• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwa naprawa dziury w promie Wawel. Rejsy odwołane co najmniej do piątku

Ewelina Oleksy
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (150)

Co najmniej do najbliższego piątku przedłuży się przymusowy postój w Gdańsku promu "Wawel", który w ostatnią sobotę uderzył w nabrzeże w gdańskim porcie. Uderzenie było na tyle silne, że w burcie zrobiła się dziura. Trwa naprawa statku. Jest już też gotowy raport kapitana o przebiegu zdarzenia, ale jego szczegółów armator nie zdradza.



Korzystasz z możliwości pływania promami z Trójmiasta?

Przypomnijmy: Do wypadku z udziałem promu "Wawel" doszło w sobotę, 21 stycznia, na Westerplatte. Jednostka - zepchnięta prawdopodobnie przez bardzo silny wiatr - uderzyła w nabrzeże podczas manewru obracania.

Żadnemu ze 151 pasażerów nic się nie stało (wszyscy bezpiecznie opuścili pokład), przewożone na statku ładunki (kilkadziesiąt tirów i samochodów osobowych) nie zostały uszkodzone. Doszło jednak do uszkodzenia poszycia kadłuba na wylot. Dziura w kadłubie promu "Wawel" zrobiła się 2-3 metry nad linią wody - nie było więc ryzyka, że statek nabierze wody. Nabrzeże - w miejscu uderzenia - zostało uszkodzone.

  • Efekt sobotniego uderzenia. Nabrzeże zostało uszkodzone.
  • Efekt sobotniego uderzenia. Nabrzeże zostało uszkodzone.
  • Efekt sobotniego uderzenia. Nabrzeże zostało uszkodzone.
  • Efekt sobotniego uderzenia. Nabrzeże zostało uszkodzone.
  • Efekt sobotniego uderzenia. Nabrzeże zostało uszkodzone.
  • Efekt sobotniego uderzenia. Nabrzeże zostało uszkodzone.
  • Efekt sobotniego uderzenia. Nabrzeże zostało uszkodzone.
  • Efekt sobotniego uderzenia. Nabrzeże zostało uszkodzone.

Naprawa promu "Wawel" co najmniej do piątku. Rejsy odwołane



Prom Wawel ma rejsy na trasie Gdańsk-Nynäshamn (Szwecja). Z powodu kolizji z nabrzeżem od soboty jest unieruchomiony.

W poniedziałek, 23 stycznia, przedstawiciele Polferries Polska Żegluga Bałtycka poinformowali, że gotowy jest już raport kapitana z przebiegu sobotniego zdarzenia oraz że postój promu, który początkowo miał trwać do wtorku, jednak się przedłuży.

- Na chwilę obecną zapadła decyzja dotycząca anulowania rejsów promu Wawel do piątku włącznie. W związku z czym najbliższe planowane odejście jest w sobotę o godz. 18. Poszycie promu zostało naruszone i wymaga to postoju oraz dokładnej naprawy. Prace naprawcze trwają. Naprawę następnie zatwierdzić musi klasyfikator, bo bez tego nie można uprawiać żeglugi - informuje nas Michał Arciszewski, rzecznik Polferries PŻB. - Będziemy informować, jeżeli te prace się przedłużą.

Nie podają szczegółów raportu kapitana



Spółka nie podaje na jaką kwotę wyceniła poniesione straty. Nie odnosi się też do tego, dlaczego prom nie korzystał w sobotę z asysty holowników, co przy panującej wtedy pogodzie byłoby wskazane. Nie podaje też informacji związanych z tym, co znalazło się w raporcie przygotowanym przez kapitana.

- Raport jest na razie analizowany wewnętrznie - mówi Arciszewski.
  • Moment uderzenia promu Wawel w nabrzeże.
  • Prom Wawel stoi w gdańskim porcie.
  • Prom Wawel jest tymczasowo unieruchomiony w gdańskim porcie.
  • Prom Wawel jest tymczasowo unieruchomiony w gdańskim porcie.
  • Prom Wawel jest tymczasowo unieruchomiony w gdańskim porcie.
Dokumentację ws. zderzenia promu z nabrzeżem sporządza też Urząd Morski w Gdyni.

- Standardowo, zgodnie z procedurami, powiadomiono o tym zdarzeniu Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich - informuje Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni.

Historia promu "Wawel"



  • Prom Wawel został zbudowany w 1980 roku w szwedzkiej stoczni.
  • Prom Wawel został przebudowany w roku 1989 w stoczni w Bremerhaven.
  • W roku 2004 zostały przeprowadzone prace dostosowawcze do potrzeb Polferries.

Prom ma blisko 164 m długości, jednorazowo może przewieźć nawet 1000 pasażerów.


Miejsca

Opinie (150) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zniszczone nabrzeże po wypadku promu Wawel

    Precyzja

    Redaktor chyba w ramach pogoni za sensacją i zasięgami użył słowa zniszczony, a nie uszkodzony... Heh...

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zniszczone nabrzeże po wypadku promu Wawel

    Uwazajcie na te promy

    Baltivia i Wawel to niebezpieczne zlomy. Unity line oraz Stena maja naprawde dobre statki. PZB oprocz Nova star to ma chlew

    • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Dlaczego M/F Nova Star nie zastąpi Wawela? (4)

    Zgodnie z rozkładem rejsów M/F Nova Star miał mieć przerwę w rejsach od 14 do 30 stycznia (w jego "planie" pływa "Baltivia").
    Dlaczego w tej sytuacji nie podjęto decyzji o uruchomieniu Nova Star zamiast odwoływać rejsy?
    Nova Star stoi przy tym samym nabrzeżu, zaraz za Wawelem...

    • 17 9

    • nova star

      bo Nova Star aktualnie przechodzi remont w stoczni, do 30.01

      • 1 0

    • Armator może mieć ubezpieczenie od strat finansowych w takim przypadku. Po prostu prom nie kursuje, a armator i tak dostanie kasę za przestój.

      • 2 0

    • (1)

      A jak myślisz? Prom to nie dorożka że tylko "patataja" "podłączyć" i wio. Przerwa Dla Nova pewnie była zaplanowana na przeglądy i naprawy, załoga poszła na wolne i tyle. Prom to nie wspomniana dorożka tylko zbiór wielu urządzeń i środków ratunkowych które wg morskich przepisów muszą przechodzić konserwacje i uzyskać atesty bo jak np w Szwecji wpadnie Port Control i znajdzie uchybienia to armator ma przerąbane + kary.

      • 20 0

      • Ale tam obok stoi Heniu ze swoim kutrem, za pjęstuw zabierze cię do Szwecji

        • 12 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zniszczone nabrzeże po wypadku promu Wawel

    Remont

    Robiliśmy remont tego nabrzeża niedawno nie przy takim wietrze prom zwrotkę robił i też holowników nie było wina kapitana

    • 8 1

  • Ster strumieniowy (11)

    Kto ma jakiekolwiek pojęcie o statkach to widział na filmiku że nie były użyte stery strumieniowe na dziobie i rufie gdyby były włączane statek stał by w miejscu i nawet tak silny wiatr by go nie zniósł

    • 12 86

    • Ster strumieniowy

      Ze zdjec widac ze stery strumieniowe (2) sa zamontowane tylko na dziobie statku. Nie widac oznaczenia na rufie ze tam tes sa stery strumieniowe- byc moze tam ich nie ma na tym promie. Ale na 100% jest ster i prawdopodobnie sruba nastawna. Moze jakis mechanizm w starym rupieciu nie zadzialal na czas. Moze bylo zbyt malo mocy z agregatow na oba dziobowe stery. Tego z raportu dla "maluczkich" sie szybko nie dowiemy. Wina Kapitana najtaniej wychodzi dla ubezpieczenia i firmy a zawsze mozna zwalic na warunki pogodowe, ktore rzeczywiscie byly nie korzystne. Blad w sztuce bo bez holownikow w takiej pogodzie - wietrze i tyle.

      • 0 1

    • ster był uzyty ale pewnie zarozniety scierwem jest i nie pompuje juz jak trzeba , zreszta od tego sa holowniki by asystowac,ale oszczednosci wszedzie i Pan Mirek za drobne naprawi , jakies 50 tysi a za pospiech 75 tysi i po sprawie

      • 1 1

    • Zlot speców od żeglugi

      za 3 2 1 0

      • 3 1

    • Okulary synu trzeba nosić

      • 7 0

    • jaka melodia, taki taniec (1)

      Po prostu wszystko stare i niewydolne. Kto pływał na starych statkach nie dziwi się. Do tego stal na kadłubie się uwęgla jest krucha i pęka.

      • 5 3

      • tak a u was w konegsbergu to dopiero hameryka

        • 0 3

    • Czy?

      Czy pan ma rozum?

      • 6 0

    • Stery strumieniowe były użyte, patrz uważnie na filmiku, ale były za słabe

      • 17 1

    • nie wiem co oglądaleś , ale na pewno nie to wejście (1)

      stery za słabe na ten wiatr , kapitan przyoszczędził na holownikach ku oszczędności armatora i tyle.

      • 53 2

      • holowniki

        obrotnica 300 m od bazy holowników wużu...

        • 12 0

    • Oho witamy specjalistę żeglugi morskiej

      • 42 4

  • Opinia wyróżniona

    Cierpliwości (13)

    Raport z dochodzenia PKBWM będzie publicznie dostępny za wszystkimi szczegółami. Trochę to potrwa.

    • 55 7

    • Kapitan po kursach bez szkoły co się dziwic (2)

      Kapitan żeglugi szuwarowo bagiennej byle wiatru nie opanuje moi mili czyteelnicy

      • 3 11

      • Sami supermeni co nigdy stłuczki nie mieli tu piszą (1)

        • 2 0

        • Gość codziennie parkuje tak samo przez 20 lat, tylko w dwóch portach przez całe życie

          nawet małpe tego nauczysz, czyli albo pijany albo... ?

          • 0 0

    • może nawet dłużej, jeśli okaże się że dowodził kolejny osobnik z rodziny

      królowej pierza. Córki Wielkiego Wilka Morskiego. Odznaczonego nie wiadomo za co, bo utopił statek z załogą.

      • 4 0

    • Dziwne to, filmik ucięty, zdjęcia dziury w poszyciu tylko na forach latają a tu Cisza.

      • 4 0

    • (2)

      Nabrzeże samo się też nie naprawi!

      • 2 5

      • Dać kapitanowi worek cementu i niech reperuje (1)

        Zepsuł to niech naprawia, Dziub też niech sam wyklepie

        • 4 6

        • Ty "dziub" jesteś ten sam co od "szczegułuw"?"

          • 7 0

    • Antka dać do komisji śledczej.

      • 4 2

    • Dobrze, że przetrwał fajny ludzik

      • 1 3

    • Wawel

      już macziarweicz, szykuje raport.

      • 7 3

    • (1)

      a po co ,,ci" te szczeguly?.

      • 2 28

      • np. ja potrzebuję do prowadzenia zajęć ze studentami

        • 17 2

  • Ale urwał

    • 1 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zniszczone nabrzeże po wypadku promu Wawel

    (1)

    Czy przy okazji będzie też założony walidator na nabrzeżu? Pasażerowie mogliby się poodbijać podczas wypływania z portu.

    • 11 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Zniszczone nabrzeże po wypadku promu Wawel

      Sam se załóż

      • 0 3

  • Jakby statek miał... (3)

    ...takie coś jak DP i użył w odpowiednim momencie to by nic się nie stało.

    • 4 32

    • DP na promie z tego rocznika? (1)

      Co najwyżej Double Penetration jak się pasażerowie zabawią.

      • 5 0

      • Wreszcie ktoś mądrze odpowiada

        • 2 0

    • Wiesz że coś dzwoni tylko nie wiesz gdzie, co?

      • 11 0

  • (8)

    Kapitan nie sprawdził pogody?Przecież nawet laik wiedział że będzie srodze dmuchało...A tu dodatkowo duża powierzchnia nawiewu i nawet i 3.thrustery na dziobie by nic nie dały...można było zawołać holowniki do asysty.Szkolne błędy.

    • 31 36

    • Nie znasz się,

      Powstrzymaj kakao

      • 0 1

    • nie stać ich, muszą oszczędzać ;-)

      • 0 0

    • Bo on nie chodził do rudego na zajęcia z meteo

      Dlatego nie wie, nie zaliczył laborek u Kruszewskiego i tak wyszlo

      • 3 1

    • Leki wez (1)

      • 15 3

      • Pewnie znowu wąchał butapren, jak jego idol Terlecki.

        • 10 1

    • Swencjusz zna się na wszystkim (1)

      Z Rodos musiał wyjechać i teraz Trójmiasto musi się z nim męczyć. Proponuję wyjazd do Zamościa, też ładne miasto, prezydent i marszałek z pisu, prawdziwa kraina szczęśliwości wszelakiej

      • 22 5

      • Tera w Tromso na wyrębie. 2 miesiące roboty i można siedzieć resztę roku na Rodos.

        • 3 10

    • Moze sprawdzil ale na starym promie nie ma pewnie pędników bocznych

      No i ktoś przycebulil na holowniku dam rade

      • 5 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane