• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wodorowa lokomotywa i inne atrakcje. Trwają targi Trako

Maciej Korolczuk
23 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najwięcej zainteresowania wzbudza pierwsza polska lokomotywa wodorowa bydgoskiej Pesy. Najwięcej zainteresowania wzbudza pierwsza polska lokomotywa wodorowa bydgoskiej Pesy.

W gdańskim AmberExpoMapka trwają 14. Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako 2021. To gratka nie tylko dla branży kolejowej, ale też wszystkich pasjonatów i miłośników transportu szynowego. Wejście na teren targów będzie możliwe w piątek w godz. 10-16. Cena wejściówki to 20 zł.



Czy bywasz na branżowych imprezach wystawienniczych/targach?

Ponad 500 wystawców z 25 krajów świata, nowoczesny tabor kolejowy, w tym pierwsza polska lokomotywa wodorowa wyprodukowana przez bydgoską Pesę, namioty wystawiennicze i specjalnie ułożone torowisko to znak, że w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym Amber Expo znów trwają targi kolejowe Trako.

To już 14 edycja tej imprezy, która uznawana jest za największe i najbardziej prestiżowe w Polsce oraz drugie w Europie spotkanie branży transportu szynowego.

- 14. edycja Trako zbiega się z ogłoszonym przez Komisję Europejską - Europejskim Rokiem Kolei - przypomina Bartosz Tobieński, rzecznik prasowy MTG. - Z tej okazji, w podróż po całej Europie wyruszył Connecting Europe Express, specjalny pociąg, który 2 września wyjechał z Lizbony, a stacją końcową 7 października będzie Paryż. W ciągu 36 dni odwiedzi 26 krajów, pokonując odległość 20 tysięcy kilometrów, łącząc kraje i ludzi. Connecting Europe Express zatrzyma się w ponad 70 miastach, w Polsce będą to m.in. Kraków, Warszawa oraz Gdańsk. Pociąg na przystanku Stadion Expo gościł całą dobę i we wtorkowe popołudnie wyruszył w dalszą podróż.

Aby Targi mogły się w ogóle odbyć, Międzynarodowe Targi Gdańskie przekazały do dyspozycji wystawców ponad 36 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni ekspozycyjnej.

To zarówno hale wystawiennicze, jak i specjalnie wybudowane na potrzeby targów trzy namioty wystawiennicze, a także kilometr torowiska ze specjalną betonową płytą postojową, dzięki czemu goście nie muszą chodzić po niezbyt wygodnym tłuczniu. To też tereny zewnętrzne na ulicy Żaglowej.

Tereny Trako 2021. Tereny Trako 2021.
Organizacja targów na taką skalę w czasie pandemii to wielkie wyzwanie. Jeszcze kilka miesięcy temu w hali Amber Expo funkcjonował szpital tymczasowy i wydawało się, że targi mogą się w ogóle nie odbyć. Obostrzenia sprawiły, że z kalendarza MTG wypadły m.in. targi bursztynu i biżuterii Amberif czy wiosenny Free Time Festival.

Pandemia z branżą transportową, w tym także kolejową, obeszła się wyjątkowo dotkliwie, dlatego zarówno organizatorzy, jak i wystawcy nie ukrywają, że wrześniowe targi w Gdańsku to nie tylko doskonała okazja do nawiązania nowych kontaktów biznesowych, ale i podźwignięcia całej branży.

Trako to jednak nie tylko spotkania branżowe, ale też okazja dla wszystkich pasjonatów transportu szynowego, by z bliska zobaczyć i ocenić nowoczesny tabor. Będzie do tego okazja w piątek w godz. 10-16. Wejściówki w cenie 20 zł można kupić na miejscu, w recepcjach. Płatność tylko kartą płatniczą - nie obowiązują żadne zniżki.

Targi to gratka dla wszystkich pasjonatów transportu szynowego i okazja dla producentów, by pochwalić się nowym taborem. Targi to gratka dla wszystkich pasjonatów transportu szynowego i okazja dla producentów, by pochwalić się nowym taborem.
Warto - zwłaszcza w czasie trwającego Tygodnia Zrównoważonego Transportu - wybrać się na miejsce komunikacją miejską. Parkingi przy Amber Expo i stadionie są bowiem mocno oblegane i nietanie (trzy godziny parkowania to koszt od 30 do 45 zł).

Trako organizowane są przez Międzynarodowe Targi Gdańskie SA oraz Grupę PKP w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AMBEREXPO w dniach 21-24 września 2021. Partnerami targów są firmy: Alstom, Knorr-Bremse, Medcom, Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz SA oraz Track TEC. Partnerem finansowym Trako 2021 jest Bank Pekao SA.

