• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznie bez VAT, udrożnione porty i przekop Mierzei. Sejmowa komisja w Gdyni o branży morskiej

Wioletta Kakowska-Mehring
23 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
O stoczniach, portach i przekopie Mierzei sejmowa komisja postanowiła rozmawiać w Gdyni. O stoczniach, portach i przekopie Mierzei sejmowa komisja postanowiła rozmawiać w Gdyni.

O stoczniach, portach i kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną rozmawiano na wyjazdowym posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Było i merytorycznie, i - czasem - jałowo. Tak czy inaczej, branża propozycje przyjęła z zadowoleniem.



Na spotkaniu, które odbyło się w Urzędzie Morskim w Gdyni wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki przedstawił komisji założenia do ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej, nad którą pracuje jego resort. Główne założenia to uwolnienie stoczni budujących kompletne statki od VAT-u w procesie produkcji, uruchomienie całego łańcucha polskich dostawców, umożliwienie przedsiębiorstwu wyboru na trzy lata czy chce płacić podatek dochodowy od osób prawnych CIT, czy zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. oraz tworzenie specjalnych podstref ekonomicznych i wsparcia dla szkolnictwa zawodowego.

Czytaj też: Uwolnieni od VAT. Minister przedstawił założenia do ustawy stoczniowej

Minister przedstawił też szacunki na temat wewnętrznego rynku. Według wyliczeń resortu w najbliższych latach Polska będzie potrzebowała nowych jednostek w kilku obszarach - ok. 9 okrętów (w tym 3 podwodne) dla Marynarki Wojennej, ok. 10 promów pasażerskich, ok. 40 kutrów, a do tego jednostki pomocnicze, np. holowniki. Jeżeli tylko jeden prom to ok. 80 mln euro, to - według resortu - cały ten pakiet zamówień powinien być interesujący dla naszych stoczni i trzeba zrobić wszystko, aby mogły one skorzystać na tych zamówieniach.

W przeciwieństwie do wystąpienia wiceministra Brzezickiego, dyskusja posłów na temat stoczni była dość jałowa. Głównie toczono spór o to, czy rozmawiamy o "odbudowie" przemysłu stoczniowego, czy o pomocy w kontynuowaniu jego rozwoju. Rozwiązania proponowane przez resort spodobały się za to przedstawicielom branży obecnym na spotkaniu.

- Wszystkim nam zależy na tym, aby przemysł okrętowy się rozwijał - budował, przebudowywał i remontował. To dobra wiadomość, że państwo chce stworzyć warunki - powiedział Piotr Soyka, prezes Remontowa Holding. - Pakiet zamówień krajowych jest interesujący. Dobrze, że mają na nie szanse polskie zakłady, ale przede wszystkim pamiętajmy o tym, że nie można takich zamówień kierować do słabych wykonawców.
- Rządowe propozycje są dobre, ale żadna ustawa nie zastąpi mądrej pracy właściciela na bazie realiów - dodał z kolei Jarosław Flont, prezes Gdańskiej Stoczni Remontowa.
Teraz propozycje resortu będą konsultowane. Ustawa ma wejść w życie w przyszłym roku.

Kolejnym tematem były porty. Ich kondycję oceniono dobrze, jednak na pytanie dziennikarzy, czy w tej sytuacji resort widzi możliwość współpracy z obecnymi zarządami portów trójmiejskich, nie uzyskano jednoznacznej odpowiedzi. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk powiedział, że sprawa jest analizowana. Przypomnijmy, że kilka dni temu wymieniono zarząd szczecińskiego portu.

Zauważono jednak, że trzeba wciąż pracować nad udrożnieniem portów od strony lądu. Na wniosek posła Marcina Horały z PiS komisja przyjęła dezyderat, w którym stwierdza braki w infrastrukturze dostępowej do portu w Gdyni, stanowiące dla portu poważne bariery rozwojowe. Komisja wystąpiła z prośbą do ministra infrastruktury o doprowadzenie do realizacji kluczowych dla portu inwestycji. Jest to przede wszystkim budowa pierwszego etapu OPAT w postaci łącznika Drogi Czerwonej od Obwodnicy Trójmiasta do ul. Janka Wiśniewskiego. Obecnie jedynym połączeniem portu z systemem dróg krajowych jest Trasa Kwiatkowskiego, ulica o statusie drogi miejskiej i złym stanie technicznym.

W sferze inwestycji kolejowych jako najważniejsza jawi się elektryfikacja i budowa drugiego toru na odcinku Bydgoszcz-Gdynia dawnej magistrali węglowej (trasa 201). Postępujące obciążenie trójmiejskiego węzła kolejowego wraz z trasą kolejową e65 Warszawa-Gdańsk oraz narastającym szynowym ruchem aglomeracyjnym rodzi konieczność utworzenia pełnoprawnej alternatywnej drogi dowozu towarów koleją w rejon Trójmiasta.

Konkrety padły w sprawie tzw. przekopu Mierzei, który ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Założenia techniczne i ekonomiczne budowy kanału przedstawiła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni. Dokumentacja i pozwolenia na budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną mają być w 2018; sam kanał gotowy ma być już w 2021-2022 roku. Całość pochłonie przynajmniej 630 mln zł. Dotychczasowe analizy wykazują, że najkorzystniejsza lokalizacja przekopu jest w miejscowości Nowy Świat. Plany zakładają, że będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości.

- Dzięki przekopowi droga morska relacji Elbląg-Trójmiasto skróci się o 52 mile morskie. To skrócenie drogi wodnej daje bardzo duże oszczędności na tym odcinku i to też powoduje, że projekt broni się pod względem ekonomicznym - stwierdziła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.
Obecnie prowadzone są szczegółowe uzgodnienia z Komisją Europejską w tej sprawie. Przyznano, że nie są to łatwe negocjacje, bo chodzi o sprawy środowiskowe. Przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Dorota Arciszewska-Mielewczyk stwierdziła jednak, że "tutaj wchodzą w grę też względy bezpieczeństwa, to co się działo w Rosji, to co się dzieje w Kaliningradzie, więc dla nas to jest priorytet". Takie przedstawienie sprawy KE może kwestie środowiskowe przesunąć na drugi plan w dyskusji.

Z racji nietypowej formuły spotkania, oprócz parlamentarzystów w posiedzeniu komisji wzięli udział też przedstawiciele administracji państwowej i morskiej, samorządowcy, przedstawiciele przedsiębiorstw branży morskiej, ale także związków zawodowych i organizacji pracowniczych. Właśnie oni kilkakrotnie zabierali głos, aby mówić o miejscach pracy w branży morskiej i niestety, o łamaniu praw pracowniczych w tej branży. Tak zwane "umowy śmieciowe" to nie jedyna bolączka. Według organizacji kolejnym poważnym problemem jest zaniżanie kryteriów dotyczących kwalifikacji na stanowiskach wymagających dużych umiejętności. Robi się to, aby powierzać zadania pracownikom niewykwalifikowanym, często z zagranicy, którym można płacić dużo niższe pensje.

Miejsca

Opinie (115)

  • znowu państwowy moloch

    tzw. odbudowa przemysłu to kolejne założenia skierowane głównie do molocha zbudowanego przez ARP : Crist , marynarka Wojenna < Nauta < Gryfia < Elektromontaż < a nawet St. Gdańsk .Aby się schowac przed kontrola i zarzutami i mozliwoscia dotowania wbrew ekonomii i uczciwej konkurencji - to wymyslono produkcje wojenną która to niby nie podlega przepisom Unii .
    Siłe firmy budują ludzie - przejrzyjcie kadrę kierowniczą - dramat . Tam też kręcą się updłe gwiazdy przmysłu stoczniowego , które nie dostały pracy w prywatnych firmach - kręcą się prze obszarze kontraktów - to są najlepsze konfitury - jakies pod prowizje od armatorów . Załozenia są i dotyczą naprawde kuglowania ksiegowego . Podatek Vat i tak wracał do stoczni . Tu nie ma nowych środków na rozwój . ja tez mam załozenia od 5 lat ,ze pojade z rodziną na Hawaje . Po czynach - nie słowach ocenimy . Prywatni - no cóz politycznie się zachowują - bo ta władza juz udowodniła ,ze jak zechce to i prywatne stocznie załatwic moze tak jak załatwili Gdaynie i Szcecin gdy odmówili zgdoyt na inwestorów ( byli chętni ) co było warunkiem ucieczki od kascji tych zakładów

    • 5 1

  • Aziewicz był? (2)

    Z artykułu wynika, że w komisji pracuje pani Arciszewska-Mielewczyk i pan Marcin Horała, a co z panem Aziewiczem???
    Czym się zajmuje w tej kadencji (kolejnej już)? Jakoś cicho o tym panu POśle...

    Jak zarobić, żeby się nie narobić.

    • 3 2

    • Poseł Aziewicz na swojej ulotce wyborczej miał napisane to samo, o co wystąpił teraz poseł Horała.
      A, tak naprawdę, o konieczności podzielenia budowy OPAT-u na etapy i najpierw połączenia portu tzw. drogą czerwoną z jego pierwszym odcinkiem pisałem na tym forum kilkakrotnie już jakieś dwa-trzy lata temu, kiedy nasi lokalni oficjele publicznie użalali się nad tym, że nie ma pieniędzy na budowę drogiego OPAT-u, zupełnie nie uwzględniając tego, że jego najważniejszym zadaniem powinno być udrożnienie dostępu drogowego do gdyńskiego portu. Dopiero po jakimś czasie niektórzy zaczęli uzmysławiać sobie właściwe proporcje znaczeniowe tej inwestycji. Pisałem wtedy, że zwlekanie z tą inwestycją przyczyni się do zatrzymania rozwoju gospodarczego portu, co będzie miało niebawem miejsce.

      • 1 0

    • odp

      byl

      • 1 0

  • Koniecznie trzeba zastrzec. Nie chcemy więcej Bolków !!! (1)

    Czas rozkradania trzeba zakończyć i odbudować Polskę , flotę i przemysł stoczniowy. Wstrzymać tez zapędy na zabudowę portu w Gdyni wiezowcami kosztem nabrzezy.

    • 2 2

    • "Wstrzymać tez zapędy na zabudowę portu w Gdyni wiezowcami kosztem nabrzezy."

      To mają stać puste niech po nich hula wiatr ??

      Pewnie piszesz PO to, aby źle życzyć Gdyni ?

      • 0 2

  • zanurzenie kanału 5m ?

    Uważam że 5m głębokości to drastycznie za mało aby port w Elblągu mógł się rozwijać . Taka głębokość pozwoli na przechodzenie jachtów i małym jednostkom handlowym do 60 m długości. Czyli ok 1000-1500 ton towaru. Może warto przekór połączyć z pogłębienie Wisły tak aby przy najmniej 3000 ton ładunku można było przewozić jednorazowo. Czyli nie patrzeć przez pryzmat kilku lat tyłku kilkunastu

    Pozdr

    • 0 2

  • a co tam panie w PLO ???

    bardzo się zdziwiłem kiedy zobaczyłem "nowy" biurowiec PLO - mieści się w baraku na zapleczu Domu Marynarza , jedziesz ul.Piłsudskiego do Bulwaru to zwróć uwagę ... czyli rozszabrowane wszystko !!! ,i wiecie co jest najgorsze ? - ta cisza ! ...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane