• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka hala do remontu maszyn kolejowych powstanie na Oruni

Michał Brancewicz
17 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (172)
aktualizacja: godz. 09:30 (17 stycznia 2023)
Wstępna koncepcja centrum serwisowego, które powstanie na Oruni. Wstępna koncepcja centrum serwisowego, które powstanie na Oruni.

Hala będzie miała ok. 150 m długości i 75 m szerokości, wewnątrz zmieści się pięć torów. Obecnie trwają prace projektowe obiektu, który powstanie na zamówienie PKP Polskich Linii Kolejowych. Centrum serwisowe dla maszyn kolejowych na OruniMapka rozpocznie działalność w 2025 roku.



AKTUALIZACJA, 17.01, godz. 9:30


W komentarzach pod tekstem pojawiają się opinie wyrażające obawę, czy budowa hali nie pokrzyżuje planów dla PKM Południe.

Czerwonym okręgiem zaznaczone jest miejsce, gdzie linia PKM Południe omijać będzie wspomnianą halę. Czerwonym okręgiem zaznaczone jest miejsce, gdzie linia PKM Południe omijać będzie wspomnianą halę.
- Projekt PKM Południe na tym odcinku jest uzgodniony i z PKP PLK i z PPM-T. Omijamy cały ich teren [od wschodu - red.] i nie ma kolizji między naszymi inwestycjami - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Podczas ubiegłorocznych konsultacji projektu Agnieszka Bartków z Rady Dzielnicy Orunia dopytywała dlaczego planujemy tam nasyp, a nie estakadę, przez co - jej zdaniem - odetniemy mieszkańców od tych terenów. To wytłumaczyliśmy jej i wszystkim pozostałym, że są to tereny przemysłowe, na których ma powstać taka baza i mieszkańcy nie będą mieli tam wstępu. Dlatego nie ma potrzeby i uzasadnienia aby budować tu znacznie droższą estakadę, skoro to i tak będzie teren zamknięty dla mieszkańców.

Interesujesz się inwestycjami kolejowymi?

Centrum Serwisowe Grupy Kapitałowej PKP PLK zostanie wybudowane przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, które jest częścią kolejowej spółki. PPM-T będzie też przeprowadzać w nim naprawy pojazdów torowych wykorzystywanych przez spółkę.

Aktualnie opracowywana jest koncepcja urbanistyczno-architektoniczna. Wartość prac projektowych wynosi ponad 2,9 mln zł.

Powierzchnia Centrum Serwisowego wyniesie 11,25 tys. m kw. Hala mieć będzie bowiem ok. 150 m długości oraz 75 m szerokości.

- Pozwoli to na umieszczenie wewnątrz hali pięciu torów. Cztery tory będą wykorzystywane przy prowadzeniu przeglądów i napraw serwisowych. Piąty tor będzie torem technologicznym, na którym zlokalizowana zostanie myjnia, komora przygotowawcza do malowania oraz komora lakiernicza - informuje Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK.
Centrum będzie wyposażone w panele fotowoltaiczne oraz pompy cieplne, a także możliwość rekuperacji.

Budynek powstanie w pobliżu wachlarzowej hali naprawczej z obrotnicą kolejową na OruniMapka potocznie nazywanej lokomotywownią, która należy do PPM-T.

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku

Inwestycja jest bezpośrednio powiązana z sukcesywnie powiększanym parkiem maszynowym PKP PLK, który ze względu na nowoczesne wyposażenie wymaga specjalistycznych stanowisk obsługowych.

Maszyny i narzędzia budowlane. Lista firm w Trójmieście


Dodatkowo, nowoczesne centrum serwisowe umożliwi PPM-T zwiększenie zaangażowania w komercyjną naprawę maszyn. Ta działalność spółki nie była dotychczas rozwinięta.

Budowa obiektu jest planowana w latach 2023-2024, a rozpoczęcie działalności przewidziano latem 2025 roku.

Lokomotywownia na Oruni należąca do PPM-T. Film z 2019 roku

Opinie (172) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • SUPER! Miasto w 15 MIN.

    Miejsce pracy w sąsiedztwie Centrum to ekologiczna perspektywy. Aktualnie zakres wszelkich oddziaływań musi się zamknąć na terenie zakładu, więc się nie przejmuję, ciekawie jak to będzie wyglądało... Zresztą to i tak będzie teren zamknięty z wszystkich stron koleją z jednej strony Pendolino, a z drugiej PKM ;)

    • 1 0

  • Nie w tym miejscu!!!

    Budowa zakładów przemysłowych na terenach ścisłe przylegających do centrum Gdańska to skandal. Żadne dobrze prosperujące, europejskie miasto nie rozwija się w ten sposób. Takie działanie nie jest miastotwórcze!!! Inwestycja - tak, nowe miejsca pracy - takczy w centrum miast - zawsze NIE!!!

    • 3 1

  • Kolejowi terrorysci ponad wszystko!!!

    Kolejowego terroryzmu i zamordyzmu część dalsza jesli chodzi i zaoranie i utrudnienie zycia ludziom na Oruni. Miał byc wielki nowy dworzec kolejowy przeniesiony z Gdańska Głównego własnie w to miejsce i miały tamtedy śmigac pociągi , jest miejsce na coś dobrego i nowoczesnego z wizja na przyszłość! , a nie w tym ciasnym starym ale tylko zabytkowym! Na przeróbce tez macie tereny kolejowe i stare tereny do tego przeznaczone! Orunia to szansa na rozwój Gdańska a nie wasze torowiska i blokowanie miasta, wasze torowiska bez odpoowiedniej infrastruktury i wiaduktów . Blokujecie to miasto i terroryzujecie meiszkańców brakiem podstawowych i koniecznych rozwiązań jakie powinny byc w cywilizowanym kraju i niwoczesnym mieście. Wasze chybione pomysły to najczystszy terroryzm!

    • 2 0

  • Oto PKP właśnie... (7)

    Przez wiele lat korzystały z gotowego, bo zbudowanego przez Niemców zaplecza naprawczego na Przeróbce czyli ZNTK. Obie hale jedna 150 x100 metrów, druga 260x100 metrów /16 torów / stoją w dobrym stanie. Niestety sprzedane prywatnym podmiotom. Tam było wszystko: przesuwnice, podnośniki, maszyny, tlen,acetylen i najważniejsze - fachowcy. Tak to jest gdy się myśli : byle do jutra.

    • 76 3

    • rodzinne uklady finansuja Chojnice (3)

      Male i daleko...
      Gdanskie ZNTK powoli niszczeje metoda "na sily natury" a betoniarze otaczaja teren ciasna petla... Betonowy byznes jest latwiejszy, niz prowadzenie przedsiewziec przemyslowych. A ze pasozytniczy i destrukcyjny?! Kogo obchodzi, byle latwy pieniadz plynal...
      Podownie pobliskie PRC... Jedyna firma w Polsce, ktora odbudowala polskie porty, sprywatyzowana oraz tragicznie niedoinwestowana i eksploatowana, moze sobie popatrzec na 10x wieksze jednostki z Luxenburga, ktore robia obecnie obsluge portow...

      Nowa hale postawic jest latwiej, taniej i wygodniej, niz remontowac zabytek...

      • 5 4

      • W zabytkowym ZNTK (2)

        Powinien być zrobiony skansen kolejowy z lat XIX i XX. Szczególnie że vis a vis za Martwą Wisłą mają być mieszkalne apartamenty na polskim Haku...
        Natomiast nowe, nowoczesne zaplecze remontowe dobrze, że się na Orunii buduje

        • 3 1

        • na Przerobce jest rowniez nowa hala (1)

          Wiele instytucji chwali sie wykorzystaniem starych, dobrych murow i uwaza to za zaszczyt...

          Hala jest planowana nie "na Oruni" a w bezposredniej bliskosci Oplywu Motlawy. Ktory slynie z fatalnej komunikacji drogowej.

          • 0 1

          • W nowej hali oddanej w 1988 nie zdążono zainstalować zakupionych, również za dewizy maszyn. Nie rozpakowane decyzją zarządcy z S sprzedano...na złom.

            • 0 0

    • No,podziękuj wałęsie i komuchom(twoim lubym)za upadek zntk i reszty! (1)

      • 12 3

      • To teraz AWS zalicza się do komuchów? Bo to komisarz nasłany przez "nowych" był obergrabarzem ZNTK sprzedając wszystko na prawo i zwłaszcza lewo. Komuchy już poszły na wcześniejsze kolejowe emerytury.

        • 0 0

    • No niestety, to efekt planowego demolowania polskiej kolei z lat 90-tych.

      Winni tego sabotażu gospodarczego wciąż pozostają na wolności, część z nich po dziś dzień piastuje wysokie stanowiska.

      • 30 3

  • Hala

    Tak pracują ludzie z budowlanki tragedia sami nieudacznicy i alkoholicy , za 3 tys zł tyle płacą ,a brygadziści po 8 tys biorą to jest normalne?? Mój mąż tam pracował i więcej tam nie wruci , normalni ludzie tam zarabiają najniższą krajowa i praca z alkoholikami cud że jeszcze ,nie było wypadku ,do zastanowienia w biurach wiedzą co się dzieje na hali a nic nie robia.

    • 1 2

  • (5)

    Czas odrolnić ziemię oruńską i wreszcie te tereny zurbanizować.
    Kto to widział, żeby w niemal półmilionowym mieście stały szklarnie z hodowlą pomidorów, ogórków, uprawiano rolę, a po podwórkach przechadzały się kury, gęsi i kaczki?
    Może gdzieś tam w Pruszczu, ale przecież nie tutaj!
    Te tereny aż się proszą o zabudowę mieszkaniową.
    Gdzie są deweloperzy?
    Na co oni jeszcze czekają?
    Orunia ma ogromny potencjał by się rozwijać zarówno w zabudowie mieszkaniowej wielorodzinnej jak i przemysłowej i usługowej. Nie ma tam nawet jednego centrum handlowego na miarę chociażby takiego Madisona czy Manhattanu.
    A teren aż się prosi by go zagospodarować.
    Teraz po rewitalizacji, Orunia będzie jedną z najpiękniejszych dzielnic Gdańska!
    Pięknie odnowione kamienice wzdłuż Traktu Św. Wojciecha, dawny Ratusz Oruński, zabytkowa kuźnia, widać, że remontują kamienice przy ul. Rejtana, pięknie odnowiony park oruński z zabytkową zabudową, potok oruński, zabytkowy zbiornik wodny, i wiele innych ciekawych rzeczy.
    Warto doprowadzić tu tory SKM, by ucywilizować komunikacyjnie tę część miasta, aby stała się atrakcyjna dla inwestorów.
    Orunia to na prawdę piękna, lecz niestety przez niektórych zapomniana dzielnica.... lecz warto o niej pamiętać!

    • 6 13

    • Tak, pchać wszystkie tereny w ręce deweloperów!

      Jeszcze za mało słoików się do nas nazjeżdżało.

      • 0 0

    • Teren zalewowy (3)

      • 5 0

      • (2)

        To, że Orunia jest oznaczona jako teren zalewowy, nie oznacza tego, że teren ten jest nieużytkiem pod względem budowlanym.
        Teren zalewowy też można zagospodarować, wystarczy dobrze przygotować inwestycje.
        Nie ma to tak na prawdę żadnego znaczenia. Dobrze przygotowany projekt, obejmujący kompleksowe rozwiązania, można zrealizować i na terenach zalewowych. Jedyne co jest potrzebne, to uwzględnienie warunków gruntowo wodnych przy projektowaniu fundamentów oraz zastosowanie odpowiednich rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych zachowując przy tym dbałość o szczegóły w trakcie realizacji inwestycji.
        Stosując odpowiednią technologię, można na tych terenach wznosić także obiekty wysokościowe.
        Natomiast nadmiar wody należy wyprowadzić poza obszar objęty zabudową.

        • 1 2

        • można... (1)

          A kto za to zapłaci?

          • 1 0

          • Mam wrażenie, że masz jakieś lęki przed inwestycjami i kosztami z nimi związanymi.
            Rozumiem, że przerażają Cię koszty, przypuszczam, że nie należysz do grona ludzi zamożnych, lecz uwierz mi, że inwestor który poniesie nakłady w milionach złotych, wrzuci to w koszt inwestycji, podzieli to przez ilość uzyskanych metrów kwadratowych powierzchni użytkowej i w ten sposób uzyska cenę za metr kwadratowy powierzchni rzędnej ca 10 000 zł/m².
            Klientów na ten moment nie brakuje, ciągle jest spory popyt na rynku nieruchomości, stąd nie zamartwiaj się o to kto za to zapłaci.

            • 0 1

  • PKP trzeba sprzedac tak jak PiS sprzedal Lotos (1)

    • 6 3

    • UE sprzedala

      PiS się zastosował do wytycznych

      • 0 0

  • przejazdy bezkolizyjne najpierw byście na Orunii i Lipcach wybudowali (1)

    • 16 0

    • Ale po co

      Tory są po drugiej stronie Oruni

      • 0 1

  • Dziwne (1)

    W 2 lata taką halę postawią , ale 1km drogi w 3 lata ....

    • 9 1

    • Sa firmy

      Co w rok na spokojnie

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Nowa hala !?. (13)

    Trudno zrozumieć budowę Hali do remontów na Oruni , gdy na Przeróbce stoją puste Hale po Zakładzie Naprawczym Taboru Kolejowego !.

    • 172 50

    • Często jest tak (4)

      Że koszt modernizacji starej hali/budynku przewyższa kosz budowy nowego. A trzeba brać jeszcze pod uwagę, że na budynkach na Przeróbce (najprawdopodobniej) siedzi konserwator (z racji ich wieku), a dobrze wiemy jak chłop pracuje...

      • 88 5

      • (3)

        o tak,Igor wsiada ..i po robocie!
        Wiele ruin w Gdansku powinno sie nazywać Konserwami na "cześć" tego pasożytniczego urzędu np. zajeznia w Oliwie,zaklady mięsne,rudery na Oruni

        • 25 8

        • To samo te rudery pomazane grafiti na Polskim Haku - zabytki hehe

          • 2 0

        • dom Pleśniaka we Wrzeszczu

          • 1 0

        • To są prywatne tereny.

          Są zabytkami i jako takie mają spełniać warunki odbudowy.
          Koniec kropka.

          • 9 7

    • jakie puste - przecież ZNTKiM działają i remontują lokomotywy (2)

      • 21 1

      • (1)

        Ale tylko w jednej, w tej drugiej są jakieś firemki.

        • 7 3

        • No wlasnie

          • 1 1

    • Powodzenia w prowadzeniu działalności gospodarczej i przemysłowej w budynkach wpisanych do rejestru zabytków!

      • 5 0

    • Pokaż jedną pustą hale w starym ZNTK

      Stare Z 16 funkcjonuje jako obecne ZNTKiM a inne są wykorzystane do produkcji jachtów , jako magazyny itd

      • 8 1

    • Masz racje, trudno ci zrozumieć.

      • 8 1

    • Jak puste. Tam biznes kwitnie

      • 15 0

    • Nie takie puste

      • 17 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane