• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.



Czy turystyka rozwinie się po wybudowaniu przekopu Mierzei?

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej budowy kanału żeglugowego, który połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli tzw. budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Dokument precyzuje zasady przygotowania, realizacji i finansowania przedsięwzięcia.

Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.

Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.

Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.

- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt specustawy dot. przekopu Mierzei Wiślanej from Trojmiasto.pl

Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.

Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.

Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.

Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu. Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu.
Krytyka z wielu stron

Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.

Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.

W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.

Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.

Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.

Głos marszałka województwa pomorskiego ws. przekopu from Trojmiasto.pl

Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Cztery warianty przekopu. Cztery warianty przekopu.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie

Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Opinie (260) 5 zablokowanych

  • Standard Europy Zachodniej (2)

    Jak na "polnische wirtschaft" całkiem sensowne.
    Jak zawsze pytam, czy pojawiły się w końcu jakieś analizy podważające sens budowy przekopu?
    Pytam o analizę taką jak np wykonał Urząd Morski, a nie wynaturzenia różnych Januszków z portali internetowych, komentarzy na onecie, autorskich przemyśleń spod sklepu i podrzędnych blogów.
    Czy wszelkie bajdurzenia, że się "nie opłaca" to jedynie wytwór zdegenerowanych najtańszym alkoholem z Biedronki umysłów przemądrzałych polaków-mitomanów, światłych ekspertów od wszystkiego?

    • 11 4

    • Niemcom sie opłaca

      • 0 1

    • Nareszcie coś drgnęło w tej sprawie

      • 0 1

  • Nie warto... (20)

    Niepotrzebna budowa, tam jest płytko, blisko porty Gdańska itd.

    Szkoda kasy, lepiej Elbląg do Gdańska przyłączyć ponownie

    • 136 63

    • (7)

      co wy z tą płytkością, cała zatoka jest płytka, Bałtyk jest płytki t duże statki nie pływają, jak wieźli ropę z Iranu to musieli go odtankować najpierw w Danii bo by nawet Kattegata i Skarregaka nie pokonał

      • 7 13

      • Gdańsk - Port Głęboko wodny - przyjmuje największe statki. (6)

        a wspomniany przez ciebie statek wypompował część ropy bo cieśniny na Bałtyk są za płytkie, podobnie i Kanał Kiloński.

        Wielki Bełt, Mały Bełt i Sund.

        a Zalew... Wybacz... 1.5 - 2 metry...

        • 14 0

        • (5)

          no dobrze ale Elbląg nie szykuje się na ogromne masowce, zbiornikowce czy kontenerowce, to będzie mały port ale będzie! jakoś za Niemca im się opłacało.. poza tym Terminal Portowy Elbląg wciąż działa i ma rocznie przeładunki powyżej 200 tysięcy ton, a to jest więcej o 50 tysięcy ton niż znany w Polsce i lepiej położony port w Kołobrzegu, nie możemy myśleć kategoriami, że 3 wielkie porty (Szczecin-Świnoujście, Gdynia, Gdańsk) starczą nam na cały kraj, trzeba myśleć w przyszłość, rozwinąć żeglugę śródlądową, zbudować autostrady na południe i robić wszystko by np. Węgrzy, Czesi i Słowacy zechcieli z naszej portowej infrastruktury korzystać
          pozdrawiam

          • 10 10

          • za Niemca Elbing był portem rzecznym (4)

            Co innego Danzig i Gotenhafen

            • 3 3

            • (1)

              Gotenhafen to nazwa hitlerowska, Gdynia po niemiecku wcześniej była po prostu Gdinien.

              • 2 0

              • Gdingen

                • 0 0

            • su...nsynu

              Gdynia, a nie Gotenhafen

              • 2 2

            • Gotenhafen to wiesz... Gdynia!

              • 2 0

    • Tory wodne nawet na zatoce się pogłębia. To normalna praktyka (1)

      Więc głębokość to nie kontrargument.

      • 2 4

      • ale rzeczywisty koszt

        a koszty przy braku wpływów to brak pieniędzy na inne sprawy...

        • 3 0

    • No i tutaj macie Naszą Ekonomię, np / są to tzw Koszty Alternatywne / (7)

      Australijczycy zainwestowali w port Gdańsk i zbierają zyski ładne a ich udziałowcy emeryci uchachani po uszy a my wydajemy ogromną kasę na przekop i co roku będziemy dopłacać do interesu - kosztowne-ciągłe pogłębianie, tam jest 2 metry głębokości ! Kto i co będzie pływać do Elbląga ?

      Podobnie jak kasa z UE, my budujemy drogi / i dla Zachodu / i opłacamy szkolenia - kasa wraca do Zachodu a np Niemcy z dopłat UE stawiają u nas Lidle... i ... budują u siebie fabryki i zakłady pracy...!

      a rusek będzie się cieszył, że nas na koszty wbił i że mu śmieci z Zalewu pod Gdańsk popłyną... Bakterie wraz z nimi. Rosjanie do Zalewu wrzucają wszystko jak leci.

      • 61 10

      • Ruskom w to graj (2)

        wykopany kanał to zawsze kilka samolotów mniej.
        Budżet nie jest z gumy.

        • 6 1

        • 800 milionów....tyle co stadion bursztynowy ? I z tego powodu tyle łez??? (1)

          • 2 7

          • Jedno mnie teraz zastanowiło apropos tego

            stadionu. Na Tropical Island, które jest większe i wyższe od stadionu, ma 7000 szafek wydano 75 mln euro. Są tam baseny, sauny, pole do mini golfa, knajpy, sklepy, rosliny. Ten kraj jest chory....

            • 2 3

      • (3)

        A jak wygląda to po stronie rosyjskiej? Jakie głębokości i statki o jakim zanużeniu tam pływają? Pytam bo nie wiem a nie żeby prowokować.

        • 3 1

        • port w Kaliningradzie jest mały ale stacjonują tam okręty Floty Bałtyckiej

          • 1 0

        • ruskie trzymają kanał dla portu wojennego

          ruskie trzymają kanał dla portu wojennego

          • 1 0

        • "zanóżenie" sie pisze nie łóku, to od słowa "nóż" jest (czyli po naszemu "nósz")

          • 3 1

    • Bez ekonomicznego uzasadnienia (1)

      prędzej czy później wszystko zarośnie mułem.
      Taka prawa.
      Ktoś mądrzejszy kiedyś policzy, że dla 3 żaglówek nie opłaca się utrzymywać tej megalomanii.

      • 15 3

      • Można pogłębiać

        Dlaczego zaprzestano regularnego pogłębiania rzek? Betonowaniu brzegów jestem przeciwny, ale nie ma nic złego w tym, aby pływająca pogłębiarka "przejechała" po rzece np. raz w roku i udrożniła koryto.

        • 6 2

  • Decyzja stricte polityczna

    Decyzja stricte polityczna i pod publiczkę gawiedzi z PISu i Radia Maryja, których łatwo zmanipulować wizją "utarcia nosa" Rosji i Putinowi.
    Ekonomicznie - to inwestycja kompletnie bez sensu i nigdy się nie zwróci, ba, będzie skarbonką bez dna, bo zamiast zysków będzie generować coraz większe koszty.
    Ale moherowe berety będą wniebowzięte. Wstajemy z kolan. A przyszłe pokolenia będą płacić.
    Brawo.

    • 6 1

  • Zdecydowanie warto budować (1)

    same plusy.
    rozwój turystyki
    rozwój handlu
    ekologia
    uniezależnienie od ruskich

    Malkontenci Gdyni też nie chcieli budować. przecież taniej było dogadać się z Gdańskiem

    • 4 13

    • A specjaliści od biologii morza sa przeciwni budowie i wskazuja na mankamenty. I ja im wierzę, a nie temu "Krótkiemu"

      • 4 1

  • realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.dla przypomnienia dziurawy stadnion kosztował prawie miliard!

    dodatkowo co roku przynosi kilkadziesiąt milionów straty!!!!
    I spłacają go tylko mieszkańcy Gdańska a nie cały kraj!!

    • 3 4

  • Po co nam ten miś? (1)

    To jest miś na miarę naszych możliwości, my tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom i to nie jest nasze ostatnie słowo...

    • 9 0

    • To nie miś, a całą gębą niedźwiedź, może grizzli.

      • 1 0

  • w koncu nie bedzie rusek plul nam w twarz (6)

    POmrocznosci jasnej dziekujemy

    • 75 132

    • sami sobie najlepiej plujemy (1)

      Wystarczy nie przeszkadzać i sami się wykończymy.

      • 28 6

      • No nie, u nas tylko Kodowcy plują. Rząd się wziął to roboty. Chyba to ich najbardziej boli.

        • 2 7

    • strach

      oj, jak ten Rusek się boi, normalnie trzęsie się jak galareta... te nasze torpedowe kajaki rakietowe jak wyjdą przez przekop to oni od razu się poddadzą... A jak port w Rotterdamie się boi - to już koniec przeładunków bo Elbląg wszystko zagarnie... a poza tym wszyscy zdrowi?

      • 17 2

    • Dobra podpucha.

      • 0 0

    • ot i tępawy pisowiec (1)

      ruski mają to gdzieś pisowski jełopie, a te debile z pisu myślą że wschód będzie bezpieczniejszy chachachcacahca, trzeba być debilem aby robić taka inwestycję przede wszystkim dla pseudobezpieczeństwa chachacahcca, ale jak ktoś ma urojenia związane z agresja Rosji na kraj w którym rosną tylko ziemniaki to już jego problem.Prawda nieuku???
      Niestety jak widać chore sny pisowców ziszczają się za naszą kasę.....dzięki takim debilom jak ty....500 odebrane????

      • 18 12

      • Debila to w lustrze często widzisz chyba....

        Masz problemy ze zrozumieniem po co jest ta inwestycja....to tak jak goście skaczący na manifestacjach KOD-u -
        co pani tu robi -
        "przyszłam protestować przeciwko temu rządowi"
        a przeciwko czemu ?
        "no bo niszczą kraj"
        ale jak niszczą ?
        "no bo kaczor rządzi prezydentem i nie chcą uchodźców......"

        Za to co ci złodzieje w ciągu ostatnich lat ukradli za sprawą nieudolnego rządzenia, rozsprzedawania majątku i re-prywatyzacji mógłbyś wybudować 5xtyle autostrad ile jest obecnie....Poza tym Rosja jedzie tylko na surowcach (ropa i gaz) - gdyby nie one już dawno by się rozpadła, więc nie pisz o ziemniakach, bo nigdy chyba nie byłeś w Rosji i nie widziałeś jak ona w 97% wygląda (smród, głód i ubóstwo) - nie mówię o pocztówkach z Moskwy....

        ps....emeryturkę obniżyli, że tak agresywnie reagujesz ? jest na to sposób Bronka-lewatywa - spróbuj może pomoże....

        • 10 23

  • Wszystko za nasze pieniądze (2)

    Ten cyrk się dopiero skończy jak będzie tu pustynia atomowa.

    • 68 53

    • Ostatnio mieli to w planach Amerykanie - aby zatrzymać pochód Armii Czerwonej. Ale to było 40 lat temu.

      • 0 0

    • a kto będzie te bomby atomowe

      na nas zrzucał?

      • 3 0

  • Spoko ! (1)

    PiS jeszcze niczego nie zbudował. Niczego !!!

    • 7 2

    • Jak to niczego - a pomnik Kartofla kaczyńskiego?

      to nie budowla?
      a nowy sarkofag na Wawelu?
      doceń to ;)...

      • 2 1

  • Nareszcie!!!!

    W końcu się wzieli do roboty. Popieram i zobaczycie malkontenci ile ten kanał przyniesie dobrego nie tylko dla Elbląga ale również i Polski.

    • 2 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane