• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopoty budowlanego giganta. Czy zagrożą budowie Trasy Słowackiego?

Maciej Naskręt
21 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowę miejskiego odcinka Trasy Słowackiego realizuje konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A. (lider), PBG S.A., Aprivia S.A., Obrascon Huarte Lain S.A. Budowę miejskiego odcinka Trasy Słowackiego realizuje konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A. (lider), PBG S.A., Aprivia S.A., Obrascon Huarte Lain S.A.

Czy kłopoty Hydrobudowy na Podkarpaciu przełożą się na realizowane przez nią inwestycje w Trójmieście? Spółka buduje wrzeszczański odcinek Trasy Słowackiego i przygotowuje się do budowy tunelu pod Martwą Wisłą.



Czy spółki budowlane czekają chude lata?

Od kilku dni ogólnopolskie gazety rozpisują się o problemach spółki budowlanej Hydrobudowa Polska. Najnowsze zawirowania wynikają z kłopotów spółki na podkarpackim odcinku budowy autostrady A4, między Tarnowem a Dębicą. Z powodu kilkumiesięcznych opóźnień w wypłatach przez Hydrobudowę, ok. 300 pracowników różnych firm zeszło z placu budowy. Spółka tłumaczy to tym, że finansujący budowę bank ograniczył jej linię kredytową, z obawy, że wykonawca nie wywiąże się z zadania w terminie.

W ostatnim półroczu akcje spółki straciły na warszawskiej giełdzie ok. 65 proc. wartości. Z tego samego powodu spada też wartość akcji właściciela Hydrobudowy, czyli Grupy Kapitałowej PBG.

Postanowiliśmy sprawdzić, czy problem finansowy budowlanego giganta na Podkarpaciu może zagrozić inwestycjom w Gdańsku. Skłoniły nas do tego informacje od naszego zaufanego źródła informacji z trójmiejskiej branży drogowej, które twierdzi, że firma wycofa się z budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Nie bez znaczenia, były też informacje nt. kondycji firmy zamieszczone przez czytelników pod artykułem o otwarciu do ruchu Nowej Kościuszki. Według nich, spółka nie płaci na czas podwykonawcom na tej budowie.

Władze spółki Hydrobudowa uspokajają. - Jeżeli pojawiają się jakieś opóźnienia w płatności podwykonawcom na budowie Trasy Słowackiego, to są one na bieżąco realizowane. Jednak nie ma zagrożenia, że terminy oddania inwestycji drogowych do użytku nie zostaną dotrzymane - zapewnia rzecznik prasowy Hydrobudowy Polska, Krzysztof Woch.

Kłopotów z Hydrobudową nie obawiają się władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne. - Prace na Trasie Słowackiego odbywają się bez zakłóceń. Mamy nadzieję, że to przejściowe kłopoty Hydrobudowy - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK, będącej inwestorem Trasy Słowackiego.

Wśród drogowców pojawiają się głosy, że Hydrobudowa może odstąpić od prowadzenia robót, a wtedy zastąpi ją działająca w ramach tego samego konsorcjum hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain (OHL). Przypomnijmy, że choć Hydrobudowa jest generalnym wykonawcą wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego to w konsorcjum pomagają jej PBG S.A (główny właściciel spółki)., Aprivia S.A. oraz OHL.

Hydrobudowa jest też członkiem konsorcjum, które ma wybudować tunel pod Martwą Wisłą. Jednak tam z kolei liderem jest OHL.

- Jeśli któraś z firm tworzących konsorcjum się wycofa, pozostałe muszą wziąć na siebie niewykonane prace. Nasza spółka przecież tego nie zrobi - przyznaje Ryszard Trykosko.


Takie "wymiany" wśród partnerów tworzących partnerów nie są wcale rzadkie, nie muszą też być groźne. Kilka tygodni temu z placu budowy Południowej Obwodnicy Gdańska zeszła firma Wakoz, ale wszystkie jej obowiązki przejął lider konsorcjum, firma Bilifinger Berger.

Warto podkreślić również, że w 2010 r. Grupa Kapitałowa PBG rozpoczęła rozmowy z przedstawicielami OHL w zakresie podjęcia współpracy zagranicznej oraz sprzedaży pakietów większościowych w spółkach Hydrobudowa Polska i Aprivia. Możliwe, że z tym biznesowym krokiem wiąże się potencjalne przejęcie robót przez firmę OHL na wspomnianych odcinkach.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (139) 10 zablokowanych

  • ładny pasztet (4)

    pytanie zasadnicze co Gdańskie Inwestycje Komunalne robiły od listopada 2011 - bo już wtedy Hydrobudowa Polska S.A. zaczynała nie płacić powykonawcom na budowie trasy Słowackiego?. Prawda jest taka, że było im na rękę płacić tylko wykonawcy i umyć ręce od skamleń firm podwykonawczych w kontekście zaległości finansowych od wykonawcy. I dopiero teraz kiedy smród się wokól tematu zrobił i zbliża się Euro, miasto zaczyna nareszcie coś robić.
    A Pan Panie rzeczniku prasowy Hydrobudowy Polska niech perfidnie nie kłamie, bo zaległe płatności podwykonawcom na budowie Trasy Słowackiego nie są na bieżąco realizowane. Wystarczy spytać ludzi na budowie Panie Woch ...

    • 14 3

    • (3)

      Co ma GIK do płatności podwykonawcom tak z punktu strony prawa ?

      • 3 4

      • (1)

        GIK nie ma nic, bo zgodzili się na nie wpisanie podwykonawców, by jak Piłat umyć ręce od problemów, ale teraz w obawie by nie polecieli ze stołków jednak zaczynają działać i z punktu strony prawa jednak mogą coś zrobić tzn. przejąć na siebie płatności dla podwykonawców - nieprawdaż??? Gdyby nie strach przed blamażem przed Euro i to by nie podpaść Prezydentowi - palcem by nie kiwnęli. Zapytaj się w GIK-u dlaczego tak jest. Przecież oni płacą Hydrobudowie na czas i są niby czyści jak łza, a problemy na budowie, o których bardzo dobrze wiedzą są od listopada 2011 i wcześniej. Jeżeli sądzisz, że te ich działania są realizowane pro publico bono, to się mylisz.

        • 1 2

        • pobożne życzenie podwykonawcy, czy populizm gospodarczy ?

          prawnie nie ma "zgadzania się na nie wpisanie podwykonawców', ale jest potencjalna zgoda na solidarną odpowiedzialność. Taka prowadzi do wzrostu kosztów i biurokracji oraz podcinania zasady funcjonowania rynku. Wykonawca chociażby ma prawa pod przyszłe należności zaciągać chociażby kredyty, więc środki muszą iść do banku, a że zdarzają się problemy - to takie życie. Bywają też komornicy, bo w firmie wykonawczej sporo może się zdarzyć i przy solidarnej odpowiedzialności zaczyna się cyrk. Komornik zabiera środki zapłacone wykonawcy a podwykonawcy nie mając z tego nic - jeszcze raz przychodzą do inwestora. Podatnik, jak wszyscy wiedzą jest od tego, by go dusić, wieć niech jeszcze raz zapłaci. Nic się nie zdarzy. HP ma jak widać kłopoty organizacyjne z podwykonawcami i albo się dogadają i pójdzie w terminie, albo po terminie i poniesie kolejne straty finansowe z powodu kar. Jak stanie, to po pewnie krótkim czasie wyleci z budowy i bedzie to kończył ktoś inny. będzie kwartał poslizgu terminowego, ale chociaż nikt dwa razy nie zapłaci.

          • 0 0

      • pytaniem na pytanie

        to po co sobie zyczy zglaszac wszystkich podwykonawcow? chyba po to, zeby ewentualnie dochodzili oni swoich praw.

        • 4 1

  • ta firma hiszpańska to bankrut.Pociągnie także wiele firm polskich.

    • 0 0

  • Roboty na Słowackiego!!!!

    Wyrażnie siadły.
    Obserwuję codziennie i widzę wyrażnie że roboty wręcz stanęły.
    SZKODA

    • 1 0

  • I mamy od 20 minut informację o wniosku o UPADŁOŚĆ

    ...

    "Euro da zarobić" .... `

    • 1 0

  • Proponuje podwykonawcom Hydrobudowy

    pilnować rozliczeń i niczego nie robić na gębe, kreche czy do zapłacenia później w większej transzy. Tyle afer a niczego nie nauczyło to firm budowlanych, że nie można nikomu wierzyć jeśli chodzi o pieniądze.

    • 1 0

  • "Czy kłopoty Hydrobudowy na Podkarpaciu

    przełożą się na realizowane przez nią inwestycje w Trójmieście?"

    Oczywiście, że się przełożą. Szczególnie po mistrzostwach. Okaże się, że jest totalny brak kasy i inwestycje staną, a my zostaniemy z rozkopanym miastem i jego miliardowym i długami.

    • 4 0

  • Cytat: "Jeżeli pojawiają się jakieś opóźnienia w płatności podwykonawcom na budowie Trasy Słowackiego, to są one na bieżąco realizowane" To dopiero bla bla. Jeżeli są na bieżąco wypłacane to nie ma opóźnień a jeżeli są opóźnienia to nie można mówić że są na bieżąco realizowane płatności bo by nie było opóźnień. To są czy nie są

    • 2 1

  • nie pierwszy to raz (1)

    jak masz kłopoty to bank tylko je pogłębi.
    Finansowanie czegokolwiek bankiem to jak skok z bungee.

    • 4 0

    • ale bez bungee

      • 1 0

  • cała nasza gospodarka tak wygląda jak te budowy dróg

    Gdy pada jedna firma podwykonawcy plajtują. To jest trzeci świat a nie "zielona wyspa" która jest tylko marketingową zagrywką PO.

    • 4 0

  • swieta racja

    Ja jako byly podwykonawca moge z cala pewnoscia stwierdzic iz Hydrobudowa nie wywiazuje sie z zaplaty za wykonane prace.szczerze to sie doigrali i bardzo im dobrze.zaleglosc nie byla regulowana od sierpnia w sumie na kwote ponad 50tys zl.ta firma to szajs

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane