• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remontowa Shipbuilding jednak zbuduje holowniki?

Wioletta Kakowska-Mehring
28 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowe holowniki mają zastąpić obecnie eksploatowane stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Nowe holowniki mają zastąpić obecnie eksploatowane stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu.

Inspektorat Uzbrojenia zmienił decyzję ws. przetargu na budowę sześciu holowników dla Marynarki Wojennej. Stan wiedzy na dziś jest taki, że wycofano unieważnienie przetargu. Co będzie jutro i czy Remontowa Shipbuilding ostatecznie zbuduje holowniki, nie wiadomo.



W połowie marca spadła jak grom informacja, że Inspektorat Uzbrojenia MON unieważnił postępowanie dotyczące budowy holowników dla Marynarki Wojennej, choć w listopadzie ub. roku zdecydowano, że przetarg wygrała Remontowa Shipbuilding, należącej do Remontowa Holding. Stocznia ta jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię była najniższa i wynosiła 220 mln zł.

- Jeżeli żadna z firm biorących udział w tym postępowaniu nie wniesie odwołania od tej czynności, to zamawiający będzie mógł przejść do kolejnego etapu postępowania, czyli de facto podpisać umowę dostawy z tym wykonawcą - powiedziała nam w listopadzie ub. roku Katarzyna Jakubowska, ówczesna p.o. rzecznika prasowego MON.
Skargi się pojawiły, ale Krajowa Izba Odwoławcza dwukrotnie nie dopatrzyła się uchybień. Nic już nie stało na przeszkodzie, aż do... połowy marca tego roku, kiedy to Inspektorat Uzbrojenia unieważnił postępowanie.

Czytaj też: Resort obrony unieważnia przetarg na holowniki dla wojska

Powodu unieważnienia IU nie podał, ograniczono się jedynie do stwierdzenia, że "zgodnie z dyspozycją art. 93 ust 1 pkt 7 ustawy Pzp postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego unieważnia się, jeżeli obarczone jest nieusuwalną wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego".

Od tej decyzji odwołanie do KIO złożyła Remontowa Shipbuilding. Wczoraj miało odbyć się posiedzenie w tej sprawie, jednak w ostatniej chwili zmieniło charakter, ponieważ Inspektorat Uzbrojenia wycofał się ze swojej wcześniejszej decyzji. Postępowanie przed KIO zostało umorzone, gdyż przedłożone oświadczenie zamawiającego uznano za uwzględnienie zarzutów odwołania wniesionego przez gdańską stocznię. Dlaczego Inspektorat Uzbrojenia zmienił zdanie? Tym razem znów nie podano powodu.

- Skoro Inspektorat Uzbrojenia nie dopuścił do posiedzenia KIO, nie poproszono też nas o wyjaśnienia w związku z wcześniejszą decyzją, to należy sądzić, że wada, na którą się powoływano wynikała z przyczyn leżących po stronie zamawiającego - mówi osoba związana z gdańską stocznią.
Co to oznacza? Teoretycznie nic nie stoi już na przeszkodzie, aby Remontowa Shipbuilding podpisała kontrakt i zabrała się do pracy. Jednak jak twierdzą osoby związane z branżą, dopóki to się nie stanie, zawsze jest obawa, że resort obrony zmieni koncepcję dotyczącą uzbrojenia Marynarki Wojennej i potrzebny będzie kolejny przetarg. Tak też dzieje się ws. śmigłowców.

W ramach zamówienia ma powstać sześć holowników przeznaczonych do zabezpieczenia technicznego okrętów na morzu i w portach, przewozu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody torped, a także niektórych działań ratowniczych. Mają zastąpić obecnie eksploatowane holowniki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu.

Po podpisaniu umowy mają być gotowe w wciągu 60 miesięcy. Jak wynika ze specyfikacji Inspektoratu Uzbrojenia nowe holowniki mają mieć wyporność pełną do 350 ton, zdolność do prowadzenia samodzielnej żeglugi w zimie na morzach niearktycznych w ciężkich warunkach lodowych, możliwość przewozu do 12 osób wewnątrz i 50 osób na pokładzie otwartym, autonomiczność do 14 dób, prędkość dochodzącą do 12 węzłów, możliwość przewozu ładunku o łącznym ciężarze 25 kN, uciągu 250 kN oraz możliwość holowania z rufy i dziobu.

Miejsca

Opinie (52) 3 zablokowane

  • prom dla PŻB (8)

    Stocznia Szczecińska ma zbudować nowy prom dla PŻB. Już to widzę. Zobaczycie jak buduje i zwróci się o pomoc do Remontowej, bo nie będzie w stanie dotrzymać terminów i jakości.

    • 30 7

    • A co ma RSB za doświadczenie w budowie dużych promów?? (6)

      I ile ich zbudowała??? Już prędzej poproszą o pomoc Gdańską.

      • 4 5

      • GSR robiła grube przebudowy dużych promów (4)

        Gdańska zajmuje się teraz głównie budową konstrukcji do wież wiatrowych.

        • 6 4

        • (3)

          Gdańska w swojej historii zbudowała już trochę dużych promów.

          • 2 3

          • Gdańska zbudowała trochę dużych promów... (2)

            A tak, szczególnie tych dla Finów w połowie lat 90. Duże opóźnienia, duże kary umowne. A poza tym Gdańska obecnie to mała firemka bez fachowców od dużych budów. Remontowa zaś ma duże doświadczenia w remontach i przebudowach promów.

            • 7 2

            • (1)

              Chłopie nie wiem czy się znasz czy nie. Ale nie porównuj przebudowy istniejącego już statku do budowy nowej jednostki, ani nie mów jaka północna jest super bo nigdy nie zbudowała statku który miał więcej niż 120 metrów. A jak mówisz już o gdańskiej to wiesz że budowała nie w pełni wykończony prom kilka lat temu który później został statkiem roku w Norwegii??

              • 4 0

              • Znam się

                Znam się. Przebudowa czasem jest trudniejsza od nowej budowy - masz ograniczenia od istniejących konstrukcji, część jest niewiadomą, projektujesz częściowo "na ślepo", a w kontrakcie najczęściej odpowiedzialność jest twoja. Bergensfjord i Stavangerfjord w SG to były kadłuby - a dzisiaj Stocznia Gdańsk nawet tego by nie zrobiła. O Stenie lepiej nie wspominać - to było 30 lat temu, a poza tym to była katastrofa - w kapitalizmie po takim kontrakcie stocznia by padła. Prom dla PŻB w Polsce to może ewentualnie zrobić holding REMONTOWA albo CRIST albo Nauta - z wielkim wysiłkiem, ryzykiem i najprawdopodobniej bez zarobku. Gryfia? - to będzie piękna katastrofa.

                • 1 0

      • gdanska nie istnieje

        • 8 0

    • Już inne stocznie błagają o pomoc w sprawie budowy arktycznych kontenerowców !!!

      • 8 5

  • Dziwna sprawa (3)

    Dawna Stocznia Północna wygrała przetarg i dostała 100 pkt ???śmieszne????
    Za podobne, ale dużo mniejszej wagi błędy- niż popełniła Shipbulding - wcześniej w takich samych postępowaniach inne stocznie "wylatywały" z przetargu, a teraz się wygrywa i jeszcze otrzymuje 100 pkt.

    • 5 44

    • Jakie błędy?

      Alfa, jakie błędy? Czy też jesteś kolejnym gadaczem ze znanego rodu 'wiem, ale nie powiem"?

      • 0 0

    • (1)

      Nie wiesz o czym piszesz!

      • 6 2

      • dziwne

        wiem o czym piszę i doskonale wiem (nie tylko zresztą ja) jakie dyskwalifikujące błędy popełniono.

        • 2 6

  • Kto ma wladzę. (1)

    Pewna osoba z Stoczni Remontowej, spotkała się ze znanym gdańskim Biskupem w sprawie unieważnienia przetargu na budowę holowników dla MON. Znany Gdański Biskup, porozmawiał na ten temat ze znanym Ojcem Dyrektorem. Znany Ojciec Dyrektor wezwał na dywan Antka z całą MON-wską menażerią, zrąbał ich jak burą sukę. I co poskutkowało. A winę zwalą na - coś tam Bartuś wymyśli.

    • 6 4

    • Ciekawe jak były partyjny dyrektor z Świnoujścia i zjednoczenia stał się właścicielem i wielkim przedsiębiorcą, członkiem i przyjacielem Solidarności, przyjacielem polityków wszelkiej maści i jeszcze do tego władz polskiego Kościoła.
      O co tu chodzi i kto jest kto ????

      • 1 0

  • Ciekawe w RSB (3)

    Ciekawe jak długo jeszcze Maliniak się utrzyma na stołku. Czy będzie do końca jak w Gdyni ? A może PS się zorientuje ze jego obecne najbliższe otoczenie jest na stołkach aby trwać do jego końca i tam się ostać a nie żeby coś zrobić.

    • 4 2

    • utrzyma się 777 sekund (2)

      przecież powszechnie wiadomo, że aktualny "maliniak" ma firmować sprzątanie po poprzedniku, który poszedł do pracy do konkurencji, która niechcący podobno wygrała po protestach protestującego w sprawie protestu na protest w sprawie padającego deszczu w dniu poprzedzającym przetarg. Przecież P.S. na odprawie jasno powiedział!! - przewietrzanie magazynów... żegnamy doświadczonych witamy przedszkole, ciekawe tylko. kto zapłaci za te eksperymenty!! Pewnie ponownie P.S. wrzuci kolejne 82 melony, aby być na topie i udawać Przedsiębiorcę Roku!!!!!

      • 3 4

      • Z drugiej strony

        Z drugiej strony to prywatny właściciel i jak lubi może eksperymentować za własne pieniądze.
        Szkoda tylko tych którzy dla niego budowali to imperium.
        PS nie jest przyszłością i zostawi na lodzie tych, którzy poświęcili swoje zawodowe życie Remontowej na lodzie.
        Kiedyś podobno powiedział, że po nim może zostać pustynia.
        No i chyba o to chodzi.

        • 1 0

      • Kolega na tej odprawie po której stronie stołu siedział, że taki zorientowany?

        • 0 0

  • Po co to rozczulanie się nad holownikami?

    Może najpierw niech mają co ciągać w tej naszej MW.

    • 1 0

  • Zlikwidować i po problemie!

    Same d*pki bez honoru i jaj służą w MW, a nie żołnierze... Bogowie na stanowiskach co tylko swój interes kryją... zresztą zawsze MW komuchem śmierdziało...

    • 1 1

  • (6)

    Pojęcia nie mają co to znaczy zbudować holownik. Może niech zaczną od tratwy.

    • 7 28

    • tratwa

      niby kto nie ma pojęcia,,????....coś raczej bredzisz

      • 0 1

    • Virtus (4)

      Zbudowali Vitrusa i jakoś pływa o ile dobrze się orientuję ma on ponad 50 ton uciągu.

      • 1 0

      • ale szatan (2)

        Holownik na którym pracuję był zbudowany w chińskiej stoczni dla Niemca i ma 250T uciągu ... to chyba nie osiągalne będzie nigdy dla stoczni w PL

        • 1 3

        • virtus

          50 ton uciągu.....to jeszcze nic ale 21 zamustrowanej załogi to jakes jaja...byłem na H7 maszyna parowa kocioł walczak opalany węglem załoga 11 marynarzy.

          • 1 2

        • Stocznia buduje wedle zapotrzebowania armatora a nie dla sztuki.

          • 9 2

      • Polska nigdy nie była wirtuozem budowy holowników.

        • 0 3

  • A dlaczego tych holowników nie zbuduje Stocznia Wojenna w Radomiu? (1)

    Z kapitałem zakładowym 5000 zł i bagażem doświadczeń w budowie okrętów nie powinna mieć problemów z realizacją tego kontraktu.

    • 17 2

    • w Radomiu

      jest zakład dla czubów jak ty

      • 0 1

  • "Powodu unieważnienia IU nie podał"

    Jak nie wiadomo o co w unieważnieniu przetargu chodzi, to chodzi o to, że wygrał nie ten, kto miał wygrać.

    • 1 0

  • Ten cały MON (9)

    Po dowództwem Naczelnika Macierewicza i jego Misiaczka to prawdziwie Monthy Pythonowskie Ministerstwo Dziwnych (Głupich) Kroków.

    Ja wiem, że Wasz Prezes nigdy nie wycofuje się z błędnych nominacji, zwłaszcza w ministerstwie Antosia, ale czy wam - wyborcom PIS- nie jest po prostu głupio???

    Na marginesie - nie wierzę, że jest to ostateczna decyzja. A poza tym od decyzji do podpisania kontraktu - przelania pieniążków z pustej kasy - też daleka droga. Prędzej Szyszko resztę drzew wytnie.

    • 75 12

    • Rakiety Piorun, nowe partie Beryli, zamówienia na Kraby i radary (6)

      W przeciągu roku AMacierewicz zrobił dla WP więcej, niż jego poprzednicy.

      Rezygnacja z kiepskich i drogich Caracali też była dobrym pomysłem. Jest to tak kiepski śmigłowiec wojskowy, że armia francuska go ma bodaj kilkanaście sztuk. Jest to dobry śmigłowiec cywilny, ale dla wojska bezuzyteczny

      • 10 29

      • Zmień chłopie lekarza bo coe w .u..robi

        • 1 0

      • A gdzie są te wszystkie zamówienia? (2)

        Na jakim są etapie?

        • 19 1

        • (1)

          Konsultacji..

          • 5 0

          • Wiecznej

            Oni nigdy nic nie kupią, nic nie zbuduja

            • 5 0

      • zamówienie rakiet Piorun, oraz krabów i radarów jest kontynuacją wcześniejszych planów kłamliwy partyjniaku
        natomiast zakup Beryli to raczej skandal który prawdopodobnie spowoduje brak możliwości uzyskania zamówień zagranicznych na nowoczesny Polski system strzelecki MSBS którym wy misiaczki nie jesteście najwyraźniej zainteresowani
        co więcej zamiast zakupić w Polsce karabiny snajperskie to zakupiliście je za granicą tak was boli polski przemysł udawani patrioci

        • 20 0

      • Ogarnij sie

        -zacznij ogladac co innego niz TVPis i TV Republika
        -poczytaj cos innego niz Gazeta Polska
        A ZROZUMiESZ

        • 23 7

    • Ogladam 'Ucho Prezesa' więc wiem lepiej. (1)

      • 1 10

      • podpisz się inaczej

        A nie prowokuj, PIS-ski trollu. Miej honor, jakkolwiek to dziwnie w twoim przypadku zabrzmi...

        • 10 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane