• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pył węglowy z portu dokucza mieszkańcom centrum Gdyni

Patryk Szczerba
4 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 15:24 (6 lipca 2018)
Najnowszy artykuł na ten temat Port Gdynia będzie badał powietrze
Pył węglowy pojawia się w centrum miasta w zależności od zmiennej aury. Najgorsza sytuacja jest, gdy wiatr wieje z kierunku północnego. Pył węglowy pojawia się w centrum miasta w zależności od zmiennej aury. Najgorsza sytuacja jest, gdy wiatr wieje z kierunku północnego.

Mieszkańcy domów znajdujących się w pobliżu gdyńskiego portu mają dość pojawiającego się w ich mieszkaniach pyłu węglowego. Z tego powodu Morski Terminal Masowy, w którym przeładowywany jest węgiel, był kontrolowany w maju przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. Ponieważ od tego czasu sytuacja się pogorszyła, w środę inspektorzy znów pojawili się w porcie.



Czy problem z pyłem węglowym da się rozwiązać?

O problemie pyłu węglowego w centrum Gdyni alarmują przede wszystkim mieszkańcy ul. Waszyngtona, Pułaskiego i pl. Kaszubskiego. To rejony położone najbliżej gdyńskiego portu i terminalu, w którym przeładowywany jest węgiel.

Mieszkańcy od początku nie mieli wątpliwości, gdzie kierować swoje pretensje.

Pył węglowy w centrum Gdyni coraz bardziej dokucza



- Pył unosi się nad śródmieściem Gdyni, szczególnie jeżeli jest północny wiatr, który przywiewa go z portu. Pył osiada w naszych mieszkaniach na meblach, parapetach, ubraniach. Nie możemy utrzymać podłóg w czystości. Najgorsze jednak, że pył dostaje się do dróg oddechowych narażając nas na choroby układu oddechowego. Mam wykształcenie medyczne i wiem jakie konsekwencje niesie za sobą taka sytuacja - opowiada mieszkanka ul. Waszyngtona.
O sprawie zostali powiadomieni urzędnicy z gdyńskiego wydziału ochrony środowiska. Zapewniają, że interweniowali w tej sprawie w porcie.

- Miasto od wielu miesięcy stara się wymusić ograniczenie uciążliwości związanych z pyleniem. Prezydent pisemnie zażądał od Zarządu Morskiego Portu w Gdynia S.A. oraz Morskiego Terminalu Masowego Gdynia Sp. z o.o. przestrzegania obowiązującego prawa i zaprzestania negatywnego oddziaływania na zdrowie i majątek mieszkańców - mówi Agata Grzegorczyk, rzecznik gdyńskiego magistratu.

Mieszkańcy pokazują zanieczyszczone pyłem mieszkania

Tyle, że problem narasta, a gdyńscy urzędnicy przyznają przy okazji, że niewiele mogą realnie zrobić.

Dlatego w tej sprawie w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska interweniują przede wszystkim mieszkańcy.

Kontrola Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska



Po jednej z takich interwencji, w ostatnich tygodniach inspektorzy podlegli wojewodzie przeprowadzili kontrolę w porcie oraz bezpośrednio na terenie Morskiego Terminalu Masowego.

Okazało się, że obawy mieszkańców są uzasadnione. Zarząd zobowiązano do podjęcia działań mających zapobiegać rozprzestrzenianiu się pyłu węglowego na ulice Śródmieścia. Wśród zaleceń pokontrolnych znalazło się zamiatanie na mokro placów magazynowych, zraszanie hałd wodą oraz stosowanie plandek ograniczających pylenie.

Pył zaczął się jednak rozprzestrzeniać wraz ze zmiennymi warunkami pogodowymi i w ostatnich dniach znów pojawił się w mieszkaniach. Wraz z nim wróciły protesty mieszkańców.

- Skoro węgiel osiada w tak dużych ilościach na meblach to co musi znajdować się w powietrzu, którym oddychamy?! Stan zdrowia niektórych z nas w ostatnim czasie się pogorszył. Występują problemy z zatokami oraz drogami oddechowymi - denerwują się mieszkańcy.
Przedstawiciele Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska informuje, że jego inspektorzy w środę znowu byli w porcie i Morskim Terminalu Masowym.

- Nasza obecność jest związana z kontrolą realizacji zaleceń przedstawionych podczas poprzedniej wizyty. Sprawdzimy też odczyty ilości pyłu ze stacji pomiarowej przy ul. Wendy - mówi Beata Cieślik, rzecznik Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
Gdy pojawią się kolejne raporty, zapadną decyzje o ewentualnych konsekwencjach dla portu i MTMG.

Nieoficjalnie od pracowników WIOŚ można usłyszeć, że pył wędruje do atmosfery w momencie przeładunku, a nie składowania węgla. Jednym z pojawiających się wariantów jest ograniczenie przeładunków podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Morski Terminal Masowy Gdynia: robimy co możemy



Pracownicy Morskiego Terminalu Masowego przekonują, że robią, co mogą, by ograniczyć emisję pyłu, ale ze względu na zmienne warunki atmosferyczne, nie zawsze udaje się powstrzymać jego emisję do środowiska

- Od 2015 roku działa u nas system zabezpieczenia hałd. Staramy się je zabezpieczać specjalną mieszaniną tworzącą powłokę ochronną, ale nigdy nie daje to 100-procentowej skuteczności. Zdajemy sobie sprawę, że najgorzej jest podczas przeładunku. O ile stacjonarnie węgiel jesteśmy w stanie zabezpieczyć, o tyle nie mamy pozwolenia na zraszanie węgla wodą, gdy trafia on do dalszego transportu - nie ukrywa Witold Mierzejewski z Morskiego Terminalu Masowego Gdynia, zapewniając, że podejmowane są wszystkie możliwe działania, by ograniczyć emisję pyłu.
Z kolei przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia nie odnieśli się bezpośrednio do zadanych przez nas pytań dotyczących kontroli na terenie terminalu. W oficjalnej odpowiedzi przekonują jedynie, że temat emisji pyłu węglowego "jest bardzo wrażliwy społecznie, a tym samym, spotyka się ze szczególnym zrozumieniem i uwagą ze strony zarządu".

Ma o tym świadczyć m.in. "zainstalowany system monitoringu stałego dokonujący pomiaru stężeń substancji złowonnych, zapylenia i hałasu oraz konsekwentne zabieganie o dokonywanie przeładunków w oparciu o normy środowiskowe oraz branżowe".

Oświadczenie Zarządu Morskiego Terminalu Masowego Gdynia przysłane do redakcji w piątek:

Jako Zarząd spółki MTMG - Morski Terminal Masowy Gdynia Sp. z o.o. chcielibyśmy odnieść się do tematu przeładunku i składowania węgla przez naszą firmę na terenie terminala w gdyńskim porcie, który to temat został poruszony w ostatnich dniach przez media. Firma nasza - świadoma potencjalnych zagrożeń środowiskowych, jakie niesie za sobą obsługa ładunków masowych w obrocie portowo-morskim - od lat prowadzi różnorakie, szeroko zakrojone działania, mające na celu maksymalne ograniczenie uciążliwości działania firmy na środowisko, w tym także w celu zminimalizowania emisji pyłów suchych ładunków masowych, obsługiwanych w MTMG Sp. z o.o.

W ramach tych działań już w kwietniu 2015 roku wprowadzono do użytku system zabezpieczania hałd składowanych na placach ładunków - w tym przede wszystkim węgla - przed wywiewaniem pyłów. Od wielu lat jest on z powodzeniem stosowany w terminalach masowych portów zachodnioeuropejskich do eliminacji pylenia z hałd węgla i rudy żelaza. Rozwiązanie tego uciążliwego dla środowiska problemu polega na rozpyleniu nad hałdą składowanego towaru mieszaniny wody i celulozy, która absorbuje powierzchniowo pył i po wyschnięciu tworzy na składowanym ładunku cienką warstwę zapobiegającą wywiewaniu ładunku.

Uzyskane w ten sposób "okrycie" jest zupełnie nieszkodliwe dla środowiska naturalnego, biodegradowalne, a jednocześnie zupełnie neutralne dla składowanego ładunku. Kolejnym sposobem na minimalizowanie przez naszą spółkę niepożądanej emisji pyłów jest permanentne polewanie wybetonowanych powierzchni placów oraz wewnętrznych dróg komunikacyjnych MTMG Sp. z o.o. wodą, co zapobiega podnoszeniu pyłów z podłoża na kołach poruszających się po nim pojazdów drogowych oraz sprzętu.

Firma nasza dysponuje również specjalnym wozem - zamiatarką typu BRODWAY, która metodą "na mokro" zamiata i odkurza wszystkie, nie zajęte ładunkami, płaskie powierzchnie terminala. Działania te są wspierane przez inne zamiatarki będące od lat na wyposażeniu naszego terminala. Prowadząc naszą podstawową działalność przeładunkowo-składową, zwracamy też baczną uwagę na minimalizowanie emisji pyłów nie tylko ładunków zgromadzonych już na naszych krótkoterminowych placach składowych, ale również podczas samego procesu przeładunku ze statków na lądowe środki transportu oraz plac, jak również ze środków transportu lądowego lub z placu na statki.

Czynności te - zgodnie z technologią obsługi ładunków masowych, stosowaną na całym świecie - wykonywane są głównie przy użyciu dźwigów nabrzeżowych wyposażonych w chwytaki łupinowe. Mając na uwadze zarówno względy środowiskowe, jak i dbając o powierzony nam przez klientów towar, firma MTMG Sp. z o.o. zakupiła dużą liczbę nowoczesnych, możliwie najbardziej osłoniętych chwytaków, którymi prowadzi przeładunki z zachowaniem maksymalnego opuszczania chwytaków do wnętrza ładowni statkowych lub nad pryzmę. W ostatnich tygodniach, jeszcze przed zaistnieniem okoliczności, które mogły wywołać większą emisję pyłu węglowego w najbliższym otoczeniu, zarząd MTMG - Morskiego Terminala Masowego Gdynia Sp z o.o. podjął decyzję o zakupie nowych urządzeń i sprzętu zmechanizowanego w celu zmniejszenia liczby punktów rozładunkowozaładunkowych, co pozwoli ograniczyć i zabezpieczyć miejsca przesypu ładunków sypkich. W tej chwili rozpoczęto analizy terenu i procesów, co jest niezbędne do zaprojektowania zmian w infrastrukturze terminala.

Działając w porozumieniu z właścicielem spółki MTMG - Morskiego Terminala Masowego Gdynia Sp. z o.o. - realizujemy też wiele działań, które raportujemy do instytucji z nami współpracujących. Jedną z decyzji jest przykładowo zakup nowoczesnego, krytego przenośnika taśmowego, który dzięki wyposażeniu w zraszacz będzie mógł wyeliminować podnoszenie się pyłów podczas składowania na placu. Decyzja o tej inwestycji zapadła kilka dni temu. Jak pokazują wspomniane przykłady, nasza spółka nieustannie działa na rzecz minimalizowania ewentualnych negatywnych skutków działań przeładunkowozaładunkowych, nawet gdy sytuacje wzmożonego pylenia nie mają miejsca. Przygotowujemy się tym samym na zdarzenia, często zupełnie niezależne od naszych działań, mające wpływ na życie lokalnej społeczności. W ostatnich tygodniach kilka czynników wpłynęło na wzrost poziomu emisji pyłu węglowego na terenie terminala MTMG. Z naszych analiz wynika, że główną przyczyną większego niż zwykle pylenia była pogoda - przez długi czas nie odnotowano w Gdyni opadów atmosferycznych, a poziom wilgoci w powietrzu był znikomy. Nałożył się na to wręcz "lawinowy" wzrost liczby obsługiwanych przesyłek węgla w imporcie, realizowanych dużymi jednostkami typu Panamax i Capesize, co pociągnęło za sobą zwielokrotnienie wszystkich operacji przeładunkowo-składowych w MTMG Sp. z o.o.

W związku ze wspomnianymi okolicznościami, po stronie naszej firmy natychmiast uruchomione zostały wszystkie możliwe działania mające na celu minimalizację skutków zaistniałej sytuacji, co na tyle, ile to było możliwe, ograniczało poziom pylenia. Sytuacja sprzed kilku dni pokazała, jak istotne są prowadzone przez nas działania prewencyjne, które z roku na rok podnoszą skuteczność procesu minimalizowania emisji pyłów węglowych. Jednocześnie widzimy, jak wiele jeszcze możemy zrobić, blisko współpracując z zarządem Portu Gdynia i Miastem Gdynia. Mamy nadzieję, że raporty niezależnych instytucji wskazują, jak wiele robimy, aby nasza działalność wpisywała się w charakter życia miasta portowego, ale też była jak najmniej odczuwalna dla społeczności lokalnej.

Chcemy również nadmienić, że w naszych działaniach odwołujemy się do doświadczeń naszych holenderskich właścicieli, którzy z podobnymi wyzwaniami mieli do czynienia już wiele lat temu w tak znanych terminalach masowych zachodniej Europy jak EMO, OBA czy OVET. Cały czas mamy też pełne wsparcie naszego właściciela - zarówno w dziedzinie Know-How, jak i w sferze finansowej.

Jednocześnie - jako ustawowi reprezentanci firmy - chcemy zadeklarować dalsze, nieustające wysiłki MTMG - Morskiego Terminala Masowego Sp. z o.o. w kwestii implementowania do firmy rozwiązań, pozwalających na prowadzenie statutowej działalności firmy w sposób przyjazny zarówno środowisku naturalnemu, jak i Miastu Gdynia oraz wszystkim jego mieszkańcom.

Miejsca

Opinie (391) 3 zablokowane

  • Wszechobecnie panujący pył (2)

    Ciekawe czy pani z wykształceniem medycznym nie przeszkadza wszechobecny smog z tryliona samochodów przejeżdżających pod jej oknami. Co za bzdura ... chcecie tani węgiel a co za tym idzie mniejsze opłaty - tak chcemy, ale pyłu i smogu już nie chcemy, ciekawe zatem jak taki ładunek przeładować ?. Tak czy siak pył będzie taka natura takiego towaru...

    • 3 8

    • Ale ten wungiel to ns eksport jadzie

      • 0 0

    • naprawde jestes taki glupi czy tylko udajesz?

      za duzo pylu weglowego sie nawdychales? W ktorym miejscu ta Pani powiedziala/napisala, ze smog jej nie przeszkadza?

      • 1 1

  • Weźcie się też za pociągi które to wożą

    Jak jeden taki jechał to smuga pyłu ciągnęła się za nim jak za kometą.

    • 12 1

  • Polska to kraj wielkich możliwosci ... (1)

    Czy na pewno są przestrzegane wszystkie rygorystyczne normy przeładunku ? trzeba to robic akurat w Gdyni ? A ładunki bio masy ? ktos to ogarnia ? p.s Własnie media podają ze kolejne wysypisko w Polsce płonie ... i z tego co wiem nadal mozna sprowadzać legalnie smieci chocby z Australi ... dziwny kraj :/

    • 5 2

    • A gdzie jak nie w Gdyni?

      • 0 0

  • (1)

    Ta Gdynia zrobiła się takim śmietnikiem . Zero dla mieszkańców . Tylko same zamknięcia ulic coraz mniej zieleni wszystko oddają deweloperom no i ten syf z portu . Szkoda miasta .

    • 15 1

    • Betonowa Gdynia

      Śródmieście obsypane czarnym pyłem, piaskiem z budowy przy Władysława IV / Armii Krajowej. Deweloperzy dostali zielone światło od Szczurka i zamieniają miasto w bunkier, chyba się wyprowadzę... Kto będzie mieszkał w tych betonach? Chyba wykupią je na wynajem i Gdynia zamieni się w Sea Tower, gdzie ku..a i zło...ej

      • 3 0

  • W jakim kolorze będzie elewacja nowo powstającego osiedla Portova? (1)

    Najlepiej niech zrobią tak jak Sea Towers, kolor naturalnyndo otoczenia. Czy w folderze reklamowym dewelopera budującego Portovą jest informacja o bliskości portu i problemach z tym związanych?

    • 14 0

    • ooops, zapomnieli dopisać ;)

      • 3 0

  • Port był tam zawsze !!!! (4)

    Rozładunki, przeładunki itp były tam zawsze , a apartamenty powstały jak się Szczurek z deweloperami skumał do kogo teraz pretensje. Kto wydał pozwolenie, kto uprzedził kupujących nieruchomości o tych niedogodnościach. Wszyscy mieszkańców mają głęboko w du...ie liczy się kasa !!!!

    • 12 5

    • zanieczyszcenia byly zawsze - nic z tym nie robmy bo jestesmy brudasami

      ja prosty brudny robol z portu nie potrafie pracowac tak by wokolo siebie nie brudzic

      • 1 5

    • port musi byc (1)

      Tak,port musi istniec i sie rozwijac-to sa nasze miejsca pracy.
      Kto wymyslil tam postawienie apartamentowcow ?

      • 2 1

      • Szczurek ze Stępą

        Oraz zaprzyjaźniona grupa "działaczy gospodarczych"...

        • 2 0

    • warszawa do domu

      moim zdaniem nie problem jest w porcie tylko po stronie głupich naiwnych ludzi którzy udają bogatych i kupują apartamenty tuż przy porcie zamiast jak na całym swiecie mieszkaja na obrzeżach miast bo stać ich na dojazd do pracy i myślę że wiekszym problemem są zamykane notorycznie ulice bo bieg bo kolarze bo cholera wie co pozdrawiam wszystkich biednych bogatych z sea tawer i nowego miedzytorza tu bedzie sie mieszkac cudownie :)

      • 5 0

  • brudny port w Gdyni i zanieczyszczenia z niego byly zawsze

    pisze to ja brudny i durny robol z portu gdynia. jestem tak glupi, ze nie potrafie czysto pracowac, tylko brudze jak popadnie.....

    • 5 2

  • Porty w miastach powinny byc likwidowane i przenoszone minimum 30 km poza miasto. (4)

    • 5 10

    • Port w Gdyni też powstał 30 kilometrów poza miastem.

      To nie port powstał w centrum miasta tylko miasto rozbudowało się wokół portu.

      • 5 0

    • Słusznie!

      Port w Gdyni trzeba przenieść gdzieś za Wejherowo!
      A nie, poczekaj...

      • 2 0

    • Do wejherowa

      Niech statek z weglem plynie przez pola i laki

      • 2 0

    • miasta w portach powinny być migrowane na bardziej dogodne miejsca

      Port musi być nad wodą (głęboką), miasto może być w dowolnym praktycznie miejscu.
      Koszty budowy portu są znacznie większe niż mieszkaniówki i dewepoperzy nie palą sie do takich inwestycji. Co innego klocki z lanego betonu...

      • 3 0

  • no po prostu jaja (5)

    gdynia pod rzadami szczurka chce chyba popelnic samobojstwo:
    - od lat miasto stawia na turystyke - a port gdynia jakby wbrew wszystkiemu robi wszystko by te wysilki torpedowac - jak nie smrod z portu na cale miasto to czarny pyl w pasie nadmorskim - akurat tam gdzie przyjezdzaja turysci
    - szczurowaty robi rozne eventy sportowe - a to ironman, a to bieganie 10 km w kolko obok portu, z ktorego co rusz albo smierdzi albo leci czarny pyl weglowy ( a ma dojsc jeszcze do tego przeladunek siarki )
    - buduja na nabrzezu dalmorowskim apartamenty - a zaraz obok terminal masowy na niczym niezabezpieczonych haldach trzyma wegiel ( albo raczej mial weglowy ), ktory przy wiekszym porywie wiatru pyli na miasto
    co sie w tym miescie dzieje? to sa po prostu skandaliczne sprawy. Jakim cudem port nie przestrzega zadnych regul ekologicznych i ma gleboko w d... zdrowie i zycie mieszkancow miasta? Gdzie sa wladze miasta? Gdzie wladze wojewodztwa? Co robia organy kontrolne - inspekcje srodowiska itp?
    Skwer Kosciuszki caly w pyle weglowym. Atrakcje dla zwiedzajacych - biala fregata ( niedlugo czarna od pylu weglowego ), orp blyskawica, oceanarium pokryte pylem weglowym..... spacer na Bulwarze grozny dla zdrowia - inhalacje pylem weglowym nie sa przyjazne zdrowiu. Czas najwyzszy zaprosic ekipy telewizyjne z Waw-y trzeba ostrzec potencjalnych turystow, ze Gdynia to brudne miasto, w ktorym przebywanie moze byc grozne dla zdrowia. A wladze miasta nie radza sobie z problemami!

    • 14 6

    • wladze nie chca radzic sobie z problemami (4)

      Wladze chca radzic sobie wylacznie z sukcesami. A ze robia to ignoruja wlasnosci rzeczywistosci?
      To jest jak jest...
      Miasto lansuje polityke kurortu, co calkowicie mija sie z podstawami funkcjonowania tego miasta. Efektem bedzie powrot do korzeni, czyli przedwojennego ukladu uporzadkowanego I elitarnego "centrum" otoczonego morzem slumsow.
      Port rowniez ma swoje "za uszami", bo od wielu lat dryfuje bez planu rozwoju I inwestycji. Miasto zamiast pomagac, podgryza gdzie moze I knuje po katach (ministerstw)-

      • 4 0

      • ? w centrum albo smierdzi albo jest zapylone zanieczysczeniami z portu (3)

        jakie elitarne. Niedlugo cala Gdynia to bedzie slums. Takie Detroit Polski Pln. Miasto upadle, z portem zywcem przeniesionym z krajow 3 Swiata, jeszcze do tego jakis zaklad zlomowania starych statkow i mamy komplet.....

        • 1 2

        • mówimy o "lansie" i rzeczywistości (2)

          Pomiędzy nimi jest rozziew nazywany "dysonansem poznawczym".
          Co innego przedstawiają władze miasta (szklane domy i gondole), co innego widzi każdy tubylec, co, siłą rzeczy, trochę wie o sąsiedztwie...

          • 3 1

          • nie kazdy pracuje w porcie i ma 70 lat (1)

            ten syf jest do ogarniecia - jak bedzie trzeba to trafi to do unii. przepisy o ochronie jakosci powietrza obowiazuja tez brudasow z portu gdynia. im predzej to zrozumieja taniej ich to bedzie kosztowalo

            • 0 3

            • proszę bardzo

              Masz szansę się wykazać i zachować przychody jednocześnie zmieniajac asortyment i portfel zamówień.
              Złóż swoją ofertę do władz portu lub jego właściciela, zobaczymy co ugrasz.

              "Argument" o wieku i miejscu zatrudnienia skreśla cię jako rozmówcę.

              • 2 0

  • najlepsza to jest reklama nad tekstem - zapraszamy do baltyckiego portu nowych technologii

    to apropos tego zrodla smrodu i zanieczysczen w srodku miasta - brudnego portu gdynia

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i dystrybucją puzzli, kart, gier planszowych, zabawek i mediami oraz trzy spółki sportowe. W latach 1997 - 2008 był prezesem ProkomuTrefl Sopot. W 1997 roku założone przez Kazimierza Wierzbickiego Sopockie Towarzystwo Koszykówki Trefl przekształcono w Sportową Spółkę Akcyjną.

Najczęściej czytane