- 1 W Porcie Gdańsk powstał terminal dla wojska (53 opinie)
- 2 Samochodowiec pracujący dla wojska w Gdyni (135 opinii)
- 3 W porcie znaleziono bombę. Ważyła 250 kg (113 opinii)
- 4 Terminal instalacyjny. Budowa w tym roku (61 opinii)
- 5 Dźwiedźma - introligatorka z powołania (31 opinii)
- 6 Spółka Mondry pozostanie w "zbożowym" (21 opinii)
Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej
Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.
Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.
Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.
Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.
- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.
Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.
Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.
Krytyka z wielu stron
Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.
Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.
W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.
Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.
Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.
Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.
Planowany przekop w trzech miejscach
Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.
Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.
Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie
Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.
Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.
O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
Opinie (260) 5 zablokowanych
-
2016-12-14 15:34
(2)
Wycieczka statkiem Gdansk Elblag, lubie to!:)
- 7 9
-
2016-12-14 15:58
(1)
No. np. szlakiem Wisla - Szkarpawa - Zalew - Elbląg :)
- 4 0
-
2016-12-14 17:36
Tez dobrze ale dluzej:)
- 2 0
-
2016-12-14 17:03
pis przygotowuje awaryjne wyjście z Bałtijska dla rosyjskiej floty
Z miejsca przekopu do portu w Elblągu jest ponad 16 km zalewu o głębokości ok 2m. Wizualizacja przekopu przedstawia statek o zanurzeniu 4,5 m. Kto to pogłębi i później to utrzyma ? ( aha po drodze chyba jakiś wiadukt).
Pytanie: jakie jest maksymalne zanurzenie statku mogącego wejść do Elbląga? Po co ten przekop- dla rowerów wodnych?
Pytanie: Dlaczego Polska mając zapasy słodkiej wody na poziomie Egiptu nie buduje zapór na Wiśle ? ( już niezbędne teraz i taniej niż przekop Mierzei )
Pytanie: Czy pamiętacie, że do Szczecina miały nie wchodzić statki z powodu Nordstreamu więc na jakiej głębokości leży rura a jakie jest maksymalne zanurzenie statków mogących wejść do Szczecina ? pis znowu kłamie, duża inwestycja dużo etatów i duża kasa dla kolegów. No i przysługa dla kacapów.- 17 6
-
2016-12-14 15:30
Brawo Rząd bardzo potrzebna inwestycja by (1)
Uniezależnić się od rosji
- 16 35
-
2016-12-14 16:59
W czym?
Pływaniu kajakiem po zalewie?
- 13 2
-
2016-12-14 16:47
Port
Czy Pis chce wybudowac konkurencyjny port dla Gdanska I Gdyni?
- 8 4
-
2016-12-14 16:40
Ta choroba nazywa się rusofobia
lub inaczej syndrom Piotrusia Pana-sprzedamy wszystko i wszystkich aby tylko pokazać ruskowi jacy my wielcy,prawda panie generale Maciurewicz?Trzy rozbiory Polski jeszcze nie nauczyły?
- 18 9
-
2016-12-14 14:34
(6)
Super,w końcu pokażemy ruskim swoją niezależność.Choć znając życie kolejna ekipa każe zasypać.Fajnie że Polska się rozwija,szkoda tylko tej młodzieży wyjeżdżającej za granicę...jeszcze 20 lat i sami emeryci zostaną w tym kraju.Pozdro z Norway)Tu się żyje.
- 66 149
-
2016-12-14 14:36
No i co im pokażemy? (2)
Oni już wiedzą, że my głupie polaki i się z tego cieszą.
- 22 10
-
2016-12-14 15:01
Ruscy sami bedą mieć problemy niedługo... (1)
Chiny od wschodu Rosji zrobią / robią to samo co Ruscy na Ukrainie z Krymem...
- 6 8
-
2016-12-14 16:38
Oby jak najszybciej! To będzie najlepsza wiadomość najbliższych lat. Chińscy patrioci utworzą Nowochiny i będą przyłączać kolejne części Rosji.
- 3 2
-
2016-12-14 15:11
Polska się rowijała (2)
teraz PIS ja zwija - skończymy jak Korea Północna. Konfetti ręcznie cięte cały dzień przez policję na przyjazd ministra... tragedia. Ale suweren...itd.
- 22 13
-
2016-12-14 15:35
Rozwijała się za rządów PO? (1)
Czy kiedy?
- 9 12
-
2016-12-14 15:44
Wtedy jak siedziałeś bez socjalu a inni pozdobywali pracę
- 12 7
-
2016-12-14 16:24
Lepsze to niż stadiony za 800 baniek
Btw czemu nikt nie poprawił prawa i dla każdej większej inwestycji jest potrzebna specustawa?
- 6 14
-
2016-12-14 16:23
Oj paliaki paliaki..
- 7 1
-
2016-12-14 16:07
Uffff...nareszcie...może ceny wreszcie spadną w tym gdańsku
...a nie jak w Stolycy prawie...
- 3 10
-
2016-12-14 15:57
Konieczność ...
Ta inwestycja jest konieczna dla rozwoju regionu ! Dla rządu to żaden problem , jedna nasiadowka w sejmie w nocy i ustawa gotowa ! Bez aluzji lecz to dobre posunięcie !!!
- 10 17
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.