• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prototypowe konstrukcje z EPG płyną do Kamerunu

Robert Kiewlicz
3 czerwca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Prototypowy podwodny system cumowniczo-załadunkowy, który będzie zainstalowany na polu Kribi na zachód od Kamerunu.

Konstrukcja o nazwie Submerged Sal with Yoke to prototypowy podwodny system cumowniczo-załadunkowy, który będzie zainstalowany na polu Kribi na zachód od Kamerunu, na głębokości 20 m pod poziomem morza. Jest to ważna część międzynarodowego projektu wartego ponad 1 mld dolarów, w którym uczestniczy Energomontaż-Północ Gdynia. Do konstrukcji zacumowana będzie jednostka typu FLNG (Floating Liquefied Natural Gas Vessel - pływająca platforma wydobywcza) "Golar Hilli", na którą transportowany będzie gaz ziemny z dna morza.



W ramach zamówienia dla NOV APL Energomontaż-Północ Gdynia wykonał konstrukcje o łącznej masie ponad 1,2 tys. ton. Największym z wykonanych elementów jest jarzmo cumownicze (ang. yoke) - konstrukcja w kształcie trójkątnej ramy waży około 700 ton. Długość każdego z boków wynosi 30 m. Bezpośrednio z Energomontażu trafi ona na dno morza.

Energomontaż wykonał także turret wraz z podstawą do zakotwienia, służący do przekazywania surowca bezpośrednio na jednostkę FLNG oraz trzy pale kotwiące o masie ok. 100 ton każdy, za pomocą których podstawa całego systemu zostanie zamocowana do dna morskiego. Obecnie jednostka "Golar Hilli", która dotychczas służyła wyłącznie do przewozu LNG, przechodzi przebudowę w stoczni w Singapurze. Dzięki temu stanie się pływającą jednostką produkcyjną FLNG. Według szacunkowych danych jednostka będzie produkowała około 1,2 mln ton LNG rocznie.

- Konstrukcja jest niezwykle skomplikowana pod względem technicznym. Największe wyzwanie stanowiło spawanie powierzchni współpracujących ze sobą nadstopem Inconel 625 i następnie obróbka mechaniczna tego bardzo twardego materiału. Cały zakres tej obróbki został wykonany w hali EPG. Ponadto najgrubsza blacha przyspawana na tym projekcie miała grubość 400 mm. Ciekawostką jest, że do zbiornika konstrukcji Yoke Structure zostało wsypanych 350 ton magnetytu, celem odpowiedniego zabalastowania konstrukcji - mówi Adam Bubacz, kierownik projektu w EPG.
  • Energomontaż-Północ Gdynia zakończył budowę innowacyjnych konstrukcji systemu cumowniczo-załadunkowego.
  • Energomontaż-Północ Gdynia zakończył budowę innowacyjnych konstrukcji systemu cumowniczo-załadunkowego.
  • Energomontaż-Północ Gdynia zakończył budowę innowacyjnych konstrukcji systemu cumowniczo-załadunkowego.
  • Energomontaż-Północ Gdynia zakończył budowę innowacyjnych konstrukcji systemu cumowniczo-załadunkowego.
  • Energomontaż-Północ Gdynia zakończył budowę innowacyjnych konstrukcji systemu cumowniczo-załadunkowego.
  • Energomontaż-Północ Gdynia zakończył budowę innowacyjnych konstrukcji systemu cumowniczo-załadunkowego.
  • Energomontaż-Północ Gdynia zakończył budowę innowacyjnych konstrukcji systemu cumowniczo-załadunkowego.


Konstrukcja została wykonana na zamówienie NOV APL, z którą to firmą Energomontaż-Północ Gdynia wielokrotnie współpracował, wykonując różnego rodzaju konstrukcje podwodne do załadunku ropy i gazu ze złóż morskich bezpośrednio na jednostki FPSO, FSO czy OLT. Rok temu spółka dostarczyła elementy systemu STL (Submerged Turret Loading) na pola Gina Krog i Martin Linge na Morzu Północnym. W 2015 elementy systemu SAL (Single Anchor Loading) z EPG również trafiły na Morze Północne - na pole Greater Stella. Natomiast pale kotwiące (pile anchors) i turrety wykonane na zamówienie tego samego klienta były przeznaczone na pole Hebron, zlokalizowane na wodach kanadyjskich.


Załadunek modułu mieszkalnego o masie 1140 ton w 2016 roku.


Miejsca

Opinie (8)

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Podwodny system cumowniczo – załadunkowy w EPG

    EPG (4)

    Brawo Adam,
    Tylko w EPG mogą powstawać tak ambitne projekty ponieważ ludzie tam pracujący sa wyjątkowi!!!

    • 17 3

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Podwodny system cumowniczo – załadunkowy w EPG

      (1)

      Tylko że tych ludzi jest coraz mniej w EPG, a wszyscy wiedzą czemu.

      • 3 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Podwodny system cumowniczo – załadunkowy w EPG

        tak

        rozwalanie klimatu i niechęć współpracy leśnych dziadów

        • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Podwodny system cumowniczo – załadunkowy w EPG

      EPG (1)

      Szkoda, że nie wspomniano o firmie Soltec Serwices której to pracownicy wykonali większą część prac przy montażu i spawaniu na nabrzeżu

      • 0 1

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Podwodny system cumowniczo – załadunkowy w EPG

        Bo nie wykonali większości a zdecydowaną mniejszość, prac i to jeden z kilkunastu podwykonawców na tym projekcie

        • 0 0

  • snickers (1)

    ludzie jak ludzie, dobrzy radzą sobie, słabi idą do związków, a wejerowo kradnie jak kradło w stoczni gdynia...

    • 3 0

    • wejherowo

      Haha

      • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Podwodny system cumowniczo – załadunkowy w EPG

    kudłaty rządzi!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane