• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy most za 38 mln zł ułatwi dostęp do portu

Maciej Naskręt
22 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Sprawdziliśmy postęp prac na budowie nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Obiekt powstaje w ramach przebudowy 12-kilometrowej linii do gdańskiego portu. Most kosztuje 38 mln zł, ale cała inwestycja pochłonie 370 mln zł i będzie gotowa latem 2016 r.



Chodzi o most, który zawieszony będzie nad Wisłą tuż obok historycznego, 100-letniego obrotowego mostu kolejowego, i nieco w cieniu jeszcze większego sąsiada - mostu wantowego im. Jana Pawła II, będącego częścią Trasy Sucharskiego.

Będzie to most wyłącznie kolejowy, po którym pobiegnie linia kolejowa nr 226 z Pruszcza Gdańskiego do portu morskiego. W sierpniu zeszłego roku spółka PKP PLK, właściciel większości infrastruktury kolejowej w Polsce, zleciła jej przebudowę. Wykonawcą zarówno remontu, jak i budowy nowego mostu, jest hiszpańska firma Dragados.

Obecnie stan zaawansowania robót wynosi 33 proc.

  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Widok z góry na budowę mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
Most nad Martwą Wisłą za 38 mln zł

Jak oceniasz infrastrukturę kolejową w Trójmieście?

Najważniejszym elementem inwestycji jest most na Martwej Wiśle, łączący port z resztą kraju. Nowa przeprawa będzie dwutorowa. Składy pojadą po niej z prędkością 100 km/h i będą mogły wieźć cięższe ładunki niż obecnie. Koszt budowy mostu to 38 mln zł.

Nowy most będzie mieć 120 m długości i ok. 21 metrów wysokości, nad wodą ma być zawieszony na poziomie 8 metrów. Dotychczasowy obiekt umożliwiał swobodne przepłynięcie jednostkom nie wyższym niż 5,6 m. Ponadto poprawi się szerokość toru wodnego. Dziś przy starym obiekcie wynosi ona 11 metrów. Docelowo ma być 50 metrów.

Wzrośnie też przepustowość przeprawy.

- Po starym moście mogło jeździć 30 par pociągów na dobę, a z nowego będzie mogło korzystać sześć razy więcej. Nowa przeprawa będzie miała 122 metry długości a jej waga wyniesie 2 tys. ton. Konstrukcja będzie osadzona wyżej od poprzedniej bez filarów, co usprawni żeglugę. Obiekt zostanie też specjalnie podświetlony - mówi Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

W czasie inwestycji zmieniono technologię budowy przeprawy. Wcześniej zakładano, że elementy mostu będą montowane na brzegu. Zdecydowano się jednak na spawanie elementów w hali produkcyjnej.

- Elementy mostu są spawane w stoczni Gdynia Nauta. W lipcu konstrukcja zostanie przetransportowana drogą morską na miejsce i osadzona na przyczółkach - wyjaśnia Damian Makowski, kierownik kontraktu.

W ramach modernizacji linii do portu, PKP PLK zaplanowała również nowy system sterowania ruchem. Ponieważ zarządzeniem ruchem kolejowym w tym miejscu będą zajmowały się nastawnie na Olszynce i w Porcie Północnym, nie będzie już potrzeby utrzymywania posterunku obok mostu.

Gdy most będzie gotowy i pojadą po nim pociągi, rozpocznie się rozbiórka starego obiektu. Niestety, nie udało się znaleźć pieniędzy na jego zachowanie, konserwację i udostępnienie pieszym.

Czytaj także: Czy 100-letni most kolejowy może być udostępniony pieszym?

  • Wizualizacja nowego mostu na Martwej Wiśle.
  • Wizualizacja iluminacji mostu kolejowego.
  • Wizualizacja iluminacji mostu kolejowego na Martwej Wiśle.
Nowe tory, sieć trakcyjna i nastawnie

Trwa budowa nasypów kolejowych przy moście kolejowym nad Martwą Wisłą. Uformowane nasypy już teraz przewyższają o półtora metra dotychczasowy nasyp prowadzący do dawnego most kolejowego. Te prace trwają po obu stronach gotowych już przyczółków mostu.

Ruszyły też prace przy odbudowie nowego toru. W wielu miejscach na Olszynce i na Lipcach wykonano podbudowę. Prowadzony jest też montaż sieci trakcyjnej. Kształtów nabierają budynki nastawni w Olszynce i Porcie Północnym. Wykonawca prowadzi też prace przy budowie przejść podziemnych dla mniejszych zwierząt.

W ramach prac na linii kolejowej przewidziano także montaż ekranów akustycznych. To oznacza, że mieszkańcy nie usłyszą przejeżdżających składów kolejowych. Tego typu ekrany pojawią się na Olszynce i Przeróbce.

W ramach inwestycji zostaną rozebrane i odbudowane trzy wiadukty kolejowe: jeden nad ul. Sienną i dwa nad ul. Siennicką.

Budowa mostu i modernizacja dwutorowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny pochłonie 370 mln zł. Jest ona elementem projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Uzupełnia inne plany inwestycyjne portu, do których wlicza się także rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

Miejsca

Opinie (83) ponad 10 zablokowanych

  • ale tylko dla starych dowodów osobistych

    dla nowych bez adresu, figa z makiem.

    • 2 1

  • DRAGADOS (1)

    Panie Panowie DRAGADOS należy do grupy ACS jest to największ firma budowlana na świecie jej Prezesem jest Florentino Perez. Tak fani Fudbolu przez duże "F" ten sam.

    • 2 2

    • za ten podpis powinni cie aresztowac.

      zgloszenie do prokuratury wykonane.

      • 1 4

  • Tak trzymać... (1)

    Brawo Adamowicz, brawo PO, tak, tak, tak!!!!

    • 5 7

    • POpapraniec

      • 2 2

  • Poprzedni most był zwadzany.

    To już był ostatni krok w odcinaniu Gdańska od Wisły. Słusznie, po co w Gdańsku żegluga.

    • 8 0

  • no nie wiem. nad ulicą siennicką nie ma żadnych wiaduktow kolejowych

    fatamorgana ??? a może chodzi o te wiadukty nad ul. Lenartowicza ?

    • 1 0

  • Dlaczego nie ma ścieżki rowerowej i chodnika dla pieszych na moście wantowym?

    Oto jest pytanie.

    • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak powstaje most kolejowy na Martwej Wiśle

    człowieku. , przecież do dct w dużej czesci sponsoruje i nie pieprz głupot na temat wzrostu PKB. .. za kilka dekad nadal bd pracował za te marne 1400 zybli. Jedynie bogaty Australijczyk właściciel dctu bd liczył sobie zyski (grube mln)i śmiał się z polakow jak dają się wodzic pOlitykom którzy za plecami kroja nas bez mrugnięcia oka .. trzymam kciuki na jesieni, koniec świń przy kortach jest bliski.! Pozdro dla Kumatych.

    • 2 0

  • Dragados - Polaqua

    szkoda tylko ze nie placa podwykonawca

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane