- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (62 opinie)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 3 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 4 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (245 opinii)
- 5 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (72 opinie)
- 6 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (94 opinie)
Trojmiasto.pl zaprasza do dyskusji na temat przyszłości Lotosu
Ograniczenie konkurencji na rynku paliw, głównie polskim, czy szansa na powstanie dużego konkurencyjnego podmiotu na rynku europejskim? W każdym zakątku kraju, oprócz Pomorza, dyskusja o połączeniu PKN Orlen i Grupy Lotos opiera się głównie na wymianie opinii na temat rynku czy konkurencji. W Trójmieście emocji jest więcej, bo chodzi o podatki, miejsca pracy, lęk przed utratą gospodarczej lokomotywy, jaką jest Lotos. Jak ma wyglądać ta wspólna przyszłość Orlenu i Lotosu? O tym porozmawiamy na debacie z ekspertami, a pytania zadamy w imieniu mieszkańców Trójmiasta.
Dyskusja o wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu w kraju toczy się głównie na poziomie merytorycznym, czasem politycznym. Rynek, konkurencja, stabilność gospodarki krajowej, to terminy, które często padają, choć ostatecznie mieszkańca Katowic czy Lublina i tak interesuje głównie to, ile zapłaci za paliwo.
Lotos i Orlen - razem, czy osobno. Emocje i argumenty
- W biznesie skala ma znaczenie. Rozumieją to wszyscy znaczący europejscy i światowi gracze w branży paliwowo-energetycznej, którzy procesy konsolidacyjne mają dawno za sobą. Jeden silny podmiot to możliwość skutecznego konkurowania na wymagającym rynku, większa stabilność krajowej gospodarki, również w obszarze cen paliw, a także intensyfikacja inwestycji ukierunkowanych na rozwój - twierdzi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Jednak na Pomorzu, w Trójmieście, rozmowa o przyszłości Orlenu i Lotosu to bardziej złożony temat. Dla trójmiejskiej społeczności połączenie Orlenu z Lotosem to coś więcej niż dywagacja na temat gospodarki krajowej i pozycji naszych firm na globalnym rynku paliwowym.
- Brak informacji dotyczących formuły organizacyjno-kapitałowej Grupy Lotos po przekształceniach budzi obawy dotyczące dalszego znaczenia i roli odgrywanej przez Lotos w systemie gospodarczym regionu. Brak konkretnej wiedzy, szczególnie w zakresie skutków finansowych i rozwojowych dla regionu w zakresie procesu połączenia wzbudza obawy, które mogą być rozwiązane tylko przez przekazanie rzetelnych informacji i wiedzy dotyczącej proponowanych działań - alarmują członkowie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Gdańsku.
W ankiecie zapytaliśmy naszych czytelników, co dla nich oznacza połączenie Lotosu i Orlenu. Dla 11 proc. jest to dobra decyzja. Dla 22 proc. w skali kraju może i dobry pomysł, ale dla regionu tragiczny. Jednak dla 67 proc. jest to czysto polityczna decyzja, bez żadnych pozytywnych efektów. Dlatego uznaliśmy, że rozmowa na temat wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu jest bardzo potrzebna.
Debata z udziałem Lotosu, Orlenu, ekonomistów i przedsiębiorców
Już we wtorek 27 sierpnia w siedzibie portalu Trojmiasto.pl odbędzie się debata, na którą razem z Orlenem zaprosiliśmy ekspertów, którzy reprezentują różne poglądy na temat połączenia spółek paliwowych.
W debacie wezmą udział:
- Krzysztof Nowicki, prezes zarządu Lotos Oil,
- Artur Cieślik, doradca zarządu PKN Orlen,
- Andrzej Sadowski, polski ekonomista, publicysta gospodarczy, prezydent Centrum im. Adama Smitha,
- Zbigniew Canowiecki, prezydent Pracodawców Pomorza,
- Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska
- Bogdan Kucharski, prezes BP Polska.
Dobór gości gwarantuje ciekawą i merytoryczną dyskusję, niepozbawioną trudnych pytań.
Czekamy na pytania naszych czytelników
Do tej dyskusji chcemy też zachęcić naszych czytelników. Za naszym pośrednictwem będziecie mogli zadać pytania gościom uczestniczącym w debacie. Swoje propozycje należy wysłać na adres biznes@trojmiasto.pl
Na pytania czekamy do niedzieli 25 sierpnia.
Relację ze spotkania zamieścimy w piątek 30 sierpnia. Do obejrzenia będzie też m.in. pełen zapis video ze spotkania.
W najbliższym czasie odbędzie się też debata na temat spraw, które przede wszystkim nurtują pracowników obu koncernów i spółek zależnych. Na spotkanie zaproszeni zostaną przedstawiciele związków zawodowych.
Miejsca
Opinie (113) 6 zablokowanych
-
2019-08-20 14:59
Nie a fuzji z Orlenem. I nie dla tych co chcą tego, jak niejaki Płażyński! I on ma reprezentować interesy Gdańska i Pomorza? Żenada.
- 20 3
-
2019-08-20 15:43
Gdyby ta dyskusja miała... (1)
Coś zmienić, to by jej zakazano. O przyszłości Lotosu nie zdecydujecie Wy, ani Jarek Kaczyński, ani jakiś tam prezes z Orlenu czy ktokolwiek inny kogo nastręczaja media 'głównego scieku'. O przyszłości firmy z tzw sektora strategicznego decyzję podejmie Prawdziwy Suweren obszaru Wisły, tj. Rosja, Izrael, Niemcy i USA.
- 8 0
-
2019-08-20 20:58
No to czas zrobić kolejny krok.
Wyprowadź się, Stary danzigerze, do dowolnego kraju który wymieniłeś, skoro uważasz się za ich wasala.
- 0 1
-
2019-08-20 17:27
gdzie bedzie szedl dochod lotosu po fuzji
przed fuzja do gdanska
po fuzji do warszawy
proste?- 16 1
-
2019-08-20 18:01
Ograniczenie konkurencji na rynku paliw, głównie polskim, czy szansa na powstanie dużego konkurencyjnego podmiotu na rynku
Odpowiedź na część drugą pytania - NIE! To jest niemożliwe. W Europie są potężne koncerny naftowe i nie ma szans oraz miejsca dla jeszcze jednego. Nie porywajmy się z motyką na Słońce. Pierwsza część pytania ma tyle możliwych odpowiedzi, ilu jest czytających ten tekst. Ale moim zdaniem łączenie nie ma sensu i jest szkodliwe dla regionu.
- 10 4
-
2019-08-20 18:43
Niestety w dyskusji nie ma żadnej osób, która podejmuje decyzje o przyszłości Lotosu.
Nikogo z Nowogrodzkiej i z Brukseli
- 8 0
-
2019-08-20 19:00
Najwyższy czas na fuzję
cały świat to robi od dawna, Gdańsk na tym nie straci
- 5 14
-
2019-08-20 19:02
Hehe
Będzie połączenie i zwolnią z odprawą polowe załogi , stac ich , wtedy będzie taniej i sie opłaci hehe
- 5 1
-
2019-08-20 19:41
Myśmy już sprzedali wszystko co było można (za przysłowiową złotówkę)
Ci co kupili pławią się w luksusie a nam pozostało g....,
- 5 0
-
2019-08-20 19:42
Zapytajcie sie agenta obcych interesow z ministerstwa skarbu panstwa a nie nas.
On podejmuje kluczowe decyzje.
- 4 0
-
2019-08-20 20:40
Rafineria to straszny truciciel miasta (3)
Bardzo niebezpieczne związki chemiczne, pochodne rafinacji ropy, uwalniają się do otoczenia i środowiska. Taki zakład absolutnie nie powinien być zlokalizowany w mieście.
Błąd lokalizacji został popelniony świadomie za komuny, gdy nie liczono się z ludźmi i ich zdrowiem. Teraz konsumują go nastepne pokolenia.
Skąd 1 miejsce Gdańska w nowotworach?- 5 14
-
2019-08-20 20:52
??
A wez wytlumacz konkretnie jak sie te zwiazki uwalniaja i zatruwaja ? Pracuje tam i smiem twierdzic ze piszesz kolego glupoty ;) wszystko plynie w rurach jak Ci ma dojsc do skazenia
- 4 1
-
2019-08-20 21:59
Szadolki sa ok
Tam dopiero jest eco
- 1 0
-
2019-08-22 00:13
;) może z usypanej góry odpadów fosforowych ?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.