• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słynne stoczniowe dźwigi KONE sprzedane. Nabywcą inna stocznia

Wioletta Kakowska-Mehring
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Wszystko wskazuje więc na to, że słynne dźwigi KONE znów będą pracowały, bo kupiła je spółka stoczniowa. Wszystko wskazuje więc na to, że słynne dźwigi KONE znów będą pracowały, bo kupiła je spółka stoczniowa.

Stoczniowa działkaMapka z pochylniami i słynnymi dźwigami KONE będzie miała nowego właściciela. Duńska stocznia Karstensen, kupi udziały w spółce Synergia 99, która jest właścicielem tej infrastruktury.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy w tej części miasta nadal powinna odbywać się produkcja stoczniowa?

Jak się dowiedzieliśmy, umowa jest już finalizowana. Nabywcą jest duńska firma Karstensen Shipyard Poland, a sprzedaje Polska Grupa Zbrojeniowa.

- W marca 2022 r. zostało ogłoszone postępowanie przetargowe w trybie przetargu nieograniczonego, dotyczące zbycia wszystkich udziałów Spółki. Wobec zgłoszenia kompletnej i bezwarunkowej oferty przez Karstensen Shipyard Poland, PGZ dokonała wyboru oferty Karstensen Shipyard Poland jako nabywcy udziałów. W chwili obecnej trwają ustalenia ostatecznej treści umowy sprzedaży udziałów. W związku z powyższym w najbliższym terminie zostanie dokonania transakcja sprzedaży udziałów spółki Synergia 99 - poinformował nas Jacek Matuszak z biura prasowego Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Stoczniowe dźwigi KONE będą miały nowego właściciela



Synergia 99 to spółka, której podstawowym przedmiotem działalności jest wynajem, zarządzanie i dzierżawa nieruchomościami. Jednak kupując ją, można stać się właścicielem bardzo atrakcyjnej działki i słynnej stoczniowej infrastruktury, czyli pochylni i zielonych dźwigów KONE, które wrosły w gdański krajobraz.


Od 2019 roku spółka Synergia 99 należała do PGZ, po tym jak udziały w niej przekazała Stocznia Remontowa Nauta, która prowadziła tam Zakład Nowych Budów. PGZ kilka razy ogłaszała przetarg na sprzedaż udziałów w Synergii 99, ale wciąż brakowało chętnych. Cena wywoławcza wynosiła 83 mln zł. Niestety nie był to "łatwy temat". Mówiło się, że powodem są m.in. obawy ewentualnych oferentów przed obostrzeniami wynikającymi z wpisania tego terenu w rejestr zabytków. Kolejna sprawa to "trudne sąsiedztwo". Działka wciąż jest przeznaczona pod produkcję, a wokół ulokowali się deweloperzy. W sąsiedztwie powstaje projekt Młodego Miasta, który tę poindustrialną przestrzeń ma przeistoczyć w tkankę miejską.

Majątek stoczniowy spółki Synergia 99

  • Łączna powierzchnia terenów: 10,4847 ha
  • Treny przemysłowe: 8,0198 ha
  • Place: 2,4349ha
  • Pochylnie: 2
  • Dźwigi: 7
  • Łoża: 4
  • Suwnice: 8
  • Nabrzeża: 160 m

Po wycofaniu się stoczni Nauta z Gdańska od 2019 roku dzierżawcą działki i infrastruktury była stocznia Crist. Umowę zawarto na pięć lat. Już wówczas mówiło się, że produkcją na tym terenie zainteresowana była także stocznia Karstensen.

Młode Miasto. Nowe otwarcie w Stoczni Cesarskiej? Młode Miasto. Nowe otwarcie w Stoczni Cesarskiej?

Co ciekawe, jednym z powodów, dla których Nauta zrezygnowała z korzystania z infrastruktury w Gdańsku, było to, że jeden z głównych jej kontrahentów, czyli właśnie stocznia Karstensen, uruchomiła własną stocznię w zakładzie wydzierżawionym od Vistal Offshore przy nabrzeżu IndyjskimMapka w Porcie Gdynia.

Duńska stocznia Karstensens Skibsværft ma być nowym właścicielem stoczniowych dźwigów KONE



Na terenie Synergii 99 stoi 7 dźwigów KONE. Wszystkie żurawie zostały wybudowane w latach 1976-1985 w Finlandii. Mają udźwig do 150 t i wysięg do 55 metrów. Na terenie Synergii 99 stoi 7 dźwigów KONE. Wszystkie żurawie zostały wybudowane w latach 1976-1985 w Finlandii. Mają udźwig do 150 t i wysięg do 55 metrów.

Duńska stocznia Karstensens Skibsværft pojawiła się w Trójmieście w 2018 roku i zajmuje się produkcją dużych jednostek rybackich. Najpierw w Gdyni, a teraz w Gdańsku. Mówi się, że ma się przeprowadzić jeszcze w tym roku.

Wszystko wskazuje więc na to, że słynne dźwigi KONE znów będą pracowały, bo kupiła je spółka stoczniowa. Przypomnijmy, że w 2013 roku spółka Synergia 99 odkupiła je od Stoczni Gdańsk.

Dźwigi i pochylnie na terenach po Stoczni Gdańskiej.

Miejsca

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Hallo

    Heh

    • 0 0

  • Nie wiecie co

    Poprostu gdanskie hrabiny juz od lat chca zniszczyc przemyslowy krajobraz gd!
    Po co nam stocznie jak sacw niemcach!
    I terenik dla zachodnich deweloperow i na mieszkanka dla wlasnych bachorow

    • 0 0

  • a może by tak

    sprzedać Bazylikę Mariacką...

    • 0 0

  • Stoczania ta, stocznia tamta, firma ta, firma tamta, krew człowieka zalewa jak pomyśli że wszystko było kiedyś polskie i działał

    • 0 0

  • Juz widze to marudzenie na halasy i brud. (1)

    Przez mieszkańców którzy mieszkaja od niedawna blisko stoczni. Będzie walka podobna do tej która na szadolkach z wysypiskiem prowadzą sloiki.

    • 15 3

    • Bo ktoś tu nie umie po prostu planowac: przy stoczni stawiają mieszkaniowke a stocznie stawiają przy mieszkaniowce.

      • 0 0

  • Co tam dźwigi, cała wyspa Ostrów jest sprzedana

    • 0 0

  • St Gdańska (1)

    Zginą dźwigi ,serce Gdańska przestanie bić .

    • 1 1

    • 10 zawsze stoczniowcy weseli do domu w SKM wracali,to były czasy.

      • 0 0

  • Co wy z jakimś Jaworskim o którym kiedyś dawno słyszałem.

    Rozpętał II wojnę złym słowem czy co że tak głośno o kimś kogo dawno nie ma.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Wspaniale (15)

    Jak to było pod polskim zarządem to niestety tylko przynosiło straty i wymagało pompowania w to kasy z budżetu.
    Duńczycy zapewne nie dość że zarobią duże pieniądze, to jeszcze stworzą tu miejsca pracy.

    • 255 29

    • Jak te dźwigi znikną to ktoś musi iść za to siedzieć (2)

      • 8 2

      • Nie mogą (1)

        Bo wpisane do rejestru zabytków

        • 3 0

        • Ale mogą być tłem dla budowy apartamentów i biur.

          • 0 0

    • No cóż (1)

      Witamy w Gdańsku gdzie wszystko jest możliwe

      • 5 3

      • Przecież to Państwo i Rząd sprzedali.

        Co ma z tym wspólnego Miasto Gdańsk?

        • 2 2

    • Jak myślisz czemu tak było ? (6)

      Odpowiedz sobie sam przeglądając struktury własnościowe wielu deweloperów działających na rynku i przejmujących działki w centrum na przełomie 1997 - 2003. Nazwy wielu się zmieniły, struktura własnościowa niektórych się zmieniła ale dane można jeszcze znaleźć w sieci przeglądając po historii wątki.

      • 19 11

      • Jak myślisz czemu tak było? (5)

        Ano Jaworki sprzedał stocznię ukraińcom, potem odkupili drożej niż sprzedali.

        • 30 8

        • przynajmnie mu sie udalo sprzedac resztki... (2)

          Czego nie mozna powiedziec o Tusku z Katarem.

          Gdzie Jaworski a gdzie powstanie Synergi i zarzadzanie polskim przemyslem stoczniowym przez geniusza managementu z Radomia. Co chcial finskie stocznie przejmowac.
          Kto wpadl na wydzielenie strategicznych zasobow stoczni do Synergii i zmusil ja do wynajmowania swojej wlasnosci? Na "rynkowych" zasadach...
          Podobny numer usilowano wykrecic z gdynskim portem, ale w choragiewki inny wiatr dmuchnal...

          • 10 12

          • Komuniści i złodzieje pisowskiej dojnej zmiany zaklinają rzeczywistość (1)

            Czego nie dali rady rozkraść wyprzedają nawet ruskim

            • 15 19

            • to sa fakty

              A nie zaklinanie rzeczywistosci.

              Zaklinaniem sa te porykiwania o Jaworskim na zasadzie "na zlodzieju czapka gore"...
              W tym wypadku to raczej zal i jeki gdanskiej "jelity", ze taka "gaska" sprzed nosa zostala sprzatnieta przez radomskiego czlowieka z nikad...

              • 7 1

        • Zobacz sobie w sieci film Wincentego Komana (1)

          Na temat stoczni, który składa się z materiałów archiwalnych i wątków które zostały ucięte od tak za czasów SLD i AWS.

          • 9 4

          • Super interes. Dziś za grosze niby stocznia, jutro za setki milionów teren deweloperski. Miasto zmierza tam nieubłagalnie.

            • 11 3

    • Pisowski zarząd (Jaworski) wszystko zniszczy. (2)

      • 21 20

      • Czego PiS nie zniszczy to ukradnie

        • 16 17

      • juz nie mial co niszczyc

        Sprawy poukladano w okolicach pierwszych lat XXI wieku.

        • 16 6

  • Ankieta godna podziwu (3)

    Stocznia tam była zanim mieszkania powstały...

    • 98 4

    • No i co z tego, że stocznia była wcześniej? (2)

      Na Oruni kiedyś działała lisia ferma, a teraz są mieszkania. Na Ujeścisku były pola kapusty, a są mieszkania. Na Zaspie było lotnisko, a są mieszkania. We Wrzeszczu były koszary wojskowe a są mieszkania. Miasto się zmienia, potrzeby jego mieszkańców się zmieniają, zabudowa też się zmienia -co w tym dziwnego?

      • 3 21

      • nie widzisz roznicy miedzy kapusta a stocznia? Roznicy dla miasta i jego mieszkancow?

        nie slyszales o tym,ze Chiny i Korea Poludniowa swoj start do dobrobytu zaczely od produkcji stoczniowej? Od mysli inzynieryjnej po fachowosc spawaczy,traserow itd-to czynilo dobre miejsca pracy,rozwoj,wzrost bogactwa...A my co ? Kapusta? Apartamentowce nad kanalami stoczniowymi? To jest pomysl na ktraj w rodzaju Kazachstanu czy Moldawii-i taki poziom niestety osiagniemy.

        • 0 0

      • No właśnie. Po co w Polsce przemysł stoczniowy skoro jest w niemczech?

        • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane