• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie projekt elektryfikacji linii PKM i nowego przystanku

Maciej Naskręt
19 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pociągi na linii Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w tym roku mogą przewieźć 4 mln pasażerów. Pociągi na linii Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w tym roku mogą przewieźć 4 mln pasażerów.

Jesienią przyszłego roku powinien być gotowy projekt elektryfikacji i budowy przystanku Firoga na linii PKM. Inwestycja zostanie zrealizowana równocześnie z przebudową linii Gdynia - Kościerzyna, którą zleci PLK.



Jak oceniasz funkcjonowanie linii PKM?

Ruszył przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla elektryfikacji linii kolejowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga.

Firmy zainteresowane tą inwestycją mają czas do 26 października 2018 r. na złożenie swoich ofert. Potencjalni wykonawcy będą mieli 12 miesięcy od chwili podpisania umowy na przygotowanie projektu.

Z dokumentacji zawartej w przetargu wynika, że współpraca biura projektowego ze spółką samorządową PKM powinna zakończyć się w 2023 r. Wtedy najpóźniej linia z Wrzeszcza do Osowy powinna zostać zelektryfikowana i oddana do użytku.

Warto tutaj przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji. Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.

Nowy przystanek PKM



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Planowana elektryfikacja linii kolejowych na Kaszubach. Planowana elektryfikacja linii kolejowych na Kaszubach.

PKM ramię w ramię z PLK



Obok elektryfikacji linii PKM ma być realizowana jednocześnie przebudowa linii zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (177) 5 zablokowanych

  • Zaorać to i tyle (1)

    Wagoniki puste, kto tym jeździ?

    • 2 12

    • Parkingi

      byłem na parkingu w Kiełpinku -zastawiony do ostatniego miejsca , to samo na Jasieniu . Byłem kiedys sceptyczny , powoli zmieniam zdanie , ta PKM to jest jakies rozwiazanie dla korków w Gdansku, przecież łatwiej zagęścić ilość kursów niż zbudować nowe ulice

      • 1 0

  • w Gdańsku bardziej potrzebne są inne przystanki Kukawka, Kokoszki (2)

    o Politechnice czy Zaspie też można było pomyśleć przed całą tą budową PKM teraz to już musztarda po obiedzie

    • 6 2

    • Karczemki

      Zdecydowanie konieczny jest przystanek Karczemki Kokoszki

      • 0 0

    • oby powstal gdansk karczemki ktory obsluguje ruch w obu kierunkach

      • 3 0

  • karczemki

    no i znowu przemilcza się problem przystanku PKM Karczemki , niechby i z "bambusa" zrobili tu mały przystaneczek , bez tych wielkich inwestycyjnych zadęć , przecież ta dzielnica to jak jakaś wyspa. Na Karczemkach nie ma nawet komunikacji ztm . czy tam mieszka ktoś , kto podpadł decydentom?

    • 1 0

  • a trasa objazdowa to przez Kolbudy (3)

    fajnie by było jak by pozostała czynna bo tam taż ludziska mieszkają

    • 46 8

    • (2)

      Chyba nie widziałeś, jak te tory wyglądają? Bez przebudowy za miliony nie pojedzie tam nic.

      • 3 5

      • (1)

        A jak wyglądała trasa obecnej PKM-ki przed budową ? jeszcze gorzej. Własnie brak tej linii - no ale obecne władze województwa mają to gdzieś.

        • 0 0

        • Władze samorządowe rzecz jasna bo to ich inwestycja.

          • 0 0

  • Katastrofa dla malowniczych Kaszub (3)

    Magistrala kolejowa z ciężkim ruchem towarowym zabije spokój malowniczych terenów Kaszubskiego Parku Krajobrazowego. To decyzja tragiczna w swych dalekosiężnych skutkach.

    • 4 2

    • Masz na myśli 201? Ta magistrala funkcjonuje już prawie 100lat (2)

      A transport kolejowy należy do najmniej ingerujących w środowisko.
      Turystyka to nie wszystko i nie wszyscy są w stanie z niej wyżyć. Więc należy się cieszyć, że ktoś pomyślał o renowacji i modernizacji staruszki.
      Turystyka i region tylko na tym zyska, bo w końcu da się jakoś dojechać bez samochodu w okolice Tucholi.
      No chyba, że przyjmie się do tego zagadnienia podejście pkm... ;)

      • 0 0

      • (1)

        Gdyby to była rzeczywiście renowacja to bym się cieszył razem z Tobą. Żal patrzeć na te stare zdewastowane stacyjki zabite dechami. Jednak główny cel tej rozbudowy to nie turystyka, ale ciężki ruch towarowy do portu w Gdyni. To tak jakbyś przez środek wioski nagle przepuścił autostradę. No niby fajnie, super dojazd, ale nie da się tam dłużej żyć.

        • 0 0

        • Pozostaje miec nadzieje, ze choc czesc z tych budynkow ocaleje

          Tez lubie te te cacka z czasow, gdy ludzie chcieli, aby ich wytwory byly estetyczne. Ciezki ruch jest... ciezki ale i tak mniej uciazliwy niz drogi szybkiego ruchu. Jest zadziwiajace jak daleko slychac ten jazgot.

          • 0 0

  • A co wówczas ze spalinowymi pociągami PESY ?? (8)

    że tak tylko nieśmiało spytam. Zakupione z dofinansowaniem z unijnego programu - więc co ?? część będzie jeździć elektrycznych, a część spalinowych.
    A może by w końcu zamiast przypadkowych karierowiczów na stanowiska urzędnicze zatrudnić w końcu fachowców ?? To nie trzeba będzie do każdego tematu podchodzić po kilka razy.

    • 19 23

    • To jest odpowiedni pociąg na PKM, w mig rozwiązałby problem przewozu rowerów:

      rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/premiera-cityjet-sportowy-pociag-regionalny-od-obb-i-bombardiera-88716.html

      • 0 0

    • (1)

      Kolega widzę pierwszy tydzień w Polsce i jeszcze nie zna zwyczajów.
      Ale spieszę pomóc.

      No więc stare pociągi kupione za miliony sobie zardzewieją gdzieś na złomie, a dzięki elektryfikacji będzie można wydać kolejne miliony na nowe elektryczne.

      A królik i koledzy królika mają 15% od każdej faktury, więc się opłaca.

      Jest w internecie webinar tłumaczący dokładnie co i jak - poszukaj na youtube filmu "miś - lekcja inwestowania", tam wszystko jest przystępnie wytłumaczone, wraz z wyliczeniami.

      • 5 8

      • Troll zaklina rzeczywistość, a tymczasem te spalinowe pociągi mają już zagwarantowane posadki na licznych innych niezelektryfikowanych liniach w województwie pomorskim... ;)

        • 1 1

    • Specjalnie taki tabor kupiono niepasujący do pkmki żeby mógł po elektryfikacji lini fikać po liniach pkp na Kaszubach.
      Dlatego było tak drogo!

      • 8 1

    • Hel, Grudziądz, Chojnice, Czersk...... linii niezelektryfikowanych jest dużo.

      • 15 0

    • linie z Tczewa do Szczecinka

      i w okolicach Chojnic, Kościerzyny, Miastka i Czerska przyjmą je z wdzięcznością...

      • 15 0

    • zrobi się protokół zniszczenia

      • 15 5

    • Pociągi PESY będą jeździły na Hel, do Elbląga i w inne miejsca obsługiwane przez Przewozy Regionalne

      • 19 1

  • POmorski miś na skalę XXi wieku (11)

    PKM ledwo podbudowana a już bedzie modernizowana chociaż kolej elektryczna znana jest już kilkadziesiąt lat. No i ten dodatkowy tor jednak potrzebny jak sie okazuje.
    Trzeba było nie lada wysiłku żeby otworzyć nową linię kolejową, od razu przestarzałą jak PKM

    • 63 100

    • (6)

      Ty umiesz w ogóle czytać? Rozróżniasz słowo modernizacja od remontu? To jest przebudowa i wdrożenie kolejnego etapu.

      • 32 9

      • możesz se to nazywać różnymi słowami (4)

        fakty są takie że PKM jest jednotorowa i spalinowa i jakkolwiek nazwiesz to co ma być teraz niby robione to nie zmienia stanu rzeczy że na dzień dobry PKM była przestarzała, trochę jakbyś zaczął dzisiaj produkować polonezy.

        • 13 33

        • linia (1)

          pkm na odcinku Gdańsk Wrzeszcz -Osowa Gdynia Główna jest dwutorowa i wyposażona w samoczynna blokadę liniową , co powiększa jej przepustowość. Poza tym jest wyposażona w system nawigacji ertms 2 ( Centralna Magistrala Kolejowa ) ma ertms 1 , a więc jest bardziej przestarzała. Sam fakt, że na pkm używa się trakcji spalinowej nie oznacza przestarzałości. To tak jakby uznać za przestarzałe wszystkie samochody z silnikiem spalinowym za przestarzałe , zaś za nowoczesne tylko z silnikiem elektrycznym . Poza tym zastosowanie trakcji spalinowej było podyktowane brakiem chęci PLK ( odcinek Osowa - Gdynia) do elektryfikacji ich odcinka, co powodowałoby sytuację, że elektryczna pkm dojeżdżałaby tylko do lotniska. Linia pkm ma nowoczesne tory , rozjazdy , system sterowania ruchem za pomocą tzw. lokalnego centrum sterowania ( jedno centrum w Matarni steruje cała linią bez konieczności budowy nastawni na wszystkich posterunkach ruchu). Sterowanie ruchem jest zinformatyzowane - utworzenie drogi przebiegu dla pociągu odbywa się jednym kliknieciem myszy komputera, tabor to najnowszej generacji spalinowe jednostki trakcyjne, które na razie spełniają swoją funkcję ( przyspieszenie mają lepsze niż stare elektryczne kible EN 57) . Na wszystkich peronach jest nowoczesny system informacji pasażerskiej . Poza tym prowadzenie ruchu trakcją spalinową zapewnia bezpośrednie połączenia do Kartuz i Kościerzyny z Gdańska . Nadto nie wierzę, aby wprowadzenie trakcji elektrycznej przyspieszyło czas przejazdu na odcinku Wrzeszcz - Port Lotniczy no może jedną lub dwie minuty. tabor elektryczny jest jedynie bardziej pojemny , co ma wpływ na rosnącą liczbę pasażerów, zaś zakupionych jednostek jest za mało ,aby stosować trakcje wielokrotną ( tworzenie pociągów z dwóch lub więcej jednostek trakcyjnych )

          • 3 1

          • skoro tak dobrze, to dlaczego tak słabo?

            To przyśpieszenie (pochodna mocy) chyba nie jest najlepsze skoro składy mają problemy już obecnie (przegrzanie i wycie) a na każdym kroku podkreśla się niemożność doczepienia dodatkowego wagonu. Szczególnie w tak "trudnym" terenie, jak ten obsługiwany przez PKM.
            Trudny teren to można zobaczyć w Czechach i jest on obsługiwany tłumem pracowitych "motoraczków", starannie ostatnio zmodernizowanych. Organizacja tamtejszych przewozów budzi podziw i zazdrość człowieka, który przybywa z kolejowej pustyni, jaką stał się nasz kraj.

            Czy jest potrzeba elektryfikacji PKM? Napęd elektryczny jest prostszy i bardziej elastyczny od spalinowego (ostrożnie z EN57). Pojemność nie jest funkcją rodzaju napędu a jego mocy i konstrukcji "pudła". Tu znowu może być wzorcem czeski "motoraczek", który oparł się modzie na "lotniczą" zabudowę wnętrza. Nie jest też przerabiany na elektryczny, bo siec połączeń jest tak gęsta, że trakcja byłaby zbyt kosztowna. Na pewno znacznie łatwiej jest elektryfikację przeprowadzić po modernizacji 201, bo uzgodnienia i formalizmy zabiłyby przedsięwzięcie w innym wariancie. Jednak po elektryfikacji linii PKM nie zdziwi mnie pojawienie się na niej ciężkich składów z/do portów.

            System informacji pasażerskiej? We Wrzeszczu? Na pewno?

            Fetysz bezpośrednich połaczeń zakrywa problem synchronizacji i wygody przesiadek, które mogą nie być uciążliwe, pod warunkiem odpowiedniego przygotowania. Jednym z elementów jest "wspólny bilet", czyli kolejny ból d**y.

            Automatyzacja? Przy tym rozkładzie jazdy i natężeniu nie ma znaczenia. Można by to obsługiwać znakami dymnymi. W stosunku do potrzeb, oferta przewozowa jest na poziomie "podtrzymania funkcji życiowych" a nie zaspokojenia popytu i oczekiwań

            • 1 0

        • PKM jest jednotorowa?

          Zalecam okulistę!

          • 11 0

        • Bardziej jakbyś produkował transity bez zabudowy.
          Przecież nie rozryją istniejących torów, tylko będą dokładać do tego, co mamy...

          • 14 1

      • A kukurydze robisz po tacie czy po tacie

        • 2 15

    • Czytaj ze zrozumieniem

      Wiem że brak inteligencji i zrozumienia nie boli, a szkoda!!!

      • 6 2

    • boli cie du... ze PO się udało tyle wybudowac a Pis tylko kase ze stołków wbierze co? :) amen

      idź do księdza może powie ci jak życ

      • 16 3

    • Tak to jest, jak się kupuje boty.. (1)

      Durniowi nie dość tłumaczyć i 5 razy...

      • 19 1

      • Przecież on sam tak nawet nie uważa

        Tylko pisze, bo ma robić Kacperkowi tło...

        • 13 4

  • no w końcu! (1)

    wiele osób jeździ z tej części Gdańska do centrum, lub nawet w kierunku lotniska. sam obserwuje ze wielu ludzi z lawendowych wzgórz wybiera akurat ten środek lokomocji. a jak linia będzie zelektryfikowana to pociągi będzie jeździć szybciej i staną się bardziej eko:)

    • 4 3

    • TAk to prawda, stąd jeździ sporo osób. dobrze by bylo roziwnąć ten kerunek

      • 0 0

  • Dlaczego pociągi PKM z/do Kościerzyny nie zatrzymują sie w Brętowie???

    Najpierw w Brętowie zrobiono węzeł przesiadkowy z autobusami i tramwajem, a teraz okazuje się, że aby skorzystać z tak reklamowanego połaczenia 3miasta z Kaszubami (Kościerzyną) trzeba najpierw podjechac na inny przystanek PKM, żeby zacząć lub skończyć podróż, bo ktoś po prostu wykluczył niektóre przystanki z tej ciekawej trasy....
    Dlaczego??! Kiedy wreszcie będzie można będzie skorzystac z pełnej oferty PKM ze wszystkich przystanków, a nie tylko z wybranych według niejasnego klucza???

    Dno i metr mułu... :(

    • 3 0

  • czy PKM mogłaby dojeżdżać do Gdańska Śródmieście? (4)

    Cały pomysł dojazdu do Wrzeszcza jest idiotyczny. PKM kompletnie nie sprawdza się jako środek dojazdu do Gdańska, przesiadka we Wrzeszczu to absurd, czemu to nie dojeżdża do Śródmieścia? Jakoś do Gdyni może dojeżdżać do centrum a w Gdańsku nie?

    • 36 4

    • Co 10 minut ze Śródmieścia do Kartuz

      Za 4 lata elektryczna PKM z dużymi przedziałami na rowery (wzorować się na SKM w Kopenhadze) powinna jeździć z Gdańska Śródmieście do Kartuz co 10 minut.
      Osowa też powinna mieć szybkie i częste połączenie z Gdańskiem. Na razie to mamy totalną prowizorkę. Ni pies ni wydra. Takie połowiczne rozwiązania, które irytują

      • 2 0

    • Z oficjalnego konta PKM

      „W latach 2010-2011 proponowaliśmy PKP i SKM, które budowały Gdańsk Śródmieście, wybudowanie drugiego peronu na tym przystanku, aby mogły do niego po 2105 r. dojeżdżać również pociągi z linii pkm. niestety, PKP nie zgodziły się na to, w związku z czym obecnie nie ma możliwości technicznych żeby na Gdańsku Śródmieściu zatrzymywały się inne pociągi... :(„

      • 1 0

    • beka

      Najlepsze jest to, że zlikwidowali połączenia i dodali kupę przystanków na linii 210 żeby ludzie przesiedli się na PKM, a potem PKM i tak przestało jechać :D

      • 4 2

    • O! To! To!

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane