• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

2 mln baryłek irańskiej ropy płyną do Lotosu

Robert Kiewlicz
5 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Już w sierpniu do Gdańska trafi pierwszy ładunek irańskiej ropy naftowej. Tankowiec Atlantas będzie największym tankowcem, jaki do tej pory zawinął do Naftoportu. Już w sierpniu do Gdańska trafi pierwszy ładunek irańskiej ropy naftowej. Tankowiec Atlantas będzie największym tankowcem, jaki do tej pory zawinął do Naftoportu.

Tankowiec Atlantas płynie do Gdańska z ładunkiem 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej. Dotychczas ani Lotos, ani PKN Orlen nie przyznawały się do ładunku. Tajemnice zdradził jednak przedstawiciel National Iranian Oil Company. Okazuje się, że odbiorcą jest gdańska Grupa Lotos, a strony planują kolejne dostawy ropy do Polski. Atlantas jest spodziewany w Gdańsku w połowie sierpnia.


Czy powinniśmy zwiększyć dywersyfikację dostaw ropy do Polski?


27 czerwca z głównego irańskiego terminalu eksportowego Kharg Island wypłynął tankowiec Atlantas z ładunkiem 2 mln baryłek ropy naftowej. Tajemnicą owiany był kontrakt, a także odbiorca ładunku w Polsce. Największe krajowe koncerny naftowe - Grupa Lotos oraz PKN Orlen - nie udzielały w tej sprawie komentarzy. Wątpliwości rozwiała jednak strona irańska.

- Polska Grupa Lotos kupiła 2 mln baryłek ropy z Iranu. Była to transakcja jednorazowa. Podpisanie kolejnej, długoterminowej umowy będzie zależeć od sytuacji obu krajów - stwierdził, cytowany przez irańską agencję prasową SHANA Mohsen Ghamsari, dyrektor ds. międzynarodowych National Iranian Oil Company.
Atlantas to tankowiec klasy VLCC. To jedne z największych na świecie jednostek przewożących ropę. Warto podkreślić, że Atlantas będzie największym tankowcem, jaki do tej pory zawinął do Naftoportu. Z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich, ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów, Atlantas przed wejściem na Bałtyk przeładuje ok. 700 tys. baryłek ropy na inny tankowiec w ramach operacji STS (ang. Ship-to-Ship transfer). Oba tankowce wpłyną następnie do gdańskiego Naftoportu. Zanim to nastąpi Atlantas przepłynie ponad 12 tys. mil morskich (22.261 km) okrążając po drodze Afrykę (statki tej klasy po załadowaniu mają zbyt głębokie zanurzenie, by przepłynąć przez Kanał Sueski). Atlantas spodziewany jest w Naftoporcie w połowie sierpnia.

Czytaj też: Ropa z Arabii Saudyjskiej sensacją? Tankowce od lat przypływają do Gdańska

Iran wydobywa ok. 3,9 mln baryłek ropy dziennie. Jeszcze w 1974 roku Iran był w stanie wydobywać ponad 6 mln baryłek dziennie. Brak nowych technologii oraz starzejące się pola roponośne spowodowały, że obecnie wydobywa prawie dwa razy mniej surowca. Dzięki 137,68 mld baryłek ropy, Iran plasuje się na trzecim miejscu w skali światowej jeśli chodzi o rezerwy tego surowca. W kartelu OPEC miejsca ustępuje jedynie Arabii Saudyjskiej.
Atlantas to tankowiec klasy VLCC. To jedne z największych na świecie jednostek przewożących ropę. Atlantas to tankowiec klasy VLCC. To jedne z największych na świecie jednostek przewożących ropę.

Przypomnijmy. W 2015 roku podpisano porozumienie między sześcioma światowymi mocarstwami a Iranem, ograniczające irański program nuklearny w zamian za złagodzenie sankcji wobec Teheranu. Otwarcie tamtejszego rynku może się przyczynić do zwiększenia potencjału wydobywczego naszych spółek - Lotosu, Orlenu, czy PGNiG.

Więcej: Otwarcie rynku irańskiego szansą dla Lotosu?

Rafineria w Gdańsku przerabia głównie ropę rosyjską oraz ropę "Rozewie", wydobywaną na Bałtyku przez Lotos Petrobaltic (3,3 mln ton w latach 2008-14). Ostatnio zaczęto też przerób ropy z kopalni Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Lubiatowie.

W swojej historii zakład przerabiał różne gatunki surowca. Między innymi ropy z Morza Północnego (np. Brent Blend, Troll, Gullfaks, Forties czy Aasgard), Bliskiego Wschodu (np. Kirkuk, Kuwait, Sahara oraz Zakum), a także tak egzotyczne gatunki, jak np. ropa Castilla z Kolumbii, która dzięki swoim właściwościom chemicznym jest dobrym surowcem do produkcji asfaltów, a także ropę Saudi Extra Light z saudyjskiego koncernu Saudi Aramco.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1

Opinie (63) 1 zablokowana

  • płyną, a może jednak płynie? (3)

    Bo nie płyną dwa miliony, a ileś tam baryłek ropy - płynie!
    bo to co w płynie - płynie!

    • 7 4

    • (1)

      baryłki płyną przecie

      • 2 1

      • x baryłek płyną

        • 1 1

    • to ropa płynie a nie statek płynie

      • 1 0

  • ropa

    Jak dla mnie to moze być z Wejherowa oby była tańsza...

    • 15 1

  • baryłka ? a może karafka ? w Polsce obowiązuje system metryczny. (4)

    ile to jest ton, te 2 mln baryłek ?

    • 6 10

    • Baryłka

      2 mln baryłek to ok. 300 tys ton

      • 9 0

    • barylka to jednostka objetosci (2)

      a tona - masy.
      wiec sensowniejsze byloby pytanie ile kubikow (m3) to te x barylek...

      • 8 0

      • Ludzie !!!! (1)

        Baryłka to ok. 160 litrow razy 2 miliony to razem 320.000.000

        • 2 0

        • powinni to beczkami nazwać i byłoby oczywiste :) 2 mln beczek - i kazdy wie o oc chodzi :)

          • 2 1

  • (1)

    A benzyna na ich stacjach w Gdansku najdrozsza

    • 16 1

    • bo oni nie chcą na tobie zarobić

      • 5 0

  • Brawo!

    • 3 1

  • Prawda (1)

    Globalnie to nic nie zmieni. Lotos czy Orlen lub inne stacje oprócz śmieciowych utrzymają ceny. Tego paliwa za darmo nie dostali i za darmo nie sprzedadzą :)

    • 4 0

    • Nie możba za darmo sprzedac. Za darmo mozna oddać.

      • 1 0

  • Lotos

    Lotos to firma , za pewne tez "obraca" tymi paliwami.
    Moze po prostu ja odsprzedadza dalej i zarobia. Kto to wie.

    • 1 0

  • Bardziej mnie ciekawi, kto "sprzedał" tego newsa.

    Bo się znikąd nie wziął.

    • 3 0

  • zdecydujcie się

    dlaczego piszecie, że Atlantas wpłynie do gdańskiego portu skoro kilka dni temu napisaliście, że nie wpłynie bo jest za duży i nie ma na to szans?? zdecydujcie się, bo marnym jesteście źródłem informacji

    • 0 3

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane