• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopoty budowlanego giganta. Czy zagrożą budowie Trasy Słowackiego?

Maciej Naskręt
21 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowę miejskiego odcinka Trasy Słowackiego realizuje konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A. (lider), PBG S.A., Aprivia S.A., Obrascon Huarte Lain S.A. Budowę miejskiego odcinka Trasy Słowackiego realizuje konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A. (lider), PBG S.A., Aprivia S.A., Obrascon Huarte Lain S.A.

Czy kłopoty Hydrobudowy na Podkarpaciu przełożą się na realizowane przez nią inwestycje w Trójmieście? Spółka buduje wrzeszczański odcinek Trasy Słowackiego i przygotowuje się do budowy tunelu pod Martwą Wisłą.



Czy spółki budowlane czekają chude lata?

Od kilku dni ogólnopolskie gazety rozpisują się o problemach spółki budowlanej Hydrobudowa Polska. Najnowsze zawirowania wynikają z kłopotów spółki na podkarpackim odcinku budowy autostrady A4, między Tarnowem a Dębicą. Z powodu kilkumiesięcznych opóźnień w wypłatach przez Hydrobudowę, ok. 300 pracowników różnych firm zeszło z placu budowy. Spółka tłumaczy to tym, że finansujący budowę bank ograniczył jej linię kredytową, z obawy, że wykonawca nie wywiąże się z zadania w terminie.

W ostatnim półroczu akcje spółki straciły na warszawskiej giełdzie ok. 65 proc. wartości. Z tego samego powodu spada też wartość akcji właściciela Hydrobudowy, czyli Grupy Kapitałowej PBG.

Postanowiliśmy sprawdzić, czy problem finansowy budowlanego giganta na Podkarpaciu może zagrozić inwestycjom w Gdańsku. Skłoniły nas do tego informacje od naszego zaufanego źródła informacji z trójmiejskiej branży drogowej, które twierdzi, że firma wycofa się z budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Nie bez znaczenia, były też informacje nt. kondycji firmy zamieszczone przez czytelników pod artykułem o otwarciu do ruchu Nowej Kościuszki. Według nich, spółka nie płaci na czas podwykonawcom na tej budowie.

Władze spółki Hydrobudowa uspokajają. - Jeżeli pojawiają się jakieś opóźnienia w płatności podwykonawcom na budowie Trasy Słowackiego, to są one na bieżąco realizowane. Jednak nie ma zagrożenia, że terminy oddania inwestycji drogowych do użytku nie zostaną dotrzymane - zapewnia rzecznik prasowy Hydrobudowy Polska, Krzysztof Woch.

Kłopotów z Hydrobudową nie obawiają się władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne. - Prace na Trasie Słowackiego odbywają się bez zakłóceń. Mamy nadzieję, że to przejściowe kłopoty Hydrobudowy - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK, będącej inwestorem Trasy Słowackiego.

Wśród drogowców pojawiają się głosy, że Hydrobudowa może odstąpić od prowadzenia robót, a wtedy zastąpi ją działająca w ramach tego samego konsorcjum hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain (OHL). Przypomnijmy, że choć Hydrobudowa jest generalnym wykonawcą wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego to w konsorcjum pomagają jej PBG S.A (główny właściciel spółki)., Aprivia S.A. oraz OHL.

Hydrobudowa jest też członkiem konsorcjum, które ma wybudować tunel pod Martwą Wisłą. Jednak tam z kolei liderem jest OHL.

- Jeśli któraś z firm tworzących konsorcjum się wycofa, pozostałe muszą wziąć na siebie niewykonane prace. Nasza spółka przecież tego nie zrobi - przyznaje Ryszard Trykosko.


Takie "wymiany" wśród partnerów tworzących partnerów nie są wcale rzadkie, nie muszą też być groźne. Kilka tygodni temu z placu budowy Południowej Obwodnicy Gdańska zeszła firma Wakoz, ale wszystkie jej obowiązki przejął lider konsorcjum, firma Bilifinger Berger.

Warto podkreślić również, że w 2010 r. Grupa Kapitałowa PBG rozpoczęła rozmowy z przedstawicielami OHL w zakresie podjęcia współpracy zagranicznej oraz sprzedaży pakietów większościowych w spółkach Hydrobudowa Polska i Aprivia. Możliwe, że z tym biznesowym krokiem wiąże się potencjalne przejęcie robót przez firmę OHL na wspomnianych odcinkach.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (139) 10 zablokowanych

  • Niebawem poznacie smak biedy, to będzie kara za to, że wielu klaskało gdy rabowali towary handlarzom (1)

    wbrew prawu, na czele z konstytucją.

    Ciemniaki jesteście i dlatego bieda wami się zajmie.

    Ciekawe gdzie ucieknie adamowicz i ten szlauchowy - lisicki.

    • 12 11

    • absolutna racja.

      • 5 0

  • Wierzę

    Wierzę w Nowaka on wszystko co związane z transportem załatwi , na Amen

    • 9 2

  • Bank ograniczył linię kredytową - osobiście uważam, że bank nie powinien mieć (1)

    prawa do ograniczani li kredytowej, bo to NISZCZY gospodarkę. Z niszczenie gospodarki powinny być kary do dożywocia włącznie (bo kary śmierci nie ma).

    • 6 3

    • jasne wypieprzyć obce banki i na normalności rozwijać Polskie jak robią to inni

      • 0 0

  • sprzedadzą swoje włości i zakończą Gdanskie inwestycje sprawiedliwości stanie się zadość

    • 4 1

  • Kiedy pojmiecie, że biedak nie buduje stadionów na krechę?

    Kiedy pojmiecie, że trzeba budować miejsca pracy , robić handel a nie przep..dac pieniądze na fanaberie pajaca Adamowicza ?

    Kiedy zaczniecie myśleć?

    Myślicie, że bogactwo skąd się bierze ? z medialności ministranta byłego?

    ZAPAMIĘTAJCIE SOBIE RAZ NA ZAWSZE:

    WPIERW TRZEBA ZARABIAĆ.

    I - jeśli więcej importujesz aniżeli eksportujesz - przegrasz, wszystko przegrasz.

    • 22 5

  • TRZEBA POPROSIĆ NIEMCÓW BY PILNOWALI POLAKÓW W PRACY.

    i wszystko będzie ok.

    • 14 3

  • Co kraj to obyczaj (3)

    W szczęśliwych krajach, przy budowie autostrad powstało, wzbogaciło się i rozwinęło setki firm, w naszym kraju setki zbankrutowało, w tym dwóch głównych wykonawców i mówię tylko o jednym odcinku A2.

    • 17 0

    • A ilu auslanderów zarobiło marki przy budowie tych autobahnów....

      :-)

      • 1 0

    • Autostrady dla niektórych to słomiane misie a dla Polski to pokaz jak budowane jest państwo trzeciego świata

      • 0 0

    • ich problem

      Wyłącznie wina firm, które oferowały idiotycznie niskie ceny. Stracili głównie głupi inwestorzy, więc nie ma bólu

      • 0 0

  • Bo to jest tak z budową autostrad i nie tylko autostrad w Polsce.:

    Wpierw zbiera się koteria i ustala:

    Kto stanie do przetargu , jakie firmy wybierze do roboty , jakie one firmy wybiorą do roboty i komu oni zlecą robotę -łańcuszek.

    Na dole robią za grosze i na czarno.

    Trzeba wszędzie dać i wielu musi zarobić.

    Nie ma siły by wystarczyło kasy , nawet jak robi się za ceny zachodnie kilometr drogi.

    Tu jest dziki zachód , z tym, że tutaj, nie ma nawet szeryfa a sędziowie...

    • 22 4

  • Miało być dobrze a wyszło tak jak zawsze

    Polskie rządu i prawo wykończą każdą firmę. Niestety co się nie daje doprowadzić do bankructwa to sprzedadzą, a resztę pogrążyć w długach. A my Polacy wszystko zniesiemy, na razie korzonków nie wpierniczamy więc nie jest źle.

    • 10 0

  • Te wszystkie budowy dróg

    Ciągną ,ciągna do euro,a potem same bankruty zostaną, i nie dokończone drogi. Jeszcze będziecie wspominać moje słowa:)

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane