• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ustawa o pozostawieniu Grupy Lotos w rękach Skarbu Państwa przegłosowana

erka
5 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
W czwartek 1 marca w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie obywatelskiej ustawy dotyczącej pozostawienia Lotosu w rękach Skarbu Państwa. Posłowie zdecydowali, że projekt trafi do dalszych prac w komisji. W czwartek 1 marca w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie obywatelskiej ustawy dotyczącej pozostawienia Lotosu w rękach Skarbu Państwa. Posłowie zdecydowali, że projekt trafi do dalszych prac w komisji.

Obywatelski projekt ustawy o pozostawieniu Grupy Lotos w rękach Skarbu Państwa trafi do dalszych prac w sejmowej Komisji Skarbu Państwa. Po pierwszym czytaniu projektu w Sejmie posłowie zadecydowali, że ustawa powinna zostać dopracowana. Za odrzuceniem głosowało 215 posłów (z PO i PSL), 219 było przeciw (PiS, Ruch Palikota, SLD, Solidarna Polska i 2 z PSL), a 10 wstrzymało się od głosu (w tym 3 z PO i 6 z PSL).


Czy Grupa Lotos powinna pozostać w rękach państwa?


W sierpniu 2011 ponad 150 tys. podpisów zebrano pod obywatelskim projektem ustawy przeciwko sprzedaży Grupy Lotos. Projekt trafił następnie pod obrady Sejmu.

- To duży sukces - twierdzi Krzysztof Steckiewicz, pełnomocnik Komitetu Polski Lotos. - Nasz projekt poparło nie tylko PiS i SLD, ale co nas trochę zdziwiło, nawet Ruch Palikota. Jest to projekt obywatelski. Nie jesteśmy w żaden sposób związani z Grupą Lotos. Nasze działania pokazują jednak, że obywatele mogą bronić ważnych dla siebie racji.

Projektem zajmie się sejmowa Komisja Skarbu Państwa. Jak na razie nie jest znany termin jej spotkania. - Będziemy jednak stale monitorować co dzieje się z projektem. Ważne jest aby Sejm ponownie zajął się nim jak najszybciej - dodaje Steckiewicz.

Celem projektowanej ustawy jest zapewnienie bezpieczeństwa interesu państwa polskiego poprzez ustawowe zobowiązanie do zachowania posiadania większościowego pakietu akcji w spółce akcyjnej Grupa Lotos przez Skarb Państwa. Po wprowadzeniu proponowanych regulacji minister właściwy do spraw skarbu państwa, a tym samym rząd, nie będzie mógł skutecznie bez zmiany ustawy sprzedać posiadanych akcji poniżej wartości określonej w ustawie.

Ustalony próg posiadanych akcji ma zagwarantować kontrolę przedsiębiorstwa przez Skarb Państwa i zapewnić tym samym realny wpływ na funkcjonowanie i kierunek rozwoju spółki. Przyjęty w projekcie ustawy próg na poziomie powyżej 50 proc. daje kwalifikowaną większość w organach spółki. Projekt ustawy zawiera także obostrzenia karne za naruszenie zasad wynikających z zapisów zawartych w projekcie. Ma to na celu skuteczne wyegzekwowanie przestrzegania ustawy oraz zabezpieczenie interesu Skarbu Państwa.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (56) 2 zablokowane

  • prywatyzować!!!!! (4)

    Lotos należy sprywatyzować. Rynek paliw powinien być regulowany, ale spółki państwowe są po prostu mniej wydajne. Państwu wystarczy tylko państwowy Orlen. Lotos powinien zostać sprywatyzowany, ale rozsądnie. Jakiemuś międzynarodowemu koncernowi nastawionemu na zysk. Czyli tak dla sprzedaży Lotosu Exxonowi, nie Łukoil.
    Podoby błąd był w przypadku TPSA. Sprzedano ją innej firmie państwowej, tyle że francuskiej. Państowej czyli realizującej cele polityczne nie ekonomiczne.

    A poza tym tak dla prywatyzacji PKP!!!!!!!!!!!!

    • 16 29

    • Haha człowieku Korwiniszczyzna + Balcerowicz

      wolny rynek niestety synek nie działa w monopolach czy oligopolach. Co z tego, że przejąłby jakiś zagraniczny inwestor jakby i tak jego pozycja by była taka mocna, że mógłby dyktować ceny jakie mu sie żywnie podobają. W takich branżach albo kapitał rodzimy (o ile taki jest), albo własność państwowa z dobrymi managerami w zarządzie. Wolę, żeby przynosiło to załóżmy 10 mld państwu niż 30 jakiemu zagranicznemu potentatowi.

      A co do PKP, no właśnie zaczeli prywatyzować i rozkładać to na sto spółeczek (niby, żeby wprowadzić konkurencję) i zobacz ja wygląda ten wolny rynek w praktyce.

      • 3 0

    • ciebie jahwe

      tez sprywatyzować !!

      • 1 0

    • od razu sprzedajmy całe państwo POLSKIE putinowi, w tedy będziemy całkowicie zależni od rosji i innych państw!

      • 10 0

    • To prawda, tylko...

      ..jest jedno małe ale. Wiadomo że z punku widzenia biznesowego spółki takie są mniej wydajne. Problem tylko w tym, że nie powinno się takich spółek prywatyzować sprzedając innym spółkom kontrolowanym przez państwa które niekoniecznie są nam życzliwe... Co z tego że sprzedasz Lotos dajmy na to Exxonowi, jak za rok Exxon może sprzedać go komu chce? Łącznie z Łukoilem, Rosnieftem, itd..

      • 7 1

  • HURAAA (2)

    Cieszmy się towarzysze, nie ważne ile kosztuje paliwo, ważne, że to nasze. Niech ta propaganda radziecka nie fałszuje nam obrazu, że ropa i benzyna jest droga przecież nas stać nawet jeśli będzie po 10 zł, byle by to było Połskie. HURAAA!!!

    • 3 3

    • (1)

      Weź się walnij młotkiem w głowę zanim się wypowiesz na jakiś temat! Paliwo mamy drogie, bo rząd taką akcyzę narzucił. Pamiętaj wiejski mądralo, że bogate państwa są tam, gdzie są właściciele przemysłu, niezależnie czy prywatnego czy państwowego, a my wyzbywamy się tego co może nas bogacić.

      • 2 1

      • To wracaj do Korei północne bo tam jest wasze miejsce towarzyszu. A tak poważnie: jeśli lubisz być dojony to twój problem ale nie pozwolę, żeby takie ścierwa socjalistyczne zmuszały takie osoby, jak ja do finansowania tego guanianego systemu i nie myśl sobie, że ja będę na takiego emeryta robił, o nie. Wolę wyjechać z kraju.

        • 1 3

  • ZABIERZCIE TĄ SYPIĄCĄ SIĘ NYSE Z ROBOTNICZEJ

    • 1 0

  • (1)

    Pokażcie lepiej liste nazwisk POpaprancow z pomorza jak glosowali.

    • 4 4

    • Wszyscy zdrajcy :/

      • 1 3

  • Sprzedać ten zakład, (1)

    bo zaraz będą tylko elektryczne samochody.

    • 2 4

    • Donek daj spokój, ludzie nie chcą oddawać już naszych zakładów w obce ręce.

      • 1 0

  • Warto zauważyć, że Ruch Palkota też zagłosował za narodowym Lotosem! (1)

    Brawo dla gdyńskiego posła Biedronia!

    • 5 0

    • Brawo dla niego, oby więcej takich mądrych decyzji.

      • 0 0

  • To jedno zagrożenie na razie z głowy (9)

    Teraz trzeba się martwić, żeby Lotos nie został przejęty przez inną państwową spółkę

    • 55 8

    • Teraz się trzebaby zastanowić co zrobić , żeby wielkie pensje (8)

      znacznie podnoszące średnią tego województwa najprawdopodobniej, zamieniły się w zysk dla firmy i Państwa.

      • 9 7

      • Debil z ekonomii (7)

        Te wysokie pensje dają wysokie skąłdki na ZUS i podatki na utrzymanie takich jełopów jak ty.
        Te wysokie pensje ci ludzie zostawiają w naszych sklepach dając utrzymanie (kolejne składki i podatki) innym, płacą czynsze (kolejne itd) - nie kumasz tego oszołomie

        • 13 13

        • widzę, że zabolało... (6)

          te wysokie pensje wystarczyłoby zmniejszyć, zwiększyć zysk firmy, a z zysku lokalny patrotyzm i sponsoring - szpitale dofinansować, służbę zdrowia, edukację - żeby służyło wszystkim, a nie grupce wybranych pracowników.

          P.S. O ile wiem to ja utrzymuję takich jak ty (ja się domysłam), bo kupuję te drogie paliwo kulturalny człowieku.

          • 13 9

          • Pudło, nie pracuję w Lotosie. Mam własną firmę. (1)

            A zysk firmy idzie do budżetu, a nie na rynek lokalny. Tylko część podatków trafia do naszego budżetu a i to po "janosikowym".
            Dlaczego Lotos ma sponsorować szpitale? Czy od tego nie jest przypadkiem budżet Państwa, który zabiera tobie i mnie i całej pracującej reszckie złodziejskie skaldki na zdrowotne? Dlaczego Lotos ma sponsorować oświatę, w końcu to obowiązek Państwa? Idąc twoim prymitywnym tokiem myślenia, Państwo ma zabierać podatki, składki, opłaty i inne "daniny' nie na utrzymanie tego, do czego jest zobowiązane, a tylko na podróże lotnicze don tuska na weekendy do Gdańska? A może niech ten intrygant zamiast latać na nasz koszt niech zasponsoruje ze swej kasy jakąś szkołę albo szpital, albo szpital?
            Niech zgadnę, pracujesz za połowę średniej krajowej i zazdrościsz innym, że mają lepiej - żenada.

            • 4 1

            • Odpowiem Ci krótko, bo nie rozumiesz.

              A więc pytasz:

              Dlaczego Lotos ma sponsorować szpitale?

              Odpowiadam:

              Bo to Państwowa firma - moja ,Twoja, nasza - inaczej co nam z takiej firmy?

              Używasz obraźliwych słów, więc prawdopodobnie nie grzeszysz inteligencją, za to grzeszysz brakiem szacunku.

              • 1 3

          • PODWYŻSZAĆ, CZY OBNIŻAĆ ZAROBKI? (2)

            Zysk można przeznaczyć albo na dywidendę dla właścicieli, albo, ich decyzją, pozostawić w firmie w postaci zwiększenia kapitału spółki. Tak zwany sponsoring jest możliwy do realizowania z przychodów spółki na zasadach określonych prawem i przyjętych regulaminem wewnętrznym. Trudno jest jednoznacznie oszacować społeczne korzyści dla różnych alokacji tych "zysków". "Ekonomista" ma rację w tym, że Skarb Państwa zakładając, że, jako właściciel, nie zabiera całej dywidendy, zyskuje więcej nie ograniczając wysokich zarobków w spółce, ponieważ więcej odzyskuje w podatku od dochodów osobistych (po przekroczeniu progu podatkowego) i podatku VAT od zwiększonych wydatków za te wynagrodzenia. Ponadto, w przypadku zagrożenia stagnacją gospodarczą, pobudzanie konsumpcji przez większe zarobki dosyć szybko dodatnio wpływa na ożywienie gospodarcze kraju.

            • 4 1

            • idac tym tokiem myslenia (1)

              najprostszym pobudzeniem konsumpcji wydaje sie być obnizenie cen paliw - nie da sie tego zrobic podwyzszajac zarobkow.

              • 2 1

              • Nie znam struktury kosztów tej firmy, ale prawdopodobnie cena paliwa jest słabo skorelowana z wysokością zarobków pracowników. Przypuszczam, że zależy ona głównie od poziomu cen ropy naftowej na rynkach światowych i jakieś ruchy w wynagrodzeniach tej firmy mają bardzo małe znaczenie w oferowanej cenie detalicznej na stacjach benzynowych. Natomiast zgadzam się tezą, że obniżenie cen paliw mogłoby dosyć szybko wpłynąć na pobudzenie gospodarcze. Utrzymujące się wysokie ceny paliw mogą z kolei w dłuższym okresie wymusić głęboką modernizację gospodarki w kierunku mniejszej energochłonności.

                • 5 1

          • Ekonomista jest to słaby

            Co za brednie - im wyższe pobory kierownictwa - tym wyższe składki na ubezpieczenia....... Do szkoły lub lecznicy chorób zapraszamy

            • 6 6

  • RP za polskim Lotosem? Palikot przecież mówi, że mamy wyrzec się polskości!

    • 3 1

  • Niech ten "Polski Lotos" lepiej obniży Polakom ceny paliw (5)

    Bo przy tak wysokich cenach ropy już chyba wystarczająco zarabia...

    • 25 8

    • a jak go kupią ruskie, to masz gwarancję,że obniżą ceny?

      • 2 2

    • (1)

      to nie zależy od LOTOSU tylko od ministra.

      • 6 4

      • skoro lotos zarabia miliony i płaci miliony pracownikom

        to znaczy, że zależy i od Lotosu.

        • 4 3

    • ??? Lotos to rafineria...

      czyli im wyzsza cena ropy (surowca) tym zarabia mniej

      • 4 4

    • pracownicy protestują / minusują widzę :)

      chcą dalszych podwyżek.

      • 7 0

  • Niech portal nie manipuluje.

    Ustawa nie została przegłosowana i nic jeszcze nie jest rozstrzygnięte. Projekt trafił tylko do prac w komisji. Wszystko jeszcze może się zmienić.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i dystrybucją puzzli, kart, gier planszowych, zabawek i mediami oraz trzy spółki sportowe. W latach 1997 - 2008 był prezesem ProkomuTrefl Sopot. W 1997 roku założone przez Kazimierza Wierzbickiego Sopockie Towarzystwo Koszykówki Trefl przekształcono w Sportową Spółkę Akcyjną.

Najczęściej czytane