• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urzędnicy roznieśli nieaktualne decyzje podatkowe, by pomóc mieszkańcom

Michał Brancewicz
2 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Zmiana zasad naliczania płatności podatku od nieruchomości dotyczy właścicieli mieszkań w blokach. Zmiana zasad naliczania płatności podatku od nieruchomości dotyczy właścicieli mieszkań w blokach.

W tym roku zmienił się sposób naliczania podatku od nieruchomości. Sprawa dotyczy ok. 80 tys. mieszkań, ale do tej pory korektę do urzędu wysłała niespełna 1/4 ich właścicieli. Termin upływa w połowie marca, więc żeby przyspieszyć cały proces urzędnicy dostarczali nieaktualne decyzje podatkowe, aby mieszkańcy najpierw dokonali wpłaty, a dopiero potem dopłacili różnicę.



Czy zapłaciłeś(aś) już podatek od nieruchomości?

1 stycznia 2016 roku, w związku z nowelizacją ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, nastąpiła zmiana zasad płatności podatku od nieruchomości. Chcąc w odpowiedni sposób rozliczyć się z urzędem, do powierzchni mieszkania trzeba doliczyć także części wspólne, takie jak wózkarnie, suszarnie, pomieszczenia gospodarcze i korytarze, ale z wyłączeniem klatek schodowych oraz szybów windowych.

Zmienił się też wzór, na podstawie którego dokonuje się wyliczenia (przykład na końcu tekstu). W praktyce oznacza to, że wielu z nas zapłaci więcej.

Czytaj także: Podatek od nieruchomości. Nowe stawki i zasady

Gdy już wyliczymy nową kwotę, musimy wypełnić druk IN-1 (pobierz), zanieść lub wysłać go do urzędu i czekać na korektę. Na razie zrobiła tak mniej niż 1/4 zainteresowanych.

- Sprawa dotyczy m.in. podatników będących właścicielami mieszkań w tzw. budynkach wielomieszkaniowych. Szacujemy, że jest ich ok. 80 tys. - mówi Agnieszka Trojanowska, zastępca dyrektora Wydziału Budżetu Miasta i Podatków. - Na ten moment wpłynęło do nas niespełna 18,3 tys. korekt.
Decyzje podatkowe rozniesione. Nieważne

W międzyczasie, jak co roku, pracownicy urzędu miejskiego dostarczali mieszkańcom decyzje podatkowe wyliczone "po staremu". Za pracę po godzinach otrzymali dodatkowe wynagrodzenie. Po co to zrobili, skoro w wielu przypadkach kwota tam zawarta była nieaktualna?

- Termin płatności pierwszej raty podatku od nieruchomości jest ustalony na 15 marca. Mieszkaniec musi otrzymać decyzję w czasie umożliwiającym mu zapłatę podatku w tym terminie. Ustawodawca, wprowadzając zmiany dotyczące m.in. nieruchomości wspólnych, nie przewidział możliwości wstrzymania się przez nas z wydawaniem decyzji. Nie wiedzieliśmy, ile osób i w jakim czasie będzie w stanie dostarczyć nam korekty informacji w sprawie podatku od nieruchomości - przekonuje Agnieszka Trojanowska. - Dlatego wyszliśmy z założenia, że lepiej będzie, jak najpierw dostaną decyzję w oparciu o dotychczas złożoną informację i zapłacą podatek, a potem wypełnią odpowiedni druk, wyślą go do urzędu i otrzymają korektę decyzji.
Do połowy marca trzeba wpłacić pierwszą ratę podatku lub, co też jest nowością, całą kwotę, jeżeli nie przekracza ona 100 zł. Natomiast różnicę po korekcie należy uiścić z zasady w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Korekty będą wysyłane już listownie.

Jak wyliczyć kwotę podatku?

Powierzchnia całego budynku mieszkalnego wynosi 30 500 m kw., a powierzchnia wyodrębnionego lokalu (mieszkania) - 60 m kw. Powierzchnia wszystkich części wspólnych wynosi 9 155 m kw., ale trzeba od niej odjąć powierzchnię klatek schodowych i szybów dźwigowych, która wynosi 965 m kw., co oznacza, że powierzchnia wspólna do opodatkowania wynosi 8 190 m kw. Z kolei powierzchnia wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi stanowi 21 345 m kw., a powierzchnia działki, na której stoi budynek - 4 230 m kw.

W 2015 r. proporcja, która jest niezbędna do ustalenia podatku od części wspólnej, wynosi 0,001967 (należy podzielić powierzchnię wyodrębnionego lokalu - 60,0 mkw. - przez powierzchnię budynku - 30 500,0 m kw.).

Powierzchnia części wspólnych do opodatkowania przez właściciela mieszkania wyniesie więc 16,11 m kw. (wynik pomnożenia powierzchni wspólnej do opodatkowania przez proporcję). Biorąc pod uwagę stawkę podatku (0,75 zł), podatek wyniesie 12,08 zł.

Trzeba również policzyć podatek od gruntu. Znów mnożymy powierzchnię gruntu (4230 m kw.) przez powyższą proporcję, a następnie przez stawkę (0,47 zł), co daje 3,91 zł podatku do zapłaty.

W 2016 r. proporcję ustalamy inaczej - należy podzielić powierzchnię wyodrębnionego lokalu (60,0 m kw.) przez powierzchnię wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami przynależnymi. Proporcja wynosi więc 0,002811.

W efekcie:
- powierzchnia części wspólnych do opodatkowania przez właściciela mieszkania wyniesie 23,02 m kw., a podatek od niej - 17,27 zł;
- podatek od gruntu - 5,59 zł.
W 2016 r. podatnik zapłaci więc od części wspólnej budynku i gruntu 6,87 zł więcej niż w roku ubiegłym.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Opinie (290) 2 zablokowane

  • Bloki

    A to zdjęcie artykułu to istna mistyfikacja! :)

    • 4 0

  • oby was chudy byk

    a szczególnie budynia zwanego adamowiczem / a może odwrotnie

    • 4 1

  • nic nie rozumiem (7)

    Dane , które trzeba złożyć do urzędu są przecież wyszczególnione w księgach wieczystych . Wystarczy przenieść na nośniku cyfrowym z sadu do UM i po sprawie.
    Dla naszych urzędasów to za trudne \a PETENT ma wiedzieć do czego jest URZĄD

    • 15 2

    • Nie ma tam tych danych. Czytaj dobrze przepisy. Dane, które są w KW dotyczą części współnych, (2)

      ale bez rozbicia na części podlegające i nie podlegające opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według nowych zasad.
      Najlepsze rozwiązanie to nic nie składać i przyjmować, że całość części wspólnych to klatka schodowa wyłączona z opodatkowania.

      • 8 0

      • (1)

        To może być zweryfikowane, więc nie warto, bo mozna dostać domiar z odsetkami i karę.

        • 1 7

        • Odsetki od 5PLN? ;-) Warto warto, niech się zarobią na śmierć urzędnicy ;-)

          Jak chcą niech sobie weryfikują - decyzji podatkowych poniżej określonej kwoty nawet się nie wystawia ze względu na ekonomikę postępowania ;-D

          • 7 0

    • (3)

      Gdyby tak umożliwiały przepisy prawa. Jest inaczej. Przepis mówi wyraźnie, każdą zmianę należy zgłosić. Poza tym proszę mi wierzyć KW nie posiadają takich informacji - zaniedbanie Spółdzielni i zarządców nieruchomościami.

      • 0 5

      • ale ja nic nie zmieniam, to urząd zmienia więc co ja mam do tego? (2)

        • 10 1

        • (1)

          Zmienia się przepis prawa, więc jest obowiązek dostosowania złożonej już informacji do nowych przepisów. Z Urzędem Skarbowym też tak pan dyskutuje?

          • 1 9

          • poza tym to nie urząd zmienia tylko Sejm RP

            • 1 6

  • nowe podatki (4)

    dobra zmiana, samorządy już zbierają extra daniny dla rządu na pokrycie rozdawnictwa dla patoli

    • 21 8

    • nowe podatki uchwalił rząd PO PSL w zeszłym roku (3)

      • 9 6

      • poza tym podatki od nieruchomości i gruntów zgarnia lokalna pazerna władza (2)

        to od nich zależy wysokość stawek (z reguły jest najwyższa dozwolona ustawą )

        • 12 2

        • inne uchwaly anulowali jak z tk a ta im leży? (1)

          • 2 1

          • Otóż to, jest wyrok stwierdzający naruszenie prawa przez miasto przy przekazaniu nowej szkoły pod zarząd prywatnej fundacji

            ale ustami zastępcy Kowalczuka Adamowicz powiedział, że ma w nosie ten wyrok i może w przyszłości się do niego zastosują.
            Oczywiście to nie przeszkadza mu skakać na manifestacjach KOD w "obronie demokracji" zagrożonej podobno łamaniem i nieprzestrzeganiem prawa

            • 6 1

  • Banda idiotów wymyśla coś takiego... (2)

    • 22 0

    • Adresat - Sejm RP:)) (1)

      • 2 0

      • Ustawa PO, podziękujcie tym panom i paniom ;-) Koledzy Budynia, a Budyń dodatkowo zafundował mieszkańcom zmyłę

        i roznosił fałszywe kwity po mieszkaniach.

        • 9 0

  • skąd wy Osioły wzieliście taką kolorystyke tych slamsów ?

    • 8 3

  • Pani Agnieszka, synowa jednego z dyrektorów UM :)

    • 11 2

  • (1)

    Czy mozna wyslac druk z korektą pocztą??

    • 0 1

    • tak, ale tylko konną :)

      • 4 0

  • Patrzę na to zdjęcie i nie dowierzam. Kolory bloków z d***py.

    Miejski architekt z wadą wzroku?
    Chyba już wolałem szarość komuny.

    • 9 2

  • nic z tego nie rozumię (1)

    wykupilem mieszkanie zgłosiłem do UM drukiem IN 1 że stałem sie właścicielem xx m2, otrzymałem kwotę podatku do zapłacenia
    w między czasie nic nie zmieniałem, metraż mieszkania jest ten sam, budynek ten sam
    więc co ja mam robić? nie jestem właścicielem całego budynku, nie muszę znać jego kubatury
    o co tu chodzi?
    to teraz jam mam wyliczać sobie jakiś podatek?

    • 35 1

    • Tak jest. I cyrograf krwią podpisać
      na zapas parę egz in blanco
      W razie czego TW pomoże

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów (Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiki Produkcji ) pracował jako robotnik, następnie w działach finansowo-księgowych kilku trójmiejskich firm. W 1989 roku związał się z jedną z najbardziej cenionych polskich firm konsultingowych - Doradca. Przeszedł w niej od pozycji młodszego konsultanta do partnera, członka zarządu i współwłaściciela. Był odpowiedzialny za duże projekty doradcze, wymagające tworzenia...

Najczęściej czytane