• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rotmistrz Pilecki patronem nowego statku Chipolbroku

VIK
8 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Statek o nazwie Herbert ma być przekazany armatorowi w kwietniu 2022 roku, a Pilecki w sierpniu. Statek o nazwie Herbert ma być przekazany armatorowi w kwietniu 2022 roku, a Pilecki w sierpniu.

Tai Xing już trafił do armatora, Herbert przechodzi obecnie prace wykończeniowe i wyposażeniowe, a  Pilecki jest jeszcze w budowie. Tak bowiem zostanie nazwana kolejna jednostka budowana dla polsko-chińskiej firmy Chipolbrok - podał portalmorski.pl.



W poniedziałek, 6 grudnia, Chipolbrok, czyli Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe, odebrało ze stoczni Chengxi Shipyard w Jiangyin w Chinach kolejny statek -jednostkę o nazwie Tai Xing. Łącznie zamówiono cztery statki wielozadaniowe spełniające funkcję kontenerowca. Kolejny jest wyposażany. Już wiadomo, że jednostka nazwana zostanie na cześć polskiego poety, eseisty i dramaturga Zbigniewa Herberta. Statek zostanie przekazany armatorowi prawdopodobnie kwietniu 2022 r.

Kolejna, trzecia jednostka zostanie nazwana na cześć polskiego bohatera narodowego rotmistrza Witolda Pileckiego - poinformował branżowy portalmorski.pl. Budowa rozpoczęta została w lutym 2021 r., wstępnie przewiduje się, że przekazanie statku przez stocznię nastąpi w sierpniu 2022 r.

Spółka Chipolbrok jest w 100 proc. własnością Polski i Chin, reprezentowanych przez ministerstwa odpowiedzialne za transport. Spółka Chipolbrok jest w 100 proc. własnością Polski i Chin, reprezentowanych przez ministerstwa odpowiedzialne za transport.

Wszystkie cztery to statki wielozadaniowe spełniające funkcję kontenerowca o nośności 62000 DWT, mające prawie 200 m długości i 32,26 m szerokości. Koszt jednego szacowany jest przez nieoficjalne źródła i obserwatorów rynku na ok. 30 mln dolarów. Jednostki budowane są pod nadzorem dwóch towarzystw klasyfikacyjnych - Polskiego Rejestru Statków i DNV.

Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe Chipolbrok powstało w 1951 r. w celu ustanowienia połączenia drogą morską między portami chińskimi i polskimi. W tym roku firma obchodziła 70-lecie działalności. Spółka jest w 100 proc. własnością Polski i Chin, reprezentowanych przez ministerstwa odpowiedzialne za transport. Obydwaj udziałowcy spółki posiadają po 50 proc. udziałów.

Chipolbrok jest najstarszym chińskim armatorem dalekomorskim i pierwszym przedsiębiorstwem z udziałem kapitału zagranicznego w Chińskiej Republice Ludowej. Przedsiębiorstwo ma siedzibę główną w Szanghaju i biuro w Gdyni.

Po realizacji dalszych planów rozbudowy floty Chipolbrok ma dysponować flotą 23 statków, w tym czterech statków wielozadaniowych o nośności po 64 tys. ton.
VIK

Miejsca

Opinie (94) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (7)

    Brawo,szkoda tylko że nie pod polską banderą i znowu jakieś raje podatkowe typu Bahamy czy inne.A nasza flota handlowa i rybacka nie istnieją,wszystko rozsprzedane.

    • 34 15

    • Większość

      Floty handlowej armatorów zarejestrowana jest rajach podatkowych. Żadna nowość.

      • 12 3

    • Opinia wyróżniona

      Sama bandera niczego nie daje

      Obecnie armatorzy na całym świecie borykają się z takimi samymi problemami. Obce bandery funkcjonują bo krajowe prawa podatkowe nie są dostosowane do branży, poza nielicznymi wypadkami. Gdyby marynarze pod polską banderą byli opodatkowani w Polsce, to takie statki nie byłby w ogóle konkurencyjne na rynku i mogły by se pływać co najwyżej z balastem, a nie z towarami. Niezależnie od tego czy się to komuś podoba czy nie. To nie komuna, która robiła co chciała, mała frachty zapewnione od państw socjalistycznych, a pensje były marne w stosunku do świata zachodniego, a ponadto nieopodatkowane.

      • 8 2

    • Nie mozliwe. (2)

      Miala byc ponoc polska flota ?

      Narodowa bandera.

      Co to jest grane ?

      • 0 3

      • (1)

        Polska flota a polska bandera to dwie różne rzeczy.

        • 2 0

        • To powiem tak

          Polska flota i polska bandera .

          Gdxie one sa .?

          • 0 1

    • (1)

      Pomyśl pod polską banderą płacą 4 x razy tyle co pod tanią.Wpierw zapoznaj się z podatkami a potem wypisuj głupoty

      • 3 1

      • To...

        Zart co ?

        • 0 0

  • polski przemysl stoczniowy wstał z kolan (14)

    i w koncu polscy armatorzy zamawiają statki w polskich stoczniach! a nie, czekaj....

    • 20 14

    • nie wszyscy chcą i nie wszystkich stać i nie wszyscy chcą dopłacać do patriotyzmu

      demokracja

      • 5 2

    • (7)

      Ale chwalisz się czy zalisz, że donald zniszczył polskie stocznie? Może jeszcze nie wstały ale nie leżą i na pewno mają się lepiej niż 10 lat temu. Katarcy inwestorzy w drodze...a nie czekaj.

      • 8 7

      • Donald?? (3)

        czekaj a kto zbierał cegiełki na odratowanie stoczni?i gdzie jest teraz ta cała kasa.

        • 11 2

        • A kto zniszczył, skoro ktoś zbierał na ratowanie (1)

          • 1 3

          • Zniszczyl ?

            A moze kto je schiwal i gdzie ?

            • 0 0

        • Jaworski z pis zamykal st gdanska

          • 3 0

      • ty no jesli 6 lat pisowi nie starczylo na zalatwienie zamowien (1)

        to nie wiem. serio. jakby nie pluli ciagle wszystkim w talerze to mozeby cos bylo

        • 3 1

        • Dla pislamistow nieudacznikow i ch porazki za 20 lat nadal beda wina Tuska

          A nasze wnuki beda kraj przywracac do normalnosci jak po komunizmie

          • 3 1

      • Donald ?

        Dobre .

        • 0 0

    • Problemem jest też finansowanie (3)

      W Chinach bez problemu dostali kredyty na wybudowanie tych statków. W Polsce zapomnij o możliwości pożyczenia takich kwot ! A tak poza tym to wyszedł im cymes biznesowy. Statki zamówili na początku pandemii jak wszyscy bali się inwestować. A teraz już mają chętnych by odkupić te statki z dużą marżą.

      • 7 0

      • to bardzo dziwne (2)

        przeciez repolonizowane banki chyba same wychodzą naprzeciw potrzebom narodowego przemyslu? czy nie?

        • 3 2

        • No niestety - nie do końca (1)

          A poza tym to u nas nie ma pieniędzy ! Przynajmniej nie tyle co jest w Chinach.

          • 1 1

          • Jak nie ma?

            Pinokio

            • 1 0

    • W Szczecini

      Buduja prom .

      Juz koncowka jego budowy.

      • 5 0

  • Cześć i chwała bohaterom! (1)

    • 28 5

    • raczej boChaterom

      • 0 2

  • Polski Bohater Narodowy (3)

    na burcie statku wybudowanego w chińskiej stoczni, pływającym pod banderą cypryską lub maltańską, a dla armatora współzarządzanego przez "BIAŁO-czerwony polski narodowy rząd"
    Czy coś jeszcze warto dodać? Żenua

    • 20 23

    • no to nic nie dodawaj już więcej, nie zaczynaj, po co pisałeś

      • 7 5

    • niestety, duża flota flagi narodowej z czasów Gierka
      už se nevrati

      armator woli mieć w D* polskie prawo pracy
      (np. zakaz umów śmieciowych z wyjątkiem prostytutek i lekarzy)
      i chory nadmiar inspekcji portowych
      właściciele ładunku wolą nie mieć do czynienia z polskimi urzędami,
      a załoga woli tańszy podatek dochodowy

      akurat Chipolbrok to nienajgorsza firma

      pływasz?

      • 9 1

    • Żenua to pływać pod polską nierentowną kosztowną banderą, która nie daje absolutnie żadnych korzyści i żadnej przewagi konkurencyjnej chyba, że chcesz zbankrutować a nie o to chyba chodzi w shippingu?
      Skończcie z tym typowo polskim myśleniem.

      • 9 5

  • (1)

    niestety 5 lat i na złom,vivat China

    • 7 24

    • Po czesci zlom jak juz stocznie opusci.... ladne zdjecia.... swieza farba.

      Wykonczenie i jakosc ... "slaba" to delikatnie ujac

      • 0 2

  • brawo, polsko chiński deal, róbmy swoje, (6)

    i w świat idzie wiadomość i historia, pięknie

    • 33 9

    • dokladnie. o to nam chodzi (5)

      mozemy tez stworzyc jakies konsorcjum motoryzacyjne z Niemcami. oni zrobią samochód a my nazwiemy go Marszałek. i dzieki temu bedziemy mogli napisac, ze to polski samochod.

      • 8 3

      • Bardzo dobrze (4)

        Zupełnie nic nie rozumiesz. Nie chodzi kto wybuduje statek (zarobi jednorazowo 5 mln bo reszta to koszty budowy), chodzi o rozbudowę floty i dostęp do rynku chińskiego. Z tego są korzyści.

        • 2 3

        • przeciez to chinczycy maja dostep do rynku polskiego (3)

          pomyliles :)

          • 3 1

          • To oni nie kupuja naszych jablek? :) (1)

            • 1 1

            • podobno zamowili milion samochodow elektrycznych

              i tera budujo flote zeby to dobro przewiezc

              • 5 0

          • Opinia wyróżniona

            Pisanie o niczym

            Chińczycy mają dostęp do każdego rynku bo są pierwszym producentem świata. Czy to statki, czy pociągi - nie ma znaczenia. W tym przypadku wspólny interes z Chinami daje szanse zarabiać na transporcie, nie koniecznie z Chin do Polski i odwrotnie. Zarabia się na trasach całego świata. Bez Chińczyków Polaków nie byłoby w tym interesie. Jakbyś trochę popływał po świecie lub popracował w branży to byś cokolwiek rozumiał.

            • 3 2

  • (1)

    We flocie C-P był już statek Tai Xing

    • 7 0

    • Większość już tam była kilka dekad temu, nazwy powtarzają się

      • 0 0

  • CHińskie stocznie budują, a Polacy nadają nazwy (6)

    wstaliśmy z kolan!

    • 17 10

    • jak smiesz (2)

      to wszystko wina donalda. gdyby nie donald, to pis dawno by pozyskał zlecenia na statki. tylko ten cholerny duch donalda! unosi sie nad stocznią

      • 3 1

      • Za Tuska (1)

        Zlikwidowano dwie duże stocznie ! W Gdyni i Szczecinie. Stało się to na życzenie Komisji Europejskiej. Komisja chciała też zamknąć stocznie niemieckie ale tam mieli mądrzejszy rząd.

        • 2 6

        • nie rozsmieszaj mnie

          pis ma swoją stocznie na ostrowiu - grupa przemyslowa baltic, czyli specjalisci gotowi na wszystko. i gdzie te statki. niedasie? czy tez wina tuska? czemu pis w tej stoczni nie buduje pod klucz, tylko klepie bloki kadłuba dla CDA, czyli tak naprawde dla Cristu

          • 0 1

    • Ale statek w 50% będzie należał do Skarbu Państwa (2)

      • 4 1

      • Do Orlenu (1)

        • 2 0

        • Do żony pinokia

          • 0 0

  • Rotmistrz na ten chybiony pomysł to chyba się w grobie przewraca?! (5)

    Po tym co Chińczycy wyprawiają z Ujgurami. Przymusowa sterylizacja, tortury, obozy koncentracyjne. Ma być patronem chińskiego statku?!

    • 17 6

    • Po latach w katowniach komunistycznych.... (4)

      ... To na pewno w grobie się przewraca....

      • 2 3

      • Pamiętaj, że Ryży zwijał Polska flotę. Więc teraz złogi po nie rządach Ryżego słupa są spore (3)

        • 3 3

        • PiS od 6 lat wszystko zwija, niszczy. (2)

          Karakan czerwony oslabia Polske... takie instrukcje z Moskwy

          • 3 3

          • to że zwija to jedno, ale z tą Moskwą to ci chyba TV łeb zryło (1)

            jemu jest z nikim nie po drodze. Instrukcje z Moskwy :D Dobre. Tylko mamy z nimi najgorsze stosunki dyplomatyczne od lat? To cie nie zastanowiło.

            • 0 0

            • Ostatnio zlot proputinowców u jarka w Warszawie?

              Mały wredny dzieli społeczeństwo i rozwala kraj.
              Polska jest słaba, wyśmiana i samotna!
              Takiej chce Moskwa!
              To cię nie zastanowiło?

              • 1 1

  • (1)

    Miales pecha panie Pilecki, ze spotkales na swojej drodze zycia niejakiego Sedziego Kryze. Btyla to wyjatkowo zwyrodniala jednostka. Cale szcescie ze jego syn, sedzia stanu wojennego, staral sie odkupic swoje winy dzialac w PiS.

    • 6 5

    • A ponoć grzechy rodziców nie przechodzą na dzieci

      To co powiesz o Waszym idolu - Wolnym sędzi, który chciał wsadzić do więzienia Kamińskiego ? Wszak to syn oficerów SB.

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane