdańsk, a nie jak zapowiadano w Porcie Gdynia. Takiej zmiany chce resort aktywów państwowych. Wniosek przedstawiono, proces decyzyjny jest w toku.



Czy polskie firmy skorzystają na budowie morskich farm wiatrowych na Bałtyku?

- W dniu 11 lutego 2022 roku, Minister Aktywów Państwowych wystąpił do Ministra Infrastruktury z wnioskiem o zmianę uchwały Rady Ministrów nr 104/2021 z dnia 30 lipca 2021 roku w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, zmierzającą do uznania Portu Gdańsk jako lokalizacji terminala instalacyjnego, który ma powstać w nowym terminie - to jest do dnia pierwszego czerwca 2025 roku - czytamy na stronach rządu.
Port instalacyjny to zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych.

Jak uzasadniło Ministerstwo Aktywów Państwowych, za zmianą lokalizacji przemawiają uzgodnienia poczynione ze spółkami Skarbu Państwa (PGE i Orlen) i ich partnerami, czyli podmiotami które mają realizować ok. 60 proc. inwestycji w offshore wind, a które wskazały port w Gdańsku jako spełniający wszystkie kryteria inwestorów.

W dokumencie napisano, że podmioty te wskazały "port zewnętrzny w Gdańsku, jako port spełniający wszystkie kryteria inwestorów branżowych i pozwalający na terminową realizację I fazy rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce". Zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w "porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)". Mamy więc powrót do koncepcji budowy Portu CentralnegoMapka. Nie wiadomo, czy takiego jak w pierwszych planach, czy tylko jego części.

Czytaj też:

Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?



Według wyjaśnień zmieniono koncepcję, ponieważ firmy odpowiedzialne za realizacje farm wiatrowych uznały, że uruchomienie portu instalacyjnego w Gdyni w 2026 roku, to termin zbyt odległy. Według koncepcji resortu aktywów port w Gdańsku uda się oddać już w 2025 roku.

Osobą odpowiedzialną za opracowanie projektu jest Marek Gróbarczyk sekretarz stanu, organem odpowiedzialnym za przedłożenie projektu Radzie Ministrów jest Ministerstwo Infrastruktury. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to I kwartał 2022 r.

Tymczasowy port instalacyjny w Porcie Gdynia miał powstać m.in. w oparciu o infrastrukturę na której dziś operuje terminal kontenerowy BCT. Tymczasowy port instalacyjny w Porcie Gdynia miał powstać m.in. w oparciu o infrastrukturę na której dziś operuje terminal kontenerowy BCT.

Czytaj też:

Port instalacyjny w Gdyni na początek tymczasowy



Przypomnijmy, że zgodnie z uchwałą z lipca ub. roku port instalacyjny miał powstać w Gdyni. Najpierw, czyli do 2024 roku miał być gotowy tymczasowy port instalacyjny rozproszony w różnych częściach Portu, a potem docelowy (na pirsie planowanego Portu Zewnętrznego). Przypomnijmy: według koncepcji Port Zewnętrzny ma być przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie).

Niestety, we wniosku resortu aktywów nie podano czy port tymczasowy w Gdyni będzie, nie podano też czy w tej sytuacji będzie kontynuowany projekt budowy Portu Zewnętrznego i jakie będzie jego ewentualne nowe przeznaczenie.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (75)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane