• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port instalacyjny jednak w Gdańsku? Tak chce resort aktywów

Wioletta Kakowska-Mehring
24 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Tak miał wyglądać Port Centralny, z którego budowy wycofano się w ub. roku. Czy port instalacyjny powstanie w oparciu o ten projekt? Tak miał wyglądać Port Centralny, z którego budowy wycofano się w ub. roku. Czy port instalacyjny powstanie w oparciu o ten projekt?

Port instalacyjny pod budowę wież wiatrowych być może powstanie w Porcie Gdańsk, a nie jak zapowiadano w Porcie Gdynia. Takiej zmiany chce resort aktywów państwowych. Wniosek przedstawiono, proces decyzyjny jest w toku.



Czy polskie firmy skorzystają na budowie morskich farm wiatrowych na Bałtyku?

- W dniu 11 lutego 2022 roku, Minister Aktywów Państwowych wystąpił do Ministra Infrastruktury z wnioskiem o zmianę uchwały Rady Ministrów nr 104/2021 z dnia 30 lipca 2021 roku w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, zmierzającą do uznania Portu Gdańsk jako lokalizacji terminala instalacyjnego, który ma powstać w nowym terminie - to jest do dnia pierwszego czerwca 2025 roku - czytamy na stronach rządu.
Port instalacyjny to zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych.

Jak uzasadniło Ministerstwo Aktywów Państwowych, za zmianą lokalizacji przemawiają uzgodnienia poczynione ze spółkami Skarbu Państwa (PGE i Orlen) i ich partnerami, czyli podmiotami które mają realizować ok. 60 proc. inwestycji w offshore wind, a które wskazały port w Gdańsku jako spełniający wszystkie kryteria inwestorów.

W dokumencie napisano, że podmioty te wskazały "port zewnętrzny w Gdańsku, jako port spełniający wszystkie kryteria inwestorów branżowych i pozwalający na terminową realizację I fazy rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce". Zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w "porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)". Mamy więc powrót do koncepcji budowy Portu CentralnegoMapka. Nie wiadomo, czy takiego jak w pierwszych planach, czy tylko jego części.

Czytaj też:

Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?



Według wyjaśnień zmieniono koncepcję, ponieważ firmy odpowiedzialne za realizacje farm wiatrowych uznały, że uruchomienie portu instalacyjnego w Gdyni w 2026 roku, to termin zbyt odległy. Według koncepcji resortu aktywów port w Gdańsku uda się oddać już w 2025 roku.

Osobą odpowiedzialną za opracowanie projektu jest Marek Gróbarczyk sekretarz stanu, organem odpowiedzialnym za przedłożenie projektu Radzie Ministrów jest Ministerstwo Infrastruktury. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to I kwartał 2022 r.

Tymczasowy port instalacyjny w Porcie Gdynia miał powstać m.in. w oparciu o infrastrukturę na której dziś operuje terminal kontenerowy BCT. Tymczasowy port instalacyjny w Porcie Gdynia miał powstać m.in. w oparciu o infrastrukturę na której dziś operuje terminal kontenerowy BCT.

Czytaj też:

Port instalacyjny w Gdyni na początek tymczasowy



Przypomnijmy, że zgodnie z uchwałą z lipca ub. roku port instalacyjny miał powstać w Gdyni. Najpierw, czyli do 2024 roku miał być gotowy tymczasowy port instalacyjny rozproszony w różnych częściach Portu, a potem docelowy (na pirsie planowanego Portu Zewnętrznego). Przypomnijmy: według koncepcji Port Zewnętrzny ma być przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie).

Niestety, we wniosku resortu aktywów nie podano czy port tymczasowy w Gdyni będzie, nie podano też czy w tej sytuacji będzie kontynuowany projekt budowy Portu Zewnętrznego i jakie będzie jego ewentualne nowe przeznaczenie.

Miejsca

Opinie (75) 4 zablokowane

  • nagroda pocieszenia (2)

    za przejęty Lotos i Energe

    • 30 9

    • (1)

      smutne bo obajtek nie jest aniolem biznesu...

      • 5 0

      • bo to proste. Ogranicz podwładnym możliwości kradzieży i masz sukces.

        • 3 0

  • Niezwykle ważne aby instalacyjność tego portu w rozumieniu struktur selekcji dóbr była w zasadzie (3)

    ogniwem łączącym uzgodnienia potwierdzone docelowym określeniem podmiotów funkcjonalności inwestycji w myśl istoty realizacji decyzyjności lokalizacji projektu w niszy usługowej. Tak sobie myślę... i dlatego postuluję by dać 3 mld na test wdrożeniowy ;)

    • 18 2

    • (1)

      z przyjemnością dołączę się do zespołu realizującego ten test

      • 6 0

      • Ja też chcę dołączyć

        nie znam się na tym, ale to chyba żadna przeszkoda, a wręcz zaleta w państwie PiS

        • 8 0

    • I to jest słuszna koncepcja percepcyjna.

      • 0 0

  • (5)

    cos mi tu smierdzi!!!!grupa stoczni remontowa,port gdansk dobre wyniki i na celowniku panow na stolsu w wawie!!

    • 14 6

    • ty wiesz gdzie jest na mapie Remontowa (3)

      a gdzie ma być ten port ? Bo chyba mapy na oczy nie widziałeś.

      • 2 6

      • (2)

        a kto ma budowac promy morawieckiego wyspa wolin????czy remontowa nawyspie ostrow!!!!!gluipe komentarze zostaw na odblaski!!!

        • 6 2

        • Promy budują w Szczecinie. (1)

          • 0 2

          • nie myl promow z promowaniem!!!!!!!

            • 2 1

    • tak z polskiego przeloze Remontowa pod pretekstem promow,port wiatrakow w zarzady wkreceni beda ,,fachowcy"z wawy.jak rosja ukraine lotos juz!

      • 3 0

  • No bo zaczyna się dziać z ZMPG , idą zmiany ,
    szukamy sukcesu a jest nowa inwestycja

    • 11 0

  • A ja proponuje Port w Szczecinie, (3)

    ponieważ Port Gdynia na początku bardzo intensywnie działał , aby powstał Port Zewnętrzny. Obecnie gdy zgłosiło się czterech chętnych do wybudowania go, się przestraszył i zastopował. Tak nie może być, aby nasi menadżerowie są tylko średniakami a nie ludźmi wysokich obrotów i dużych projektów.
    Proponuje Szczecin, bo znamy jak jest z budową stępki pod promy, jak czekamy na gremia rządowe. Inaczej mówiąc nic nie będzie.

    • 46 19

    • (1)

      Ano zadziwiające - w Gdyni czterech chętnych na budowę portu zewnętrznego, minął już rok i cisza. Tymczasem w Świnoujściu powtarza się przetarg za przetargiem - pomimo braku chętnych. Zadziwiająca jest logika władzy.

      • 19 0

      • Chętnych może być i 100, tylko warunki przetargu były napisane kijowo i nagle zamawiający zorientował się, że potencjalny inwestor nie rozumie jego skrytej i pewnie bardzo światłej myśli. Koralewski! Halooooooo Dalej jesteś w Radzie Miasta Gdańska, który jest udziałowcem Portu Gdańsk czyli konkurenta Portu Gdynia?

        • 11 0

    • Pisze pan nieprawdę i tyle .

      • 1 0

  • Na sto mil morskich cuchnie sasinami

    Jak już MAP się za coś bierze to wiadomo że znowu będą dwie wieże.
    Numer ze stępką nie przeszedł trzeba kombinować

    • 27 2

  • GDA (2)

    "Osobą odpowiedzialną za opracowanie projektu jest Marek Gróbarczyk" to w zasadzie mamy jak w banku, że powstanie. Na pewno Pan Marcin Horała pomoże swoim geniuszem. A może będą jeszcze lądowały samoloty? Może baza wodnosamolotów, to dobry pomysł,

    • 49 7

    • Super komentarz do 2x AS politycznych bez wiedzy (1)

      • 8 2

      • zawsze proponuję wczytać się w życiorysy takich person. Gdzie pracowały co osiągnęły itd.

        • 7 1

  • (2)

    Ile razy będziecie o tym pisać, a może tu powstanie a może jednak gdzie indziej, napiszcie jak już będzie gotowy, wszystko inne to tylko jazgot dezinformacyjny

    • 42 2

    • (1)

      jazgot?co powiesz o promach,elektrownia ,respiratory,szwalnie ile podatnka kosztowalo?co pani oddana milewczyk w PLO robi?to jest grabienie pomorza i polski!!!!

      • 8 4

      • pani mielewczyk się czesze

        • 4 0

  • kanibale...

    co więcej dodać...

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz koordynację działalności poszczególnych pionów organizacyjnych. Magister Inżynier Nauk Technicznych na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Certyfikowany Project Manager Stowarzyszenia Project Management Polska, Prezes Zarządu Bałtyckiego Centrum Transferu Technologii SA i Wiceprezes Zarządu Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

Najczęściej czytane