- 1 23 zł za kawę z tonikiem. Dużo czy mało? (231 opinii)
- 2 Wakacje 2024. Jak za granicę, to gdzie i za ile? (75 opinii)
- 3 Upamiętniono znanego gdańskiego menadżera (138 opinii)
- 4 Hala kadłubowa #strongertogether (161 opinii)
- 5 Proces rebrandingu stacji MOL (213 opinii)
- 6 Rzecznik MŚP negatywnie o płacy minimalnej (335 opinii)
Zobacz, jak powstaje terminal za 470 mln euro
Zakończenie prac przy budowie terminalu T3 planowane jest na wrzesień 2025 r.
Terminal T3 w Baltic Hub w Gdańsku nabiera kształtów. Jest już "wyspa" z betonową pokrywą, teraz trwa budowa nabrzeży. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pod koniec przyszłego roku nowy półautomatyczny terminal będzie gotowy na przyjęcie pierwszych statków. Inwestycja za 470 mln euro (2 mld zł) znacznie wzmocni możliwości przeładunkowe.
W środę, 5 czerwca, wmurowano kamień węgielny pod trzecie głębokowodne nabrzeże w terminalu kontenerowym Baltic Hub. Prace "na wodzie" są już wykonane w 60 proc. Ta inwestycja ma zwiększyć możliwości przeładunkowe gdańskiego terminalu do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
![Terminal instalacyjny. Budowa ma ruszyć jeszcze w tym roku](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3725/150x100/3725105__c_150_0_1286_900__kr.webp)
- Dzięki inwestycji T3 Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zwiększając moce przeładunkowe z 2,7 do 4,5 mln TEU rocznie. To nie tylko znaczący wzrost potencjału operacyjnego i nowe możliwości rozwoju dla naszych klientów, ale także korzyści zarówno dla całej polskiej gospodarki, jak i rynków Europy Europy Środkowo-Wschodniej: Czech, Słowacji czy Węgier - powiedział Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.
Rozbudowa terminalu Baltic Hub rozpoczęła się w listopadzie 2022 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex i DEME. W ramach T3 powstaje nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości - 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.
Sam terminal powstanie na wodzie z dala od plaży, ale część infrastruktury towarzyszącej rozrośnie się również na lądzie na 550 m (na wschód), w odległości ponad 300 m od plaży Stogi.
Wartość inwestycji to 470 mln euro. Całość będzie finansowana ze środków własnych Baltic Hub i kredytów zewnętrznych.
Baltic Hub T3 będzie przeznaczony do przeładunku i magazynowania kontenerów. Po zakończeniu robót, co planowane jest na wrzesień 2025 r., wyposażeniu terminala i przekazaniu go do eksploatacji będzie to jeden z największych obiektów tego typu na kontynencie.
Nowe nabrzeże zostanie wyposażone w 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, pracujących na placu kontenerowym.
Obiekt będzie półautomatyczny, co oznacza, że operatorzy będą mogli zdalnie sterować urządzeniami z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk, co zapewni bezpieczne, wydajne i nowoczesne środowisko pracy przez cały rok.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-06-06 08:27
u góry betonowa pokrywa... (7)
... a pod spodem warstwy namułów i osadów, w piasku "pożyczonym" przez wykonawcę... i nikt za to nie beknął, wszyscy tylko rączki sobie ściskają... jak beton zacznie pływać, to będzie już problem następców....
- 23 86
-
2024-06-06 15:16
Tak, beton ci zacznie pływać na 40 metrowych palach z żelbetonu które są co kilka metrów
ciekawe
- 7 1
-
2024-06-06 10:26
...
Ynżiniera Janusza zawsze warto poczytać
- 30 1
-
2024-06-06 09:34
O znawco
Powiedz im to szybko, bo zaraz wszystko zatonie!!
- 19 1
-
2024-06-06 09:33
expert (3)
mnie to zawsze bawi jak znajdzie się taki ekspert na forum, który zna się lepiej niż inżynierowie z firmy, która buduje kolosy za 470mln... na prawdę myślisz, że oni są tacy głupi, że zbudowali latawiec na żabich nogach? I że inżynierowie, którzy wydali pozwolenie na tę budowę są może jeszcze głupsi? Zajmij się swoim życiem człowieku zamiast
mnie to zawsze bawi jak znajdzie się taki ekspert na forum, który zna się lepiej niż inżynierowie z firmy, która buduje kolosy za 470mln... na prawdę myślisz, że oni są tacy głupi, że zbudowali latawiec na żabich nogach? I że inżynierowie, którzy wydali pozwolenie na tę budowę są może jeszcze głupsi? Zajmij się swoim życiem człowieku zamiast wyśmiewać problemy wielkich, których nigdy nie zrozumiesz. Widać, że jesteś niedowartościowany i to forum to jest jedyne miejsce gdzie chyba możesz próbować się dowartościować. Ogarnij się i zrób coś dla siebie zamiast dłubać w nosie przed ekranem monitora.
- 39 1
-
2024-06-12 11:52
Nie wiem ale się wypowiem
Nie wiesz o co biega to się nie wypowiadaj. Ładną aferkę tam przykryli
Widać tutaj na forum, że PRowcy działają- 0 0
-
2024-06-06 10:34
halę sportową przy szkole nr 1 na Morenie też zbudowali fachowcy (1)
a potem się zawaliła. Janusz może się nie zna, ale to podejście "nie krytykuj jeśli sam nie robiłeś" jest bez sensu.
- 5 15
-
2024-06-06 10:59
kolejny fachowiec
Jak rozumiem znasz przyczynę zawalenia tej hali ? tamten był ekspertem od morskiego budownictwa, a Ty jesteś biegłym sądowym w zakresie zawalenia się hali ?
- 14 3
-
2024-06-06 10:06
(24)
Co Gdansk i mieszkańcy będą mieli z tej inwestycji poza zniszczoną plażą, hałasem i spalinami tysięcy ciężarówek i wyciętym lasem na Sączkach? Co najwyżej kolejne robolskie miejsca pracy za parę drobnych złotych? Bo ja nie widzę ani działań kompensacyjnych ze strony Baltic Hub ani żadnych nowych inwestycji bezpośrednio wpływających na dobrostan mieszkańców.
- 67 74
-
2024-06-09 08:57
To prawda!!! A gadanie,jak to będzie wspaniale,jakiego to szczęścia doznamy z powodu rozbudowy terminala,to kłamstwo!!Jako mieszkaniec gdañska nie czuję aby co kolwiek mi się polepszyło,oprucz zwiększonego ruchu tirów z kontenerami!!
- 2 0
-
2024-06-06 18:27
pytasz co jeszcze
koleiny w miescie, chociaz gdyby wazyc kazdy kontener zestaw, a kasa z tyt. kar pozostawala w budzecie miasta to moze i cos by bylo.....
- 7 0
-
2024-06-06 15:18
Mieszkańcom powinno powiedzieć się papa
ten cały teren powinien być tylko pod działalność porową przeznaczony, ale niemartw się kolejne etapy rozbudowy dojdą prawie do pętli
- 8 3
-
2024-06-06 14:17
a dlaczego mają mieć?
Jak twierdzi gdańska szkoła liberalna, zarabia właściciel.
Port nie był właścicielem DCT, jedynie dzierżawił teren. Co było kompensowane opcją przejęcia własności po 30 latach. Więc nie było cashflow.
Miasto mogło mieć udziały w porcie, ale okazało się być bardzo nielojalnym partnerem. Wolało "unię personalną" i machinacje przy terenach portowych...- 8 6
-
2024-06-06 13:14
Miejsca pracy, dochody z CITów, dodatnią migrację, 8 miejsce wsród największych portów w Europie (2)
tańsze produkty poprzez zmniejszenie kosztów transportu, więcej inwestorów również poza branżą. Wymieniać dalej?
- 16 8
-
2024-06-06 14:20
czyli perkal i paciorki...
ale tak się robi interesy na biedakach co niewiedzą na czym się zarabia...
A jak wiedzą, to nie mają na to kapitału...
A jak znajda kapitał, to się pokłócą o stołki i działki albo zazdrośnicy podstawią nogę...
Gdańsk to jedyna miejsce w Polsce, a może i Europie, gdzie terminal kontenerowy zbankrutował...- 6 9
-
2024-06-06 13:55
Tańsze badziewie z Chin rozwożone przez ukraińskich kierowców? Serio, to traktujesz jako plus? Gratuluję
- 5 12
-
2024-06-06 11:54
haha, ale hejciarz....jaką plażą (1)
dct to chyba jeden z większych płatników w polsce, ale co ja tam wiem
- 11 3
-
2024-06-06 12:45
płatników czego i komu?
na tym polega problem...
Ale Gdańsk ma to co chciał. To gdańscy "liberałowie" twierdzą, że ludzie muszą zadowolić się płacą a państwo podatkiem... Jednego i drugiego z łatwością się unika.- 6 6
-
2024-06-06 11:04
"robolskie miejsca pracy" (1)
Zgaduję, że utrzymujesz się z bycia Aktywiszczem?
- 18 0
-
2024-06-06 12:51
Zgaduj dalej
- 3 2
-
2024-06-06 10:42
a co Gdansk ma z Ciebie?
- 20 2
-
2024-06-06 10:36
Na przykład podatki (4)
z których mamy pieniądze na parki, chodniki? Nowe firmy wspomagające działanie pracy portu, ze znacznie wyższymi pensjami niż w porcie? Nowi mieszkańcy przybywający tu za pracą? Normą na całym świecie jest, że powstanie takiego portu to przepotężny impuls dla większości sektorów gospodarki regionu i kraju w jakim powstaje. Dawno nie widziałem tak
z których mamy pieniądze na parki, chodniki? Nowe firmy wspomagające działanie pracy portu, ze znacznie wyższymi pensjami niż w porcie? Nowi mieszkańcy przybywający tu za pracą? Normą na całym świecie jest, że powstanie takiego portu to przepotężny impuls dla większości sektorów gospodarki regionu i kraju w jakim powstaje. Dawno nie widziałem tak krótkowzrocznego komentarza, przypominam, że wielkość i absurdalne bogactwo XVII wiecznego Gdańska to był port... Czasy się zmieniły? Mamy w tych czasach tak biedne miasta, jak Hamburg, Rotterdam, Busan, Singapur i wiele więcej.
- 19 7
-
2024-06-06 12:53
(2)
Taa, porównuj dalej Gdansk z Singapurem. Ja tu jakoś tego bogactwa nie widzę. Jeśli już to wszystko jest wytransferowane gdzie tylko się da.
- 9 6
-
2024-06-06 15:36
To mało miejsc na świecie widziałeś, jeśli uważasz, że u nas nie widać bogactwa. (1)
- 5 7
-
2024-06-06 18:12
nie, u nas nie widac bogactwa...
Na szczescie, nie widac tez za bardzo biedy.
- 6 1
-
2024-06-06 12:48
podatki? Tak, największym źródłam dochodów miast (samorządów) są podatki... PIT
potem od nieruchomości...
CIT i reszta są cieniem i ułamkiem...
Bo jest od tego rzesza "papug" aby ich unikać...- 8 1
-
2024-06-06 10:20
(6)
na pewno kilkadziesiąt mln pln z CIT do budżetu Gdańska rocznie, podatek od nieruchomości też pewnie kilkanaście mln, PIT-y pracowników, którzy rozliczają się w Gdańsku, terminal zarabia dla Skarbu Państwa 12 mld rocznie, gdyby chociaż 5% zostawało w budżecie Gdańska byłoby super
- 21 5
-
2024-06-06 12:55
(1)
I tu trafiłeś w sedno - terminal zarabia dla skarbu państwa 12 mld. Ile zostaje z tego w Gdańsku, którego mieszkańcy ponoszą pośrednie koszty funkcjonowania tego portu w postaci zanieczyszczenia i hałasu, o korkach nie wspomnę. Gdybanie czy rzeczywiste korzyści poza śmiesznie płatnymi miejscami pracy?
- 4 12
-
2024-06-07 23:34
zgodnie z gdańską myślą liberalną
- zarabia właściciel.
Cła to kasa (podatek), którą zapłacimy w cenie towaru.- 2 0
-
2024-06-06 12:51
"terminal zarabia dla Skarbu Państwa" (2)
A w jaki sposób?
Jeśli już, to od niedawna, od czasu odkupienia części udziałów od Australijczyków.
Nieruchomości i dzierżawy są kompensowane faktem przejęcia inwestycji po 30 latach przez Skarb Państwa.
Taka umowa.- 6 1
-
2024-06-06 22:21
zarabia poprzez to że zamiast zostawić cło w Hamburgu / Bremerhaven / Rotterdamie (1)
to wpływa ono do polskiego Skarbu Państwa. "Zaledwie" parę miliardów rocznie ;)
- 3 4
-
2024-06-07 17:22
te "parę miliardów" złotych, to kasa z naszych kieszeni, która zapłacimy w cenie sprowadzonych tu towarów
Bo tym jest cło...
Jedyny "zysk", że ta kasa trafi (częściowo) do naszego państwa a nie innego.
Faktyczne zyski z usług transportowych i portowych idą w całości do kieszeni właściciela.- 5 0
-
2024-06-06 10:36
no ale co konkretnie z tego będziemy mieli poza cyferkami w Excelu
wyższe opłaty za wodę, śmieci, podatek od nieruchomości? Czy może jakieś chochoły typu Muzeum Inkluzywności?
- 5 16
-
2024-06-06 09:03
Skandal (12)
To jest katastrofa żeby tak zniszczyć najpiękniejszą plażę w Gdańsku. Bardzo szkoda że nasze dzieci już nie będą mogły z niej korzystać :-( W imię czego? Za kilka lat się okaże że kontenerowce zaczną pływać do innego poru a tego kiedyś pięknego miejsca już nikt nigdy nie naprawi.
- 55 135
-
2024-06-06 22:55
bedzie hajs z podatkow ceł itd
większe moce przeładunkowe to więcej towaru który przez ten port przechodzi stąd i więcej dochodów z tytułu ceł i podatków
- 3 1
-
2024-06-06 09:31
Raus do Niemców. (1)
- 9 11
-
2024-06-06 10:09
Przecież jest w Niemczech
- 8 5
-
2024-06-06 09:20
Nie byłoby Gdańska, gdyby nie leżał tam gdzie leży i nie miał portu (1)
Nie byłoby Gdyni, gdyby nie brak dostępu do gdańskiego portu i konieczność budowy nowego portu.
Bez portów Trójmiasto byłoby nic nieznaczącymi rybackimi osadami.- 30 2
-
2024-06-06 12:57
Ciesz się dalej i uszami klaskaj, pytanie dalej pozostaje otwarte co z korzyściami dla mieszkańców?
- 3 5
-
2024-06-06 09:18
Mogli zrobić na Westerplatte, tak jak pis obiecywał... (4)
Oni zresztą pod koniec rządów obiecywali bardzo dużo, a robili co innego. Szkoda, dlatego przegrali. Obecni relizują politykę uległości wobec Niemiec - port w Szczecinie nie będzie rozbudowywany bo po co - jest przecież Hamburg...
Plaży Stogi szkoda - wielka szkoda, najpiękniejsza plaża w mieście...- 9 20
-
2024-06-06 12:51
Ale rząd chce budować nowy terminal w Świnoujściu (1)
Przeciwko są władze regionalne
- 2 0
-
2024-06-06 14:24
rząd chciał...
a teraz jest inny rząd...
Tak, przeciwne są władze regionalne... Pomorza Przedniego...- 3 2
-
2024-06-06 10:37
przegrali bo kradli na potęgę (1)
- 10 7
-
2024-06-06 14:28
wolę "swojego" złodzieja niż najmitę na żołdzie
Jego mocodawcy mają znacznie większe możliwości drenowania rynku i nie mają żadnych w tym skrupułów.
"Swojski" pilnuje porządku na podwórku, bo niespecjalnie ma możliwość jego zmiany...- 6 4
-
2024-06-06 09:10
Gdyby nie porty to Trójmiasto byłoby zad*piem (1)
Więc zejdź na ziemie
- 21 3
-
2024-06-06 12:57
Trójmiasto to wiocha, bądź realistą
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.