• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak powstaje terminal za 470 mln euro

Wioletta Kakowska-Mehring
6 czerwca 2024, godz. 08:00 
Opinie (155)

Zakończenie prac przy budowie terminalu T3 planowane jest na wrzesień 2025 r.

Terminal T3Mapka w Baltic Hub w Gdańsku nabiera kształtów. Jest już "wyspa" z betonową pokrywą, teraz trwa budowa nabrzeży. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pod koniec przyszłego roku nowy półautomatyczny terminal będzie gotowy na przyjęcie pierwszych statków. Inwestycja za 470 mln euro (2 mld zł) znacznie wzmocni możliwości przeładunkowe.



W środę, 5 czerwca, wmurowano kamień węgielny pod trzecie głębokowodne nabrzeże w terminalu kontenerowym Baltic Hub. Prace "na wodzie" są już wykonane w 60 proc. Ta inwestycja ma zwiększyć możliwości przeładunkowe gdańskiego terminalu do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.

Terminal instalacyjny. Budowa ma ruszyć jeszcze w tym roku Terminal instalacyjny. Budowa ma ruszyć jeszcze w tym roku

- Dzięki inwestycji T3 Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zwiększając moce przeładunkowe z 2,7 do 4,5 mln TEU rocznie. To nie tylko znaczący wzrost potencjału operacyjnego i nowe możliwości rozwoju dla naszych klientów, ale także korzyści zarówno dla całej polskiej gospodarki, jak i rynków Europy Europy Środkowo-Wschodniej: Czech, Słowacji czy Węgier - powiedział Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Charles Baker, prezes zarządu, dyrektor generalny Baltic Hub (DCT Gdańsk)
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Beata Rutkiewicz
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Arkadiusz Marchewka
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Charles Baker, prezes zarządu, dyrektor generalny Baltic Hub (DCT Gdańsk)


Rozbudowa terminalu Baltic Hub rozpoczęła się w listopadzie 2022 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex i DEME. W ramach T3 powstaje nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości - 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.


Sam terminal powstanie na wodzie z dala od plaży, ale część infrastruktury towarzyszącej rozrośnie się również na lądzie na 550 m (na wschód), w odległości ponad 300 m od plaży Stogi.

Wartość inwestycji to 470 mln euro. Całość będzie finansowana ze środków własnych Baltic Hub i kredytów zewnętrznych.

  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Adam Żołnowski, wiceprezes DCT
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Arkadiusz Marchewka
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Aleksandra Dulkiewicz
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Beata Rutkiewicz
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Bartłomiej Pawlak, wiceprezes PRF
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Charles Baker, prezes zarządu, dyrektor generalny Baltic Hub (DCT Gdańsk)
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie

Baltic Hub T3 będzie przeznaczony do przeładunku i magazynowania kontenerów. Po zakończeniu robót, co planowane jest na wrzesień 2025 r., wyposażeniu terminala i przekazaniu go do eksploatacji będzie to jeden z największych obiektów tego typu na kontynencie.


Nowe nabrzeże zostanie wyposażone w 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, pracujących na placu kontenerowym.

Obiekt będzie półautomatyczny, co oznacza, że operatorzy będą mogli zdalnie sterować urządzeniami z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk, co zapewni bezpieczne, wydajne i nowoczesne środowisko pracy przez cały rok.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (155)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane