- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (48 opinii)
- 2 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (116 opinii)
- 3 Zużywamy coraz więcej energii (81 opinii)
- 4 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (58 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 6 Brytyjska armia w Porcie Gdańsk (170 opinii)
Kłopoty budowlanego giganta. Czy zagrożą budowie Trasy Słowackiego?
Czy kłopoty Hydrobudowy na Podkarpaciu przełożą się na realizowane przez nią inwestycje w Trójmieście? Spółka buduje wrzeszczański odcinek Trasy Słowackiego i przygotowuje się do budowy tunelu pod Martwą Wisłą.
W ostatnim półroczu akcje spółki straciły na warszawskiej giełdzie ok. 65 proc. wartości. Z tego samego powodu spada też wartość akcji właściciela Hydrobudowy, czyli Grupy Kapitałowej PBG.
Postanowiliśmy sprawdzić, czy problem finansowy budowlanego giganta na Podkarpaciu może zagrozić inwestycjom w Gdańsku. Skłoniły nas do tego informacje od naszego zaufanego źródła informacji z trójmiejskiej branży drogowej, które twierdzi, że firma wycofa się z budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Nie bez znaczenia, były też informacje nt. kondycji firmy zamieszczone przez czytelników pod artykułem o otwarciu do ruchu Nowej Kościuszki. Według nich, spółka nie płaci na czas podwykonawcom na tej budowie.
Władze spółki Hydrobudowa uspokajają. - Jeżeli pojawiają się jakieś opóźnienia w płatności podwykonawcom na budowie Trasy Słowackiego, to są one na bieżąco realizowane. Jednak nie ma zagrożenia, że terminy oddania inwestycji drogowych do użytku nie zostaną dotrzymane - zapewnia rzecznik prasowy Hydrobudowy Polska, Krzysztof Woch.
Kłopotów z Hydrobudową nie obawiają się władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne. - Prace na Trasie Słowackiego odbywają się bez zakłóceń. Mamy nadzieję, że to przejściowe kłopoty Hydrobudowy - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK, będącej inwestorem Trasy Słowackiego.
Wśród drogowców pojawiają się głosy, że Hydrobudowa może odstąpić od prowadzenia robót, a wtedy zastąpi ją działająca w ramach tego samego konsorcjum hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain (OHL). Przypomnijmy, że choć Hydrobudowa jest generalnym wykonawcą wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego to w konsorcjum pomagają jej PBG S.A (główny właściciel spółki)., Aprivia S.A. oraz OHL.
Hydrobudowa jest też członkiem konsorcjum, które ma wybudować tunel pod Martwą Wisłą. Jednak tam z kolei liderem jest OHL.
- Jeśli któraś z firm tworzących konsorcjum się wycofa, pozostałe muszą wziąć na siebie niewykonane prace. Nasza spółka przecież tego nie zrobi - przyznaje Ryszard Trykosko.
Takie "wymiany" wśród partnerów tworzących partnerów nie są wcale rzadkie, nie muszą też być groźne. Kilka tygodni temu z placu budowy Południowej Obwodnicy Gdańska zeszła firma Wakoz, ale wszystkie jej obowiązki przejął lider konsorcjum, firma Bilifinger Berger.
Warto podkreślić również, że w 2010 r. Grupa Kapitałowa PBG rozpoczęła rozmowy z przedstawicielami OHL w zakresie podjęcia współpracy zagranicznej oraz sprzedaży pakietów większościowych w spółkach Hydrobudowa Polska i Aprivia. Możliwe, że z tym biznesowym krokiem wiąże się potencjalne przejęcie robót przez firmę OHL na wspomnianych odcinkach.
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych . Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.
Odcinek miejski - od ronda de la Salle do al. Rzeczypospolitej . Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.
Droga Zielona - od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej . Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.
Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej do ul. Ku Ujściu . Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
Miejsca
Opinie (139) 10 zablokowanych
-
2012-04-21 12:12
Niebawem poznacie smak biedy, to będzie kara za to, że wielu klaskało gdy rabowali towary handlarzom (1)
wbrew prawu, na czele z konstytucją.
Ciemniaki jesteście i dlatego bieda wami się zajmie.
Ciekawe gdzie ucieknie adamowicz i ten szlauchowy - lisicki.- 12 11
-
2012-04-21 12:17
absolutna racja.
- 5 0
-
2012-04-21 12:14
Wierzę
Wierzę w Nowaka on wszystko co związane z transportem załatwi , na Amen
- 9 2
-
2012-04-21 12:15
Bank ograniczył linię kredytową - osobiście uważam, że bank nie powinien mieć (1)
prawa do ograniczani li kredytowej, bo to NISZCZY gospodarkę. Z niszczenie gospodarki powinny być kary do dożywocia włącznie (bo kary śmierci nie ma).
- 6 3
-
2012-04-21 12:17
jasne wypieprzyć obce banki i na normalności rozwijać Polskie jak robią to inni
- 0 0
-
2012-04-21 12:15
sprzedadzą swoje włości i zakończą Gdanskie inwestycje sprawiedliwości stanie się zadość
- 4 1
-
2012-04-21 12:16
Kiedy pojmiecie, że biedak nie buduje stadionów na krechę?
Kiedy pojmiecie, że trzeba budować miejsca pracy , robić handel a nie przep..dac pieniądze na fanaberie pajaca Adamowicza ?
Kiedy zaczniecie myśleć?
Myślicie, że bogactwo skąd się bierze ? z medialności ministranta byłego?
ZAPAMIĘTAJCIE SOBIE RAZ NA ZAWSZE:
WPIERW TRZEBA ZARABIAĆ.
I - jeśli więcej importujesz aniżeli eksportujesz - przegrasz, wszystko przegrasz.- 22 5
-
2012-04-21 12:16
TRZEBA POPROSIĆ NIEMCÓW BY PILNOWALI POLAKÓW W PRACY.
i wszystko będzie ok.
- 14 3
-
2012-04-21 12:17
Co kraj to obyczaj (3)
W szczęśliwych krajach, przy budowie autostrad powstało, wzbogaciło się i rozwinęło setki firm, w naszym kraju setki zbankrutowało, w tym dwóch głównych wykonawców i mówię tylko o jednym odcinku A2.
- 17 0
-
2012-04-21 12:20
A ilu auslanderów zarobiło marki przy budowie tych autobahnów....
:-)
- 1 0
-
2012-04-22 13:19
Autostrady dla niektórych to słomiane misie a dla Polski to pokaz jak budowane jest państwo trzeciego świata
- 0 0
-
2012-04-23 09:36
ich problem
Wyłącznie wina firm, które oferowały idiotycznie niskie ceny. Stracili głównie głupi inwestorzy, więc nie ma bólu
- 0 0
-
2012-04-21 12:24
Bo to jest tak z budową autostrad i nie tylko autostrad w Polsce.:
Wpierw zbiera się koteria i ustala:
Kto stanie do przetargu , jakie firmy wybierze do roboty , jakie one firmy wybiorą do roboty i komu oni zlecą robotę -łańcuszek.
Na dole robią za grosze i na czarno.
Trzeba wszędzie dać i wielu musi zarobić.
Nie ma siły by wystarczyło kasy , nawet jak robi się za ceny zachodnie kilometr drogi.
Tu jest dziki zachód , z tym, że tutaj, nie ma nawet szeryfa a sędziowie...- 22 4
-
2012-04-21 12:29
Miało być dobrze a wyszło tak jak zawsze
Polskie rządu i prawo wykończą każdą firmę. Niestety co się nie daje doprowadzić do bankructwa to sprzedadzą, a resztę pogrążyć w długach. A my Polacy wszystko zniesiemy, na razie korzonków nie wpierniczamy więc nie jest źle.
- 10 0
-
2012-04-21 12:31
Te wszystkie budowy dróg
Ciągną ,ciągna do euro,a potem same bankruty zostaną, i nie dokończone drogi. Jeszcze będziecie wspominać moje słowa:)
- 11 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.