Wydarzenia

14. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO (4 opinie)

(4 opinie)
20 zł
targi

Miejsca

Opinie (110) 1 zablokowana

  • Smutne te "targi" (4)

    Mega smutne te targi pomijając tę lokomotywę wodorową to wszystko wygląda jak na zachodzie 20 lat temu, pudrowanie trupa jakim jest polska kolej i polski przemysł kolejowy.

    A wodór to nośnik energii a nie jego źródło bo trzeba go wytwarzać z prądu i wody. Nie mamy na Ziemi takich pokładów wodoru żeby nim zasilać cokolwiek. Póki elektrownie będą opalane węglem to tylko zabawa z prawem zachowania masy i energii.

    • 39 56

    • Żeby to tylko z wody (1)

      Wytwarzanie wodoru metodą elektrolizy jest mało wydajne, więc na większą skalę robi się to po prostu z węglowodorów (ropa, węgiel, etc)

      • 16 3

      • Wytwarzaniem paliw i gazu zajmujemy się od 100 lat

        Poszły na to gigantyczne środki. Uzyskiwaniem wodoru nikt się nie zajmował, bo po co?
        Dajcie inżynierom i chemikom choćby kilka lat a opracują technologie uzyskiwania wodoru które dzisiaj nawet trudno nam sobie wyobrazić.

        • 4 0

    • Wodór jest najczęściej występującym pierwiastkiem chemicznym we Wszechświecie i jednym z najczęściej spotykanych pierwiastków na Ziemi

      • 2 0

    • Prund to też tylko nośnik energii jakby co.

      Nie ma kopalni prundu szanowny znawco natomiast wodór jest obecny w przodzie w postaci albo bezpośrednich zasobów albo zasobów z których łatwo można go uzyskać.

      • 3 0

  • Tak patrzcie na to czego na pewno nie zobaczycie w zaściankowym Gdańsku na co dzień! (2)

    Gratka tak dla oszołomów torowisk w mieście

    • 4 10

    • A za dwa lata takie same w Berlinie i tak na przemian , Berlin tez jest zaściankiem dla oszołomów? (1)

      • 4 1

      • W Berlinie będą za rok: 20. - 23. września 2022.

        • 0 1

  • Wodór jest trudny do przechowywania, także ciekawe, czy ta idea nie skończy głównie jako koncepcja

    Przekonała się o tym NASA przy budowie (i pierwszej katastrofie) wahadłowców.
    Trudność ta skutkuje też niekorzystnym stosunkiem masy zbiornika na wodór do jego zawartości.
    Między innymi dlatego nowe rakiety projektowane są na paliwo metanowe, które jest o wiele prostsze "w obsłudze"

    • 10 0

  • Bez maseczek wszyscy (4)

    z różnych krajów Świata się zjechali z różnymi bakteriami a tu organizator nie wymaga maseczek.

    • 9 10

    • I bardzo dobrze. (3)

      Czas skończyc z tą paranoja pandemii przeziębienia. A jak się boisz to nie wychodź z domu, ktoś cię do tego zmusza?

      • 8 2

      • (2)

        Tacy jak ty wprowadzają chaos i przeszkadzają ludziom którzy chcą zapanować nad porządkiem narodu

        • 2 3

        • Mi to lotto. (1)

          • 0 0

          • i kilka dużych baniek już na to poszło

            i szykuje się kolejny lock down bo ci to lotto. Cóż za haniebna postawa wroga narodu.

            • 0 2

  • Wodór to marzenie na przyszlosc (5)

    Wodór to na chwilę obecną nośnik energii o pojemności większej niż baterie. I na tym kończy się jego atut. Ekonomicznie nieopłacalny i bardzo trudny w przechowywaniu. Tylko kolej może sobie pozwolić na taką małą zabawkę bo i tak zapłacimy za nią z biletów a na koniec okaże się nieopłacalna. Bez sensu.

    • 22 48

    • Nie masz racji, są już auta seryjne - Toyota Mirai (3)

      porównywalne z elektrycznymi pod względem ceny i osiągów.
      Wodór bije na głowę baterie, jest ponad dwa razy bardziej kaloryczny od benzyny, wodór to 120 MJ/kg a bateria litowa 2,5 - czyli jedna tona baterii to odpowiednik jakiś 21 litrów wodoru.
      Jedynym obecnie problemem jest koszt produkcji wodoru - jednak ten ma szybko maleć, do jakiś 2$ za kilogram do 2030 a po następnej dekadzie mniej niż dolara.

      • 14 5

      • Mirai to jedyny samochód wodorowy, który można kupić na rynku

        problem w tym, że najbliższa stacja z ogniwami jest w Niemczech.
        Co do samego wodoru problem jest inny: my go produkujemy przez spalanie ropy. Ani to ekologiczne ani tanie ani mądre.

        • 7 3

      • 120 MJ/kg fajnie, ale sprezony wodor lub nawet płynny objetosciowo zajmuje kilka-kilkanascie razy wiecej miejsca niz benzyna. Gdzie to trzymac?

        • 5 3

      • Fid foj fiwti fajf

        Koledzy nie kłóćcie się, złość to zły doradca. Ja was wszystkich pogodzę. Jak wkrótce wprowadzą plan fit for 55 to mało kogo będzie stać na bilet kolejowy, nie mówiąc o lataniu. Także czym będzie napędzana lokomotywa to sprawa drugorzędna. Na co komu lokomotywy jak nie będzie kogo wozić :D

        • 11 1

    • Ta, zwłaszcza koszty Lotosu pokryjesz z biletów

      • 3 1

  • Skąd ta zaraza się zjechała (5)

    i bez maseczek,bez środków ochrony zdrowia w pandemii (4fala zbiera żniwa).

    • 4 13

    • 4 fala zbiera zniwa tam gdzie najwiecej PiSowskich wyborcow , czyli na południu i wschodzie kraju. (4)

      Jak mówia lekarze , stopien zaszczepien swiadczy o zaufaniu spoleczenstwa do wladzy.

      • 0 7

      • na targach

        gdzie wałek wałek wałkuje

        • 1 0

      • Pandemia nigdzie nie zbiera obecnie żniwa, bo skala zachorowań jest praktycznie zerowa. (2)

        Przecież ten kraj liczy sobie 40 mln ludzi, to nawet nie jest igła w stogu siana.

        • 3 2

        • U ciebie w domu (1)

          bo wychodzisz tylko przez okno

          • 0 1

          • Jak nie masz nic mądrego do powiedzenia to po co się odzywasz?

            • 0 0

  • odpowiedzialność mtg sa. po trako czas na szpital. (6)

    Zorganizowanie tych targów w czasach pandemii bez zachowania minimum reżimu sanitarnego to hucpa, a nie targi. Zarząd MTG SA powinien się podać do dymisji. Gdzie są służby, które nie pozwalają Kowalskiemy wejść do marketu bez maseczki i dezynfekcji rąk, a tam uściski, podawanie dłoni i chuchanie wydechem po wczorajszych imprezach. No tak, ale najpierw trzeba pozarażać. żeby w tych samych halach można było otwierać szpital za 2 tygodnie. Żenada do kwadratu. Ale szczery uśmiech Bojana bezcenny.

    • 28 49

    • Weź już nie marudź z tym kowidem bo on się już ludziom nudzi i tyle. (3)

      • 12 8

      • Szczególnie tym (2)

        76 tys. co przedwczesnie zmarli

        • 3 8

        • W skali tak ogromnego kraju jak Polska to dokładnie tyle co nic.

          Nad zmarłymi z innych powodów też tak publicznie rozpaczasz? Życie, na coś trzeba umrzeć.

          • 5 3

        • Co to ma wspolnego z kowidem?

          • 0 0

    • Zamknij się w piwnicy do końca życia jak się boisz i tyle.

      Normalne życie zostaw dla normalnych ludzi.

      • 7 3

    • Maciej

      Maciej daj spookoj kazdy wie ,że byłeś taki jak on a nawet gorszy a teraz głupoty wypisujesz

      • 3 0

  • Po upaństwowieniu PESY zaczynają się typowe cyrki: lokomotywa wodorowa jest taką tylko w pobożnych życzeniach..

    Ma normalny silnik spalinowy przystosowany do spalania wodoru. Za komuny na targach też pokazywano prototypy samochodów, których potem nigdy w produkcji nikt nie zobaczył. No i komuna wraca

    • 2 5

  • (1)

    Te lokomotywy Pesy to jak nasze tramwaje? Co kilka godzin awaria?

    • 7 5

    • Niee, one będą jak nasze PKMki.

      Awaria co kilka godzin.

      • 0 0

  • Wodorowa lokomotywa! To prototyp, który jeszcze długo na tory nie wyjedzie!

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową - wcześniej pracował w Zarządzie Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA, uczestniczył także w rozwoju STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o. Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Gdańskiej. Ukończył również wiele prestiżowych, międzynarodowych kursów z dziedziny ubezpieczeń i zarządzania.

Najczęściej czytane