• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopoty budowlanego giganta. Czy zagrożą budowie Trasy Słowackiego?

Maciej Naskręt
21 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowę miejskiego odcinka Trasy Słowackiego realizuje konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A. (lider), PBG S.A., Aprivia S.A., Obrascon Huarte Lain S.A. Budowę miejskiego odcinka Trasy Słowackiego realizuje konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A. (lider), PBG S.A., Aprivia S.A., Obrascon Huarte Lain S.A.

Czy kłopoty Hydrobudowy na Podkarpaciu przełożą się na realizowane przez nią inwestycje w Trójmieście? Spółka buduje wrzeszczański odcinek Trasy Słowackiego i przygotowuje się do budowy tunelu pod Martwą Wisłą.



Czy spółki budowlane czekają chude lata?

Od kilku dni ogólnopolskie gazety rozpisują się o problemach spółki budowlanej Hydrobudowa Polska. Najnowsze zawirowania wynikają z kłopotów spółki na podkarpackim odcinku budowy autostrady A4, między Tarnowem a Dębicą. Z powodu kilkumiesięcznych opóźnień w wypłatach przez Hydrobudowę, ok. 300 pracowników różnych firm zeszło z placu budowy. Spółka tłumaczy to tym, że finansujący budowę bank ograniczył jej linię kredytową, z obawy, że wykonawca nie wywiąże się z zadania w terminie.

W ostatnim półroczu akcje spółki straciły na warszawskiej giełdzie ok. 65 proc. wartości. Z tego samego powodu spada też wartość akcji właściciela Hydrobudowy, czyli Grupy Kapitałowej PBG.

Postanowiliśmy sprawdzić, czy problem finansowy budowlanego giganta na Podkarpaciu może zagrozić inwestycjom w Gdańsku. Skłoniły nas do tego informacje od naszego zaufanego źródła informacji z trójmiejskiej branży drogowej, które twierdzi, że firma wycofa się z budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Nie bez znaczenia, były też informacje nt. kondycji firmy zamieszczone przez czytelników pod artykułem o otwarciu do ruchu Nowej Kościuszki. Według nich, spółka nie płaci na czas podwykonawcom na tej budowie.

Władze spółki Hydrobudowa uspokajają. - Jeżeli pojawiają się jakieś opóźnienia w płatności podwykonawcom na budowie Trasy Słowackiego, to są one na bieżąco realizowane. Jednak nie ma zagrożenia, że terminy oddania inwestycji drogowych do użytku nie zostaną dotrzymane - zapewnia rzecznik prasowy Hydrobudowy Polska, Krzysztof Woch.

Kłopotów z Hydrobudową nie obawiają się władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne. - Prace na Trasie Słowackiego odbywają się bez zakłóceń. Mamy nadzieję, że to przejściowe kłopoty Hydrobudowy - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK, będącej inwestorem Trasy Słowackiego.

Wśród drogowców pojawiają się głosy, że Hydrobudowa może odstąpić od prowadzenia robót, a wtedy zastąpi ją działająca w ramach tego samego konsorcjum hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain (OHL). Przypomnijmy, że choć Hydrobudowa jest generalnym wykonawcą wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego to w konsorcjum pomagają jej PBG S.A (główny właściciel spółki)., Aprivia S.A. oraz OHL.

Hydrobudowa jest też członkiem konsorcjum, które ma wybudować tunel pod Martwą Wisłą. Jednak tam z kolei liderem jest OHL.

- Jeśli któraś z firm tworzących konsorcjum się wycofa, pozostałe muszą wziąć na siebie niewykonane prace. Nasza spółka przecież tego nie zrobi - przyznaje Ryszard Trykosko.


Takie "wymiany" wśród partnerów tworzących partnerów nie są wcale rzadkie, nie muszą też być groźne. Kilka tygodni temu z placu budowy Południowej Obwodnicy Gdańska zeszła firma Wakoz, ale wszystkie jej obowiązki przejął lider konsorcjum, firma Bilifinger Berger.

Warto podkreślić również, że w 2010 r. Grupa Kapitałowa PBG rozpoczęła rozmowy z przedstawicielami OHL w zakresie podjęcia współpracy zagranicznej oraz sprzedaży pakietów większościowych w spółkach Hydrobudowa Polska i Aprivia. Możliwe, że z tym biznesowym krokiem wiąże się potencjalne przejęcie robót przez firmę OHL na wspomnianych odcinkach.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (139) 10 zablokowanych

  • Przeprowadzka

    Premierze jezeli to prawda to nie chcemy ciebie w Sopocie ani w Trojmiescie.Najlepiej jak przeprowadzisz sie do W-wy.Chociarz bedzie taki pozytek,ze skonczy sie latanie do Gdanska za ciezkie nasze pieniadze.W czwartki mozesz grac w pilke takze w W-wie.Jakies boisko sie znajdzie.

    • 12 2

  • Spytaj kogoś kto ma jakąś firmę np. dekarską (1)

    od zlecenia należy się 5-10%

    I nawet nikt nie musi ci o tym przypominać, nie dasz , wypadasz z rynku.

    Kliki i ustawieni mają się dobrze, reszta do roboty za 1500 brutto.

    Musi ktoś machać w BiedaRomkach , by panowie z dużych firm byli mili dla wodzów plemiennych.

    i tak się cieszcie, że was nie sprzedają w kajdanach zza ocean jak to kiedyś bywało z czarnym ludem.

    Posłuchaj!

    Inwestuj w siebie, swoją rodzinę i nie daj się wyeksploatować nadzorcom niewolników !

    • 15 1

    • wyluzuj kitę dziadek

      • 0 5

  • nic sie nie stało,ooo nic się nie stało.

    • 4 0

  • polacy chca lecz nie potrafią.

    • 3 0

  • nieaktualne informacje, na A4 prace ruszą od poniedziałku

    • 3 1

  • trzeba dać szanse na zarobienie pieniedzy ludziom w tym kraju a rząd zachowuje sie dziwnie.

    • 1 1

  • Brak terminowych płatności każdą firmę rozłoży na łopatki prędzej czy później.

    • 6 0

  • a gdzie jest BRAKUJACY ODCINEK Rzeczypospolitej ->Hallera ???

    • 13 1

  • HAHAHA HAHAHA (1)

    macie teraz najkorzystniejszy wybór ofert z przetargów gdzie najważniejsze jest wycena realizacji robót, buahahaha
    Tak popłynął Wakoz, dawał najkorzystniejsze ceny w przetargach, zaniżał wszystkie oferty, robił po kosztach, chcąc wyniszczyć konkurencję i po pięciu latach takich praktyk popłynął.

    • 11 1

    • to jest prawda

      wakoz nie popłynął bo strategią tej firmy to przede wszystkim nie płacenie kontrahentom, chodzi tylko o to by wierzycieli zrobić na szaro - jest już wakoz budownictwo SA i dobrze się ma, a wakoz sp. z o.o. zostaje z długami i po upadlości tej spółki nowy podmiot z tymi samymi ludźmi przez następne lata będzie robił to samo. A Hydrobudowa ma sterowanie centralne i stąd kłopot - poszczególne budowy nie mają wpływu na bezpośrednie finansowanie, bo gdyby miały to na Trasie Słowackiego nie byłoby problemu - bo miasto płaci za roboty, które odbiera GIK, zgodnie z terminami

      • 9 0

  • tak panie trykosko (3)

    bo liczy się najniższa cena, trzeba mieć jaja między nogami aby odrzucić najniższą ofertę jako nierealną do realizacji...

    • 8 3

    • tylko wytłumacz o co ci chodzi

      Bo robota idzie (wbrew malkontentom i sekcie szczuro-pisowskiej) aż milo popatrzeć

      • 1 6

    • jak odrzucisz ofertę najtaszą, to masz zarzut o niegospodarność,

      miliony odwołań, kontrole CBA, etc. Taka kwadratura koła.

      • 2 0

    • powinieneś odrzucić ofertę nie najniższą, ale o cenie dumpingowej

      skoro się przyjmuje ofertę, to znaczy że jest realna

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane