• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos sprowadzi ropę ze Stanów Zjednoczonych

Robert Kiewlicz
16 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne dostawy ropy z USA dla Lotosu
Według zapewnień Lotosu gdańska rafineria jest technologicznie przygotowana do przerobu każdego gatunku ropy naftowej, w tym z Iranu, Arabii Saudyjskiej, Iraku, Zjednoczonych Emiratów Arabskich czy Kuwejtu. Według zapewnień Lotosu gdańska rafineria jest technologicznie przygotowana do przerobu każdego gatunku ropy naftowej, w tym z Iranu, Arabii Saudyjskiej, Iraku, Zjednoczonych Emiratów Arabskich czy Kuwejtu.

Lotos prowadzi zaawansowane rozmowy z amerykańskimi partnerami na temat dostaw ropy naftowej do gdańskiej rafinerii. Jak na razie spółka nie ujawnia szczegółów współpracy. Wiadomo, że od dłuższego czasu trwają już poszukiwania takiej mieszanki gatunków surowca, która będzie optymalnie dostosowana do potrzeb gdańskiej rafinerii.


Czy powinniśmy zwiększać dywersyfikację dostaw ropy do Polski?


Dla Grupy Lotos bardzo ważny jest ekonomiczny aspekt dywersyfikacji kierunków dostaw. W ciągu ostatniego roku ok. 30 proc. przerabianej ropy naftowej pochodziło z kierunku innego niż wschodni, były to ropy bliskowschodnie, polskie, litewska, nigeryjska.

- Zanim dojdzie do zakupu nowej ropy przez Lotos, technolodzy analizują charakterystykę ropy (tzw. assay) - czy jej przerób jest możliwy i opłacalny w aktualnej sytuacji rynkowej. Nie chodzi tylko o cenę surowca, ale też o to, ile wartościowych produktów można z niego uzyskać. Niekiedy nawet droższa w zakupie ropa naftowa może być per saldo bardziej opłacalna w przerobie na bardziej wartościowe produkty. Inżynierowie przygotowują taki plan produkcji, dzięki któremu rafineria wykorzystuje maksymalnie wszystkie walory surowca, a zminimalizuje efekty związane z jej niekorzystnymi właściwościami - komentuje Krzysztof Kopeć z biura prasowego Grupy Lotos. - Warto przy tym podkreślić, że gdańska rafineria była zbudowana w latach 70. ubiegłego stulecia do przerobu ropy bliskowschodniej, dopiero w połowie lat 80. przestawiono ją na większy przerób gatunków ropy naftowej z ZSRR, a następnie Federacji Rosyjskiej. Pod koniec lat 90. i w pierwszej dekadzie XXI wieku mieszanka REBCO dominowała polski rynek. Uzależnianie się od jednego dostawcy nie jest ani mądre, ani bezpieczne.
Biuro handlowe Lotosu co miesiąc przeprowadza kilkadziesiąt analiz obliczeniowych na temat różnych krótkoterminowych ofert zakupu ropy. W przypadku wielu z oferowanych na rynku gatunków przerób byłby nieopłacalny mimo niskiej ceny, ale zmieszanie takiej ropy z inną daje szansę na dodatkowe korzyści.

Rafineria w Gdańsku przerabia głównie ropę rosyjską oraz ropę Rozewie, wydobywaną na Bałtyku przez Lotos Petrobaltic, ropę z kopalni Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Lubiatowie. W swojej historii zakład przerabiał różne gatunki surowca -między innymi ropy z Morza Północnego (np. Brent Blend, Troll, Gullfaks, Forties czy Aasgard), Bliskiego Wschodu (np. Kirkuk, Kuwait, Sahara oraz Zakum), a także tak egzotyczne gatunki, jak np. ropa Castilla z Kolumbii, która dzięki swoim właściwościom chemicznym jest dobrym surowcem do produkcji asfaltów, a także ropę Saudi Extra Light z saudyjskiego koncernu Saudi Aramco.

Przypomnijmy, że w 2016 roku tankowce "Atlantas" i "Calida" transportujące w sumie 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla Lotosu dotarły do gdańskiego Naftoportu. Pierwszy transport irańskiej ropy do Gdańska to efekt porozumienia zawartego pomiędzy Grupą Lotos oraz National Iranian Oil Company (NIOC). Import ropy z Iranu ma zwiększyć liczbę źródeł, w których zaopatruje się gdański koncern. W 2017 roku gdański koncern zakupił kolejny ładunek ropy naftowej z Iranu.

Według zapewnień Lotosu, gdański zakład jest technologicznie przygotowany do przerobu każdego gatunku ropy naftowej, w tym z Iranu, Arabii Saudyjskiej, Iraku, Zjednoczonych Emiratów Arabskich czy Kuwejtu. W bazie znajduje się prawie 200 gatunków ropy naftowej i ta liczba sukcesywnie wzrasta. Docelowo koncern chce wybrać kilka, aby stworzyć z nich stały mix dający największe korzyści.

Tankowiec Atlantas, transportujący 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla Lotosu, dotarł do Naftoportu 15 sierpnia 2016 r.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1

Opinie (44) 2 zablokowane

  • a co Lotos będzie robił, gdy wszystkie samochody będą elektryczne? (4)

    • 7 4

    • Asfalt

      • 5 1

    • Ty napewno tego nie dożyjesz

      • 5 0

    • Otworzy Poskie/chinskie kopalnie!

      • 0 1

    • Hot dogi i pierogi

      • 0 0

  • Pośrednicy.

    a może lepiej z pierwszej ręki od Emiratów lub innych muslimów.

    • 3 0

  • każa ropa dobra, byle nie rosyjska (3)

    kupując w Rosji finansujemy zbrojenia Putina

    • 9 4

    • (2)

      idąc tym tokiem rozumowania finansujemy zbrojenia USA, największego mocarstwa świata, które w przeciągu 70 lat od zakończenia IIWŚ wywołało kilkadziesiąt większych lub mniejszych konfliktów, od największych jak Wietnam, Irak, Afganistan, Arabska Wiosna po takie pomniejsze jak Nikaragua

      • 3 2

      • Jeszcze Libia,Syria no i majdan na Ukrainie (1)

        • 1 1

        • nie chce mi się wypisywać całej listy

          • 1 1

  • Bedzie jak z gazem,najpierw odetniemy ten z jamalu

    a później jak wyjdzie ze się nie oplaca z USA to kupimy od niemcow,tez gaz i to z jamalu tylko 2 razy drożej. bo i tak się będzie oplacal bardzij niż ten z USA.. i tak będzie z ropa, przestańmy wymachiwać szabelka na Rosjan,pozostanmy obojętni.. robmy swoje,to przecież interes jest.. być neutralnym

    • 2 4

  • A Polskie Kopalnie!!! Moze czas je otworzyc/odtworzyc!

    • 2 1

  • Śmierdzący pis wchodzi w de-pę Trumpowi, wcześniej kupili super drogi gaz

    A za wszystko placimy my - frajerzy

    • 3 3

  • cena jak za porshche w Tdi 190 KM

    • 0 1

  • a ja kupie (1)

    samochód ze stanów i przepłacę ale będę dumny ze to amerykański

    • 0 0

    • Pewnie VW wcześniej przywieziony z EU

      • 0 0

  • Jak ujawnią cenę zakupu to będzie wszystko jasne. Coś mi to jednak śmierdzi, ze zasłaniają się poufnymi rozmowami

    pewnie cena zakupu 2X większa niż od ruskich czy z Norwegii

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane