- 1 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (154 opinie)
- 2 4500 zł dla każdego? Płaca minimalna będzie rosła (68 opinii)
- 3 Stocznie docenione na targach w Singapurze (65 opinii)
- 4 Unimot rozbuduje bazę w Gdańsku (55 opinii)
- 5 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (78 opinii)
- 6 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (62 opinie)
Trojmiasto.pl zaprasza do dyskusji na temat przyszłości Lotosu
Ograniczenie konkurencji na rynku paliw, głównie polskim, czy szansa na powstanie dużego konkurencyjnego podmiotu na rynku europejskim? W każdym zakątku kraju, oprócz Pomorza, dyskusja o połączeniu PKN Orlen i Grupy Lotos opiera się głównie na wymianie opinii na temat rynku czy konkurencji. W Trójmieście emocji jest więcej, bo chodzi o podatki, miejsca pracy, lęk przed utratą gospodarczej lokomotywy, jaką jest Lotos. Jak ma wyglądać ta wspólna przyszłość Orlenu i Lotosu? O tym porozmawiamy na debacie z ekspertami, a pytania zadamy w imieniu mieszkańców Trójmiasta.
Dyskusja o wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu w kraju toczy się głównie na poziomie merytorycznym, czasem politycznym. Rynek, konkurencja, stabilność gospodarki krajowej, to terminy, które często padają, choć ostatecznie mieszkańca Katowic czy Lublina i tak interesuje głównie to, ile zapłaci za paliwo.
Lotos i Orlen - razem, czy osobno. Emocje i argumenty
- W biznesie skala ma znaczenie. Rozumieją to wszyscy znaczący europejscy i światowi gracze w branży paliwowo-energetycznej, którzy procesy konsolidacyjne mają dawno za sobą. Jeden silny podmiot to możliwość skutecznego konkurowania na wymagającym rynku, większa stabilność krajowej gospodarki, również w obszarze cen paliw, a także intensyfikacja inwestycji ukierunkowanych na rozwój - twierdzi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Jednak na Pomorzu, w Trójmieście, rozmowa o przyszłości Orlenu i Lotosu to bardziej złożony temat. Dla trójmiejskiej społeczności połączenie Orlenu z Lotosem to coś więcej niż dywagacja na temat gospodarki krajowej i pozycji naszych firm na globalnym rynku paliwowym.
- Brak informacji dotyczących formuły organizacyjno-kapitałowej Grupy Lotos po przekształceniach budzi obawy dotyczące dalszego znaczenia i roli odgrywanej przez Lotos w systemie gospodarczym regionu. Brak konkretnej wiedzy, szczególnie w zakresie skutków finansowych i rozwojowych dla regionu w zakresie procesu połączenia wzbudza obawy, które mogą być rozwiązane tylko przez przekazanie rzetelnych informacji i wiedzy dotyczącej proponowanych działań - alarmują członkowie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Gdańsku.
W ankiecie zapytaliśmy naszych czytelników, co dla nich oznacza połączenie Lotosu i Orlenu. Dla 11 proc. jest to dobra decyzja. Dla 22 proc. w skali kraju może i dobry pomysł, ale dla regionu tragiczny. Jednak dla 67 proc. jest to czysto polityczna decyzja, bez żadnych pozytywnych efektów. Dlatego uznaliśmy, że rozmowa na temat wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu jest bardzo potrzebna.
Debata z udziałem Lotosu, Orlenu, ekonomistów i przedsiębiorców
Już we wtorek 27 sierpnia w siedzibie portalu Trojmiasto.pl odbędzie się debata, na którą razem z Orlenem zaprosiliśmy ekspertów, którzy reprezentują różne poglądy na temat połączenia spółek paliwowych.
W debacie wezmą udział:
- Krzysztof Nowicki, prezes zarządu Lotos Oil,
- Artur Cieślik, doradca zarządu PKN Orlen,
- Andrzej Sadowski, polski ekonomista, publicysta gospodarczy, prezydent Centrum im. Adama Smitha,
- Zbigniew Canowiecki, prezydent Pracodawców Pomorza,
- Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska
- Bogdan Kucharski, prezes BP Polska.
Dobór gości gwarantuje ciekawą i merytoryczną dyskusję, niepozbawioną trudnych pytań.
Czekamy na pytania naszych czytelników
Do tej dyskusji chcemy też zachęcić naszych czytelników. Za naszym pośrednictwem będziecie mogli zadać pytania gościom uczestniczącym w debacie. Swoje propozycje należy wysłać na adres biznes@trojmiasto.pl
Na pytania czekamy do niedzieli 25 sierpnia.
Relację ze spotkania zamieścimy w piątek 30 sierpnia. Do obejrzenia będzie też m.in. pełen zapis video ze spotkania.
W najbliższym czasie odbędzie się też debata na temat spraw, które przede wszystkim nurtują pracowników obu koncernów i spółek zależnych. Na spotkanie zaproszeni zostaną przedstawiciele związków zawodowych.
Miejsca
Opinie (113) 6 zablokowanych
-
2019-08-21 07:45
Czy Trojmiasto.pl (1)
Czy Trojmiasto.pl jest wlascicielem Lotosu, by dyskutowac o firmie? Konia kuja, zaba noge podstawia... Zorganizujcie lepiej debate o zasyfionym miescie (brud wszechobecny), zapytajcie sie o zdanie mieszkancow Gdanska, a nie wyselekcjonowanych durniow, co sadza o wladzach miasta. Alez, gdzie marzyc o tem...
- 8 8
-
2019-08-21 15:57
ech, ługinowcu
dla Ciebie wszystko, co uderza w Gdańsk i w Pomorskie to cud.
- 2 1
-
2019-08-20 11:20
Orlen ma wchłonąć Lotos (2)
żeby pozbawić Pomorze wpływów z podatków
- 70 26
-
2019-08-20 18:03
(1)
I dobrze :)
- 3 14
-
2019-08-21 15:56
fanatyk PiS zauważony - "aby było tylko gorzej"
- 4 2
-
2019-08-21 15:32
Ekspert Canowiecki,ubaw po pachy wszystko co prowadzil Soma,Centrostal upadlo.
- 4 1
-
2019-08-20 10:51
mam nadzieje że UE zablokuje fuzję (2)
jeśli nie to Pomorze stanie się już totalnym zadu...
- 111 45
-
2019-08-21 10:46
Tusek pewnie wsciekly (1)
Miał tak ambitne plany co do losu Lotosu, że teraz na samą myśl o tej spółce musi otworzyć das fenster, aby złapać odrobinę oddechu.
- 3 3
-
2019-08-21 12:37
Z tą małą różnicą, że nawet nie doszło wtedy do żadnych rozmów o sprzedaży
A tylko były takie pomysły, ale po wyjściu ich na jaw zostały one zarzucone. Ponadto były pomysły, ale nie myślano komu, a po wyjściu na jaw to ruscy nagle chcieli zacząć rozmowy.
A tu o połączeniu są bardzo konkretne działa, bo jest wybrana spółka co opracowała już sposób połączenia i złożono dokumenty do UE.
Pomysły może mieć każdy, a liczy się co rzeczywiście wykonano. TUSK nic nie zrobił, aby rzeczywiście sprzedać LOTOS, a Morawiecki co do połączenia tak na prawde zrobił wszystko co jest potrzebne i czeka tylko na zgodę UE.- 2 2
-
2019-08-21 09:55
Debata niczego nie zmieni, żadne racjonalne argumenty nie trafią do przekonanych o politycznych motywach fuzji.
- 0 0
-
2019-08-21 08:30
Ale jak portal poradzi sobie z tematem cenzury debaty?
Bo komentarze po prostu kasujecie a w debacie to jak to bedzie?
- 3 0
-
2019-08-21 07:39
Fuzja Lotosu z Orlenem to kara dla Pomorza za to że nie chce ono brać udziału w rujnowaniu Polski. PiS, gdyby mógł, polaczylby Lotos z jakąś mleczarnią na Podkarpaciu, gdzie mają mnóstwo swoich wyznawców.
- 15 3
-
2019-08-20 11:53
To powinno byc zrobione 10 lat temu (5)
O czym tu mowic? To powinno bylo nastąpić 10 lat temu. Jesteśmy znowu w ogonie. TotalFinaElf, ExxonMobil, BPCastrol.... ile jeszcze mam wymieniac? To sa fuzje. Przestanmy mieszac sie do biznesu. Dochodziło do absurdów. Lotos z Orlen bily sie i surowiec podbijajac cene. O jakim bezpieczeństwie piszecie. Przeciez paliwa na stacjach Shell, BP, Orlen itp sa z polskich rafinerii. Nikt o zdrowych ekonomicznych zmysłach nie będzie importować paliwa! Jak zwykle Polacy znaja sie na wszystkim... zajmijcie sie porzadkami w miescie, a biznes zostawcie biznesmenom.
- 22 41
-
2019-08-21 07:05
Stop amatorce
Hahah biznes zostawcie specjalistom czy jakos tak?
Ci specjalisci z pisu od kilku lat czego nie dotkna w tym kraju, to wszystko spier...
Niedlugo nie bedzie niczego, jak mowil chyba wizjoner Jarka z Bialegostoku- 1 2
-
2019-08-21 06:03
Jełopom możesz bez końca
Mentalność niemiecka?
- 0 0
-
2019-08-21 00:46
Specjalistom takim jak Obajtek ?
- 3 0
-
2019-08-20 18:53
Ja w branży jestem od 1982 roku i powiem ci króciutko; pierdzielisz!
- 4 2
-
2019-08-20 18:39
A co z podatkami?
- 1 0
-
2019-08-20 13:39
(2)
Nadzieja jest jedną, że UE zablokuje pomysły z Nowogrodzkiej. Jak nie to żadna władza nie jest wieczna! Prędzej, czy później rozliczymy PiS za niszczenie Polski
- 17 12
-
2019-08-21 06:05
Więcej takich
Niemcy i Francuzi zacierają łapki. Później samo wpadnie.
- 2 0
-
2019-08-21 00:15
To pokrzykiwanie o rozliczaniu PIS jak to robi Schetyna zrobiło się nudne...
I jest szkodliwe, bo będzie burdel w kraju jaki jest, a może i większy, tylko strony się zmienią i wojna polsko-polska się zaostrzy. PIS w opozycji "rozliczany" z rzeczywistych i wymyślonych przewin będzie jeszcze bardziej brutalny niż obecnie cała opozycja. To już nie będzie jakieś pokrzykiwanie w sejmie i marsze na ulicach, a regularne zamieszki i bitwy z Policją, szczególnie, jeśli KO doszłoby do władzy i zabrało 500+. To będą też ataki na parady równości, których Policja nie będzie w stanie powstrzymać.
Zresztą, jeśli na czele opozycji będą dalej stać takie durnie jak Schetyna, to PIS ma zapewnioną władzę na długo. Sondaże i to nawet wśród wyborców opozycji są dla niego miażdżące. Na pytanie, który polityk opozycji powinien być premierem 62% stwierdziło nie wiem, za Schetyną opowiedziało się ledwie 0,9%, wyprzedzili go Tusk z 14,8%, Trzaskowski z 5,4%, Kosiniak - Kamysz z 5,2%, nasza pani prezydent Dulkiewicz z 4,8 %, Arłukowicz z 4%. A już najwięcej mówi ranking zaufania zrobiony już po aferze samolotowej, gdzie Grzesia wyprzedził między innymi Kuchciński zarówno w kategorii polityków którym ufamy jak i tych, którym nie ufamy (odpowiednio Kuchciński 21,1 ufa i 52 % nie ufa, Schetyna 17,8 ufa i 66 % nie ufa).
PO potrzebuje kogoś innego, kogoś mądrego, kto będzie walczyć inaczej niż być anty-PIS i straszyć PIS, bo to tak naprawdę jest największa szansa na wygranie z PIS, ale to trzeba też doprowadzić do odzyskania wiarygodności, czyli oczyścić szeregi z wszystkich umoczonych w afery, najlepiej przeprosić za zaniedbania, które doprowadziły do Amber Gold czy potężnych przekrętów na VAT i wrócić programowo do korzeni PO.- 2 1
-
2019-08-20 11:14
O czym my mówimy.. (1)
Tak i tak na wszystkich takich branżach ręce trzymają koledzy ze Wschodu..
Jedno tylko NIE z naszej strony w ich kierunku a w ciągu kolejnych następnych tygodni robią nam jesień średniowiecza w Polsce.. No ale tak dyskutujmy do skutku w końcu lubimy oszukiwać samych siebie.- 4 8
-
2019-08-20 23:52
Coraz więcej ropy ściągamy z innych kierunków, więc zaczynamy się uwalniać od Rosjan
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.