• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznie bez VAT, udrożnione porty i przekop Mierzei. Sejmowa komisja w Gdyni o branży morskiej

Wioletta Kakowska-Mehring
23 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
O stoczniach, portach i przekopie Mierzei sejmowa komisja postanowiła rozmawiać w Gdyni. O stoczniach, portach i przekopie Mierzei sejmowa komisja postanowiła rozmawiać w Gdyni.

O stoczniach, portach i kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną rozmawiano na wyjazdowym posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Było i merytorycznie, i - czasem - jałowo. Tak czy inaczej, branża propozycje przyjęła z zadowoleniem.



Na spotkaniu, które odbyło się w Urzędzie Morskim w Gdyni wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki przedstawił komisji założenia do ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej, nad którą pracuje jego resort. Główne założenia to uwolnienie stoczni budujących kompletne statki od VAT-u w procesie produkcji, uruchomienie całego łańcucha polskich dostawców, umożliwienie przedsiębiorstwu wyboru na trzy lata czy chce płacić podatek dochodowy od osób prawnych CIT, czy zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. oraz tworzenie specjalnych podstref ekonomicznych i wsparcia dla szkolnictwa zawodowego.

Czytaj też: Uwolnieni od VAT. Minister przedstawił założenia do ustawy stoczniowej

Minister przedstawił też szacunki na temat wewnętrznego rynku. Według wyliczeń resortu w najbliższych latach Polska będzie potrzebowała nowych jednostek w kilku obszarach - ok. 9 okrętów (w tym 3 podwodne) dla Marynarki Wojennej, ok. 10 promów pasażerskich, ok. 40 kutrów, a do tego jednostki pomocnicze, np. holowniki. Jeżeli tylko jeden prom to ok. 80 mln euro, to - według resortu - cały ten pakiet zamówień powinien być interesujący dla naszych stoczni i trzeba zrobić wszystko, aby mogły one skorzystać na tych zamówieniach.

W przeciwieństwie do wystąpienia wiceministra Brzezickiego, dyskusja posłów na temat stoczni była dość jałowa. Głównie toczono spór o to, czy rozmawiamy o "odbudowie" przemysłu stoczniowego, czy o pomocy w kontynuowaniu jego rozwoju. Rozwiązania proponowane przez resort spodobały się za to przedstawicielom branży obecnym na spotkaniu.

- Wszystkim nam zależy na tym, aby przemysł okrętowy się rozwijał - budował, przebudowywał i remontował. To dobra wiadomość, że państwo chce stworzyć warunki - powiedział Piotr Soyka, prezes Remontowa Holding. - Pakiet zamówień krajowych jest interesujący. Dobrze, że mają na nie szanse polskie zakłady, ale przede wszystkim pamiętajmy o tym, że nie można takich zamówień kierować do słabych wykonawców.
- Rządowe propozycje są dobre, ale żadna ustawa nie zastąpi mądrej pracy właściciela na bazie realiów - dodał z kolei Jarosław Flont, prezes Gdańskiej Stoczni Remontowa.
Teraz propozycje resortu będą konsultowane. Ustawa ma wejść w życie w przyszłym roku.

Kolejnym tematem były porty. Ich kondycję oceniono dobrze, jednak na pytanie dziennikarzy, czy w tej sytuacji resort widzi możliwość współpracy z obecnymi zarządami portów trójmiejskich, nie uzyskano jednoznacznej odpowiedzi. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk powiedział, że sprawa jest analizowana. Przypomnijmy, że kilka dni temu wymieniono zarząd szczecińskiego portu.

Zauważono jednak, że trzeba wciąż pracować nad udrożnieniem portów od strony lądu. Na wniosek posła Marcina Horały z PiS komisja przyjęła dezyderat, w którym stwierdza braki w infrastrukturze dostępowej do portu w Gdyni, stanowiące dla portu poważne bariery rozwojowe. Komisja wystąpiła z prośbą do ministra infrastruktury o doprowadzenie do realizacji kluczowych dla portu inwestycji. Jest to przede wszystkim budowa pierwszego etapu OPAT w postaci łącznika Drogi Czerwonej od Obwodnicy Trójmiasta do ul. Janka Wiśniewskiego. Obecnie jedynym połączeniem portu z systemem dróg krajowych jest Trasa Kwiatkowskiego, ulica o statusie drogi miejskiej i złym stanie technicznym.

W sferze inwestycji kolejowych jako najważniejsza jawi się elektryfikacja i budowa drugiego toru na odcinku Bydgoszcz-Gdynia dawnej magistrali węglowej (trasa 201). Postępujące obciążenie trójmiejskiego węzła kolejowego wraz z trasą kolejową e65 Warszawa-Gdańsk oraz narastającym szynowym ruchem aglomeracyjnym rodzi konieczność utworzenia pełnoprawnej alternatywnej drogi dowozu towarów koleją w rejon Trójmiasta.

Konkrety padły w sprawie tzw. przekopu Mierzei, który ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Założenia techniczne i ekonomiczne budowy kanału przedstawiła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni. Dokumentacja i pozwolenia na budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną mają być w 2018; sam kanał gotowy ma być już w 2021-2022 roku. Całość pochłonie przynajmniej 630 mln zł. Dotychczasowe analizy wykazują, że najkorzystniejsza lokalizacja przekopu jest w miejscowości Nowy Świat. Plany zakładają, że będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości.

- Dzięki przekopowi droga morska relacji Elbląg-Trójmiasto skróci się o 52 mile morskie. To skrócenie drogi wodnej daje bardzo duże oszczędności na tym odcinku i to też powoduje, że projekt broni się pod względem ekonomicznym - stwierdziła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.
Obecnie prowadzone są szczegółowe uzgodnienia z Komisją Europejską w tej sprawie. Przyznano, że nie są to łatwe negocjacje, bo chodzi o sprawy środowiskowe. Przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Dorota Arciszewska-Mielewczyk stwierdziła jednak, że "tutaj wchodzą w grę też względy bezpieczeństwa, to co się działo w Rosji, to co się dzieje w Kaliningradzie, więc dla nas to jest priorytet". Takie przedstawienie sprawy KE może kwestie środowiskowe przesunąć na drugi plan w dyskusji.

Z racji nietypowej formuły spotkania, oprócz parlamentarzystów w posiedzeniu komisji wzięli udział też przedstawiciele administracji państwowej i morskiej, samorządowcy, przedstawiciele przedsiębiorstw branży morskiej, ale także związków zawodowych i organizacji pracowniczych. Właśnie oni kilkakrotnie zabierali głos, aby mówić o miejscach pracy w branży morskiej i niestety, o łamaniu praw pracowniczych w tej branży. Tak zwane "umowy śmieciowe" to nie jedyna bolączka. Według organizacji kolejnym poważnym problemem jest zaniżanie kryteriów dotyczących kwalifikacji na stanowiskach wymagających dużych umiejętności. Robi się to, aby powierzać zadania pracownikom niewykwalifikowanym, często z zagranicy, którym można płacić dużo niższe pensje.

Miejsca

Opinie (115)

  • (3)

    Przede wszystkim bez nierobów związkowych! Tam gdzie nie ma polityki, tam sobie radzą! PiS z Jaworskim to roz......li. Tak jak stocznię gdańską.

    • 17 10

    • dokładnie jaworski to palant i pieniacz a sam doprowadził stocznię do upadku

      • 10 2

    • Gdzie podziały się pieniądze z "cegiełek" na ratowanie Stoczni Gdańskiej?Utopiły się w geotermii??

      • 8 4

    • No właśnie,

      Jaworski i jego super-pomysły hehe

      • 0 0

  • stocznie w Polsce mają sie świetnie - pomimo PISlamskich kłamstw (2)

    ostatnią jaką rozłożyli PISlamiści to była Gdańska za prezesury tego przygłupa jaworskiego

    PIS chce odbudowywać PRL - czyli niewydajne molochy na wzór stoczni marynarki wojennej, która budowała 'kadłub' przez ponad 10 lat

    • 21 8

    • (1)

      mają się świetnie z pracownikami pracującymi na umowę o dzieło czy działalność 7 dni w tygodniu i z rosnącym zatrudnieniem ukraińców... wręcz super.

      • 3 8

      • rozumiem, że wolisz by niczego nie produkowały, wtedy bedzie OK?

        ale dyrektora od kolegi królika z PIS trzeba posadzić i dać kilkanaście tysięcy miesięcznie

        • 2 1

  • Jeśli już ten port w Elblągu musi być to (4)

    Urząd Morski w Gdyni powinien otrzymać fundusze na bieżące utrzymywanie toru wodnego na Zalewie Wiślanym, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej powinien niewspółmiernie zwiększy środki finansowe a urobek z przekopu i bagrowania oraz utrzymanie odpowiedniej głębokości toru wodnego powinien przeznaczyć na rozbudowę PIRSu do Nabrzeża Francuskiego w Gdyni dowożonego tam szalandami - to jedyna sensowna korzyść z tego przedsięwzięcia. Jednak pewnie sejmowa komisja ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej na ten cel póki co nie zabezpieczyła ani złotówki. Wiemy jakie są trudności jeśli chodzi o pogłębienie, utrzymanie i rozbudowanie wewnętrznego toru wodnego w Porcie Gdyni, niby fundusze zostały zabezpieczone a cały czas inwestycje się przeciągają, choćby budowa Terminalu Promowego. Szkoda, ze nie usłyszeliśmy jaką decyzję podejmie nowa ekipa Zarządu Portu w tej sprawie - bo że zmiany będą to raczej pewne i na posiedzeniu Komitetu Stałego Rady Ministrów jej nie przedstawiono.

    W razie nieznalezienia dodatkowych pieniędzy mogą wystąpić zagrożenie dla żeglowności większych jednostek, co ostatecznie doprowadziłoby do blokady ruchu większych jednostek w Porcie. Nowy rząd i ew. nowy zarząd jeśli chce coś ugrać w środowisku musi być przygotowanym do wielu nowych rozwojowych przedsięwzięć i zabezpieczeniu na nie pieniędzy i możliwości - o czym pisze na początku.

    Odpowiednie doprowadzenie pirsu, ew. wyspy z nowoczesna technologią-logistyczna np. do Nab.Francuskiego pozwoliłoby na długoletnie zagwarantowanie odpowiedniego toru wodnego do odpowiedniej głębokości na tym powinien zasadzać się długoletni plan nowego zarządu portu Gdynia. Co wcale nie niweluje dalszy rozwój portu wewnętrznego wg przewidującego planu pogłębienie na całej długości, choć tu należałoby symultanicznie zweryfikować w nowym kontekście takie potrzeby, a także pogłębienie toru podejściowego od strony Morza Bałtyckiego.

    • 12 4

    • (3)

      Znów napisałeś pełno głupot. Już mi się nawet nie chce tego wszystkiego prostować.
      Zanim zabierzesz się za pisanie kolejnych forumowych wypracowań, zasięgnij najpierw informacji u tych, co mają konkretną wiedzę na określony temat.
      Z wypowiedzi widać, że to nowe Ministerstwo Gospodarki Morskiej nie jest za bardzo kompetentne w sprawach, którymi chce się zajmować, i nie mam na myśli tylko portów. Jeżeli te, wyczekiwane przez ciebie, nowe zarządy portów miałyby prezentować sobą też taki mierny poziom, to rychło skutki rządów tej władzy będą opłakane. Zmarnują potencjał i nasze publiczne pieniądze na bzdury, a konieczne sprawy zaniechają.

      • 3 5

      • m (2)

        "głupot" ??? No to napój mnie" łaknącego i pragnącego kielichem wiedzy":))))

        "Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej" może i nie mieć wiedzy i za wiele kompetencji, czy nawet odpowiedniej postawy, ale ma WŁADZE i pieniądze !!!!
        A tak ku prawdzie to nie czytałem ich strategii, programu i mało w ogóle się PiS-em interesuje, ponieważ ma wiele ciekawszych zainteresowań.

        • 4 2

        • Władza i pieniądze upajają niemądrych. (1)

          "Poiłem" cię już wiele razy. :))
          A, co do ministra i jego świty, to, gdyby nie miał należytej wiedzy, ale był mądry, nie zabierałby się, wzorem całego PIS-u, za szybką rozwałkę, tylko najpierw by się uczył, jak to wszystko działa i dlaczego, a dopiero potem podejmował ważne dla przyszłości decyzje. Jak obserwuję, to pisowcy, po latach władzowskiej posuchy, zachowują się jak psy spuszczone z łańcucha. Kąsają na lewo i prawo swoich wyimaginowanych wrogów i szybko zawłaszczają co się da, jakby nie miałoby już być dla nich jutra. I może coś w tym jest na rzeczy, bo tyle psują, że mogą szybko się na tym niemile przewieźć.

          • 0 1

          • Strategia i pod nią decyzje kadrowe oparte na kompetencjach, unikanie wojenek na paru frontach, dialog ze zbyt radykalnymi

            Powinna być; użyteczna pracowitość, kompetencje i odrzucenie własnych ambicyjek. Pracownicy są zastępowani następnymi(lepszymi) mającymi lepszy pomysł na Port, a do tego sprawdzonymi i zdeterminowani na sukces. To ludzie KOMPETENTNI , znaczy się; widzą, umiejętnościami, postawą (zobacz co to wszystko znaczy?) muszą spełniać jeszcze kilka czynników, ale to już szczegóły "dając efekt synergii".
            "Przykładowo, w porcie gdyńskim to się udało" - no, no :)) No nie do końca. Już tyle razy tu pisałem i nie chcę się powtarzać, bo Wiesz o co chodzi :)).

            Oczywiście, nigdzie nie jest"idealnie", ale jest Globalna Polityka Transportu Morskiego, powinniśmy mieć własną wpasowującą się strategie, dokładny monitoring trendów i tendencji, symulacje na różne okoliczności, nie tylko zewnętrzne ale i wewnętrzne,....... "kiedy nie znasz konkretnej rzeczywistości", tak prawdopodobnie nie znam, ale wiem swoje. Wcale nie piszę, że Wasze rządy to stracony czas, nie tak nie mogę napisać, ale trochę źle przyjęta strategia i należało w odpowiednim momencie dokonać korekty, wiem także, że byłoby to b.trudne z uwagi na okoliczności.

            Więc liczę, ze ci nowi będą mieli więcej jaj i odwagi niż tylko poprawność :))

            • 2 1

  • Przekop nonsens (1)

    Jako byłemu pracownikowi Urzędu Morskiego w Gdyni jest mi wstyd za decydentów w sprawie przekopu.Czy w Urzędzie nie ma jednej osoby która posiada wiedzę jak powstała i jak egzystuje piaszczysty półwysep zwany Mierzeją Wiślaną?Czym podyktowane jest stanowisko Urzędu - brakiem wiedzy czy chęcią przypodobania się obecnej władzy?Jakie statki mają tam wchodzić,o jakim zanurzeniu(z ładunkiem!) skoro średnia głębokość to 2,5m?Jak chcecie te statki(nie stateczki) obracać w porcie?Ktoś liczy że nie będzie zimy i zalew nie będzie zamarzał?Że ruch rumowiska i nanosow wiślanych przestanie istnieć?Czy ktoś dokonał rzetelnego bilansów zysków i strat na jakie złożą się nie tylko przekopanie ale głównie utrzymanie drogi wodnej?A na koniec polecam przyjrzeć się problemom portu Władysławowo w związku z zapiaszczeniem i przesuwaniem się mielizn na podejściu po sztormach i wiatrach z kier.NE.

    • 22 5

    • Masz oczywistą rację. Ręce i nogi opadają jak się słucha tych "fachowców" pisowskiego rządu. A, jak słusznie zauważyłeś, ze strachu przed wyrzuceniem z pracy, ludziom zanikła odwaga rzetelnego przedstawiania spraw. Zastraszeni ludzie zniżają się do trzymania drżących palców w d*pach rządzących buców, a ci są tym samym upewniani w przekonaniu o swojej rzekomej boskiej nieomylności. To jest jakiś diaboliczny koszmar, w którym nieodpowiedzialne zachcianki sekciarskich szamanów stają się codziennością!

      • 4 3

  • jak dbają o port??? (6)

    dbają??? sprzedając tereny w okolicy ul. Węglowej pod deweloperkę???
    miejsce, które powinno być przeznaczone pod magazyny portowe, chłodnie, place składowe. To jest dbanie? a co będzie jak mieszkańcy nowych bloków stwierdzą, że im dymi, kurzy węgiel albo hałasuje pociąg?? pójdą do Prezydenta i ten nakarze portowi ciszę???? to od razy przenieśmy port do Krakowa.
    Za takie dbanie o miejsca pracy, o rozwój miasta z urojonych wizji władarzy miasta to ja bardzo dziękuję.

    • 16 6

    • gdynianko port za 2015 odnotował straty i mniejszy przeładunek, (5)

      chyba nie żyjesz w realnym świecie ?

      Dziś Gdynia w tym miejscu może i powinna stawiać tylko developerkę. Natomiast logistyka, a i owszem tylko np. w Rumi w Dolinie Logistycznej itd. tam ziemie jest stosunkowo tańsza i wtedy przeładunki także.

      Moim zdaniem ta developerka i tak jest stosunkowo za mała i za niska i należałoby ją zwiększyć.

      • 2 10

      • Port w Gdyni nie odnotował strat w 2015r. i uzyskał historycznie drugie (po 2014r.) największe przeładunki. (1)

        • 5 1

        • Jednym słowem zielona wyspa !

          • 4 1

      • Reszta tej wypowiedzi jest też bzdurna.

        • 2 1

      • nie odnotował strat to po 1. po drugie gdzie mają być przeładunku? na trawniku koło szklanego brzydactwz które tam postawia?jak mały port. płytki ma konkurować z Gdańskiem albo z Niemcami? deweloperska?Kwiatkowski się w grobie przewraca. nie taka Gdynię budował.

        • 2 1

      • przeładunki w rumi??? ą może w białym stoku? nie wiesz że im bliżej portu tym taniej????? jak rozladujesz tira na pociag w rumii. albo kilkunastotonowy statek ? masz nabrzeża w Rumii? gdyby wenda widział port w Rumi to było to tam zbudował! port aby sie rozwijac potrzebuje miejsca pod działalności a nie dewekoperke

        • 3 1

  • Te "ok. 10 promów pasażerskich, jakie najbliższych latach Polska będzie potrzebowała", będą latać na trasie

    Elbląg- Gdańsk-Gdynia-Szczecin/Świnoujście?

    • 7 2

  • Nie Warto.

    Do PIS: To MINA! Dobrze Przemyślcie Ten Przekop Mierzei !

    Koszt setek milionów, plus koszt corocznego utrzymania Kanału w tym kosztowne częste pogłębianie!

    Sam Zalew obecnie posiada średnią głębokość...2.5 metra! Jakie statki mają tamtędy pływać? Chyba Jachty, ale kto będzie pchał się nimi do Elbląga ? Nieliczni.

    Są i inne problemy jak np zanieczyszczenie Zalewu w tym bakterie ! Rosjanie nie posiadają oczyszczalni i zrobili śmietnik z Zalewu, teraz Zalew zanieczyści Zatokę Gdańską !

    Proszę byście policzyli koszty, zyski i straty zanim zrobicie przekop, zagranie Rosji na nosie to za mało w tym przypadku panie i panowie.

    I jeszcze jedno, porty Trójmiasta mają taki potencjał, że nigdy nie będzie konieczności budowy przekopu jeśli tylko o to chodzi a jeśli staniemy się Chinami Nr.2 to w Gdańsku jest dużo miejsca na nowe nabrzeża portowe, skolko godno. Z infrastrukturą i z czym jeszcze chcecie.

    Lepiej przyłączcie Elbląg do Pomorskiego bo z Pomorskim / Gdańskiem, Elbląg jest związany od wieków, nie tylko historią, ale połączeniami, odległością itp.

    Obydwa miasta należały do Hanzy.

    Wracając do przekopu, zróbcie niezależne analizy !

    • 16 3

  • raczej postanowila nachlać się w gdyni, tak samo jak jakies 4 miesiące temu pieski z po postanowily spotkać się w sheratonie sopot na grubym chlaniu i rozmawiać o najuboższych

    • 9 0

  • Chore zakompleksione bredzenie pisdeckow.Budowa nikomu nie potrzena przystanku dla ekspresow w metropolii (1)

    zwanej Wloszczowa , czy rownie wskazujacy na niedowartosciowanie psycholi zakup rafinerii w Mozejkach przynoszaca tylko straty orlenowi.

    • 9 7

    • Ach, Możejki

      Bracia Litwini tak byli usatysfakcjonowani tym przejęciem, że aż ze wzruszenia kaczym bocznicę rozebrali.

      • 1 0

  • Przekop dla węgorzy, śmieci i ścieków które z zalewu trafią do zatoki. No chyba że Prezes 1000 lecia zarządzi pogłębienie

    błotnistego zalewu

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane