• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ThyssenKrupp po cichu wycofuje się z Gdańska

Robert Kiewlicz
18 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
ThyssenKrupp miał w tym roku rozwijać swoją działalność w Gdańskim Parku Naukowo Technologicznym. Niestety na planach się skończyło. ThyssenKrupp miał w tym roku rozwijać swoją działalność w Gdańskim Parku Naukowo Technologicznym. Niestety na planach się skończyło.

ThyssenKrupp likwiduje zakład w Gdańsku. Produkcja zakończy się w czerwcu 2010 roku, a pracę straci 125 osób. Władze Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej od nas dowiedziały się o wyprowadzce swojego najemcy.



Dlaczego zagraniczni inwestorzy uciekają z Trójmiasta?

Pierwsze sygnały o likwidacji gdańskiego oddziału ThyssenKrupp System Engineering, który produkuje wyposażenie fabryk dla przemysłu motoryzacyjnego, dotarły do nas już na początku lutego, ale dopiero teraz uzyskaliśmy ich potwierdzenie. Co ciekawe, nie od przedstawicieli firmy w Gdańsku, ani nawet dyrekcji na Polskę (Leopold Kutyła: - Mam inne sprawy na głowie), lecz z centrali ThyssenKrupp AG w Niemczech.

- ThyssenKrupp Krause zakończy produkcję w gdańskim zakładzie w czerwcu 2010 roku. Fabryka zatrudnia dziś 125 osób, z którymi właśnie rozpoczęliśmy rozmowy dotyczące społecznie akceptowanego przebiegu zamykania fabryki - poinformowała nas Cosima Rauner, specjalista ds. public relations ThyssenKrupp AG w Essen.

Dlaczego koncern zamyka zakład w Gdańsku? - Ze względu na bardzo trudną sytuację w przemyśle samochodowym. W związku z nią wielu producentów w Niemczech i za granicą zmniejsza produkcję i wydatki kapitałowe - tłumaczy Rauner. - ThyssenKrupp także zmniejsza produkcję i redukuje koszty.

Co ciekawe, Thyssen nie poinformował o zamknięciu fabryki kierownictwa PSSE, w której działał i z której udogodnień (m.in. ulg podatkowych) korzystał. - Nic nie wiem na temat zamknięcia zakładu w Gdańsku - mówi Teresa Kamińska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. - Firma musiałby nas poinformować wcześniej o takiej decyzji.

O zamiarze likwidacji zakładu w Gdańsku nic nie wie także dyrektor Gdańskiego Parku Naukowo - Technologicznego Zbigniew Rau. Twierdzi, ze jest to niemożliwe, a każdego najemcę w parku obowiązuje okres wypowiedzenia. Jak na razie ThyssenKrupp nie zwrócił się z takim pismem do dyrekcji Parku.

Dlaczego firma ukrywa informacje, które i tak musiały w końcu wyjść na światło dzienne? - Cały proces odbywa się w tajemnicy przed PSSE, bo gdyby jej władze o tym wiedziały, pracownikom pewnie udałoby się wynegocjować wyższe odprawy - przypuszcza jeden z pracowników gdańskiego zakładu ThyssenKrupp.

ThyssenKrupp System Engineering to część ThyssenKrupp AG, jednego z największych światowych producentów stali, piątego co do wielkości przedsiębiorstwa na rynku niemieckim. Oddział koncernu zaczął działać w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym, który jest częścią Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w lutym 2006 roku. Firma zajęła biura i halę produkcyjną o powierzchni około 3200 m. kw. Zaczęła wytwarzać m.in. specjalistyczne obrabiarki, oraz gotowe systemy montażowe łącznie z urządzeniami testowymi dla przemysłu samochodowego na całym świecie.

Po udanym początku firma planowała rozpoczęcie budowy nowej siedziby na terenach należących do PSSE w okolicach gdańskiego lotniska. Plan inwestycyjny spółki do roku 2010 przewidywał wydatki rzędu 30 mln złotych. Większość z tych pieniędzy miała zostać przeznaczona na inwestycje w dział konstrukcyjny oraz budowę nowoczesnej siedziby firmy, która miała pomieścić łącznie 300 pracowników. Choć w ubiegłym roku ThyssenKrupp poinformował, że rezygnuje z budowy nowej fabryki to zapewnił, że będzie jednak rozwijał działalność na terenie Parku.

O zamiarze zwolnień firma nie poinformowała też Powiatowego Urzędu Pracy w Gdańsku. Choć taki obowiązek ciąży na każdym pracodawcy, który ma zamiar dokonać zwolnień grupowych.

Miejsca

Opinie (269) ponad 20 zablokowanych

  • (P)arada (O)szustow! (3)

    Jeszcze troche rzadow Adamowicza i jego bandy i nie bedzie juz niczego....
    POza ECS za 300 milionow...

    • 30 7

    • Uważaj, bo cię jad zaleje.

      • 5 9

    • Popieranych opinii jest dużo więcej...

      ... a w następnych wyborach i tak będą rządzić Ci sami.

      • 1 1

    • tu mógł być u władzy nawet Piotruś Pan a i tak nic by nie zatrzymało Thyssena w Polsce.

      • 0 0

  • ja wam powiem dlaczego..... (1)

    Panowie z naszej pomorskiej strefy ekonomicznej, zamiast pilnować dotychczasowych najemców, którzy dają realne miejsca pracy, uparli się i skoncentrowali na tym aby wstawić fabrykę celulozy w Gdańsku Kokoszkach, gdzie dostaniemy 45 miejsc pracy.......bo to też pomorska strefa ekonomiczna.......co za ludzie tam pracują, flejtuchy jedne!!!

    • 32 5

    • Uzupełnienie

      "Pracują" to słowo na wyrost.

      • 0 0

  • Bardzo po cichu

    jak na trojmiasto.pl o tym piszą

    • 5 6

  • PO-rażka...

    ciekawe,czy ten uśmiechnięty Budyń przyjedzie przeciąć wstążke na zamknięcie,było by fajnie....

    • 25 3

  • I znowu Jacek Kurski sypnął piaskiem w tryby rozpędzonemu samorządowi PO

    • 6 8

  • Kurski zrobi porządek z ferajną budynia (4)

    nie ma wyjścia
    Adamowicz Go Home!~!~!

    • 23 20

    • Ktos zrobi porządek, ale na pewno nie będzie to K.

      • 8 1

    • Kurski niech zrobi porzadek ze swoja lesniczowka

      Aod Gdanska to niech sie odstosunkuje

      • 2 4

    • Ale wybór czowieku.

      • 0 1

    • zamienił stryjek siekierke na kijek

      • 1 1

  • Zwiekszscie jeszcze bardziej akcyze na samochody to na pewno rozkrecie motoryzacje

    To jest chore - POlska jako jedyny kraj w UE ma akcyze na samochody a dla aut o poj. powyzje 2L prawie 20% nie dosc ze jest wysoki vat 22% to jeszcze dodatkowo 18.6% akcyzy i jeszcze czesto 2% podatku od umowy.
    Czyli prawie 50% ceny samochodu to tylko podatki !
    Jak ma sie cos krecic jak jest tak bardzo opodatkowane. Mozna to obejsc rejestrujac samochod w Niemczech - nizszy vat i nie ma akcyzy.
    Ale kto normalny kupuje teraz samochod o poj powyzej 2 L i rejestruje go w Polsce ? Chyba tylko ktos kto kupuje na firme lub z nadmiaru uzywa papierwoych pieniedzy jako przysłowiowy papier toaletowy.

    • 20 1

  • ludzie Adamowicz musi odejść!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! on nas zrujnuje!!!!!!!!!!! (2)

    pomocy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 31 6

    • I Jego KUNDELKI

      • 5 1

    • a co ma do Kruppa Adamowicz?

      ???

      • 2 1

  • Nie przywołuj tego nazwiska g.

    • 7 2

  • oby na jesieni 2010 pojawiło się info (1)

    adamowicz po przegranych wyborach wycofuje się z polityki i wyjeźdża z Trójmiasta

    • 31 5

    • na madagaskar...ale w sumie to tam za ladnie dla niego...lepiej jakies zimne miejsce.. moze biegun polnocny

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane