• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z DCT do Moskwy, czyli nowy serwis intermodalny

Wioletta Kakowska-Mehring
2 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
- W przyszłym roku planujemy rozpoczęcie kolejnej inwestycji, czyli budowę drugiego terminala, który będzie sąsiadował z już istniejącym – zapowiada Boris Wenzel, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk. 
- W przyszłym roku planujemy rozpoczęcie kolejnej inwestycji, czyli budowę drugiego terminala, który będzie sąsiadował z już istniejącym – zapowiada Boris Wenzel, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk.

Już w grudniu zostanie uruchomione regularne połączenie kolejowe z gdańskiego DCT do Moskwy. Będzie to cotygodniowy serwis intermodalny, a więc do Rosji po torach będą podróżowały kontenery, które przypłyną kontenerowcami Maerska do gdańskiego portu. W planach jest też uruchomienie połączenia z Ukrainą.


Trójmiasto stanie się ważnym punktem na mapie transportu intermodalnego?


- Pracujemy nad kilkoma rozwiązaniami intermodalnymi. W grudniu pierwsze pociągi pojadą z Gdańska do Moskwy - powiedział Boris Wenzel, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk i dodał, że w najbliższym czasie ruszy też połączenie z Ukrainą.

Połączenie z Rosją będzie realizowane przy współpracy z PKP Cargo. List intencyjny w tej sprawie podpisano już w lipcu tego roku. Z kolei połączenie z Ukrainą będzie realizowane dodatkowo przy udziale spółki PKP LHS, która tak jak PKP Cargo wchodzi w skład Grupy PKP. Firma zajmuje się przewozem towarów po szerokim torze.

Transport intermodalny, czyli kombinowany, to typ transportu polegający na przewozie ładunków środkami przewozowymi różnych gałęzi transportu. Do przewozu ładunku wykorzystuje się więcej niż jedną gałąź transportu, przy jednoczesnym wykorzystaniu tylko jednej jednostki ładunkowej np. kontenera na całej trasie przewozów. A tych kontenerów w DCT będzie coraz więcej.

- W przyszłym roku planujemy rozpoczęcie kolejnej inwestycji, czyli budowę drugiego terminala, który będzie sąsiadował z już istniejącym. Dzięki temu nasze zdolności przeładunkowe osiągną 4 mln TEU. W ten sposób Gdańsk stanie się jednym z największych hubów kontenerowych w Europie - dodaje Boris Wenzel.

Aby sprawnie obsłużyć taką masę ładunku, potrzebne są właśnie nowe serwisy kolejowe, a aby było ich więcej niezbędne są inwestycje. Ostatnio DCT podpisał umowę o dofinansowanie projektu pn. "Budowa Terminalu Etap 2: rozbudowa bocznicy, zakup sprzętu - DCT Gdańsk bramą do Europy Środkowej". Wsparcie pochodzi z programu Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a przyznanie środków odbyło się na zasadzie konkursu. Trzeba było przedstawić dobry projekt, który wspiera rozwój transportu intermodalnego. Taki przedstawiło DCT i uzyskało 50 mln zł na inwestycje. Unijne środki zostaną przeznaczone m.in. na rozbudowę bocznicy kolejowej, obsługującej przeładunki w relacji wagon plac składowy oraz budowę trzech przejazdów przez wszystkie (istniejące i projektowane) tory. Do tego przewidziana jest przebudowa nawierzchni placu składowego o powierzchni placu 84 440 m kw. Ponadto projekt obejmuje zakup specjalistycznego sprzętu wykorzystywanego w ramach świadczenia usług w terminalu.

Transport lądowy w Polsce opiera się przede wszystkim na przewozach samochodowych, które w 2010 roku miały blisko 74 proc. udziału w rynku. Dla porównania, transport koleją stanowił w tym samym czasie niecałe 17 proc. To wciąż bardzo mało. A tzw. kombinowany transport morski i kolejowy jest najtańszym sposobem transportu towarów na dłuższych dystansach. Niestety, w Polsce transport intermodalny ma 4 proc. udziału w transporcie ogółem. Średnia dla Europy to ok. 20 proc.

W tej materii widać jednak przyspieszenie. Zwłaszcza w trójmiejskich portach. W tym roku również BCT udało się pozyskać dwa nowe połączenia. W połowie maja po raz pierwszy Bałtycki Terminal Kontenerowy przyjął pociąg z kontenerami z Dąbrowy Górniczej. Pociąg należał do międzynarodowego operatora kolejowego Balic Rail, z którym gdyński terminal podpisał umowę. Obecnie pociągi z BCT jeżdżą do Dąbrowy Górniczej dwa razy w tygodniu dając połączenie z Austrią i Słowenią. Miesiąc temu z kolei niemiecki operator Polzug Intermodal uruchomił regularne połączenie kolejowe z Gądek pod Poznaniem do Gdyni. Początkowo terminal będzie obsługiwał pociągi trzy razy w tygodniu. Docelowo pociągi przyjeżdżać będą do BCT co drugi dzień.

Na intermodalność postawiła też gdyńska spółka PCC Intermodal. Obecnie firma ta działa w oparciu o cztery lądowe terminale przeładunkowe zlokalizowane w Brzegu Dolnym (na terenie dzierżawionym od PCC Rokita SA), Gliwicach (na terenie dzierżawionym od Ślaskiego Centrum Logistyki Sp. z o.o.), Kutnie (własny terminal) oraz we Frankfurcie n/Odrą (w oparciu o współprace z KV Terminal). W marcu tego roku spółka rozpoczęła prace dotyczące budowy suchego portu w Tczewie. Intermodal Container Yard to pierwszy tego typu obiekt w Europie Środkowo-Wschodniej. Szacowany koszt inwestycji to ok. 200 mln zł. PCC Intermodal oferuje regularne połączenia pomiędzy tymi terminalami, a portami morskimi w Gdańsku, Gdyni, Hamburgu, Bremerhaven oraz Rotterdamie. Stale rozszerza też sieć połączeń. W grudniu 2011 roku spółka uruchomiła połączenie pomiędzy Moskwą, a europejskimi portami.

Miejsca

Opinie (34) 1 zablokowana

  • dobre (1)

    Szkoda, że nie wspomnieli, że w tej chwili na wywóz kontenerów z DCT koleją czeka się ponad tydzień i to tylko do Polski. Powodzenie życzę białej gwieździe, grunt to dobry PR, na który nabierają się tylko naiwni.

    • 17 20

    • Dodajmy jeszcze do tego wieczne opóźnienia w rozładunku kontenerów.

      • 4 4

  • (1)

    i bardzo dobrze....TIRy na TORy i tak ma byc

    • 28 1

    • ...

      Tory na TIRy !!!

      • 4 3

  • Bardzo cieszą takie wiadomości!!!

    Właśnie tworzy się przyszłość naszego kraju, takimi działaniami mamy szansę dogonić Europę Zachodnią. Dobrze, że nareszcie priorytet działań koncentruje się na kolei, to dobry wybór - odetchną nasze drogi, odetchniemy i my, czystszym powietrzem. Widać także, jak świetnie radzi sobie kapitał prywatny, na szczęście od tych inwestycji politycy trzymają się z daleka, i niech tak już pozostanie.

    • 27 2

  • Chłop będzie miał wsparcie (1)

    w Polsce aż roi się od "specjalistów" od współpracy z Moskwą. Wystarczy włączyć tv...

    • 10 8

    • I co z tym złego?

      Z sąsiadami należy robić interesy ku naszej korzyści a nie wojować ku naszej zagładzie.

      Żadne państwo, które samo na siłę szukało sobie wrogów nie przetrwało. No z wyjątkiem USA.

      Napoleon, Hitler, Turkowie Osmańscy, wszyscy prędzej czy później (raczej prędzej) dostali w łeb.

      • 7 6

  • Drugi terminal kontenerowy w Gdańsku i zdolności przeładunkowe 4 mln TEU (3)

    to w niedalekiej przyszłości do porciku w Gdyni zawijać będą chyba kajaki i żaglowce i to pod warunkiem, że Szczurek najpierw uporządkuje teren na Skwerze Kościuszki

    • 26 8

    • (2)

      Serio nie mozesz sie cieszyc z tego co jest i musisz do***ac do pieca i naskoczyc na Gdynie? Zyj i daj zyc innym kolego. Troche wiecej szacunku na przyszlosc

      • 7 11

      • a co, pięknym za nadobne

        macie za swoje wredne śledzie

        • 7 2

      • Uśmiechnij się jesteś z Gdyni :-))

        • 9 2

  • Port Gdańsk buduje drugi terminal kontenerowy właśnie dla G6 (4)

    • 18 1

    • Dlatego armatorzy z G6 zawiesili swój serwis. Po prostu czekają na drugi terminal w Gdańsku. (3)

      • 13 4

      • Skad takie info? (2)

        Jak na razie wyglada na to ze Maersk ma tu wylacznosc. Cos na wzor np. bazy w Algecirias kolo Giblartaru. Oczywiscie zycze sobie i nam wszystkim G6 w przyszlosci, zastanawia mnie po prostu zrodlo takiej informacji. Moze tylko plotka?

        • 2 8

        • Prosta chłopska logika (1)

          niby gdzie w Gdyni miały by zawijać duże kontenerowce. No chyba, że na wzór lotniska Gdynia-Kosakowo, miasto Gdynia wybuduje sobie terminal kontenerowy Gdynia-Mechelinki :-))

          • 8 0

          • Do GCT, rozpoczyna się budowa nabrzeża głębokowodnego, a prace nad poszerzeniem obrotnic czy zwiększeniem głębokości całego portu trwają już od jakiegoś czasu. To naturalny termianl dla G6, większość armatorów z tej grupy już tam zawija

            • 1 0

  • No to za parę lat trzeba będzie zamknąć port w Gdyni (2)

    wreszcie będzie można spokojnie spać na Obłużu.

    • 13 4

    • A miasto wybuduje tam dzielnicę prestiżu... :))) (1)

      • 7 0

      • Chyba skansen :-))

        Stoczni, PLO, Dalmoru już nie ma to będzie tam pewnie muzeum myśli morskiej III RP

        • 6 0

  • artykuł o porcie DCT w Gdańsku (tak, w Gdańsku, nie Trójmieście) i ona musi tę Gdynię wcisnąć (1)

    za wszelką cenę.

    • 9 5

    • Sopot też....

      • 4 0

  • Mam pytanie. (5)

    Skoro 74% transportu lądowego odbywa się drogami, a 17% torami, to czym odbywa się pozostałe 9%?

    Żegluga śródlądowa? Bo tylko to mi do głowy przychodzi, bo przecież nie rowerami. No chyba, że stary skecz z wykorzystaniem pielgrzymki do transportu cegieł z Olsztyna do Częstochowy był opisem rzeczywistości :)

    • 6 0

    • transport rurociagowy (2)

      jak w tytule, choc nie wiem, czy akurat odnosi sie do tych statystyk

      • 1 0

      • O tym nie pomyślałem, i to faktycznie może być to. (1)

        Bo już się zastanawiałem, czy przypadkiem żeglugi śródlądowej w Polsce nie mamy co pływa po kryjomu chowając się przed gapiami.

        • 0 0

        • po Odrze trochę jeszcze się pływa

          • 0 0

    • ;)

      pewnie samolotem ;))

      • 0 0

    • odp

      Transport śródlądowy to tr.wodny nie lądowy :) a do transportu lądowego zalicza się jeszcze rurociągowy, ale jest to mniejszy odsetek więc myślę, że tak czy inaczej wkradł się błąd.

      • 0 0

  • DCT wybuduje trzeci terminal kontenerowy w Gdańsku

    zanim Port Gdynia pogłębi swoje baseny portowe...

    • 17 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane