• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Udziały w Lotosie nie dla Rosjan. Większe szanse mają Węgrzy

Robert Kiewlicz
19 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Ministerstwo Aktywów Państwowych nie zgodzi się na sprzedaż aktywów Grupy Lotos podmiotom rosyjskim. Ministerstwo Aktywów Państwowych nie zgodzi się na sprzedaż aktywów Grupy Lotos podmiotom rosyjskim.

- Nie będzie zgody na sprzedaż Rosjanom aktywów Lotosu - zapowiedział podczas ostatniego posiedzenia sejmowej Komisji do spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych wiceminister aktywów państwowych Zbigniew Gryglas. W mediach pojawiły się informacje, że większe szanse na udział w spółce joint venture, jaka powstanie po sprzedaży 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii, ma węgierski MOL.


Co czeka Grupę Lotos po fuzji z Orlenem?


- Nie będzie zgody na taką transakcję, w której nabywającym byłby podmiot, który budzi jakiekolwiek wątpliwości, którego działanie nie opiera się na rynkowych zasadach i który mógłby zagrażać interesom naszego państwa - zapewnił wiceminister Zbigniew Gryglas na posiedzeniu sejmowej Komisji do spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych w odpowiedzi na pytanie, czy resort zgodzi się na sprzedaż udziałów w rafinerii jednej ze spółek rosyjskich.

Państwo chce mieć większość w Orlenie



Ja poinformował wiceminister Gryglas, jego resort jest na etapie rozmów z podmiotami, które umożliwiłyby realizację środków zaradczych określonych przez Komisję Europejską.

- Dopiero gdy będą znane szczegółowe warunki, będzie można w pełni odpowiedzialnie powiedzieć, czy planowana transakcja jest korzystna z punktu widzenia Skarbu Państwa i łączących się podmiotów. Drugą istotną kwestią jest bezpieczeństwo energetyczne Polski, a trzeci warunek określony przez MAP zakłada wzmocnienie pozycji kapitałowej Skarbu Państwa w PKN Orlen z obecnych 27 proc. udziałów w akcjonariacie - stwierdził wiceminister Gryglas.
Przypomnijmy, że jednym ze środków zaradczych, od jakich Komisja Europejska uzależniła zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen, jest zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny.

MOL przejmie udziały w gdańskiej rafinerii



Jak na razie nie wiadomo, kto przejmie 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii Grupy Lotos oraz 80 proc. jej stacji paliw. Według informacji BiznesAlert.pl jednym z poważnych kandydatów na partnera PKN Orlen w nowej spółce, która powstanie po wydzieleniu rafinerii w Gdańsku, jest węgierski MOL. Według portalu prowadzone są rozmowy mające na celu przygotowanie wymiany aktywów pomiędzy PKN Orlen i MOL.

Oprócz sprzedaży cześć udziałów w gdańskiej rafinerii Orlen musi także zbyć 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos i sprzedać 50 proc. udziałów Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada razem z BP.

- Interesują nas te biznesy, które już w Polsce prowadzimy i chcielibyśmy rozwijać, czyli głównie stacje paliw i paliwo lotnicze - zapowiedział w rozmowie z PAP Bogdan Kucharski, prezes BP Polska. - Alternatywą dla kupna stacji jest wybudowanie własnych obiektów, a w Polsce jest dużo możliwości rozwoju organicznego. Musimy mocno popatrzeć na cenę, na konkretne lokalizacje pod kątem konfliktów sieciowych i porównać z alternatywą budowy własnych stacji, tam, gdzie chcemy i jak chcemy. Będziemy analizować, porównywać, prowadzimy rozmowy, zobaczymy, jaki będzie efekt.

Proces przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen



Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN Orlen został zainicjowany w lutym 2018 r., podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w gdańskiej spółce 53,19 proc. głosów na walnym zgromadzeniu. W listopadzie 2018 r. Orlen złożył w Komisji Europejskiej wstępną wersję wniosku o zgodę na koncentrację. Ostateczny wniosek trafił do Komisji na początku lipca 2019 r. Dodatkowo pod koniec sierpnia 2019 r. podpisane zostało porozumienie pomiędzy PKN Orlen a Skarbem Państwa i Grupą Lotos określające ramową strukturę transakcji przejęcia gdańskiej spółki.

Pod koniec września 2019 r. Komisja zastosowała procedurę "stop the clock". PKN Orlen złożył formalną propozycję środków zaradczych pod koniec kwietnia 2020., na początku maja rozpoczął się market test, natomiast 14 lipca 2020 r. Orlen otrzymał od Komisji Europejskiej warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (156) ponad 10 zablokowanych

  • Ta Szajka nie ma pojecia o ekonomii dlatego wielce prawdopodobne ze cala ta fuzja i transakcje powiazane doprowadza do tego ze stracimy i Lotos i Orlen.

    • 5 1

  • aaaa czyli poto ta fuzja. żeby kacznski mógł orbanowi (3)

    oddać obiecane nasze perły w koronie. a orban odda komu? No komu no jak myślicie komu? hahahahaha. Pisbolszewicka ch oł ot a grabi ten kraj!

    • 14 3

    • Akurat w tym wypadku pisowcy potulnie wykonują warunki, które postawiła Unia Europejska (1)

      • 0 2

      • Nie do końca tak to wygląda. Można o tym przeczytać w artykule z politico zamieszczonym wczoraj na onecie: "Czy zgoda Unii na fuzję Orlenu z Lotosem oznacza złagodzenie polityki wobec Polski? "
        Krótki fragment poniżej:

        Ostatecznie firma zaproponowała rozwiązania, które mają teraz zrobić miejsce na rynku dla nowego konkurenta i które mogłyby zwiększyć konkurencję ze strony importu.
        Zaangażowani w sprawę urzędnicy Komisji wyrazili jednak wątpliwości co do skuteczności tych środków zaradczych. Pierwszy z nich stwierdził, że powinny one być znacznie szersze. Drugi uznał, że rozwiązania "nie są jasne".

        • 1 0

    • myslisz ze w umowie bedzie cos w stylu róbta z tym co chcecie?

      • 1 1

  • Lotos (3)

    No i mamy odpowiedź na pytanie czyjeż to interesy reprezentuje firma Orlen i Skarb Państwa. Skoro przejęcie Lotosu przez Orlen wiąże się ze sprzedażą stacji benzynowych, baz przeładunkowych, handlu paliwami lotniczymi, udziałami w firmie, to pytam czemu ma to służyć? I jeszcze nie wpuszczenie na salę plenarną przedstawicieli władz regionu, bo jakiś cymbał się na nich pogniewał. Obywatel Polski są okradani ze zdobyczy ostatnich 30lat ich ciężkiej pracy.

    • 12 3

    • Nikt chyba tutaj nie rozumie, że sprzedaż stacji paliw i udziałów w Lotosie to warunek jaki postawiła Unia Europejska (1)

      Geniusze z pisu myślą, że przechytrzyli UE bo wymienią się na stacje paliw z Węgrami

      • 0 1

      • Węgry są oczywistym kierunkiem ekspansji dla Orlenu, po Niemczech, Litwie, Czechach i Słowacji. Jeśli dojdzie do wymiany aktywów z MOL-em, to dla Orlenu otworzy się kolejny europejski rynek, co ważne, wciąż się rozwijający: Węgry mają jeden z największych wzrostów PKB w Europie.
        Może więc rzeczywiście przechytrzyli Komisję Europejską?

        • 0 2

    • e tam, będziemy kupowali paliwo na węgierskich stacjach

      niech sobie zarabiają na nas

      • 1 0

  • Moze mi ktos wytlumaczyc (6)

    Może mi ktoś wytłumaczyć dlaczego musimy pozbyć się 30% w tym prawie 400stacji ,

    • 51 16

    • Unia zgodziła się na przejęcie Lotosu pod takimi warunkami

      • 2 2

    • Bo mieliśmy dwie w miarę dobrze radzące sobie spółki naftowe. (2)

      Ktoś wpadł na szkodliwy pomysł zrobienia z tego jednej spółki naftowej. w Rezultacie będziemy mieć 1.5 spółki naftowej w rękach krajowych.

      Do tego nikompetentne zarządzanie, więc będziemy mieli tak 1 spółkę naftową.

      • 36 7

      • 30% udzialow to nie do konca krajowe rece. Nawet jesli te 30% udzialow ma decydujacy glos ws. firmy, to nadal tylko 30% (1)

        • 4 1

        • Bo taki był wymóg Unii...

          Chodzi o ochronę konkurencji na polskim rynku. Generalnie jak ktoś się zna ten wie o chodzi z przejęciem Lotosu przez Orlen. Tak robią wszyscy na zachodzie konsolidują się i są silniejsi w efekcie czego wchodzą na rynki zagraniczne i stają się potęgami. Ale umysł pewnych ludzi tego nie ogarnia. Dla nich by było lepiej jakby sprzedali Lotos ruskim albo Niemcom co zresztą ich lider próbował zrobić

          • 10 15

    • (1)

      to jest zemsta PIS-u za nieposłuszność pomorza. Teraz podatki bedzie zgarniała W-wa i nic nie pozostanie w Gdańsku...

      • 31 9

      • Zemsta jest co najwyzej przy okazji, im po prostu potrzebna jest kasa z prywatyzacji Lotosu.

        • 10 5

  • Za komuny Madziary chociaż autobusy potrafili proudkować (2)

    A teraz specjalizują się jedynie w eksporcie Papryki i Salami do Polski
    Nawet dzban Orban reprezentuje Polskę w UE gdy Matołusz na kwarantannie

    • 11 2

    • Haha (1)

      dokładnie, dwa lata temu trochę pojeździłem po tym kraiku i zaszokowało mnie jaka tam jest bieda i zacofanie. Jedyne co maja w miarę ok to wino.

      • 7 1

      • i pogodę

        • 3 0

  • Według wyroku sądu... (1)

    PIS jest Zorganizowaną Grupą Przestępczą. To czego po nich można było się spodziewać? Mądrzy ludzie wiedzieli!

    • 4 2

    • PO przestępczą Organizacja nie zapominaj!!!!!

      • 1 4

  • Jankesy chetnie przytulą i zaorają

    w zamian za zakup bez przetargu ichnich samolotów

    • 3 2

  • czy dobrze rozumiem, że już nie na polskich stacjach będziemy tankować

    a prawdopodobnie na węgierskich

    • 5 1

  • Opinia wyróżniona

    Biegiem do tyłu..klasyczna tępota

    Zanim Orlen przystąpił do realizacji budowy giganta to GPW wyceniała papiery spółek Orlen oraz Lotos na 100 zł za akcję.. Blu czipsy polskiej giełdy.. perły w koronie..
    Warunki antymonopolowe ( dzisiaj i tak mamy państwowy monopol ).. które Orlen musi spełnić aby fuzja mogła sie dokonać.
    Kursy obu spółek padły na mordę i kształtują się 40 zł za Orlen ..i 30 zł za Lotos.
    Ogłoszenie o spzredzay pakietow zapewne będzie zbliżone do kursu niższego.
    za udziały Orlen dostanie 1/3 wartości -kapitalizacji..
    Pominę fakt że rzeczowe pozostało,sci aktywów -działów będą znazcnie pzrekraczać potzreby do obsługi posoadanych srodków produkcyjnych..konieczne będzie redukcja potancjalnych zdolnści.
    Wydaje się zbędną dalsze tłumaczenie że zdolności produkcyjne zbudowanego giganty nie będą sie sumować np. 100 +70 %. pozostałe np. 70 % będzie w dużym stopniu z całą pewnością nie wypracuje zysku. Do tej Fuzji Orlen będzie zmuszony do długotrwałego dofinansowywania.
    Po co komu Akcje ktore spadają na morde..skoro nawet nie przynoszą dywidendy..??
    Co więcek..skoro za ostatnie okresy wykazują straty..

    • 2 2

  • Lepiej sprzedać aktywa Węgrom

    niż cały Lotos Russkim. Jak to planował tussk

    • 1 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes Zarządu sopockiej spółki Blue Media, jednego z największych dostawców rozwiązań technologicznych w obszarze finansów. W Blue Media odpowiada m.in. za obszar bezpieczeństwa oraz rozwój biznesu, w tym za planowanie strategicznych kierunków rozwoju firmy. Wierzy, że umiejętności łączenia różnych dziedzin i wyciągania wniosków powinniśmy uczyć się już w szkole. Prywatnie meloman, pasjonat kina...

Najczęściej czytane