- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (58 opinii)
- 2 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (116 opinii)
- 3 Zużywamy coraz więcej energii (104 opinie)
- 4 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 6 Trzeci raz szukają prezesa Energi (87 opinii)
Vectra na celowniku UOKiK za zmiany w umowach
Wprowadzenie jednostronnie do umów w trakcie ich trwania klauzuli umożliwiającej podwyższenie opłaty za internet i telewizję - zarzuca gdyńskiej firmie Vectra Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednostronnie, czyli bez porozumienia z klientami. Spółka Vectra nie podziela stanowiska Urzędu.
Najnowsze postępowanie UOKiK dotyczy jednostronnej zmiany umów przez operatora telewizji kablowej Vectra. Abonenci tej firmy dostali listy informujące ich o jednostronnym dodaniu do ogólnych warunków umowy postanowienia, na podstawie którego Vectra może podnosić wysokość abonamentu raz w roku. Co istotne, dotychczasowe warunki umowne nie przewidywały uprawnienia przedsiębiorcy do wprowadzenia tego rodzaju zapisów.
W tej sytuacji prezes UOKiK wystąpił do Vectry z tzw. wezwaniem miękkim, w którym wezwał do wycofania się z dopiero mających wejść w życie zmian, co pozwoliłoby spółce uniknąć postępowania administracyjnego. Jednak jak wynika z informacji Urzędu, Vectra zignorowała wystąpienie miękkie.
Następnie po kilku miesiącach klienci otrzymali informację, że ich abonament miesięczny wzrósł o 5 zł, mimo że pierwotne warunki umowne nie pozwalały na takie działanie operatora. W konsekwencji klienci, którzy nie wypowiedzieli umowy, zostali zmuszeni przez przedsiębiorcę do płacenia rocznie aż 60 zł więcej za usługi telekomunikacyjne.
- W podejmowanych przez nas na rynku interwencjach wielokrotnie wskazywaliśmy, że zmiana istotnych warunków trwającej umowy, a do takich bez wątpienia zalicza się cenę usługi, może nastąpić tylko wówczas, gdy umowa to wyraźnie przewiduje. Temu służą właśnie klauzule modyfikacyjne, dzięki którym konsument, zawierając umowę, dysponuje informacją, w jakich konkretnie sytuacjach może wystąpić modyfikacja warunków świadczonej usługi, w tym jej ceny. Nie można jednak takich postanowień wprowadzać jednostronnie, to jest z pozycji silniejszej strony, jaką jest przedsiębiorca - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. obrotu, nakazem zaniechania praktyki i usunięciem jej skutków.
A co na to Vectra?
- Do decyzji o zmianie warunków umów z naszymi klientami zmusiły nas zewnętrzne okoliczności niezależne od Vectry, w tym m.in. wyjątkowe przyspieszenie rozwoju cyfrowych technologii. Aby móc oferować naszym klientom usługi na najwyższym poziomie, musimy inwestować w coraz nowocześniejsze i bardziej wydajne technologie. Inwestycje te stają się wyzwaniem, kiedy weźmiemy pod uwagę rosnącą inflację, która jest wypadkową wzrostu cen energii, wynagrodzeń, obciążeń społeczno-podatkowych, usług oraz materiałów i urządzeń technicznych. Warto także dodać, że opłaty za usługi telekomunikacyjne w Polsce należą do jednych z najniższych w Europie. Wobec tych wyzwań, zmuszeni byliśmy do wdrożenia koniecznych zmian. Musimy wyraźnie podkreślić, że wszyscy klienci, których dotyczą zmiany, otrzymują od nas korespondencję, w której w otwarty sposób wyjaśniamy przyczyny podwyżek. Zmiana warunków dotyczy jedynie klientów posiadających umowy na czas nieokreślony, czyli z 1-miesięcznym okresem wypowiedzenia dla każdej ze stron. Co najważniejsze, informacje te przekazywane są z odpowiednim wyprzedzeniem, a każdy z naszych abonentów i abonentek dostaje szczegółową informację o możliwości wypowiedzenia umowy wraz z dokładną instrukcją, co zrobić, jeśli nie zgadza się na nowe warunki. Biorąc pod uwagę te okoliczności, nie możemy zgodzić się ze stanowiskiem UOKiK. Nasze działania są zgodne z literą prawa i w dostateczny sposób zabezpieczają interesy klientów, którzy mają możliwość odstąpienia od umów w odpowiednim czasie. W najbliższych dniach złożymy do UOKiK bardziej rozbudowaną argumentację merytoryczną szczegółowo uzasadniającą nasze stanowisko. Jednocześnie cały czas pozostajemy do dyspozycji urzędu, licząc na szybkie rozwiązanie sprawy i rozwianie wszelkich wątpliwości - poinformowało biuro prasowe spółki.
Miejsca
Opinie (115) 4 zablokowane
-
2021-11-15 18:20
Opinia wyróżniona
(11)
Zmiana reguł w trakcie "gry"? Jeżeli operator, usługodawca zmienia warunki bez zgody i konsultacji z klientem, to urząd słusznie reaguje.
- 229 3
-
2021-11-17 14:48
A jakby czytać umowy... (3)
to wyszłoby, że klient podpisując umowę zgadza się na zmianę warunków np ceny w stopniu nie większym niż... i nagle się okazuje, że to nie firma jest zła, tylko zanika umiejętność czytania ze zrozumieniem
- 1 1
-
2021-11-18 17:49
Ale znówu nastała moda na pisanie pchełkami, do przeczytania których potrzeba użyć mikroskopu.
Kilka lat minęło, gdy zawierałam pewną umowę, a na niej warunki były zapisane takimi pchełkami, kazałem wydrukować z dużo większą czcionką. Kiedy pan z obsługi odmówił, podarłem zakropkowane kartki. Klient ma obowiązek przeczytać i zapoznać się z treścią umowy przed podpisaniem.
- 0 0
-
2021-11-17 16:43
Umowu akurat sa tak konstruowane, aby zwykły Kowalski nic znich nie zrozumiał (1)
Tu nie rozchodzi się o brak umiejętności czytania ze zrozumieniem, a o tendencję do spisywania umów w języku zrozumiałym jedynie dla radców prawnych
- 3 0
-
2021-11-18 17:51
Oni też mają problemy w ich zrozumieniu.
- 1 0
-
2021-11-16 18:54
WSI i tyle
- 2 1
-
2021-11-15 22:12
nowy ład (5)
też zmienia zasady podczas gry (życia) i co mamy z tym zrobić?
- 13 4
-
2021-11-18 10:38
Napisz coś o podwyższeniu wieku emerytalnego przez POprzedników ! (1)
Albo podwyższeniu podatku VAT z 22 na 23% - także za POprzedników i to w czasie kryzysu gospodarczego ... Tak.. To były "DOBRE" czasy nierządu POprzedników ! Dodajmy jeszcze wyprzedaż ponad 400 spółek państwowych, także tych strategicznych dla naszej gospodarki, likwidacja jednostek wojskowych, prawie połowa posterunków policji w kraju i chęć likwidacji szpitali...itp itd a wszystko - by żyło się lepiej - za granicą !
- 2 2
-
2021-11-18 17:40
A o ile przeróżnych dodatkowych zakamuflowanych podatków płacimy więcej dzięki obecnemu nierządowi?
Gdzie się obrócisz, z tej strony jesteś okradany podatkami i daninami. Popierają nierobów i dzieciorobów pieniędzmi uczciwie pracujących. A obecnie jest mniej policjantów, jak za poprzedników.
- 1 0
-
2021-11-16 13:40
Które?
- 0 1
-
2021-11-16 11:15
Skoro można zmienić operatora (1)
To można też zmienić miejsce zamieszkania...
- 5 1
-
2021-11-16 18:32
no to już
niech wprowadzacze "polskiego" nieładu się przeprowadzą. Najlepiej tam, skąd przyszli.
- 2 2
-
2021-11-15 16:48
Opinia wyróżniona
TV już prawie nie oglądam. (9)
Internet mam mobilny.
Po co mi jakieś kablówki?- 80 28
-
2021-11-16 15:29
LIMIT
chodzi o limit
- 1 0
-
2021-11-15 21:46
nie mam telewizora od ponad 20 lat... (2)
i nie wiem po co komu to archaiczne pudło pełne głupot i rozrywki dla "slawomirow"
- 12 11
-
2021-11-16 10:55
To fajnie. Głupotę nadrabiasz komentując bez sensu w internecie.
- 5 1
-
2021-11-16 07:02
Za to bzdury walisz po necie
I co że nie masz telewizora. Zapewnie siedzisz na różnych stronach i wyszukujesz za darmo transmisje
- 16 5
-
2021-11-15 19:37
Umowy zawarte telefonicznie ze starszymi osobami,
To jest skandal że nie ma możliwości rozwiązania umowy, potwierdzenie listowne przyszło po upływie 2 tygodni, bezduszna i nieuczciwa firma.
- 21 2
-
2021-11-15 19:23
Czekaj czekaj (2)
Transfery na mobilnym Ci starczaja? To nie korzystasz z internetu za dużo. Jeśli możesz ogladać jakiś streaming choćby YT w godzinach szczytu to nie masz za mocno obciążonych BTSów obok siebie. W dużych miastach coraz gorzej z tym. A będzie tylko gorzej :) Kablówki nie trzeba mieć, ale światłowód od nich już by wypadało.
- 26 2
-
2021-11-18 17:55
Lepiej niech świtłowodu nie zakładają, bo nie będą wiedzieli o ile podwyższyć opłaty.
- 0 0
-
2021-11-15 20:21
Starczy
Nie pisze się "starczy" w tym kontekście a "wystarczy". Jeśli chodzi o "starczy", to może być np "uwiąd starczy"
- 13 10
-
2021-11-15 18:29
Jednym słowem, jest ci potrzebna, jak czytającym ten artykuł twój komentarz.
- 26 5
Wszystkie opinie
-
2021-11-15 14:08
Ech ta nasza Vectrunia (1)
Zawsze coś ciekawego, a to awaria, a to cenę podniosą :)
- 87 2
-
2021-11-15 15:33
Ale nie rozumiem w czym problem?
Przecież jak umowa się zmienia to możesz zrezygnować bez płacenia kar - jak np. zostało 11mc z podpisanej na rok umowy ;)
Jak dla mnie - genialne rozwiązanie i to jest plus dla konsumentów...- 5 4
-
2021-11-15 14:08
pazura w reklamach (1)
hehe
- 32 10
-
2021-11-15 15:07
Pazura jedzie po bandzie
Reklamuje to co reprezentuje upadek dobrych standardów i moralności. Vectra już dawno miała znamiona firmy oszustów. Szczepy o wątpliwej skuteczności też zbierają swoje żniwo.
- 17 2
-
2021-11-15 14:24
UOKiK
to chyba powinien zajrzeć do szanownej redakcji i zrobić z kilkoma naganiaczami porządek
- 21 27
-
2021-11-15 14:29
brawo prezes Chróstny (2)
Karać karać i jeszcze raz karać plus multimedia ,,,, !!!!!!!
- 35 3
-
2021-11-15 17:08
Multimedia (1)
kupiła Vectra, zatem jeden pies.
- 11 1
-
2021-11-16 13:50
Multimedia była ok wcześniej. Teraz dno, rezygnuje z końcem umowy.
- 2 0
-
2021-11-15 14:43
Dlaczego jak w innych państwach nie można (4)
mieć tych programów tv które się chce. Przecież to technicznie jest możliwe. Dlaczego wciska się programy których się nie ogląda. To rozbój.
- 100 4
-
2021-11-15 14:52
Większość tych programów to śmieciówki darmowe.
- 26 0
-
2021-11-15 15:37
Bo taniej dla UPC/Vektra itd i klienta wychodzą pakiety
Jeżeli przykładowo jeden kanał kosztowałby 10 zł, ile kupisz?
- 3 9
-
2021-11-15 16:50
Dlatego nie mam już klasycznej TV
Streaming i tyle. Tęsknie tylko za dwoma kanałami. Na 100 kanałów 98 to był crap - jak można taki produkt kupować ?
- 18 0
-
2021-11-15 19:43
Nie, w innych krajach tez nie mozna miec kanalow ktore sie chce.
- 9 2
-
2021-11-15 14:48
Oni są jedynie dobrzy w zaśmiecaniu klatek schodowych. Wszystko obkleją, wszystko poniszczą, (1)
w życiu nic tam nie wezme
- 86 1
-
2021-11-15 15:28
ale przynajmniej są w tym dobrzy. Zawsze, kiedy zapomnę, których firm spamujących nie lubię, to otwieram skrzynkę i sobie przypominam o V.
- 13 0
-
2021-11-15 15:34
Oooo człowiek od ostatniej prostej trafił do kablówki :)
- 21 2
-
2021-11-15 15:37
Wielkie hallo o 5 zeta (3)
- 4 87
-
2021-11-15 16:26
Brawo UOKiK
- 13 0
-
2021-11-15 16:27
Kolejnego znowu 5,10 lub 100zl
- 5 0
-
2021-11-15 16:36
Jedna osoba 5 zł. 1 milion klientów, którymi chwali się Vectra daje 5 milionów złotych. Mieć 5 baniek a nie mieć? Zrzucasz się na to i jeszcze nie widzisz problemu, frajer.ze :)
- 30 0
-
2021-11-15 16:00
vectra ma swoje urzadzenia na nie swoich dzialkach ciekawe czy placi dzierzawe tym ktorym powinna?moze licza na zasiedzenie?
- 30 1
-
2021-11-15 16:08
Vectra to firma oszust. (1)
Nigdy od nich nic nie miałem, tv ani internetu ani niczego innego. Kiedyś poszedłem się spytać o ofertę to mówią, że mam u nich dług hahah.
Mówię, że nigdy nic od nich nie miałem ale nie dociera więc pytam czemu nie idą do Sądu skoro mam u nich dług oraz czemu nigdy nie wysłali żadnego listu itp o rzekomym długu. Nastaje cisza.- 51 5
-
2021-11-15 17:45
Miałam nieprzyjemność pracwać przez rok w tzw. "siedzibie" - nie polecam
Najgorsza praca w moim życiu, wyzysk i mobbing na porządku dziennym. Jakie usługi, taki pracodawca.
- 23 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.