• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rafineria Lotosu: przerwa w produkcji po awarii zasilania

Robert Kiewlicz
6 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Brak zasilania był przyczyną zatrzymania instalacji w gdańskiej rafinerii. Brak zasilania był przyczyną zatrzymania instalacji w gdańskiej rafinerii.

Gdańska rafineria przerwała produkcję. Zatrzymane zostały wszystkie instalacje zakładu. Powodem była awaria jednej ze stacji zasilania. Przywrócenie normalnego działania zakładu potrwa kilka dni.



Jak podała Grupa Lotos, we wtorek, o godzinie 11.30, w wyniku półgodzinnej przerwy w zasilaniu ze stacji Błonia 1 należącej do spółki Energa, doszło do zatrzymania prawie wszystkich instalacji produkcyjnych rafinerii Grupy Lotos w Gdańsku.

- Prawidłowo zadziałały systemy zabezpieczające. Normalna praca rafinerii, w warunkach sprzed awarii zostanie przywrócona w ciągu kolejnych dwóch - trzech dni. Zatrzymanie części instalacji nie spowodowało zagrożenia dla ludzi i środowiska naturalnego. Nie będzie miało też wpływu na ciągłość sprzedaży produktów wytwarzanych przez Grupę Lotos - informuje zarząd spółki.
Energa potwierdza, że do awarii doszło, jednak spółka nie ma z tym nic wspólnego.

- Do awarii i zaniku zasilania doszło w stacji Błonia 1, będącej własnością operatora Polskich Sieci Elektroenergetycznych, a nie spółki Energa Operator, wchodzącej w skład Grupy Energa. Co więcej, rafineria zasilana jest dwiema liniami wysokiego napięcia i choć na jednej w związku z awarią zabrakło napięcia, energia elektryczna nieprzerwanie dostarczana była drugą, więc nie doszło do całkowitego pozbawienia rafinerii Lotos zasilania. Ponadto, sama awaria trwała 9 minut, a nie, jak podano, pół godziny - twierdzi Andrzej Lis-Radomski z biura prasowego Grupy Energa.
Rafineria Lotosu, przerabiająca rocznie 10,5 mln ton ropy naftowej, pracuje cały rok przy wykorzystaniu średnio ponad 99 proc. mocy projektowych.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • Energa Gdańsk, al. Grunwaldzka 472

Opinie (86) 1 zablokowana

  • Rafineria (1)

    Czarno na białym widac kto i po co za tym stoi. Energa ma nową prezesową (Pełniąca obowiązki) , ktora za kilka tygodni sie odeśle ale rafineria jako solidny, duży podatnik w regionie przejdzie pod kuratelę pisuaru a co ca tym idzie kolejne synekury. Obajtek juz wie co ma robic. A nie? Wniosek; to bylo celowe działanie rzadu w celu złośliwego przejęcia w regionie nie poddającym sie tym oszołomom z pisiarni.

    • 0 0

    • PO też chciała połączyć orlen z lotosem. Ale tego już hejterzy nie pamiętają.

      • 0 0

  • Powoli (10)

    Powoli rząd chce połączyć Orlena z Lotosem. Wpierw niewypał z lokomotywami, teraz brak prądu od zależnej od Państwa spółki. Komuś strasznie zależy na pozbyciu się niezależnej firmy i wielki płatniku w Wolnym od pisuaru mieście Gdańsk.

    • 88 38

    • Kto kupuje paliwo na ich stacjach? (3)

      Rafineria pod nosem, a wyższe ceny niż na BP. CO ciekawe na stacjach lotosu na południu Polski ceny są niższe niż Gdańsku

      • 8 7

      • BP (2)

        To najdroższe stacje na Pomorzu, chyba dawno na.poludniu Polski nie byłeś że twierdzisz że tańsze paliwo jak u nas

        • 10 2

        • Jesieniąna dolnym śląsku były na Lotosie ceny niższe niż u nas.

          Może BP to był zły przykład, ale Lotos jest jedną z najdroższych stacji. Ceny 95 z dziś: BP Grunwaldzka 276 4,63 Orlen Grunwaldzka 258 - 4,63 Lotos Zwycięstwa 13 - 4,63
          Lukoil 4,47 Auchan 4,47.

          Gdzie jest UoKiK?

          Pewnie jakiś oszołom powie, że Francuzi i Rosjanie dopłacają aby zniszczyć naszą gospodarkę i będzie kupował tylko na lotosie albo u przyjaciela trumpa.

          • 0 0

        • potwierdzam, Chełm, Wrzeszcz 0 średnio o 10-30 gr/l droższe niż na orlenie i lotosie...

          • 0 0

    • Trafne wyjaśnienie, aczkolwiek...

      TotalFina Elf we Francji też praktycznie jest monopolistą, takim samym jak u nas byłby połączony Orlen-Lotos, podobnie jest też we Włoszech. Są jednak dwie różnice - tamtejszy skarb państwa nie jest dominującym akcjonariuszem, a wolnorynkowa konkurencja nie jest zagrożona działaniami takiego dominującego podmiotu. Może więc problem we właściwej działalności naszego UOKiKu, na co przez najbliższe kilka lat nie będzie szansy - w tym akurat przypadku.

      • 0 0

    • Sekta smoleńska vol. 2

      Zaraz padnę ze śmiechu! Widzę, że spiskowe teorie dziejów zaczynają pojawiać się już również po drugiej stronie barykady. Awaria zasilania - spisek, niedoposażone lokomotywy dostarczone przez prywatną firmę - spisek. Normalnie drugi lud smoleński...

      • 3 2

    • (2)

      Teraz niby Lotos jest niezależny od państwa? Konsolidacja byłaby korzystna z ekonomicznego punktu widzenia.

      • 3 33

      • a z punktu widzenia konsumenta jak by sie to miało ? (1)

        Gigantyczny monopolista o zasięgu ogólnopolskim dyktujący ceny, moloch panstwowo polityczny , troche dla alibi prywatny. Oto marzenie socjalistów spod znaku PISu i Pana Morawieckiego.

        • 18 6

        • stopień zideologizowania twojej wypowiedzi jest nieprawodopodobny!

          teraz masz wielki rynek! i konkurencję niesamowitą pomiędzy Orlenem i Lotosem

          też jestem przeciwko połączeniu - teraz i jak chciało to robić PO (albo sprzedać Ruskim - pamiętasz mądralo?), ale argumenty rynkowe w przypadku paliw mnie rozśmieszają

          • 6 3

    • Kulą w płot

      To władzę nad Orlenem państwo chce zdobyć konsolidując go z Lotosem, a nie na odwrót.

      • 6 7

  • Oni nie mają własnych żródeł zasilania awaryjnego?

    Taki duży zakład, a nie posiada żadnych żr. zasilania awaryjnego? Jak to możliwe? Te gazy które dopalają w kominach można wykorzystać jako paliwo do agregatów prądotwórczych. Takie wysypiska śmieci posiadają już od lat własne siłownie na metan. A LOTOS ? Prądu nie będzie to i paliwa nie będzie?

    • 0 0

  • czajnik, mikrofala i ekspres do kawy

    to Karol włączył razem i poszły "korki" na rafinerii ...
    ale jest mu bardzo przykro i powiedział, że już będzie pamiętał, żeby nie włączać wszystkiego

    • 1 0

  • 3 dni bez produkcji i nic się nie stało... (8)

    ...jakbym tę mowę już kiedyś słyszał, w czasach słusznie minionych...

    • 65 7

    • A teraz wyobraźcie sobie Państwo elektrownię jądrową zarządzaną przez tak "odpowiedzialnych" ludzi. (4)

      Brak zasilania, brak chłodzenia (generatory pomocnicze z ustawionego przetargu) i Fukushima bis. To jest realny scenariusz.

      • 9 9

      • A teraz (3)

        A teraz wyobraźmy sobie jakim tłukiem jesteś, jak i większość komentujących. Nie przeszedłbyś rozmowy wstępnej nie mówiąc o egzaminach z obszarów technologicznych ,w przemyśle ciężkim :). Z drugiej strony ja jestem zadowolony z pensji, a ty musisz wyładować emocje w komentarzach .

        • 11 5

        • Poziom twojego histeryczego języka jest żenujący. Te egzaminy co podobno przeszedłeś to tyko do zawodówki się nadają. (2)

          Rekrutacja w spółkach dużych firmach jest po znajomości a w Lotos w szczególności.
          Własnie widać jak bardzo jesteś zadowolony ze swojej pensji.

          • 3 5

          • Wójt z Pcimia się odezwał. (1)

            Kwalifikacje po Wyższej Szkole Zawodowej w Radomiu, ale w Dojnej Zmianie to już elita.

            • 2 0

            • Mam wyższe wykształcenie i nie tylko a o znajomościach w Lotos wiem z autopsji.

              Nie chciałbym tam pracować za żadne pieniądze ani w żadnej innej firmie zarządzanej przez ludzi, którzy mają tylko uniwersyteckie wykształcenie i są z nadania a nie z powodu tego co umieją. Gardzę kolesiostwem.

              • 0 1

    • Brakuje tam Sołtysa z Pcimia...

      • 31 2

    • Nie 3 dni bez produkcji tylko 3 dni stabilizacji produkcji. Praca instalacji rusza po przywróceniu zasilania...

      • 12 1

    • zapasy są takie, że nawet tygodniowy przestój wszystkich rafinerii w Europie by nie miał na nic wpływu

      • 7 7

  • pracownik lotosu (1)

    Śmieszą mnie takie komentarze jak czytam.. wina pis wina po etc...
    Rafineria to nie plac zabaw, awarie zdarzają sie praktycznie codziennie.
    Wszystkie procedury muszą zostać zachowane, każdy element musi zostać sprawdzony.
    Jeden błąd mógłby słono kosztować kolejna awaria etc.. Rafineria nie działa tak od siebie sama..
    Tu pracują ludzie bezpieczeństwo jest najwazniejsze

    • 11 3

    • Rozwoj socjalistycznej ojczyzny jest naszym wspolnym najwazniejszym celem!

      Wszystkie procedury beda wspolpracowac w imie lepszej przyszlosci. Jak nie, to sie je nagnie. Ma byc dobrze.

      • 0 0

  • jak to jest? (8)

    zaklad o strategicznym znaczeniu,(powaznej produkcji) jest zabezpieczony jenostronnym zasilaniem??!!!!ps.kto pokryje koszta zwiazane z brakiem dostawy,energa operator?

    • 49 9

    • -to nie jest jak w domu ,ze podnosisz "s" do gory ,albo wkercasz "korek" i juz jest jasno. (2)

      niestety nie ...

      • 7 3

      • (1)

        A jak jest?

        • 4 0

        • Inaczej

          • 1 1

    • Ten zakład (3)

      ma trzy zasilania.

      • 11 1

      • Będą straty to premii nie wyplaca.

        • 3 2

      • To czemu wszystko stanęło? (1)

        • 7 1

        • bo ktoś chciał, żeby stanęło

          • 8 0

    • KosztY

      • 2 1

  • Wystarczy i akcje spadaja juz od kilku dni.

    • 2 0

  • Misiewicze w Energii

    A przecież Zarząd Energi zawierzył ja Chrystusowi Królowi to jak to awarie, przerwy w dostawach prądu?

    • 3 1

  • Czy GPZ Błonia należy do ENERGi ---chyba do PSE (3)

    • 9 3

    • (2)

      Stacja 400/110 do PSE, GPZ 110/15 do Energi

      • 5 0

      • Chyba miałam racje z tym PSE

        • 0 0

      • Wg wiedzy ze studiów GPZ Błonia (400/110kV) należy do PSE SA okręg Bydgoszcz. Zasilanie Lotosu jest realizowane poprzez linie 110kV. Lotos ma swoje własne stacje 110/15kV względnie 110/6kV.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane