• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy most za 38 mln zł ułatwi dostęp do portu

Maciej Naskręt
22 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Sprawdziliśmy postęp prac na budowie nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Obiekt powstaje w ramach przebudowy 12-kilometrowej linii do gdańskiego portu. Most kosztuje 38 mln zł, ale cała inwestycja pochłonie 370 mln zł i będzie gotowa latem 2016 r.



Chodzi o most, który zawieszony będzie nad Wisłą tuż obok historycznego, 100-letniego obrotowego mostu kolejowego, i nieco w cieniu jeszcze większego sąsiada - mostu wantowego im. Jana Pawła II, będącego częścią Trasy Sucharskiego.

Będzie to most wyłącznie kolejowy, po którym pobiegnie linia kolejowa nr 226 z Pruszcza Gdańskiego do portu morskiego. W sierpniu zeszłego roku spółka PKP PLK, właściciel większości infrastruktury kolejowej w Polsce, zleciła jej przebudowę. Wykonawcą zarówno remontu, jak i budowy nowego mostu, jest hiszpańska firma Dragados.

Obecnie stan zaawansowania robót wynosi 33 proc.

  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Widok z góry na budowę mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
Most nad Martwą Wisłą za 38 mln zł

Jak oceniasz infrastrukturę kolejową w Trójmieście?

Najważniejszym elementem inwestycji jest most na Martwej Wiśle, łączący port z resztą kraju. Nowa przeprawa będzie dwutorowa. Składy pojadą po niej z prędkością 100 km/h i będą mogły wieźć cięższe ładunki niż obecnie. Koszt budowy mostu to 38 mln zł.

Nowy most będzie mieć 120 m długości i ok. 21 metrów wysokości, nad wodą ma być zawieszony na poziomie 8 metrów. Dotychczasowy obiekt umożliwiał swobodne przepłynięcie jednostkom nie wyższym niż 5,6 m. Ponadto poprawi się szerokość toru wodnego. Dziś przy starym obiekcie wynosi ona 11 metrów. Docelowo ma być 50 metrów.

Wzrośnie też przepustowość przeprawy.

- Po starym moście mogło jeździć 30 par pociągów na dobę, a z nowego będzie mogło korzystać sześć razy więcej. Nowa przeprawa będzie miała 122 metry długości a jej waga wyniesie 2 tys. ton. Konstrukcja będzie osadzona wyżej od poprzedniej bez filarów, co usprawni żeglugę. Obiekt zostanie też specjalnie podświetlony - mówi Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

W czasie inwestycji zmieniono technologię budowy przeprawy. Wcześniej zakładano, że elementy mostu będą montowane na brzegu. Zdecydowano się jednak na spawanie elementów w hali produkcyjnej.

- Elementy mostu są spawane w stoczni Gdynia Nauta. W lipcu konstrukcja zostanie przetransportowana drogą morską na miejsce i osadzona na przyczółkach - wyjaśnia Damian Makowski, kierownik kontraktu.

W ramach modernizacji linii do portu, PKP PLK zaplanowała również nowy system sterowania ruchem. Ponieważ zarządzeniem ruchem kolejowym w tym miejscu będą zajmowały się nastawnie na Olszynce i w Porcie Północnym, nie będzie już potrzeby utrzymywania posterunku obok mostu.

Gdy most będzie gotowy i pojadą po nim pociągi, rozpocznie się rozbiórka starego obiektu. Niestety, nie udało się znaleźć pieniędzy na jego zachowanie, konserwację i udostępnienie pieszym.

Czytaj także: Czy 100-letni most kolejowy może być udostępniony pieszym?

  • Wizualizacja nowego mostu na Martwej Wiśle.
  • Wizualizacja iluminacji mostu kolejowego.
  • Wizualizacja iluminacji mostu kolejowego na Martwej Wiśle.
Nowe tory, sieć trakcyjna i nastawnie

Trwa budowa nasypów kolejowych przy moście kolejowym nad Martwą Wisłą. Uformowane nasypy już teraz przewyższają o półtora metra dotychczasowy nasyp prowadzący do dawnego most kolejowego. Te prace trwają po obu stronach gotowych już przyczółków mostu.

Ruszyły też prace przy odbudowie nowego toru. W wielu miejscach na Olszynce i na Lipcach wykonano podbudowę. Prowadzony jest też montaż sieci trakcyjnej. Kształtów nabierają budynki nastawni w Olszynce i Porcie Północnym. Wykonawca prowadzi też prace przy budowie przejść podziemnych dla mniejszych zwierząt.

W ramach prac na linii kolejowej przewidziano także montaż ekranów akustycznych. To oznacza, że mieszkańcy nie usłyszą przejeżdżających składów kolejowych. Tego typu ekrany pojawią się na Olszynce i Przeróbce.

W ramach inwestycji zostaną rozebrane i odbudowane trzy wiadukty kolejowe: jeden nad ul. Sienną i dwa nad ul. Siennicką.

Budowa mostu i modernizacja dwutorowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny pochłonie 370 mln zł. Jest ona elementem projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Uzupełnia inne plany inwestycyjne portu, do których wlicza się także rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

Miejsca

Opinie (83) ponad 10 zablokowanych

  • Ul. Piecewska-hurrrra

    hurra, w końcu remont nawierzchni przy kościele od ul. Trzy Lipy. Od poniedziałku 25 maja

    • 6 1

  • kiedy most zwodzony w Sobieszewie?

    • 14 2

  • a kto za to zo zapłaci/ (2)

    Jak wiadomo porty morskie są już sprywatyzowane w 99,9%-tach, jestem ciekawy jaki procent kosztów budowy obejmuje właśnie te spółki? Znając mentalność naszego rządu, to my podatnicy będziemy sponsorami tej inwestycji, a w zamian cały zysk spółek za zwiększenie przeładunku trafi na zagraniczne konta, oczywiście bez podatków!

    • 9 9

    • Masz rację. Lepiej, nich port przestanie być konkurencyjny, stracicie pracę i przestaniecie płacić podatki, i port zresztą też.

      • 8 0

    • to nie masz racji

      największe pasożyty na portach morskich to gminy.i urzędasy z magistratu
      przykład niejaki Paweł A / nazwisko znane prokuratorowi/ oraz niejaki Jerzy G / nazwisko znane prokuratorowi/
      obaj byli/są przedstawiwcielami gminy i obaj brali kasę za friko- bez żadnej odpowiedzialności
      a ile gminy wniosły kapitału zakładowego?
      Odpowiadam - 50 tysiecy złotych. tak tak 50000 Zł polskich w zamian corocznie ich przedstawiciele wyciągają z portu taką kasę,
      Kto więc zarabia na portach

      • 3 2

  • Głupota (1)

    Dotychczasowy most był obrotowy ( przed dewastacją ) i umożliwiał przepływanie wszelkim jednostkom i ładunkom ponadgabarytowym..
    Teraz droga do portu dla wielu jednostek i ładunków będzie zamknięta na ponad 100 lat.
    Gratulacje dla decydentów!
    Autostradę wiślaną odkładamy do XXII wieku.

    • 19 7

    • a most obok jest otwierany? a z drugiej strony Wisła ma ujście czy zasypano?

      • 6 3

  • czegoś tu nie rozumiem (2)

    Jeśli ta Wisła jest Martwa ?, czyli nic w niej nie żyje, to nie można jakoś wypompować tej martwej wody ?, zasypać i żaden most nie był by potrzebny...taniej by było i na finansowanie partii z budżetu więcej kasiory by było np. dla PIS

    • 3 20

    • nasi szpece od dróg , mostów i kolejnictwa, są bezrobotni

      dzięki działaczom OPZZ, Solidarności i innych branżowych związków zawodowych, które to generują ogromne koszty utrzymania tych przedsiębiorstw, widać z za granicy są tańsi, dlatego u nas budują,proste

      • 6 4

    • to stare koryto "głownej" Wisły, stąd nazwa.

      • 3 2

  • I z n o w u znalazł się jakiś "zegarmistrz", co to aż w Hiszpanii wykonawcę znalazł!

    A nasi ludzie-specjaliści kolejnictwa, budowy dróg i mostów,siedzą b e z r o b o t n i wobec polikwidowania służb drogowych PKP...Ktoś tu ODpoWIADA za taki stan?

    • 15 8

  • Te swietlne fajerwerki... (1)

    ...sa doprawdy zbyteczne.

    • 6 29

    • dokladnie

      Nie robmy Las Vegas jak na PKMSlowackiego. Wystarczy dyskretne i funkcjonalne oswietlenie.

      • 2 2

  • Na otwarcie mostu zaproszą Danusie Hooojarską.

    To ONA gorąco popierała budowę tego mostu.........Chichot Historii

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane