• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.



Czy turystyka rozwinie się po wybudowaniu przekopu Mierzei?

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej budowy kanału żeglugowego, który połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli tzw. budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Dokument precyzuje zasady przygotowania, realizacji i finansowania przedsięwzięcia.

Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.

Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.

Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.

- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt specustawy dot. przekopu Mierzei Wiślanej from Trojmiasto.pl

Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.

Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.

Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.

Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu. Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu.
Krytyka z wielu stron

Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.

Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.

W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.

Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.

Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.

Głos marszałka województwa pomorskiego ws. przekopu from Trojmiasto.pl

Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Cztery warianty przekopu. Cztery warianty przekopu.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie

Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Opinie (260) 5 zablokowanych

  • (2)

    Wycieczka statkiem Gdansk Elblag, lubie to!:)

    • 7 9

    • (1)

      No. np. szlakiem Wisla - Szkarpawa - Zalew - Elbląg :)

      • 4 0

      • Tez dobrze ale dluzej:)

        • 2 0

  • pis przygotowuje awaryjne wyjście z Bałtijska dla rosyjskiej floty

    Z miejsca przekopu do portu w Elblągu jest ponad 16 km zalewu o głębokości ok 2m. Wizualizacja przekopu przedstawia statek o zanurzeniu 4,5 m. Kto to pogłębi i później to utrzyma ? ( aha po drodze chyba jakiś wiadukt).
    Pytanie: jakie jest maksymalne zanurzenie statku mogącego wejść do Elbląga? Po co ten przekop- dla rowerów wodnych?
    Pytanie: Dlaczego Polska mając zapasy słodkiej wody na poziomie Egiptu nie buduje zapór na Wiśle ? ( już niezbędne teraz i taniej niż przekop Mierzei )
    Pytanie: Czy pamiętacie, że do Szczecina miały nie wchodzić statki z powodu Nordstreamu więc na jakiej głębokości leży rura a jakie jest maksymalne zanurzenie statków mogących wejść do Szczecina ? pis znowu kłamie, duża inwestycja dużo etatów i duża kasa dla kolegów. No i przysługa dla kacapów.

    • 17 6

  • Brawo Rząd bardzo potrzebna inwestycja by (1)

    Uniezależnić się od rosji

    • 16 35

    • W czym?

      Pływaniu kajakiem po zalewie?

      • 13 2

  • Port

    Czy Pis chce wybudowac konkurencyjny port dla Gdanska I Gdyni?

    • 8 4

  • Ta choroba nazywa się rusofobia

    lub inaczej syndrom Piotrusia Pana-sprzedamy wszystko i wszystkich aby tylko pokazać ruskowi jacy my wielcy,prawda panie generale Maciurewicz?Trzy rozbiory Polski jeszcze nie nauczyły?

    • 18 9

  • (6)

    Super,w końcu pokażemy ruskim swoją niezależność.Choć znając życie kolejna ekipa każe zasypać.Fajnie że Polska się rozwija,szkoda tylko tej młodzieży wyjeżdżającej za granicę...jeszcze 20 lat i sami emeryci zostaną w tym kraju.Pozdro z Norway)Tu się żyje.

    • 66 149

    • No i co im pokażemy? (2)

      Oni już wiedzą, że my głupie polaki i się z tego cieszą.

      • 22 10

      • Ruscy sami bedą mieć problemy niedługo... (1)

        Chiny od wschodu Rosji zrobią / robią to samo co Ruscy na Ukrainie z Krymem...

        • 6 8

        • Oby jak najszybciej! To będzie najlepsza wiadomość najbliższych lat. Chińscy patrioci utworzą Nowochiny i będą przyłączać kolejne części Rosji.

          • 3 2

    • Polska się rowijała (2)

      teraz PIS ja zwija - skończymy jak Korea Północna. Konfetti ręcznie cięte cały dzień przez policję na przyjazd ministra... tragedia. Ale suweren...itd.

      • 22 13

      • Rozwijała się za rządów PO? (1)

        Czy kiedy?

        • 9 12

        • Wtedy jak siedziałeś bez socjalu a inni pozdobywali pracę

          • 12 7

  • Lepsze to niż stadiony za 800 baniek

    Btw czemu nikt nie poprawił prawa i dla każdej większej inwestycji jest potrzebna specustawa?

    • 6 14

  • Oj paliaki paliaki..

    • 7 1

  • Uffff...nareszcie...może ceny wreszcie spadną w tym gdańsku

    ...a nie jak w Stolycy prawie...

    • 3 10

  • Konieczność ...

    Ta inwestycja jest konieczna dla rozwoju regionu ! Dla rządu to żaden problem , jedna nasiadowka w sejmie w nocy i ustawa gotowa ! Bez aluzji lecz to dobre posunięcie !!!

    • 10 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy firmy Invena. Zajmuje się ona dystrybucją armatury i urządzeń przeznaczonych do wewnętrznych instalacji grzewczych i sanitarnych. Kamiński jest też założycielem Instytutu Marka Kamińskiego, Fundacji Marka Kamińskiego. Włada ośmioma językami obcymi: angielskim, niemieckim, włoskim, francuskim, hiszpańskim, norweskim, rosyjskim i japońskim.

Najczęściej czytane