stat

Skrzydła Trójmiasta. Nominacje w kategorii Aura Biznesu Trójmiasta

Prestiżowa nagroda Skrzydła Trójmiasta przyznawana jest przez czytelników Portalu Trojmiasto.pl instytucjom, przedsięwzięciom, inicjatywom, które zmieniają oblicze Trójmiasta.
Prestiżowa nagroda Skrzydła Trójmiasta przyznawana jest przez czytelników Portalu Trojmiasto.pl instytucjom, przedsięwzięciom, inicjatywom, które zmieniają oblicze Trójmiasta. fot. Łukasz Unterschuetz/KFP

Aura to słowo pochodzące z języka greckiego - oznacza podmuch, wiaterek, bryzę. Aura Biznesu to wyróżnienia dla firm, inicjatyw oraz instytucji wnoszących świeży podmuch w trójmiejskie życie gospodarcze. Prowadzących nie tylko z sukcesem działalność gospodarczą, ale także kreujących biznesowy wizerunek Trójmiasta.





Która z trójmiejskich firm, instytucji czy przedsięwzięć zasługuje na nagrodę Aura Biznesu? W naszym regionie działa ponad 200 tys. różnej wielkości firm i kilkaset instytucji, rocznie wydaje się kilkaset milionów złotych na inwestycje. Wybrać spośród tylu kandydatów naprawdę nie było łatwo, tym bardziej, że trzeba porównywać propozycje pozornie nieporównywalne. Bo jak ocenić, czy większy wpływ na gospodarkę ma budowa dużego biurowca, inwestycja w infrastrukturę, czy otwarcie nowego oddziału międzynarodowego koncernu?

My zaryzykowaliśmy i zdecydowaliśmy się poddać pod wasze głosowanie trzy konkretne inwestycje, które naszym zdaniem mają wpływ na kondycję trójmiejskiej gospodarki, oraz trzy instytucje, które nad dobrą atmosferą dla lokalnego biznesu pracują od dłuższego czasu.

Terminal pasażerski T2 na lotnisku w Rębiechowie

Dzięki otwarciu terminalu T2 Gdańsk ma jedno z najnowocześniejszych lotnisk w Europie.
Dzięki otwarciu terminalu T2 Gdańsk ma jedno z najnowocześniejszych lotnisk w Europie. fot. Sebastian Elijasz / KFP

T2 to niemal 40 tys. m kw., czyli około pięciokrotnie więcej powierzchni niż na dotychczasowym terminalu T1


Nowy terminal pasażerski na gdańskim lotnisku zobacz na mapie Gdańska został otwarty oficjalnie w kwietniu 2012 roku. Inwestycja ta zwiększy przepustowość pasażerską Portu Lotniczego Gdańsk o 100 proc., tj. z 2,5 do 5 mln pasażerów rocznie. T2 to niemal 40 tys. m kw., czyli około pięciokrotnie więcej powierzchni niż na dotychczasowym terminalu T1. Budynek terminalu składa się z trzech kondygnacji naziemnych i jednej podziemnej, a także łącznika na poziomie pierwszego piętra, łączącego go ze starym terminalem. W nowym terminalu pasażerskim funkcjonuje aż dwadzieścia stanowisk odprawy biletowo-bagażowej oraz dwa stanowiska dla bagaży ponadgabarytowych. Kolejne 20 punktów odprawy przewidziane jest do uruchomienia wraz z rosnącym ruchem pasażerskim. Mimo imponująco wysokiej na dzień dzisiejszy przepustowości i przestronności, terminal T2 został zaprojektowany w taki sposób, aby możliwa była jego rozbudowa w kolejnych etapach w miarę rosnącego ruchu pasażerskiego.

Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdyni

Ideą PPNT (nz. budowa nowej części) jest skoncentrowanie na niewielkiej powierzchni czynników związanych z rozwojem firm, ułatwiających prowadzenie działalności gospodarczej, transfer i wdrażanie technologii.
Ideą PPNT (nz. budowa nowej części) jest skoncentrowanie na niewielkiej powierzchni czynników związanych z rozwojem firm, ułatwiających prowadzenie działalności gospodarczej, transfer i wdrażanie technologii. mat. prasowe

Pomorski Park Naukowo Technologiczny zobacz na mapie Gdyni w Gdyni powstał w 2001 roku jako inicjatywa Stowarzyszenia Pomorskie Centrum Technologii i Miasta Gdyni. Park został założony z myślą o wspieraniu firm realizujących innowacyjne projekty. PPNT zajmuje obszar 6 hektarów. W 2006 roku dla firm udostępniono 9 tys. m kw. nowej powierzchni biurowej i laboratoryjnej. W październiku 2010 roku rozpoczęto rozbudowę Parku. Docelowo gdyńska "Dolina Krzemowa" ma zajmować ponad 76 tys. m kw. Pracę znaleźć ma w niej 1,3 tys. osób, gdyż w nowej części znajdzie się miejsce dla 300 firm. W sześciokrotnie większym gdyńskim Parku powstaną m.in. nowoczesne pomieszczenia biurowe, laboratoria elektroniczne i biotechnologiczne, a także powiększone wystawy Centrum Nauki Experyment. W nowych obiektach swoją siedzibę będzie miało również Centrum Designu Gdynia, już dziś realizujące inicjatywy, takie jak Gdynia Design Days 2011. Łączna powierzchnia działek, na których powstają nowe parkowe budynki, to ponad 60 tys. m kw. , czyli... prawie dziewięć boisk piłkarskich.

Amber Expo

AmberExpo w Gdańsku to Centrum Wystawienniczo-Kongresowe na miarę XXI wieku.
AmberExpo w Gdańsku to Centrum Wystawienniczo-Kongresowe na miarę XXI wieku. fot. Mateusz Ochocki/KFP

AmberExpo ma wszystko, co potrzeba, aby przyciągnąć duże imprezy wystawienniczo-kongresowe do Trójmiasta


Gdańsk doczekał się nowego Centrum Wystawienniczo-Kongresowego zobacz na mapie Gdańska na miarę XXI wieku. To łącznie ok. 12 tys. kw., trzy hale o powierzchni ok. 3,9 tys. m kw. każda, oddzielone przesuwanymi ścianami umożliwiającymi elastyczne dopasowanie wielkości wystawienniczej do aktualnych potrzeb. Dużym atutem AmberExpo jest też jego funkcja kongresowa. Centrum posiada 4 nowocześnie wyposażone sale konferencyjne, oferujące łącznie 1130 miejsc. Tym dwóm funkcjom - wystawienniczej i kongresowej - towarzyszy funkcja biurowa umiejscowiona na kilku kondygnacjach budynku. Znajdują się w niej pomieszczenia biurowe - w tym także dla użytkowników zewnętrznych w wymiarze ponad 3 tys. m kw. oraz kompleks restauracyjno-klubowy i strefy wypoczynku. Atrybutem Centrum Wystawienniczo-Kongresowego AmberExpo jest też jego lokalizacja. Centrum znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie stadionu piłkarskiego PGE Arena. Stwarza to możliwości współpracy zarówno przy organizacji wspólnego projektu, jak i w zakresie wzajemnego wykorzystania posiadanej infrastruktury. AmberExpo ma wszystko, co potrzebne, aby przyciągnąć duże imprezy wystawienniczo-kongresowe do Gdańska.


Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna zarządzająca Gdańskim Parkiem Naukowo - Technologicznym i Bałtyckim Portem Nowych Technologii w Gdyni.

PSSE modernizuje budynek Bałtyckiego Port Nowych Technologii, na terenach byłej Stoczni Gdynia, oraz zbudowała Gdański Park Naukowo-Technologiczny.
PSSE modernizuje budynek Bałtyckiego Port Nowych Technologii, na terenach byłej Stoczni Gdynia, oraz zbudowała Gdański Park Naukowo-Technologiczny. fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna obejmuje obecnie 21 podstref o łącznym obszarze 1 323,2310 ha - w województwie pomorskim, kujawsko-pomorskim, zachodniopomorskim oraz wielkopolskim, na których działalność gospodarcza może być prowadzona na preferencyjnych zasadach. Oferuje zatem wyjątkowe możliwości inwestowania w Polsce północnej. Na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej realizowane są liczne projekty inwestycyjne, takie jak np.: Międzynarodowy Park Nowoczesnych Technologii - Gdańsk Kokoszki, który zlokalizowany jest w sąsiedztwie Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Lecha WałęsyGdański Park Naukowo - Technologiczny zobacz na mapie Gdańska - wspólne przedsięwzięcie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Samorządu Województwa Pomorskiego, Miasta Gdańska oraz Politechniki Gdańskiej. Najnowszym projektem PSSE jest Bałtycki Port Nowych Technologii zobacz na mapie Gdyni. To innowacyjny projekt biznesowy, łączący proces rewitalizacji terenów po dawnej Stoczni Gdynia SA i wspieranie rozwoju przedsiębiorczości na Pomorzu, poprzez łączenie nowatorskich pomysłów technologicznych z produkcją i usługami w kraju i na świecie.


Terminal kontenerowy DCT

"Eleonora Maersk", w której ładowniach może zmieścić się 15,5 tys. kontenerów cumuje przy DCT. Za kilka lat gdański terminal DCT, który właśnie obchodzi piąte urodziny, ma być gotowy na przyjęcie "osiemnastotysięczników".
"Eleonora Maersk", w której ładowniach może zmieścić się 15,5 tys. kontenerów cumuje przy DCT. Za kilka lat gdański terminal DCT, który właśnie obchodzi piąte urodziny, ma być gotowy na przyjęcie "osiemnastotysięczników". fot. www.portgdansk.pl
łączącej Azję z Europą. "]
Właśnie mija pięć lat, odkąd na plaży między Portem Północnym a Stogami zobacz na mapie Gdańska, wyrósł terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal). Najpierw przyjmował małe statki o pojemności 822 TEU (TEU to miara równa jednemu standardowemu kontenerowi o długości 20 stóp), by już po czterech latach obsługiwać takie giganty jak "Eleonora Maersk", który należy do największych kontenerowców na świecie i ma pojemność ponad 15,5 tys. TEU. Koncepcja budowy głębokowodnego terminala w Gdańsku powstała jeszcze w połowie lat 90. Na początku XXI wieku pojawił się inwestor, który chciał w projekt zaangażować swoje pieniądze. W lutym 2003 firma DCT Gdańsk podpisała porozumienie intencyjne w tej sprawie z gdańskim portem i władzami miasta. Po roku podpisano umowę dzierżawy terenu pod budowę terminala, a w październiku 2005 roku rozpoczęto budowę. Terminal był gotowy, ale wciąż wielu "pukało się w głowę" i pytało o celowość tej inwestycji. Przestali, gdy DCT pozyskało operatora i to nie byle jakiego. W październiku 2009 roku Maersk ogłosił włączenie DCT do bezpośredniej linii [AE10] łączącej Azję z Europą. W zaledwie pięć lat DCT stał się najszybciej rozwijającym się portem na Morzu Bałtyckim i liczącym się punktem na mapie transportowej.

Invest GDA

W październiku 2012 ruszyła budowa Pomorskiego Centrum Logistycznego w sąsiedztwie gdańskiego terminala DCT. Jest największym tego typu przedsięwzięciem w Północnej Polsce. Przyciągnięcie inwestora do Trójmiasta to zasługa spółki Invest GDA.
W październiku 2012 ruszyła budowa Pomorskiego Centrum Logistycznego w sąsiedztwie gdańskiego terminala DCT. Jest największym tego typu przedsięwzięciem w Północnej Polsce. Przyciągnięcie inwestora do Trójmiasta to zasługa spółki Invest GDA. mat.prasowe

Alan Aleksandrowicz, prezes Invest GDA
Alan Aleksandrowicz, prezes Invest GDA fot. Maciej Kosycarz/KFP

W 2009 roku podpisano akt założycielski Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego. Miała się ona zająć zagospodarowaniem dwóch znaczących gdańskich terenów Pomorskiego Centrum Logistycznego zobacz na mapie Gdańska oraz Parku Maszynowa zobacz na mapie Gdańska. Oznaczało to przede wszystkim pozyskiwanie i obsługę polskich i zagranicznych inwestorów zainteresowanych lokowaniem swojej działalności w Gdańsku i Metropolii Gdańskiej. W 2011 roku, Goodman, globalny ekspert w dziedzinie powierzchni logistycznych i biznesowych, rozpoczął budowę strategicznego projektu Pomorskiego Centrum Logistycznego w bezpośrednim sąsiedztwie terminala kontenerowego DCT Gdańsk. Centrum logistyczne, które jest największym tego typu przedsięwzięciem w Północnej Polsce, będzie miało docelową powierzchnię ok. 500 tys. m kw. Natomiast na terenie Parku Przemysłowo-Technologicznego "Maszynowa" w gdańskich Kokoszkach inwestorzy zagraniczni oraz polscy rozpoczęli już budowę nowych zakładów. Szacuje się, że łącznie, dzięki już realizowanym i zaplanowanym na rok 2012 inwestycjom, na tym terenie powstanie około 700 miejsc pracy.

Można już głosować także na kandydatury w kategorii Metamorfoza Trójmiasta, Aktywność Trójmiasta oraz Zielona Fala Trójmiasta

Od godz. 12 w piątek, 26 października, będziecie mogli głosować na nominacje w kategorii Sukces Trójmiasta.

Opinie (23) 6 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...